"Vinter skav" pga lång päls - nån mer??

mackan

Trådstartare
Är det någon mer som har problem eller märker av sk. vinter skav på sina hästar? Är det pga lång päls eller vad???
Varje vinter så får min häst "gnugg märken" på ryggen just där vojlockens kant ligger and (mot länd hållet på ryggen dvs). det är samma sadel och samma vojlockar som annars ligger perfekt och aldrig ger ens en antydan till skav eller över huvud taget RÖRD päls, resten av året???? Vad ska man göra åt detta, ignorera eller åtgärda på nåt sätt?`dvs det syns endast att pälsen är avskavd , men han är självklart inte skavd mer än så, dvs det blir inte värre och han har päls -bara att den är som sagt, - fläckad och kortare just där....? varje vinter????? :confused:
 
Sv: "Vinter skav" pga lång päls - nån mer??

Min häst har samma sak! Har han kortare päls där mitt tömkörningsdäckel (heter väl så?) har legat an vid en kant, och jag tror det rör sig (han gillar inte riktigt om jag spänner gjorden så hårt, så oftast ligger den ganska löst).
När jag provred min Passier har pälsen också skavts litegrann på ryggen, men det kan ju bero på sadeln.

Förra vintern var han klippt från typ december och d´å hade han inte märken.
 
Sv: "Vinter skav" pga lång päls - nån mer??

Så får min systers islandshäst oxå... enda vojlocken som inte ger skav vintertid är en i fårskinn... Ser ganska roligt ut med en islandshästmed björnpäls och fårskinnsvoljock, men vad gör man inte när allt annat ger fula skavränder :)
 
Sv: "Vinter skav" pga lång päls - nån mer??

så får min häst också, varje vinter.

Dessutom får hon skav ca 1 dm bakom min skänkel där ländtäcket har en söm som ligger och skaver..

Jag vet inte alls vad man ska göra, så jag har inte gjort något..

Hon har aldrig varit öm i ryggen där hon haft skav eller så så jag antar att det inte är någon fara.. :)
 
Sv: "Vinter skav" pga lång päls - nån mer??

Tack alla! Skönt att höra att det finns fler.

Har inte heller upplevt att hästen reagerar eller ömmar alls, kollar honom noga varje dag. Men det är ju fult och ser illa ut med dessa fläckar förstås. Men skönt att höra att fler har samma symptom vinter tid.

tack! :bow:
 
Sv: "Vinter skav" pga lång päls - nån mer??

Samma här..

då kan också jag pusta ut lite *le*

kanske borde man raka hästen då eller?
ska man acceptera skace där varje vinter?
 
Sv: "Vinter skav" pga lång päls - nån mer??

Om inte hästen får ont av det tycker jag inhte det är nödvändigt att raka hästen. Jag ser ingen mening med att raka min häst då jag inte har en sadel så jag kan inte träna honom så hårt att det skulle vara lönt att ha en överpigg häst pga kylan.
 
Sv: "Vinter skav" pga lång päls - nån mer??

Ont har han inte, har varit lite små orolig där ett tag.

så det som skavs, dte irrieterar inte huden så att det vore bäst att ta bort eller?
 
Sv: "Vinter skav" pga lång päls - nån mer??

Nej, så länge inte det blir riktiga skavmärken, typ att pälsen är helt eller nästan borta.

Så länge hästen har päls kvar och bara blir lite kortare (vilket de brukar ha när de har vinterpäls) så är det nog ingen fara.
 
Sv: "Vinter skav" pga lång päls - nån mer??

Jaja okey, hästen har bara lite ruggigt just där..

så ingen ide att hetsa upp sig =)

Fast funderar att beställa en fårskinnsvojlock, så kanske man slipper det helt..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 639
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 465
Hästvård I februari tog jag över en häst på halvfoder och tar över honom på hel nu när ägaren hittat en ny häst. En fransk travarherre född -01...
Svar
3
· Visningar
935
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 139
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp