Vinter - hästen ändrar beteende.

Okej, foderrådgivaren sa att det är ett ett litet överskott av både protein och energi i maten hon får nu, men att det fortfarande är svårt att ta bort något p.g.a. att hon är svår att hålla i hull.
Hon sa att det inte var några problem att hålla kvar henne på samma foderstat just för att hålla hullet, iom att överskottet är så pass litet. Skall kolla om jag kan sänka grooven lite och komplettera med lucern.

Skönt att höra att ni också har problem, även om det vore skönare om vi alla hade lugna djur året runt :D

Pratade med syrran igår också som, åter igen, sa att hon tycker att det är ok. Vi får väl se om hon åker i backen fler gånger och hur länge hon håller modet uppe :crazy:

tusen tack för alla svar, igen :heart lite ljus i tunneln.

Du kan testa byta ut en del kraftfoder mot en bra olja. Oljan ger en jämnare energi än kraftfoder. Så man kan få dem lite jämnare i humör om man har tur.
Jag ger Hygain RBO till min. Jag vet många som upplever sina hästar lugnare på den. Samt att man fått upp hull på såna där som varit spjälstaket förr.

Foder är inte min starka sida. Det ska jag erkänna.
Men jag har hört tillräckligt många som fått resultat av den här för att inte iaf fundera på om den inte funkar. ;)
 
Prova med luzern som ersättning för en del av fodergivan, låter som en bra idé! :)
Håller med de andra, man märker stor skillnad beroende på årstid, säkert beroende på att de rör sig mindre rent naturligt (får det mesta av maten serverad på en och samma plats) och man pytsar gärna i dem lite för mycket mat för man tycker att de behöver det för att hålla värmen och hullet osv. Vips har man en häst med för mycket energi....! :crazy:
Ut och promenera innan hon rids, släpp lös i ridhuset eller på banan, longera en stund. Gör sådant där hon får tänka lite och samtidigt göra av med en del av överloppsenergin.
Sen är det bara att härda ut! Säger jag som har låtit min häst gå på vintervila, bl a för att jag inte pallar fnattigheten....
 
Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc.
Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se in i vår situation så gott som möjligt:

Köpte mitt sto i januari, alltså snart ett år sedan. Tog hem henne från Holland.
När hon kom tog det enbart tre dagar innan hon började bocka, springa över mig, skygga, sparka bakut och reagera väldigt kraftigt på både det ena och det andra.
Jag såg det som ett test-beteende och började hantera henne mycket från marken, efter två månader, också i samband med att det blev vår betedde hon sig önskvärt. Hon gick då i en rasthage, ca en halv hektar.

Från mars-november har hon varit en ängel. Harmonisk, trygg, lugn, tillfreds. Och jag har känt mig som en bra hästägare. Hon gick i beteshage under sommaren och flyttades sedan tillbaka till den mindre hagen i oktober.

Nu har hon under ca en månads tid betett sig mer i stil med hur hon var när hon kom.
Inte alls lika allvarligt som då, men hon är spänd, explosiv, tittig och har en tendens att överreagera på saker som hon tidigare inte alls haft några problem med. (typ ett knak i ridhusväggen)
Jag har inga problem med att rida henne då hon är sådan, förutom att det känns trist att det tar lång tid att få henne att jobba ordentligt och slappna av och fokusera.
Men jag är väldigt beroende av att min lillasyster kan hjälpa mig en gång i veckan och hon tycker inte alls att hästens beteende är lika ok, hon inte är lika erfaren som mig och hon har inte lika mycket klister i baken för den delen heller..

Min fråga är; vad tror ni att detta beteende kommer ifrån?

-Det enda jag har ändrat i foder är att jag bytt från Groov 90 till Groov 125 för att öka proteinet (hon är lite svår att hålla i hull) Energiintaget skall vara mer eller mindre det samma. Detta bytet skedde för ca 4 veckor sedan.

-Jag har köpt en ny hoppsadel, utprovad. Hon är inte öm över rygg och beter sig likadant när jag rider i dressyrsadeln.

-Hon går i samma hage som i våras. Utan bete, som i våras. Utan kompis, som i våras. Lika länge som i våras.

-Jag rider inte ut lika mycket som under sommarhalvåret p.g.a att jag inte hinner rida i ljus.
Jag rider ut var tredje dag i regel. Numera bara 1-2 gånger i veckan, övriga pass rid si ridhus eller i paddock.

-Hon är genomgången av veterinär i oktober på en vanlig hälsokoll, utan konstigheter.

Min dressyrtränare tror att det är understimulans eller någon typ av hormonförändring hon får under vintern. :confused: Skall hon vara såhär varenda vinter, och bli bra igen till våren?
-Jag tror som vanligt att hon är döende...:banghead:

Vad skulle ni säga? Har ni några egna erfarenheter av denna typen av beteendeändringar?

Min häst är också pigg och explosiv på vintern, har varit så i hela sitt liv. Hon är 8 och jag har haft henne i 4 år.
Det börjar smyga sig på redan när sommarvärmen försvinner på höstkanten men når sin kulmen när det är riktig vinter och kallt. Tex nu då det är -15. I motsats till detta är hon rätt så seg när det är varmt på sommaren så jag har bara tolkat det som väderberoende.

Jag har löst det så att jag helt enkelt håller igång henne vintertid, hon kan inte vila några dagar i veckan för då är hon inte rolig att rida resten... Hon går i en stor hage nu med ett par kompisar ca 12 tim/dag och förra året gick hon på lösdrift dygnet runt med 4 andra ston. Jag märker ingen större skillnad på henne i ridningen oavsett lösdrift eller stall på natten, det är kylan som gör henne pigg men det är klart att det är roligare för henne att hon har saker att göra på dagarna.

Om din häst inte blir supersvettig och får tjock päls så undvik att klippa den. Min häst blir mkt piggare vid klippning men sätter sådan päls att jag måste göra det.
Annars tror jag att du gör rätt i att longera henne innan du rider om du inte har möjlighet till att låta henne rasta sig själv med kompisar i hage osv. Bråka är onödigt och det ä dumt att hästen redan har överskottsenergi när man ska försöka få den att koncentrera sig, då behöver de rasa av sig det värsta innan.
Hur är hon att promenera med? Du kan ju kanske skritta fram henne vid hand och sedan rida aktivt direkt du sitter upp. Min häst är tex inte lönt att försöka skritta på lång tygel ute på vintern. Det är bara tuta och köra från dess att man suttit upp som gäller när hon har sina värsta dagar. I ridhuset däremot är det inga bekymmer.

Jag tycker nog att 2,5 kg Krafft låter mkt. Har ni så dåligt hö att det inte går att väga upp proteinet med lucern? Olja är också ett sätt att få i dom energi utan att det sätter sig i skallen, men det kräver ju att foderstaten håller rätt kvot av energi/protein då olja är ren energi.

Eftersom det rör sig om ston vill jag i första hand gissa på att hormonbalansen (testosteronet får övertaget) störs när det blir kallare. Därav livligare på vinterhalvåret.och lugnare när det är varmt. Särskild då när det är återkommande varje år.
 
@Pegasus63 Det är inte omöjligt, ston (och jag själv) är ju generellt rätt så hormonstyrda. Min häst brunstar dock fortfarande, och detta smällde till rätt extremt för ett par veckor sedan då den riktiga kylan kom (har ju varit en rätt mild höst tom här i norr) så det är nog inte helt opåverkat av vädret heller.
 
Nästan alla mina hästar blir tokpigga på vintern :) Min ena fyraåring har en jäkla massa energi och man märker direkt om han inte fått sprungit av sig ordentligt. Jag brukar släppa lös i paddock eller ridhus när jag känner att det är för mycket energ i hans kropp. Ser ingen anledning att försöka rida av det. Det ända jag får är en spänd häst som har svårt att koncentrera sig.
Han blir nöjd efter 5-10 min bockande och galopperande. Sen är han som vanligt igen, hur fin som helst. :)
 
Min förra häst är extremt väderberoende i sitt temperament. På sommaren, senvåren och tidig höst är han normalpigg, lite åt det tröttare hållet men på vintern smäller det och han kan studsa rakt upp och ned, kasta sig om och bocka lite till och med när man bara leder honom. Än värre blir det om han är klippt ... Nuvarande hästen visar också lite pigghet vid kallt väder men inte lika extrem skillnad utan upplever honom som mer jämn.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 977
Senast: yamyam
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 669
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp