Fille

Trådstartare
Dela med er nu av era tips:)
Vilket är det enklaste, billigaste men ändå säkraste sättet att bygga ett vindskydd på? Detta som jag funderar på ska vara för 2-4 hästar och ska mest skydda för regn och sol, det ska alltså användas sommartid!
 
Sv: Vindskydd

Jag byggde mitt vindskydd (3x4m) åt mina två hästar (litet halvblod & liten shettis) av fyr & sextums virke till regelverk. Klädde med begagnad profilplåt runtom samt en kraftigare (också återvunnen) profilplåt till tak. Kostnad; ca 2000kr

Så mitt tips är; Leta efter begagnad plåt :)
 
Sv: Vindskydd

Begagnad profilplåt, jag hade tänkt både en och två gånger innan jag slängde upp det som väggar i ett vindskydd. Om det är stålplåt är väl risken mindre, är det tunna aluminiumplåt är det på gränsen till farligt i min mening. Visst beror det på hästarna och så vidare, men ett litet gnabb och en spark i väggen kan bli ganska farligt.

Tunn plåt, främst aluminium kan ha en tendens att ge med sig om den sitter fast ordentligt. Något jag upptäckt vid te.x rivning, ett slag med släggan skapar ett hål i plåten (tänk dig ett kulhål i plåt från en film :)). går hoven/benet igenom kan det blir otäcka skador då kanterna blir sylvassa, själv skurit mig ett antal gånger vid demontering av diverse plåt.

Risken är väl som störst om man varit väldigt noga och satt fast plåten riktigt ordentligt. Om man vill använda den typen av plåt (jag hade nog själv satt nån form av skydd på insidan av vindskyddet) så hade jag försökt sätta fast den relativt löst och med skruv/spik med inte alltför stor skalle, så att hela plåten ger sig iväg istället för att det blir hål i den vid eventuell spark.
 
Sv: Vindskydd

Givetvis får man använda sunda förnuftet och anpassa materialet efter användningsområdet :)
Jag trodde inte ens jag behövde nämna ngt så självklart att plåten inte skall vara papperstunn utan så tjock att den tål kraftiga påfrestningar...
 
Sv: Vindskydd

hmm..! har läst båda svaren, får försöka hitta nån form av plåt. nåt jag funderat på oxå är sånt tak man brukar lägga på altanen i plast!? det brukar ju vara ganska hårt har jag för mig..

när du har satt upp vindskyddet, har du då gjutit innan?
 
Sv: Vindskydd

...

när du har satt upp vindskyddet, har du då gjutit innan?

Om frågan är riktad till mig så;

Nej, jag har inte gjutit, varken plint eller platta.
Mitt vindskydd har naturlig dränering och ett torrt jordgolv. Ovanpå det ett lager spån och en tjock halmbädd.

Regelverket har 4" jordankare istället för plint.
 
Sv: Vindskydd

ja den var nog stalld till dig:P så du har typ bara tryckt ner balkarna i backen? med traktor?
 
Sv: Vindskydd

aha ankarna såg smidiga ut!! har inte så stor koll på allt material som man kan bygga med osv:P

vi har mest hård jord i hagarna:P

Med lite våld brukar ju det mesta funka:P
nu ska jag fundera lite på hur jag ska göra, om jag får för markägaren dvs:)
 
Sv: Vindskydd

Här kommer en bild på en av våra ligghallar
090207-09022225.jpg


Kanske ni kan göra någon mindre variant av denna?
Är det ett vindskydd som bara ska användas på sommaren hade jag kunnat tänka mig ett flyttbart sådant om man vill göra flera sommarhagar.
Den här ligghallen är förankrad då man gjutit fast stolparna i ett kärl nedgrävt i marken.

Tanken på en ligghall inklädd i plåt låter inte som något som tilltalar mig.

Ibland kan man få tag på en timmerlada till ett bra pris om man är beredd att demontera för att sedan sätta upp. Kan bli riktigt trevlig ligghall för ett mindre antal häst.

Anledningen till att ligghallen är "indelad" är att den ena delen tjänstgör som creepfeeding för fölen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vindskydd

jag tycker det ser ut som plast:P typ sånt man klär altantak med, men är inte säker;)
 
Sv: Vindskydd

men om man vill ha ett flyttbart, kan man då ha ett som man bara ställer p åbacken eller hur menar du? :P
 
Sv: Vindskydd

Ett av våra vindskydd är flyttbart (dock måste traktor användas). Det är bara en tvåhästarsligghall.
Rent praktiskt går det kanske att fixa något man skulle kunna flytta på annat sätt (möjlighet att sätta hjul på? Måste dock förankras på ett bra sätt så att det inte kan blåsa bort eller falla omkull).

Annars skulle man kunna placera det mitt i så att man åtminstone har möjlighet att kunna dela av sommarhagarna om man har stort bete som man kanske vill slå vissa delar utav.
 
Sv: Vindskydd

det finns möjöighet till traktor, så det e inga problem. men erat är alltså inte fastankrat i backen?
 
Sv: Vindskydd

Nej, man det har en tung stockram och står så till att inte vinden kommer åt (lä från stallet dit öppningen vetter). Är det nog tungt så står det kvar men ju större öppning desto större risk för att vinden tar det.

Samtidigt vill man ju ha så stor öppning som möjligt så att ingen känner sig trängd.

Jag hoppas att du fått lite idéer i alla fall!:)
 
Sv: Vindskydd

Tänk er för mer än en gång innan ni sätter plåt på lösdriften.

Denna dam hade tur att hon blev äldre än två år. Uppfödaren hittade henne liggande i lösdriften där hon satt fast med benet i plåten (ingen tunn klen plåt utan rejäl tjock variant). Hon hade änglavakt mkt tackvare att hon är begåvad med ett otroligt temperament och hade inte fått panik utan gett upp och låg stilla.

Så här ser hon ut två år senare.
DSC_0047.jpg

DSC_0048.jpg
 
Sv: Vindskydd

Eftersom jag tyvärr inte är händig själv så hyrde jag in en pensionerad händig farbror som byggde åt mig. Material körde jag hem själv och målandet klarade jag också av själv. I övrigt så funderade jag hur jag ville det skulle se ut och vilka mått jag ville ha och var jag ville ha det, markerade ut platsen och gav "ritningen" till farbrorn. Mycket enkelt byggt för min del alltså :D

Det här blev resultatet:

HPIM1095.jpg
 
Sv: Vindskydd

oj vilken fin ligghall tgd!

tål man att den inte är så snygg utvändigt så finns det de som använder sig av begagnade lastbilsskåp också!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 225
Senast: Freazer
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
885
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 171
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp