vinklar bäcknet..

M

Mergur

Vet inte alls vart jag skall lägga denna fråga- men eftersom hästen är islänning så prövar jag här.

Om en häst tar kortare steg med ena bakbenet hur gör man för att träna bort det?
Vi har vart på kurs och fått några övningar att göra, men jag tror att han vinklar in bäckenet mer istället för att faktiskt använda benet. Är detta bra eller dåligt?
Kan tillägga att vi masserar insidan på bakbenet- på inrådan av hästmassör. Och dessutom alltid strechar efter ett träningspass.
Kan vi göra något mer? :confused:

Snälla halshugg mig inte för min okunskap, brukar hålla mina frågor för mig själv annars- men nu chansar jag....
 
Min häst hade samma problem. Hästmassören hittade en jättesträckning i en magmuskel och fixade det. Sedan jobbade jag från marken en stund varje dag innan jag satt upp, med "lilla snurren" (tror det står mer om den under barock).

Under en månad jobbade jag två-tre gånger i veckan med att värma upp, sedan sätta ett 230 grams gummiboots på höger bak (som han kortade sig på). Sedan red jag med det 15 minuter och red igenom ordentligt i olika gångarter. sidförde mycket och var noga med att känna att han verkligen tog med benet. Sedan varvade jag ner 10 min utan bootset. Streching åt alla möjliga håll ingick ju då åxå.

Efter fyra veckor var han helt jämn igen! Under dessa fyra veckor fick han massage av massören en-två gånger i veckan.

Detta funkade ju på min häst, det kan ju hända att det inte alls funkar på din, men det är så jag hanterade problemet - och blev av med det!

lycka till!
/Malin
 
Tack så mkt för svaret! :bow:

Så en sträckning i magen kan vara orsak till det? Den massör som var ute hos oss, sa att vår häst hade en muskelknuta på insidan bakbenet. Jag var tyvärr inte med själv då och missade genomgången. Det kanske hade vart bra att ta ut en igen. Det var ju trots allt nåt år sedan sist. Jag skall genast vidarebefodra vad du berättat till hästens ägare. Hoppas att vi kan få ordning på det den här gången :)

Tack igen! :bow:
 
min häst hade en sträckning i m. transversus abdominis som gjorde att han inte ville sträcka sitt högra bakben bakåt. Det behöver ju inte vara samma sträckning på din häst, men värt att kolla!

/Malin
 
Hm.Tror att han vinklar in bäckenet mer istället för att använda bakbenet.....
Det är ju så som det ska vara, bäckenet ska in och dra med sig bakbenet, inte tvärtom så som vanligast är att bakbenet ska svingas in så brutalt att bäckenet följer med.
Att ta kortare steg kan innebära många saker men har att göra med den form hästen är skapt i, bananformen. Det ena bakbenet kommer då att gå in under hästen och det andra utanför den. Dressyr är till för att träna bort detta.
 
men det ser alltså konstigt ut när han gör det. Skulle det kunna vara så att han istället har ont i vänstersidan då- eftersom han inte vinklar bäcknet då han kliver under med det benet? *förvirrad* Kan tillägga att han har svårt att hålla vänster galopp. Är det en koppling mellan det? isåfall hur? Ursäktar min okunskap....
 
sorry, muskeln min pålle hade sträckt heter m. obliquus externus inget annat! Den motsvarar transversus abdominis på människan, så det blev lite fel i mitt förra inlägg. :crazy:

/Malin
 
Hmm det måste vara höger bakben som hästen kortar, kan även sitta i saccralled och/eller bäcken/.
 
Hmm.. det låter precis som min pålle.. han har en låsning i bäckenregionen... har blivit dragen tillrätta ett par gånger, och det blir bättre för varje gång.. han har varit sned länge, så han har stärkt musklerna så att de stävar efter att bibehålla snedheten, därför glider det snett igen..
Be en duktig kiropraktor ta en titt på pållen :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Hästmänniskan Hej. Jag kommer kanske att få chansen att bli medryttare på en häst. Tycker att det skulle vara jättekul då jag har ridit på ridskola i...
Svar
8
· Visningar
1 313
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Centaur
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 128
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp