Vinglig häst.

super

Trådstartare
Är så orolig. Kom ut i hagen idag och min häst var jätte loj när jag skulle hämta honom. Såg även att båda bak var väldigt svullna typ lymfangit. När jag sedan skulle leda in honom så kunde han knappt gå utan vinglade hit och dit med baken. Tog in honom och tempade men ingen temp. Gav honom hö som han åt med god aptit men han beter sig som han är drogad. Ringer min vet och vi kommer överens om att det bästa är att han får åka in till klinik. Så nu står han inne på isolering för obs och imorgon ska dom ta massa prover för att förhoppningsvis hitta vad som felar.
För en vecka sedan var han oxå lite dålig i magen och även då svullen i båda bak men pigg och utan temp. Kompisen i hagen (lösdrift) är helt symtomfri förutom lite lös i magen men det brukar han bli såhär på vårkanten.

Är det någon som råkat ut för något liknande? Är så orolig då jag fick ta bort mina ena hund pga förgiftning.😭
 
Skulle det kunna vara anaplasma..? En häst i min närhet fick ungefär de symptomen då den hade det.
Min första fick anaplasma och han gick hög feber men annars stämmer ju symptomen som du säger. Min nuvarande har ju dock aldrig haft feber.🤔 Eller inte som jag märkt iaf, har tempat nästan varje dag sedan dom svullna benen kom första gången för en vecka sedan.
 
När precis samma hände min häst var hennes lever smockfull med gifter. Hon spenderade 5 dygn på klinik men blev frisk. Hon var 26 när det hände.
 
Jag hade en häst som fick något väldigt liknande för två år sedan, det var på vippen att han avlivades då han var jättedålig och knappt tog sig in i stallet.
Mängder av prover togs men inget gav något svar. Alla prover var negativa.
Han fick boxvila och metacam och piggade på sig på några dagar. Dag två på box bröt han sig ut.

Det som lät mest troligt var anaplasma men provsvaren sa att det inte var det så det är fortfarande ett mysterium men han lever och är pigg och glad idag.
 
Min första fick anaplasma och han gick hög feber men annars stämmer ju symptomen som du säger. Min nuvarande har ju dock aldrig haft feber.🤔 Eller inte som jag märkt iaf, har tempat nästan varje dag sedan dom svullna benen kom första gången för en vecka sedan.
Tror faktiskt inte att den hästen jag "känner" hade någon feber - inte hög i alla fall. Hur som helst - usch, vad jobbigt! Håller tummarna för att det inte är något allvarligt och att ni får snabb och bra hjälp.
 
Han är vaccinerad och silaget har en ts på över 60% från en väldigt erfaren leverantör som vi i princip aldrig har haft en dålig bal ifrån så känns långsökt. Kompisen han går med är inte vaccinerad mot botulism och är symptomfri.
 
Har du kollat hagen om det finns giftiga växter?
Dom har gått i samma hage i ett år men vi kikade mest i somras efter giftiga växter och inte sett ngt misstänkt. Har dock stängt av gräsdelen nu och ska nagelfara den innan den öppnas igen..🧐 Pratade med stallägaren och hon har plockat massor med fästingar på sina. Jag har inte sett en enda på min men det betyder ju tyvärr inte att han inte haft ngn.
 
Jaha då har vi fått svar och det var det sista jag hade trott. Hästen har en fraktur på höften.. Själva leden är som tur var inte påverkad utan jag har fattat som att själva skålen är skadad i ytterkant sas. Han kommer bli bra men det kan ta upp till 12 månader.. Liten hage i iaf 3 månader. Känner mig lite i chock och helt tom faktiskt. 😭 Denna häst lyckas med allt!😳 Tom min ordinare vet suckade djupt!.!.
 
Jaha då har vi fått svar och det var det sista jag hade trott. Hästen har en fraktur på höften.. Själva leden är som tur var inte påverkad utan jag har fattat som att själva skålen är skadad i ytterkant sas. Han kommer bli bra men det kan ta upp till 12 månader.. Liten hage i iaf 3 månader. Känner mig lite i chock och helt tom faktiskt. 😭 Denna häst lyckas med allt!😳 Tom min ordinare vet suckade djupt!.!.
Oj! Jobbigt, men skönt att det är god prognos trots lång tid!
 
Jaha då har vi fått svar och det var det sista jag hade trott. Hästen har en fraktur på höften.. Själva leden är som tur var inte påverkad utan jag har fattat som att själva skålen är skadad i ytterkant sas. Han kommer bli bra men det kan ta upp till 12 månader.. Liten hage i iaf 3 månader. Känner mig lite i chock och helt tom faktiskt. 😭 Denna häst lyckas med allt!😳 Tom min ordinare vet suckade djupt!.!.
Oj! Verkligen oväntat! Jag läste tråden igår och gissade på någon typ av förgiftning eller skada med neurologisk påverkan (typ i rygg/nacke). Men trots allt väldigt, väldigt skönt att dels få en diagnos och dels att prognosen är god även om det kommer att ta tid!
 
Oj! Verkligen oväntat! Jag läste tråden igår och gissade på någon typ av förgiftning eller skada med neurologisk påverkan (typ i rygg/nacke). Men trots allt väldigt, väldigt skönt att dels få en diagnos och dels att prognosen är god även om det kommer att ta tid!
Ja jag ifrågasatte verkligen vetten eftersom han betedde sig som att han var drogad. Även vet som kollade på honom när vi kom in gjorde ju bedömning att det är neurologiskt eftersom att han inte verkade smärtpåverkad alls, trots att han åkt transport i en timme och 40 minuter. Ingen ökad puls, inga svettningar ingenting. Så märkligt!!
Jag får väl dock vara glad att det inte är typ EHV1 eller något annat smittsamt eller för den delen något giftigt i hagen som vi inte hittar.
Ska ut i hagen idag och kolla om jag kan hitta platsen där han skadat sig. Har inte riktigt fattat än och känner mig helt tom känslomässigt.

Denna häst är verkligen självmordsbenägen, förra vintern skulle jag longera och då blev han rädd för några hästar i hagen utanför och lyckades gå omkull.. Blev därefter sned och vrickade sig på två ben i väntan på tid hos vet. Hittade då att han har lindrig artros på si led och förtjockad ledkapsel vänster höft. Blev friskförklarad förra våren, en vecka efter hade han slagit upp tåsträckaren på hf... Jobbade hela sommaren med vattenträning och har sedan några månader fungerat fullt ut och utvecklades jätte fint.. innan dess har han genom åren dragit sönder nackbandet i hagen, trampat sönder hoven så fick gipsas, fått allergisk reaktion med sår i ansiktet och märklig hosta på bete (ingen annan häst drabbad) ,blödning på förstärkningsband, rasat ner från en berghäll och skrapat sönder alla leder, haft kolit, fång, fraktur käkleden, fått in pinne I benet med efterföljande infektion, hatar 99.9% av alla sadlar så tog 3 år att hitta en sadel han gillade plus något år där vi letade fel innan jag fattade att han inte gillade sadeln.. Har säkert glömt ngt..🙈
 
Ja jag ifrågasatte verkligen vetten eftersom han betedde sig som att han var drogad. Även vet som kollade på honom när vi kom in gjorde ju bedömning att det är neurologiskt eftersom att han inte verkade smärtpåverkad alls, trots att han åkt transport i en timme och 40 minuter. Ingen ökad puls, inga svettningar ingenting. Så märkligt!!
Jag får väl dock vara glad att det inte är typ EHV1 eller något annat smittsamt eller för den delen något giftigt i hagen som vi inte hittar.
Ska ut i hagen idag och kolla om jag kan hitta platsen där han skadat sig. Har inte riktigt fattat än och känner mig helt tom känslomässigt.

Denna häst är verkligen självmordsbenägen, förra vintern skulle jag longera och då blev han rädd för några hästar i hagen utanför och lyckades gå omkull.. Blev därefter sned och vrickade sig på två ben i väntan på tid hos vet. Hittade då att han har lindrig artros på si led och förtjockad ledkapsel vänster höft. Blev friskförklarad förra våren, en vecka efter hade han slagit upp tåsträckaren på hf... Jobbade hela sommaren med vattenträning och har sedan några månader fungerat fullt ut och utvecklades jätte fint.. innan dess har han genom åren dragit sönder nackbandet i hagen, trampat sönder hoven så fick gipsas, fått allergisk reaktion med sår i ansiktet och märklig hosta på bete (ingen annan häst drabbad) ,blödning på förstärkningsband, rasat ner från en berghäll och skrapat sönder alla leder, haft kolit, fång, fraktur käkleden, fått in pinne I benet med efterföljande infektion, hatar 99.9% av alla sadlar så tog 3 år att hitta en sadel han gillade plus något år där vi letade fel innan jag fattade att han inte gillade sadeln.. Har säkert glömt ngt..🙈
Oj, vad ni har hunnit med många skador :heart förstår att det har varit jobbigt. Men den här sista, vilken noggrann veterinär som hittade en fraktur i höften när det från början var något helt annat som misstänktes.
 
Ja jag ifrågasatte verkligen vetten eftersom han betedde sig som att han var drogad. Även vet som kollade på honom när vi kom in gjorde ju bedömning att det är neurologiskt eftersom att han inte verkade smärtpåverkad alls, trots att han åkt transport i en timme och 40 minuter. Ingen ökad puls, inga svettningar ingenting. Så märkligt!!
Jag får väl dock vara glad att det inte är typ EHV1 eller något annat smittsamt eller för den delen något giftigt i hagen som vi inte hittar.
Ska ut i hagen idag och kolla om jag kan hitta platsen där han skadat sig. Har inte riktigt fattat än och känner mig helt tom känslomässigt.

Denna häst är verkligen självmordsbenägen, förra vintern skulle jag longera och då blev han rädd för några hästar i hagen utanför och lyckades gå omkull.. Blev därefter sned och vrickade sig på två ben i väntan på tid hos vet. Hittade då att han har lindrig artros på si led och förtjockad ledkapsel vänster höft. Blev friskförklarad förra våren, en vecka efter hade han slagit upp tåsträckaren på hf... Jobbade hela sommaren med vattenträning och har sedan några månader fungerat fullt ut och utvecklades jätte fint.. innan dess har han genom åren dragit sönder nackbandet i hagen, trampat sönder hoven så fick gipsas, fått allergisk reaktion med sår i ansiktet och märklig hosta på bete (ingen annan häst drabbad) ,blödning på förstärkningsband, rasat ner från en berghäll och skrapat sönder alla leder, haft kolit, fång, fraktur käkleden, fått in pinne I benet med efterföljande infektion, hatar 99.9% av alla sadlar så tog 3 år att hitta en sadel han gillade plus något år där vi letade fel innan jag fattade att han inte gillade sadeln.. Har säkert glömt ngt..🙈
Herregud... att du orkat :bow: , hur gammal är hästen ?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 125
Senast: Oknytt
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
12 491
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 101
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 974
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp