Vinter med hund

Lillapyret

Trådstartare
Jag bor i ganska centralt i en större stad och jag håller på riktigt på att bli GALEN av vädret och de vägförhållanden vi har här just nu.
I med att vi bor så centralt så är vi beroende av parker och promenadslingor. Det är jättefint och har också skogen en timmes promenad bort.
Men nu är ALLT av gräs och grusvägar täckta med tjock is, så man gamblar i princip med livet varenda gång man ska ut med hunden, och jag håller helt ärligt talat på att tappa det pga frustration.
Jag har en fantastisk schäfertik på snart åtta år som är av den mer lugna sorten som är nöjd med två till tre träningspass i veckan och daglig motion/tur på ca 3h fördelat över dagen. Detta enda med henne är att hon inte är ett så stort fan av andra hundar, men detta jobbar vi dagligen med och bara man har koll och håller lite avstånd brukar det gå fint.
Detta med kontroll och avstånd blir nu i princip helt omöjligt då allt är täckt med is då det bara är gångvägarna som är grusade (och det dåligt i tillägg) och det kryllar av hundar där vi bor så våra promenader är rent ut sagt skittråkiga just nu. Jag blir rädd att jag ska halka och tappa kontrollen och istället för att vara lugn och ”den vuxna” i situationen så blir jag spänd och stressad och det märker ju hon direkt och det gör ju allt värre.
Det är också viktigt för mig att hon ska springa av sig ordentligt en gång om dagen, men allt av sådana utrymmen är ju täckt av is så det får hon ju inte heller något av just nu.
Hon är förövrigt som hon brukar och verkar inte påverkad av att det är mindre aktivitet än vanligt. Hon är kanske något piggare när vi precis har kommit ut men det lägger sig efter fem minuter eller så.
Är det bara jag som sliter med vädret just nu? Och är det någon som har tips?
 
Icebugs eller andra broddade skor till dig, så överlever du utan större bekymmer. Har ni någon möjlighet att åka iväg till något bra springställe eller roligare promenadvägar i alla fall någon gång i veckan?
 
Jag går inte utan icebugs - kan gå på grusvägar hala som en skridskobana i normalt gåtempo.
Jag går i princip bara i skogen där jag kan ha hundarna lösa, det ger mig motivation till promenader på vintern :)
Samma här går inte en meter med hunden utan icebugs när det är halt.
Ramlade och skadade axeln svårt vintern 2020 så måste vara superförsiktig.
Fickorna fulla av frolic och falukorv också för att kunna bryta om Virrpannan skulle få syn på nåt hon kanske tycker borde jagas.
Sen har jag henne lös i skogen varje dag så hon inte ska ha alltför mycket uppdämd energi.
 
Jag har också skor med broddar. De är på hela tiden. Hunden (cocker spaniel) verkar inte direkt påverkad av vädret. Men hon är uppenbart understimulerad just nu och jag är i situationen att jag inser att vårt nya, centrala boende dit vi flyttade för bara fyra månader sedan inte funkar med mitt hundliv. Jag kollade naturligtvis upp promenadområden och sådant innan jag tackade ja, men det jag inte fattade då var att allt är en byggarbetsplats och kommer att vara så länge till. Finns ingen stans att "vardagsträna" eller att släppa hunden. Jag tycker inte jag tränat så mycket med hundarna, men tydligen har jag väl gjort det då - på mina vardagliga promenader. Nu går inte det och hunden är helt vild. Det är jättemycket hundar här och folk är urdåliga på att plocka upp efter sina (stora!) hundar så jag oroar mig lite för smittor sen när allt börjar smälta.

Så idag var jag och tittade på en lägenhet i ett ytterområde där naturen är nära. Få se om jag blir bostadsrättägare pga vintern!!!

TS, håller du på med hästar? När jag hade häst och borzoier brukade jag kunna släppa dem i ridhuset udda tider på vintern. Framför allt vår hane älskade det! Man såg hur han njöt av att ha halkfritt underlag och verkligen kunna ta i och dra på som vanligt. Tio minuter full galopp i ridhuset varje stalltur och han var supernöjd.
 
TS, håller du på med hästar? När jag hade häst och borzoier brukade jag kunna släppa dem i ridhuset udda tider på vintern. Framför allt vår hane älskade det! Man såg hur han njöt av att ha halkfritt underlag och verkligen kunna ta i och dra på som vanligt. Tio minuter full galopp i ridhuset varje stalltur och han var supernöjd.
Ridhus kan verkligen vara bra ibland! Min första tik gick inte att ha lös när hon kom till mig, men som den saluki hon var så behövde hon springa. Det fanns inte några inhägnader där jag bodde då MEN det fanns ett ridhus. Jag frågade den som var ansvarig om jag kunde få släppa där på "konstiga tider" och det var helt ok så länge jag plockade upp eventuellt hundbajs och gick därifrån om någon ville in där med häst.
 
Ridhus kan verkligen vara bra ibland! Min första tik gick inte att ha lös när hon kom till mig, men som den saluki hon var så behövde hon springa. Det fanns inte några inhägnader där jag bodde då MEN det fanns ett ridhus. Jag frågade den som var ansvarig om jag kunde få släppa där på "konstiga tider" och det var helt ok så länge jag plockade upp eventuellt hundbajs och gick därifrån om någon ville in där med häst.
Det var så himla kul att se Caspian när han kom in i ridhuset! Så fort vi kom in blev han - som annars var en mycket VÄRDIG herre - helt vild. Så fort kopplet kom av (om det ens var på - så fort jag sa "ridhus" visste han och jag tror att han inte brytt sig om ifall en hel klan med harar sprungit framför nosen på honom på väg till ridhuset) satte han bakbenen under sig som en galopphäst som springer av från boxarna. Sen var det fullt ös och därefter SUPERLYCKLIG och nöjd.
 
Det var så himla kul att se Caspian när han kom in i ridhuset! Så fort vi kom in blev han - som annars var en mycket VÄRDIG herre - helt vild. Så fort kopplet kom av (om det ens var på - så fort jag sa "ridhus" visste han och jag tror att han inte brytt sig om ifall en hel klan med harar sprungit framför nosen på honom på väg till ridhuset) satte han bakbenen under sig som en galopphäst som springer av från boxarna. Sen var det fullt ös och därefter SUPERLYCKLIG och nöjd.
Jag jobbade i stall ett tag, och fick då släppa hundarna där. De lärde sig ju snabbt hur det fungerade med sådant. Sedan passerade vi en ridskola (där jag inte jobbade) när någon ur personalen dessutom körde in med fyrhjuling i ridhuset... Mina damer är vana vid att fyrhjulingar används för att dra ut trasa på lure coursing. Herregud vilket kaos det blev. De stod på bakbenen och skrek och sprattlade runt, och folk i närheten trodde ju att mina hundar helt utan anledning hade blivit galna :rofl:
 
Jag har också skor med broddar. De är på hela tiden. Hunden (cocker spaniel) verkar inte direkt påverkad av vädret. Men hon är uppenbart understimulerad just nu och jag är i situationen att jag inser att vårt nya, centrala boende dit vi flyttade för bara fyra månader sedan inte funkar med mitt hundliv. Jag kollade naturligtvis upp promenadområden och sådant innan jag tackade ja, men det jag inte fattade då var att allt är en byggarbetsplats och kommer att vara så länge till. Finns ingen stans att "vardagsträna" eller att släppa hunden. Jag tycker inte jag tränat så mycket med hundarna, men tydligen har jag väl gjort det då - på mina vardagliga promenader. Nu går inte det och hunden är helt vild. Det är jättemycket hundar här och folk är urdåliga på att plocka upp efter sina (stora!) hundar så jag oroar mig lite för smittor sen när allt börjar smälta.

Så idag var jag och tittade på en lägenhet i ett ytterområde där naturen är nära. Få se om jag blir bostadsrättägare pga vintern!!!

TS, håller du på med hästar? När jag hade häst och borzoier brukade jag kunna släppa dem i ridhuset udda tider på vintern. Framför allt vår hane älskade det! Man såg hur han njöt av att ha halkfritt underlag och verkligen kunna ta i och dra på som vanligt. Tio minuter full galopp i ridhuset varje stalltur och han var supernöjd.

ALLT av broddar är slutsålt här, ska se om jag kan beställa online för så här kan vi inte det längre 😫
Så tråkigt med den nya lägenheten! Förstår dig, det funkar okej om det finns platser att släppa hundarna lös men är det dåligt med det så förstår jag verkligen att du vill flytta :/
Jag är så tacksam över att min fröken ändå är såpass lugn som hon är, jag hade flyttat DIREKT om hon var vildare.

Jag håller på med häst ja, men har ingen egen. Rider på ca två ggr i veckan men det är ganska mycket aktivitet där jag rider då dom också driver en ridskola, men jag ska absolut höra! 😊
 
ALLT av broddar är slutsålt här, ska se om jag kan beställa online för så här kan vi inte det längre 😫
Så tråkigt med den nya lägenheten! Förstår dig, det funkar okej om det finns platser att släppa hundarna lös men är det dåligt med det så förstår jag verkligen att du vill flytta :/
Jag är så tacksam över att min fröken ändå är såpass lugn som hon är, jag hade flyttat DIREKT om hon var vildare.

Jag håller på med häst ja, men har ingen egen. Rider på ca två ggr i veckan men det är ganska mycket aktivitet där jag rider då dom också driver en ridskola, men jag ska absolut höra! 😊
Brukar ju finnas stabila dra-på-broddar på apotek, skobutiker etc.
Såna har jag haft på stallskor när det varit isgata. Funkar kanon!
Lär gå att beställa kvickt via apotek också.
 
ALLT av broddar är slutsålt här, ska se om jag kan beställa online för så här kan vi inte det längre 😫
Så tråkigt med den nya lägenheten! Förstår dig, det funkar okej om det finns platser att släppa hundarna lös men är det dåligt med det så förstår jag verkligen att du vill flytta :/
Jag är så tacksam över att min fröken ändå är såpass lugn som hon är, jag hade flyttat DIREKT om hon var vildare.

Jag håller på med häst ja, men har ingen egen. Rider på ca två ggr i veckan men det är ganska mycket aktivitet där jag rider då dom också driver en ridskola, men jag ska absolut höra! 😊
Köpte på Hööks, kängor med broddar, riktigt sköna att gå i!
 
ALLT av broddar är slutsålt här, ska se om jag kan beställa online för så här kan vi inte det längre 😫
Så tråkigt med den nya lägenheten! Förstår dig, det funkar okej om det finns platser att släppa hundarna lös men är det dåligt med det så förstår jag verkligen att du vill flytta :/
Jag är så tacksam över att min fröken ändå är såpass lugn som hon är, jag hade flyttat DIREKT om hon var vildare.

Jag håller på med häst ja, men har ingen egen. Rider på ca två ggr i veckan men det är ganska mycket aktivitet där jag rider då dom också driver en ridskola, men jag ska absolut höra! 😊
Var i fjällen förra veckan och glömde mina broddade skor hemma. Köpte då ett par broddar att dra på skorna, fungerade över förväntan! Alla hundpromenader gick smärtfritt, även på mer eller mindre isigt underlag. Kanske kan du hitta något liknande om dubbskor är slut :) Är mittemellan två storlekar, köpte de mindre och de satt bra.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220124_090450_com.android.chrome_edit_938935348184331.jpg
    Screenshot_20220124_090450_com.android.chrome_edit_938935348184331.jpg
    84,7 KB · Visningar: 11
Jag köpte ett löpband till min till nu i vinter 🤷‍♀️

Hon är med på jobbet varje dag (stall) men sitter fast i flexi så även om det ger lite aktivitet och rörelse så blir det ju ingen motion på det sättet för kroppen. Vilket hon helt klart behöver.

Så de dagar hon inte följer med på ridtur, cykeltur eller på något annat sätt rör på sig lite mer ordentligt så får hon springa där en stund. Funkar super!
 
Jag köpte ett löpband till min till nu i vinter 🤷‍♀️

Hon är med på jobbet varje dag (stall) men sitter fast i flexi så även om det ger lite aktivitet och rörelse så blir det ju ingen motion på det sättet för kroppen. Vilket hon helt klart behöver.

Så de dagar hon inte följer med på ridtur, cykeltur eller på något annat sätt rör på sig lite mer ordentligt så får hon springa där en stund. Funkar super!
Haha, ett löpband vore ju drömmen! 😍
Det kommer nog stå på listan när vi äntligen (!j ska flytta från city.
 
Jag bor i ganska centralt i en större stad och jag håller på riktigt på att bli GALEN av vädret och de vägförhållanden vi har här just nu.
I med att vi bor så centralt så är vi beroende av parker och promenadslingor. Det är jättefint och har också skogen en timmes promenad bort.
Men nu är ALLT av gräs och grusvägar täckta med tjock is, så man gamblar i princip med livet varenda gång man ska ut med hunden, och jag håller helt ärligt talat på att tappa det pga frustration.
Jag har en fantastisk schäfertik på snart åtta år som är av den mer lugna sorten som är nöjd med två till tre träningspass i veckan och daglig motion/tur på ca 3h fördelat över dagen. Detta enda med henne är att hon inte är ett så stort fan av andra hundar, men detta jobbar vi dagligen med och bara man har koll och håller lite avstånd brukar det gå fint.
Detta med kontroll och avstånd blir nu i princip helt omöjligt då allt är täckt med is då det bara är gångvägarna som är grusade (och det dåligt i tillägg) och det kryllar av hundar där vi bor så våra promenader är rent ut sagt skittråkiga just nu. Jag blir rädd att jag ska halka och tappa kontrollen och istället för att vara lugn och ”den vuxna” i situationen så blir jag spänd och stressad och det märker ju hon direkt och det gör ju allt värre.
Det är också viktigt för mig att hon ska springa av sig ordentligt en gång om dagen, men allt av sådana utrymmen är ju täckt av is så det får hon ju inte heller något av just nu.
Hon är förövrigt som hon brukar och verkar inte påverkad av att det är mindre aktivitet än vanligt. Hon är kanske något piggare när vi precis har kommit ut men det lägger sig efter fem minuter eller så.
Är det bara jag som sliter med vädret just nu? Och är det någon som har tips?
JA jag håller på att bli galen av isen:crazy: och jag bor i hus med tomt och har bara ca 500m till skogar och ängar. Men det beror också på att jag legat på sjukhus för ett litet tag sen och gått ner 15 kg ca så jag väger bara 52 kg - vilket är ALLDELES för lite för mig, men det är jätte svårt att gå upp i vikt! Så jag rehab tränar nu när jag går ut och går med vovvarna och då är isen på vägen till skogen jätte jobbig-och jag har ramlat ngr ggr redan, nästa gång bryter jag väl något-även om jag "lärt" mig hur man ska ramla :Doch grejen är ju att våra hundar behöver mycket aktiveringar både fysiska och psykiska utmaningar... Husse hjälper ju till när han kommit hem från jobbet också..

Jag brukar jobba hemma och träna inne, men mer ute annars, är sjukskriven nu, så jag tränar mycket mer inomhus nu - vilket du också skulle kunna göra (hon rör sig ju lite iaf även med övn inne) som ex så kör jag just nu mer med "tänka själv övningar" alltså shejpa fram vissa beteenden, låter dom bjuda på beteenden, target övningar, apport, omvänt lockande, lydnads övningar-som fot gående, osv och Nosework inne- jätte bra aktivering som hunden älskar-använda nosen och som tröttar ut hunden rejält mentalt och fysiskt också - tips - om du inte gör det redan..Det är jätte kul-för hunden tycker det är så himla kul...
Och dessutom kan man träna NW på MÅNGA olika sätt inomhus..

Jag borde väl inte klaga för jag har själv bott mitt i Stockholms city-Östermalm så jag vet hur det är att bo centralt- vi bodde där bara en kort tid-det funkade inte med våra hundar....men det beror ju på vad för hund man har, ras, osv.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 005
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 413
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 122
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp