Vinst på att ha får

M

mala

Skulle behöva mer betesdjur för att hålla marken öppen när vi inte har så många hästar kvar och inga kor. Kan man vinna nåt på att ha får om man skaffar ett gäng?
Vi har 3 hektar hage som de ska gå i från våren till hösten och en mindre skogshage (hur stor det behövs att göra den) där dom kan vara på vintern och där man kan bygga ett hus åt dom att bo i. Sommarhagen är mest gräs och bara lite aspsly och hallonbuskar.
Hur många skulle vi behöva och om man tar lamm på dom kan man gå med nån form av vinst då? Vill ha köttfår i så fall. Hur mycket kostar får eller lamm om man ska köpa dom? Behöver dom förresten vindskydd eller hus på betestiden? Det finns träd att gå in under om dom vill. Brukar dom rymma om det finns mat och om hagen är stor nog? Ska ha elstaket med många trådar och metall på dom två nedersta. Och strömmen på såklart. I vinterhagen tänkte jag sätta upp nät åt det håll som vi inte vill att dom rymmer åt om dom nu måste rymma.
 
Sv: Vinst på att ha får

Enkelt kan man svara att det absolut inte blir nån vinst:crazy: men det kan gå jämt upp om du har tur samt att du har minimala kostnader för eget höintag.

NU ÄR DET HÄR ABSLOLUT INTE RÄKNAT PÅ ÖRET UTAN IHOPKNÅPAT I ALL HAST, O DET FINNS SÄKERT MER ATT TILLFÖRA:)

Vi säger så här; på 3 h sommar hage som ska räcka hela sommaren då kan du max ha 8-10 köttisar o då tror jag att du ändå får börja ge hö tidigt(sept) om det inte skulle vara ett superväxtår..
Nu är det här bara ca uträkningar o naturligtvis beror det på höets analys men du kan ändå räkna det som ett riktvärde på vad dem bör ha. Ok du betäcker i slutet på oktober o eftersom du vill ha bra med lamm så är det bäst o flusha (dvs ge kraftfoder i tid innan betäckning) om vi då räknar på att du ger Fårfor ligger på ca 4.50-5 kr kg) Kan bli billigare vi större partier eller om du blandar foder tex havre,betfor,mineraler, soja själv.

OKT 0.3 kg/får 450 kr
Nov " 450
Dec 0.3Kg/får 450
Jan 0.5 kg/får 750,-
Feb-Mars 0,8-1 kg/får 3000,-
April 1-1 1/12kg/får 2000,-
Kanske halva maj? " 1000,-

Summa kraftfoder ca 8100,-
Avmaskning ca 250,-
Selen vitaminer ca 150,-
Saltsten, mineraler 500,-
9000,-

Inkomster
Vet ej vart du bor men du borde kunna få minst 3300,- i gårdsstöd för de 3 h bete o kanske nåt mer?

samt slakt av lamm, säg att du får 15 lamm att skicka, ett bra kött kan du få ca 25 ,-/kg för o lammen bör ha en slaktvikt på 18-25kg beroende på ras o när du skickar dem, Kanske du kan få 6-7.000,-

Sen till kommer kostnader för fårkontrollen, medlemsavgiften till slakteri,stängselkostnader SAMT KLIPPNING eller FÅRSAX om ni gör det själv samt ev vet.kostnader.

Men vill bara säga att får är härliga o underbar o ha.
prillan
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 112
Senast: nullo-modo
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 228
Senast: Freazer
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 043
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp