Bukefalos 28 år!

Vinglig bakdel...

simba_112

Trådstartare
Nu vänder jag mig till allvetande buke för att se om ni har några erfarenheter av mitt "problem" eller några tips och ideér...
Min vita herdehundstik som blev 7år i somras har sen en tid tillbaka varit vinglig i bakkärran.
Efter mycket iakttagande så har jag kommit fram till att det är vänstra sida som är boven i dramat. Eller ja, det är i alla fall den sidan hon vinglar åt. Enklast beskrivet hur det ser ut i rörelse är att det ser ut som att hon helt enkelt tappat styrkan i vä bakben. Hon kan inte hålla balansen åt det hållet när belastningen ligger på åt det hållet. När hon går inne så hör man tydligt att vänster ben släpas efter. Ute lyfter hon benet som hon ska i rörelse.
Däremot så är hon ändå vinglig och utan styrka.
När hastigheten höjs och hon svänger åt "fel" håll så tappar hon ibland hela bakdelen och faller (med bakdelen av kroppen).

Hon är ordentligt genomgången av veterinär som har sett henne stillastående och i rörelse, både skritt och trav. Veterinären klämde och kände, tryckte igenom hela hunden från topp till tå utan att hon så mycket som blinkade. Varken jag eller veterinär uppfattar det som att hon skulle ha ont någonstans. Hon blev även röntgad där vi noggrant kollade hela ryggen och även knäna. Tog blodprov där vi kollade alla värden och alla svar var perfekta. Kollade även för anaplasma och det visade negativt. Tog urinprov och det visade inte heller något. Möjligt att ph-värdet var något förhöjt, men inget som var konstigt.
Hon är i övrigt lika pigg och glad som alltid. Äter bra, dricker normalt. Hon verkar inte nämnvärt påverkad av att hon ramlar ibland, hon håller samma hastigheter som hon alltid gjort (= 0-100 på en millisekund). Tvekar inte inför något, hoppar upp i bil, soffor, hinder utan problem.

Både jag och veterinären står och kliar oss i huvudena och undrar vad sjutton det är. Fick då rekommendation att avvakta eftersom hon i övrigt mår bra. Genomgången av veterinären var i slutet av september.
Har nu bokat en tid hos hundfysioterapeut för att se om hon kan hitta något vi missat. Ska dit på torsdag.
Just nu är jag mest orolig för att hon ska felbelasta då det verkar vara bundet till en sida..

Någon som hört talas om något liknande?
Vad jag vet har hon inte gjort något särskilt innan hon började vingla. Dock är hon en väldigt explosiv hund som oftare har tassarna i luften än i marken ;)
 
Degenerative myelopathy kanske?

Det är väl lite det jag varit inne på också men enligt uppfödaren så bör hon genetiskt sätt inte kunna ha det... Jag själv är dåligt insatt men man kan ju på nåt sätt testa om de bär på anlaget och enligt uppfödarens beräkningar ska hon inte kunna få det. Syskon och modern är kollad. Men det låter sannolikt lika beskrivningarna.... :(
 
Det är väl lite det jag varit inne på också men enligt uppfödaren så bör hon genetiskt sätt inte kunna ha det... Jag själv är dåligt insatt men man kan ju på nåt sätt testa om de bär på anlaget och enligt uppfödarens beräkningar ska hon inte kunna få det. Syskon och modern är kollad. Men det låter sannolikt lika beskrivningarna.... :(
Är inte någon expert på hur det funkar med genetiken för DM, men det kan ju ändå vara värt att ha i bakhuvudet.
 
Du säger att man kollade anaplasma. Kollade man borrelia också?

Nerv som sitter inklämd? Blödning i ryggraden? Hunden reagerade inte för tryck/böjningar. Testade man känselbortfall? Har man känselbortfall p g a inklämd nerv eller blödning rör man sig lite konstigt/osäkert/vingligt.
 
Du säger att man kollade anaplasma. Kollade man borrelia också?

Nerv som sitter inklämd? Blödning i ryggraden? Hunden reagerade inte för tryck/böjningar. Testade man känselbortfall? Har man känselbortfall p g a inklämd nerv eller blödning rör man sig lite konstigt/osäkert/vingligt.
Nu blev jag osäker, TROR att de kollade borrelia också, ska ju in imorgon så kan fråga.

Nerv har jag också tänkt, men borde hon inte ha ont eller åtminstone vara påverkad av det?
Kollar man känselbortfall på nåt speciellt sätt? Tror inte det kollades i så fall. Men det lär vi kolla imorgon med fysioterapeuten tänker jag..
 
Det är väl lite det jag varit inne på också men enligt uppfödaren så bör hon genetiskt sätt inte kunna ha det... Jag själv är dåligt insatt men man kan ju på nåt sätt testa om de bär på anlaget och enligt uppfödarens beräkningar ska hon inte kunna få det. Syskon och modern är kollad. Men det låter sannolikt lika beskrivningarna.... :(

Tydligen ska DM testerna inte vara helt tillförlitliga plus att det visar sig att hundar utan anlag får det och hundar med dubbla anlag (som borde få det) inte utvecklar DM. Ska se om jag hittar en länk som beskriver det mer och bättre imorgon när jag sitter vid datorn.
 
Jahopp.
Även fysioterapeuten trodde DM:cry:
Nu fick hon tyngdmanschetter som hon ska ha varje promenad för att hjälpa till att få rätt rörelsemönster och att musklerna inte ska försvagas.
Planen är att hon också ska få börja simma men bassängen är inte färdig. De hoppas den kommer öppna i dec.
Eftersom vi inte är helt 100% sältan på DM så fick hon också en cortisonspruta för att se om den gör nån skillnad...
 
Vanlig röntgen.
Tankarna om tumör finns där. (Om det är det du tänker på)
Njae, jag tänkte mer på andra saker, man ser väl helt enkelt mjukdelar bättre. Förutom DM så tänkte även jag på nerver i kläm och så vidare, de behöver inte göra ont utan kan mer göra att de tappar funktionen eller vad man skall säga.
 
Njae, jag tänkte mer på andra saker, man ser väl helt enkelt mjukdelar bättre. Förutom DM så tänkte även jag på nerver i kläm och så vidare, de behöver inte göra ont utan kan mer göra att de tappar funktionen eller vad man skall säga.
Vi pratade lite om magnetröntgen igår, kruxet med det är att det alternativet inte finns här på ön. Då är det till att åka över till fastlandet som gäller och då blir det plötsligt väldigt stora kostnader:crazy:
Så vi avvaktar och ser om det blir någon skillnad med den rehabplan vi lagt upp, så får vi se sen...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 552
Senast: NotlikeI
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 613
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 315
Senast: __sofia__
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 253
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp