Vinter - hästen ändrar beteende.

spinxx

Trådstartare
Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc.
Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se in i vår situation så gott som möjligt:

Köpte mitt sto i januari, alltså snart ett år sedan. Tog hem henne från Holland.
När hon kom tog det enbart tre dagar innan hon började bocka, springa över mig, skygga, sparka bakut och reagera väldigt kraftigt på både det ena och det andra.
Jag såg det som ett test-beteende och började hantera henne mycket från marken, efter två månader, också i samband med att det blev vår betedde hon sig önskvärt. Hon gick då i en rasthage, ca en halv hektar.

Från mars-november har hon varit en ängel. Harmonisk, trygg, lugn, tillfreds. Och jag har känt mig som en bra hästägare. Hon gick i beteshage under sommaren och flyttades sedan tillbaka till den mindre hagen i oktober.

Nu har hon under ca en månads tid betett sig mer i stil med hur hon var när hon kom.
Inte alls lika allvarligt som då, men hon är spänd, explosiv, tittig och har en tendens att överreagera på saker som hon tidigare inte alls haft några problem med. (typ ett knak i ridhusväggen)
Jag har inga problem med att rida henne då hon är sådan, förutom att det känns trist att det tar lång tid att få henne att jobba ordentligt och slappna av och fokusera.
Men jag är väldigt beroende av att min lillasyster kan hjälpa mig en gång i veckan och hon tycker inte alls att hästens beteende är lika ok, hon inte är lika erfaren som mig och hon har inte lika mycket klister i baken för den delen heller..

Min fråga är; vad tror ni att detta beteende kommer ifrån?

-Det enda jag har ändrat i foder är att jag bytt från Groov 90 till Groov 125 för att öka proteinet (hon är lite svår att hålla i hull) Energiintaget skall vara mer eller mindre det samma. Detta bytet skedde för ca 4 veckor sedan.

-Jag har köpt en ny hoppsadel, utprovad. Hon är inte öm över rygg och beter sig likadant när jag rider i dressyrsadeln.

-Hon går i samma hage som i våras. Utan bete, som i våras. Utan kompis, som i våras. Lika länge som i våras.

-Jag rider inte ut lika mycket som under sommarhalvåret p.g.a att jag inte hinner rida i ljus.
Jag rider ut var tredje dag i regel. Numera bara 1-2 gånger i veckan, övriga pass rid si ridhus eller i paddock.

-Hon är genomgången av veterinär i oktober på en vanlig hälsokoll, utan konstigheter.

Min dressyrtränare tror att det är understimulans eller någon typ av hormonförändring hon får under vintern. :confused: Skall hon vara såhär varenda vinter, och bli bra igen till våren?
-Jag tror som vanligt att hon är döende...:banghead:

Vad skulle ni säga? Har ni några egna erfarenheter av denna typen av beteendeändringar?
 
Hade nog gissat som din tränare . Att hon inte har samma stimulans under vintermånaderna.

Mindre hage ihop med att de ibland rör sej mindre i hagen pga underlag tex, ingen att härja med i hagen, kanske är ute kortare tid - jag upplever att sånt gör väldigt mycket.

Bara kylan i sej kan ju göra sitt till.
 
Jag tänkte på detsamma som din tränare varit inne på, understimulans. Min häst hittar på hyss på vintern om jag t ex inte rider aktivt på några dagar, sen kan det säkert vara annat som spelar in, tillgången till mat eller något att tugga på. Det är det enda jag kan komma på som jag tänker på direkt, annars vet jag inte. :/
 
Det är ENORM skillnad på mitt sto beroende på årstid. Jag trodde tidigare att det berodde på att hon stått uppstallad (lösdriftshäst rakt igenom, hatar att vara inne!) vintertid samt en vinter så var hon nyigångsatt efter skada/sjukdom/föl. Men i år är hon precis lika tossig, fast hon går på lösdrift...

Så jag har insett att det är kylan (ffa den första perioden) som gör henne överenergisk, mycket mer tittig och reaktiv. Som ett exempel, vi tränar dressyr på en vändplan precis vid en 90-väg som har tung lastbilstrafik. Det rör henne inte i ryggen, hon är helt trafiksäker. Men senaste träningen, när tränaren precis kommit och jag pratade om vad vi gjort, så körde det förbi en bil, varvid stoet studsar en halvmeter åt sidan. "Bara för att". Min tränare blev förvånad, eftersom det här är en individ som alltid står stilla i halten (tränat sedan hon var föl)...

Så jag skulle säga att det absolut kan vara årstiden... Sedan kan det ju vara mindre hagar/mindre rörelse i hagen, men det är det inte för mitt sto. Snarare tvärtom när de inte går och betar konstant...
 
Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc.
Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se in i vår situation så gott som möjligt:

Köpte mitt sto i januari, alltså snart ett år sedan. Tog hem henne från Holland.
När hon kom tog det enbart tre dagar innan hon började bocka, springa över mig, skygga, sparka bakut och reagera väldigt kraftigt på både det ena och det andra.
Jag såg det som ett test-beteende och började hantera henne mycket från marken, efter två månader, också i samband med att det blev vår betedde hon sig önskvärt. Hon gick då i en rasthage, ca en halv hektar.

Från mars-november har hon varit en ängel. Harmonisk, trygg, lugn, tillfreds. Och jag har känt mig som en bra hästägare. Hon gick i beteshage under sommaren och flyttades sedan tillbaka till den mindre hagen i oktober.

Nu har hon under ca en månads tid betett sig mer i stil med hur hon var när hon kom.
Inte alls lika allvarligt som då, men hon är spänd, explosiv, tittig och har en tendens att överreagera på saker som hon tidigare inte alls haft några problem med. (typ ett knak i ridhusväggen)
Jag har inga problem med att rida henne då hon är sådan, förutom att det känns trist att det tar lång tid att få henne att jobba ordentligt och slappna av och fokusera.
Men jag är väldigt beroende av att min lillasyster kan hjälpa mig en gång i veckan och hon tycker inte alls att hästens beteende är lika ok, hon inte är lika erfaren som mig och hon har inte lika mycket klister i baken för den delen heller..

Min fråga är; vad tror ni att detta beteende kommer ifrån?

-Det enda jag har ändrat i foder är att jag bytt från Groov 90 till Groov 125 för att öka proteinet (hon är lite svår att hålla i hull) Energiintaget skall vara mer eller mindre det samma. Detta bytet skedde för ca 4 veckor sedan.

-Jag har köpt en ny hoppsadel, utprovad. Hon är inte öm över rygg och beter sig likadant när jag rider i dressyrsadeln.

-Hon går i samma hage som i våras. Utan bete, som i våras. Utan kompis, som i våras. Lika länge som i våras.

-Jag rider inte ut lika mycket som under sommarhalvåret p.g.a att jag inte hinner rida i ljus.
Jag rider ut var tredje dag i regel. Numera bara 1-2 gånger i veckan, övriga pass rid si ridhus eller i paddock.

-Hon är genomgången av veterinär i oktober på en vanlig hälsokoll, utan konstigheter.

Min dressyrtränare tror att det är understimulans eller någon typ av hormonförändring hon får under vintern. :confused: Skall hon vara såhär varenda vinter, och bli bra igen till våren?
-Jag tror som vanligt att hon är döende...:banghead:

Vad skulle ni säga? Har ni några egna erfarenheter av denna typen av beteendeändringar?

Jag har också ett sto som haft det mycket jobbigare under vinterhalvåret. Det är hästens 'sämsta' period.
Precis som du har jag varit noga med att hålla energiintaget likadant när hon stått i hage/box, sett till att ättiden varit tillfredsställande för henne, maximerat hagtiden (6-21 med sällskap och kuperad mark)och ffa att hon varit mätt innan jag ridit. Nu bockade hon aldrig men reagerade kraftigt på ljud mm och blev 'spattig'.
Jag märkte även stor skillnad på om jag helklippte eller inte. Även fast hon inte verkade frysa så var det som att hon surnade till i musklerna under vinterhalvåret och detta reagerade hon kraftigt på. Sprattlade och höll på.

Nu går hon på lösdrift och jag har varit orolig att samma problem skulle uppstå. Men hon går på fri tillgång, äter när hon vill och kan röra sig så mycket/lite hon vill och är jättelugn hittills.
I år valde jag dessutom att Inte klippa magen då det verkar vara hennes akilleshäl. Hon har alltid varit väldigt känslig i Pectoralis.
Hon får även massage en gång/v och det är det som gjort mest skillnad tycker jag.
Jag är även noga med att hålla henne lite högre på magnesium samt ger Biomineral.

Det är många hästar som har det jobbigt under vintern men vissa visar det extra tydligt.
Hoppas du kommer tillrätta med problemet.
 
Jag stämmer in i kören om understimulans. :)

Jag märker av nästan samma sak med min valack, förutom att det typ är tvärtom. Han är tröttare nu när han är i en större hage, med fler hästar och ute dygnet runt. Han kan tända igång när allt blir jättekul under ridpass, men inte värre än så. Sen står han och sover på gången vilket han aldrig gjorde förra året. Då kunde han inte ens stå still inne, var tvungen att låta han springa och bocka av sig innan jag ens gick promenader i skogen eftersom han annars skulle dra iväg och bocka osv.

De orkar ju dessutom mer på vintern. Men jag märkte av samma saker som du skrivit upp nu när jag jobbade i ett stall några veckor (sista dagen i fredags), där var det hästar i mindre hagar som fick alldeles för mycket kraftfoder. De var lite knäppa och understimulerade. :p
 
Tack för alla svar!

Hur hade ni gjort?
Tränaren föreslår longering innan ridning för att släppa på den värsta energin men det känns som om man går runt problemet lite då. Samtidigt vet jag inte hur jag skall lösa det på något annat sätt..
Hon får som sagt "mycket" kraftfoder (2,5 kg krafft groov) alltså med väldigt lite energi. Jag kan inte låta henne få mindre med tanke på hennes hull. Halm i hagen? Kan det hjälpa?
 
Tack för alla svar!

Hur hade ni gjort?
Tränaren föreslår longering innan ridning för att släppa på den värsta energin men det känns som om man går runt problemet lite då. Samtidigt vet jag inte hur jag skall lösa det på något annat sätt..
Hon får som sagt "mycket" kraftfoder (2,5 kg krafft groov) alltså med väldigt lite energi. Jag kan inte låta henne få mindre med tanke på hennes hull. Halm i hagen? Kan det hjälpa?

Jag skulle ha longerat, just för att det är onödigt att ta en strid om det är understimulans/överenergi som är boven. Själva foderskillnaden bör inte påverka, såvida det inte är så att hon fick tillräckligt med protein redan innan bytet, då hästar kan omvandla överflödigt protein till energi. Men då skulle hon snarare bli tjock och lite mer slö. ;)

Halm ger bara mer energi, men kan förstås vara något för henne att göra. Så det skadar ju inte att testa ett tag. :)
 
Min häst är också pigg och explosiv på vintern, har varit så i hela sitt liv. Hon är 8 och jag har haft henne i 4 år.
Det börjar smyga sig på redan när sommarvärmen försvinner på höstkanten men når sin kulmen när det är riktig vinter och kallt. Tex nu då det är -15. I motsats till detta är hon rätt så seg när det är varmt på sommaren så jag har bara tolkat det som väderberoende.

Jag har löst det så att jag helt enkelt håller igång henne vintertid, hon kan inte vila några dagar i veckan för då är hon inte rolig att rida resten... Hon går i en stor hage nu med ett par kompisar ca 12 tim/dag och förra året gick hon på lösdrift dygnet runt med 4 andra ston. Jag märker ingen större skillnad på henne i ridningen oavsett lösdrift eller stall på natten, det är kylan som gör henne pigg men det är klart att det är roligare för henne att hon har saker att göra på dagarna.

Om din häst inte blir supersvettig och får tjock päls så undvik att klippa den. Min häst blir mkt piggare vid klippning men sätter sådan päls att jag måste göra det.
Annars tror jag att du gör rätt i att longera henne innan du rider om du inte har möjlighet till att låta henne rasta sig själv med kompisar i hage osv. Bråka är onödigt och det ä dumt att hästen redan har överskottsenergi när man ska försöka få den att koncentrera sig, då behöver de rasa av sig det värsta innan.
Hur är hon att promenera med? Du kan ju kanske skritta fram henne vid hand och sedan rida aktivt direkt du sitter upp. Min häst är tex inte lönt att försöka skritta på lång tygel ute på vintern. Det är bara tuta och köra från dess att man suttit upp som gäller när hon har sina värsta dagar. I ridhuset däremot är det inga bekymmer.

Jag tycker nog att 2,5 kg Krafft låter mkt. Har ni så dåligt hö att det inte går att väga upp proteinet med lucern? Olja är också ett sätt att få i dom energi utan att det sätter sig i skallen, men det kräver ju att foderstaten håller rätt kvot av energi/protein då olja är ren energi.
 
Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc.
Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se in i vår situation så gott som möjligt:

Köpte mitt sto i januari, alltså snart ett år sedan. Tog hem henne från Holland.
När hon kom tog det enbart tre dagar innan hon började bocka, springa över mig, skygga, sparka bakut och reagera väldigt kraftigt på både det ena och det andra.
Jag såg det som ett test-beteende och började hantera henne mycket från marken, efter två månader, också i samband med att det blev vår betedde hon sig önskvärt. Hon gick då i en rasthage, ca en halv hektar.

Från mars-november har hon varit en ängel. Harmonisk, trygg, lugn, tillfreds. Och jag har känt mig som en bra hästägare. Hon gick i beteshage under sommaren och flyttades sedan tillbaka till den mindre hagen i oktober.

Nu har hon under ca en månads tid betett sig mer i stil med hur hon var när hon kom.
Inte alls lika allvarligt som då, men hon är spänd, explosiv, tittig och har en tendens att överreagera på saker som hon tidigare inte alls haft några problem med. (typ ett knak i ridhusväggen)
Jag har inga problem med att rida henne då hon är sådan, förutom att det känns trist att det tar lång tid att få henne att jobba ordentligt och slappna av och fokusera.
Men jag är väldigt beroende av att min lillasyster kan hjälpa mig en gång i veckan och hon tycker inte alls att hästens beteende är lika ok, hon inte är lika erfaren som mig och hon har inte lika mycket klister i baken för den delen heller..

Min fråga är; vad tror ni att detta beteende kommer ifrån?

-Det enda jag har ändrat i foder är att jag bytt från Groov 90 till Groov 125 för att öka proteinet (hon är lite svår att hålla i hull) Energiintaget skall vara mer eller mindre det samma. Detta bytet skedde för ca 4 veckor sedan.

-Jag har köpt en ny hoppsadel, utprovad. Hon är inte öm över rygg och beter sig likadant när jag rider i dressyrsadeln.

-Hon går i samma hage som i våras. Utan bete, som i våras. Utan kompis, som i våras. Lika länge som i våras.

-Jag rider inte ut lika mycket som under sommarhalvåret p.g.a att jag inte hinner rida i ljus.
Jag rider ut var tredje dag i regel. Numera bara 1-2 gånger i veckan, övriga pass rid si ridhus eller i paddock.

-Hon är genomgången av veterinär i oktober på en vanlig hälsokoll, utan konstigheter.

Min dressyrtränare tror att det är understimulans eller någon typ av hormonförändring hon får under vintern. :confused: Skall hon vara såhär varenda vinter, och bli bra igen till våren?
-Jag tror som vanligt att hon är döende...:banghead:

Vad skulle ni säga? Har ni några egna erfarenheter av denna typen av beteendeändringar?

Min högblodiga och reaktiva sak blir också "mer" på vintern.
Jag ser det som att dels är det fruset och trist i hagen. Det är varken mycket att äta eller härligt underlag att röra sig på.
Dels är iaf min ute mindre. Dels är det svalare och även om man täckar tror jag de kan spänna sig ngt mer. Luften är kall och ger mer ork än sommartid i tokhetta.

Min är en sån som kräver mycket aktivering. Sommartid får han mer av den varan gratis. Och han bör tycka det är behagligare muskulärt.

En fysiskt spänd häst ger mentalt spänd och tvärt om.
Rastar man dem rejält dagligen brukar många hållas hyfsat på mattan.

Ska syrran rida och känner att det är svårt med energin kanske hon kan longera innan?
Eller så kanske hästen kan stå en dag ist?

Min får hellre stå än att folk ska åka av eller lära honom vara rädd eller uppspelt. För mig är det bäst om han rids av någon som både kan sitta kvar och är lugn nog att inte själv förstärka rädslor etc.
Det är bara mina tränare som gör det bra nog av de jag har i min närhet(och som vågar :p). :)
 
Min högblodiga och reaktiva sak blir också "mer" på vintern.
Jag ser det som att dels är det fruset och trist i hagen. Det är varken mycket att äta eller härligt underlag att röra sig på.
Dels är iaf min ute mindre. Dels är det svalare och även om man täckar tror jag de kan spänna sig ngt mer. Luften är kall och ger mer ork än sommartid i tokhetta.

Min är en sån som kräver mycket aktivering. Sommartid får han mer av den varan gratis. Och han bör tycka det är behagligare muskulärt.

En fysiskt spänd häst ger mentalt spänd och tvärt om.
Rastar man dem rejält dagligen brukar många hållas hyfsat på mattan.

Ska syrran rida och känner att det är svårt med energin kanske hon kan longera innan?
Eller så kanske hästen kan stå en dag ist?

Min får hellre stå än att folk ska åka av eller lära honom vara rädd eller uppspelt. För mig är det bäst om han rids av någon som både kan sitta kvar och är lugn nog att inte själv förstärka rädslor etc.
Det är bara mina tränare som gör det bra nog av de jag har i min närhet(och som vågar :p). :)

Tillägg: nu när min är 9 år och iaf lite skolad är han ju inte äcklig att sitta på för mig. Som 4-åring kunde det bli en jäkla cirkus, som tom jag kunde tycka var för mycket.
Så din kanske också blir bättre. ;)
 
@spinxx jag tycker också enl erf att hästar i regel blir vaknare och mer alerta vintertid. Märks inte lika mycket på mindre höga i blod/generellt lite mindre vakna hästarna, men på de som är det kan skillnaden bli större .
Mycket är av anledningar folk redan skrivit i tråden .

Jag har ju haft fullblod runtom mig i alla år, både egna och andras samt även haft inackorderingar. Haft tex inackorderade fullblod som köptes av banan av hästägarna och skulle skolas om. En del av dem var rätt skuttiga allmänt men aldrig på sommaren då de gick ute i stora gräshagar. Däremot prillade de till sig direkt igen efter betessäsongen med kallare väder och mindre stimulans i hagen .(alltid - utifrån individ, hur många par tre år sen de blivit ridhästar osv så inget att göra med "ny miljö" . Gäller även andra ras individer jag erfarit vissa går igång mycket mer vinterhalvåret helt enkelt .

Så det är individuellt men finns ändå en koppling till förhållandena som många skrivit om.

Är ju även bara att kika på en (främst valack)flock vilken som helst typ ... I september-okt när det fortfarande brukar finnas sysselsättning i hagarna i form av leta /plocka gräs, vädret är milt fortfarande osv, brukar de inte ägna sig åt att riva av täcken på varandra eller fara runt och gnaga på stolp osv .... Man brukar även se en trend hur dessa individer är att släppa ut/in uppförandemässigt inland ...

Du skulle inte överväga att prova låta din gå med ngn i hagen ? Ibland hjälper det, ibland inte .

@stjarnfrugt tycker jag skrivit klokt . Och jag undrar också om grovfodret - måste hon ha 2,5 kg av groov 125 just ? Är ganska mycket . Om det är proteinet du vill åt finns ju flera andra möjligheter .
 
Senast ändrad:
Tillägg: nu när min är 9 år och iaf lite skolad är han ju inte äcklig att sitta på för mig. Som 4-åring kunde det bli en jäkla cirkus, som tom jag kunde tycka var för mycket.
Så din kanske också blir bättre. ;)

Hon blir ju 9 år nu, så det går inte att skylla på åldern längre.. :D

Syrran kan absolut åka ut och köra pysseldagar istället, jag får prata med henne om det, att hon enbart rider om hon känner för det och om hon känner sig trygg.
Hittills har det inte påverkat varken häst eller syster märkbart, hon hoppar alltid upp igen och fortsätter där hon slutat.

@mackan

Hon har en kompis som hon funkar väldigt bra med, men vars ägare låter stå i sjukruta nu när det är lite knöggligt/lerigt p.g.a hästens skadehistorik.
Jag märker dock ingen skillnad på henne när hon går med kompis eller ej..

Jag väntar svar från foderrådgivare, så får vi se vad hon säger om krafften. Jag är tyvärr alldeles för okunnig när det kommer till foder för att ta helt egna initiativ, så där får alltid andra kunniga och erfarna tänka- och hjälpa till.

Tycker nog bara att det är tråkigt att mitt mys-sto förvandlas till en hispig nörd när det blir vinter.. :(

Btw, mitt fullblodssto som jag köpte direkt från banan var underbar 365 dagar om året. :love:
 
@spinxx ja så är min fullblodsvalack också och har varit från första början som 4-åring hos mig (är 15 nu) ! Haft tur med mina egna , men exemplierade fullblod de individer som varit lite så eftersom de är bra exempel på hur hästar lite högre i blod/skalle osv Generellt kan bli ytterligare snäppet den tiden på året .

Det är som sagt en del individer som
Hoppar igång mer än andra .... Förstår att du tycker det är jobbigt ! Ffa kan det ju vara jobbigt för många just vintertid om man har lite svårare att hålla igång dem och de samtidigt har mindre att göra i hagarna/kanske går in tidigare osv . Då kan det bli mycket jobb man kanske inte önskar just tiden på året man själv är trött, jobbar mycket, det är mörkt och trist osv.
 
Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc.
Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se in i vår situation så gott som möjligt:

Köpte mitt sto i januari, alltså snart ett år sedan. Tog hem henne från Holland.
När hon kom tog det enbart tre dagar innan hon började bocka, springa över mig, skygga, sparka bakut och reagera väldigt kraftigt på både det ena och det andra.
Jag såg det som ett test-beteende och började hantera henne mycket från marken, efter två månader, också i samband med att det blev vår betedde hon sig önskvärt. Hon gick då i en rasthage, ca en halv hektar.

Från mars-november har hon varit en ängel. Harmonisk, trygg, lugn, tillfreds. Och jag har känt mig som en bra hästägare. Hon gick i beteshage under sommaren och flyttades sedan tillbaka till den mindre hagen i oktober.

Nu har hon under ca en månads tid betett sig mer i stil med hur hon var när hon kom.
Inte alls lika allvarligt som då, men hon är spänd, explosiv, tittig och har en tendens att överreagera på saker som hon tidigare inte alls haft några problem med. (typ ett knak i ridhusväggen)
Jag har inga problem med att rida henne då hon är sådan, förutom att det känns trist att det tar lång tid att få henne att jobba ordentligt och slappna av och fokusera.
Men jag är väldigt beroende av att min lillasyster kan hjälpa mig en gång i veckan och hon tycker inte alls att hästens beteende är lika ok, hon inte är lika erfaren som mig och hon har inte lika mycket klister i baken för den delen heller..

Min fråga är; vad tror ni att detta beteende kommer ifrån?

-Det enda jag har ändrat i foder är att jag bytt från Groov 90 till Groov 125 för att öka proteinet (hon är lite svår att hålla i hull) Energiintaget skall vara mer eller mindre det samma. Detta bytet skedde för ca 4 veckor sedan.

-Jag har köpt en ny hoppsadel, utprovad. Hon är inte öm över rygg och beter sig likadant när jag rider i dressyrsadeln.

-Hon går i samma hage som i våras. Utan bete, som i våras. Utan kompis, som i våras. Lika länge som i våras.

-Jag rider inte ut lika mycket som under sommarhalvåret p.g.a att jag inte hinner rida i ljus.
Jag rider ut var tredje dag i regel. Numera bara 1-2 gånger i veckan, övriga pass rid si ridhus eller i paddock.

-Hon är genomgången av veterinär i oktober på en vanlig hälsokoll, utan konstigheter.

Min dressyrtränare tror att det är understimulans eller någon typ av hormonförändring hon får under vintern. :confused: Skall hon vara såhär varenda vinter, och bli bra igen till våren?
-Jag tror som vanligt att hon är döende...:banghead:

Vad skulle ni säga? Har ni några egna erfarenheter av denna typen av beteendeändringar?


Min häst har varit extremt lättskrämd, tittid och bakskygg när hon var yngre. Även hon var mycket lugnare på sommaren. Kylan gör dem lite överenergiska och de överreagerar på en massa struntsaker. Dessutom är de kanske ute lite mindre på kvällarna. En grej som verkligen gjorde skillnad på min var ta bort all havre, även från pelleterat foder. (Hon provade både hippo grov alfa och vanlig hel havre) Utan havre var hon lite tittig, men det tar verkligen udden av det när hon bara käkar lucernhack och mineraler. Har testat flera gånger och får tillbaka en liten tickande bomb varje gång hon får något med havre i.

Den andra ridponnyn vi har är precis likadan med havre som utan, så det är inte säkert att det gör skillnad.
 
Mitt ena sto blir sur och grinig under vintern. Hon blir vissa dagar på gränsen till istadig och surar och slår bakut. Kan inte hitta någon annan förklaring än pälssättning och kyla.
 
Min ena blir hyperreaktiv och taggad varje jäkla vinter. Så fort det fryser i backen så går märren upp i energi. Tror dels det har med mer ork - och även ökat behov att röra sig för att hålla muskler och leder mjuka och varma. Men också att det fryser i hagen och blir knöligt, och då undviker de gärna att springa och busa där i samma utsträckning som tidigare. Då samlar de på sig energi och kryper ur skinnet under ridturerna emellanåt.

Ta det lugnt. DET GÅR ÖVER.


...till våren :devil:
 
Min häst var sådan, helt förändrad i kylan. Det gick över med mycket mera hagtid och större hage. Tillslut lösdrift och då var han pigg men härligt pigg, hanterbart pigg.
 
Okej, foderrådgivaren sa att det är ett ett litet överskott av både protein och energi i maten hon får nu, men att det fortfarande är svårt att ta bort något p.g.a. att hon är svår att hålla i hull.
Hon sa att det inte var några problem att hålla kvar henne på samma foderstat just för att hålla hullet, iom att överskottet är så pass litet. Skall kolla om jag kan sänka grooven lite och komplettera med lucern.

Skönt att höra att ni också har problem, även om det vore skönare om vi alla hade lugna djur året runt :D

Pratade med syrran igår också som, åter igen, sa att hon tycker att det är ok. Vi får väl se om hon åker i backen fler gånger och hur länge hon håller modet uppe :crazy:

tusen tack för alla svar, igen :heart lite ljus i tunneln.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 866
Senast: yamyam
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 065
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 175
Senast: Karamello30
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 659
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp