Bubbaz

Trådstartare
Vet inte om tråden hamnar rätt men moderator får gärna flytta den om så är fallet.
Håller på att bygga ett vindskydd till hästarna hemma, har idag lyckats resa stommen. Det mesta har vi klart för oss hur vi ska göra utom hur vi ska "klä" det både in o utvändigt för att minska gnagandet, då våra hästar är som bävrar :crazy: Har tänkt sätta plåt på den ytterväggen som vetter in mot hagen o ev en vägg till. Funkar det med plåt eller är det dumt med tanke på kondens etc? (kommer självklart se till att det inte blir nå vassa kanter) Hur gör man för att undvika gnagande på insidan som vi tänkt klä med träskivor?

Vindskyddet är till de hästar som går på utedrift och är då deras "ligghall".

Alla div tips mottages tacksamt.
 
Sv: Vindskydd

Jag vågade inte klä med plåt när jag byggde en ligghall, just eftersom risken att hästarna ska få fula skador om de sparkar igenom är stor. Taket är plåt med duk.

Nä, jag hade klätt med trä och sen målat - mina har inte ätit på virket trots att det stod omålat hela förra vintern.
 
Sv: Vindskydd

Har du funderat på varför hästarna gnager då?
Kan ni öka fodergivan eller lägga in aspstammar åt hästarna som de kan gnaga på istället?
 
Sv: Vindskydd

Se till att hästarna har annan sysselsättning i hagen så låter de nog bli vindskyddet.
 
Sv: Vindskydd

Ja varför gnager dom? Dom får tillräckligt med grovfoder både enligt analys och TS. Studerade dem idag när dom åt lunch o direkt hö't var slut gick dom o "attackerade" träd o dyl i hagen o så håller dom på tills det är dags för nästa mål (dom får grovfoder 4 ggr om dagen).
Ifjol när vi flyttade dem från skogshagen till vinterhagen tog det mindre än 3 dygn så hade dom gnagt sönder närmare hälften av alla tryckimpregnerade stolparna i hagen, dom är nu mer säkrade med ström. :confused: Vi försöker tillgodose deras gnagbehov genom att ge dom träd o gnaga på men på mindre än 1 timme kan dom flisat upp ett mindre träd o är sedan på jakt efter något att gnaga på.
Har två olika hagar till hästarna. De mindre vinterhagarna där vindskyddet står som tyvärr inte har några träd o därmed mindre sysselsättning. Och den stora skogsbeteshagen där vi helst vill ha dom hela tiden men kan tyvärr inte ställa vindskyddet där av olika orsaker.

Rie- hur/var fick du tag i viraduk???
 
Sv: Vindskydd

Faktum är att det är naturligt för hästar att gnaga på grenar, trä osv.
Visst kan det vara tecken på någon brist/tuggbehov och liknande men det finns många hästar som ha gnagperioder trots att alla deras behov är uppfyllda. Mina hästar leker bävrar vissa perioder som det verkar. Dock föredrar dom fällda aspar så vi brukar försöka se till att dom har det men ibland gnager dom "upp" en sådan på nolltid som du säger. Då har dom gått lös på hölådorna istället, dom ser inte kloka ut....

En del säger att dom har fått resultat just på gnagandet när dom har gett aspbarkpellets dagligen. Det är ju inte onyttigt ändå så det kanske du kan prova?
 
Sv: Vindskydd

Eftersom den ska användas som "stall" d v s ligghall så ska den vara gjord så att den håller för hästsparkar. Läs kraven på stall på jordbruksverkets hemsida. Så om du inte har väldigt tjock plåt kommer den inte att uppfylla kraven med bara plåt.

Om hästarna börja gnaga så fort maten är slut får förmodligen för lite för fylla sitt tuggbehov. Prova att ge antingen mer foder eller halm så att de kan pyssla längre med det.
 
Sv: Vindskydd

Prova att lägga halm i ligghallen.

Våra hästar har också gnagt, även avelsstona+föl som har fri tillgång på hösilage. Vi har "målat" vindskydden med tjära, och sen var det problemet löst. :)
 
Sv: Vindskydd

Har letat på JBV's hemsida o hittar ingen info ang material. Har du någon bra länk?
Kommer att "klä" innerväggarna med OSB-skiva (plywood) så det blir inte endast fasadplåt.


Har funderat på tjära men det "torka" väl inte in nu när det är - grader ute? Kanske måla dit det till sommaren. :idea:
 
Sv: Vindskydd

Tjära torkar långsamt även sommartid;) inredningen i mitt stall är målad med tjära, det är ändå bitet i det. Den bästa strategin är nog antingen hårt virke (ek) eller metall, men jag hade ändå valt träväggar före plåt.
 
Sv: Vindskydd

Har nu ringt JBV och det finns inga krav på materialets tjocklek eller vilket material man använder. Det är hästägarens ansvar att bygga säkert så att hästen/-arna inte kan göra sig illa. Visst det är vanligast att man klär i trä men det finns som sagt inga rekommendationer eller krav vilket material man använder.
De vanligaste skadorna med plåt är att hästarna kliat sig o då skurit sig på plåten inte sparkskador enligt killen på JBV.
 
Sv: Vindskydd

Har funderat på tjära men det "torka" väl inte in nu när det är - grader ute? Kanske måla dit det till sommaren. :idea:

Tjära sugs in i träet mycket lättare om man "målar" på tjäran varm. Eller så kan man späda lite med exempelvis lacknafta eller terpentin så blir tjäran tunnare och sugs in i träet och därmed torkar bättre.

OSB suger dock inte särskilt mycket alls, har jag märkt.
 
Sv: Vindskydd

Vi fick tag i begagnad, ratad viraduk från ett av ortens pappersbruk. I våra ögon felfri. Hör med någon industri.
Har även använt den till "carport" åt traktorn.
Hästarna är inte intresserade av att gnaga på den, tänderna bara halkar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan fick tillträde till vår lilla gård igår. det första jag gjorde var att riva ut den gamla höns/gris inredningen som fanns i stallet...
Svar
13
· Visningar
2 160
Senast: Rydberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp