Vinter-/vagnklädsel till ~1-åring

Hedinn

Trådstartare
Moderator
Har lite ångest för hur jag ska klä barnet i vagnen ute nu. 10,5 månader i dagsläget så använder ju sittdelen. Är åkpåse det bästa att ha? Hur varma är de, eller skyddar de mest mot vind och nederbörd? Har en fårskinnsfäll att lägga i och funderat på om man bara ska komplettera med ullfilt - men då tänker jag att det kanske är svårt att få den att säkert ligga kvar och ”täcka” barnet?

Har även tänkt köpa ett ullunderställ, men de jag hittat finns i 74/80 eller 86/92 vilket blir lite småjobbigt när han fyller 1 i januari. 80 lär ju passa i max två månader till men storleken större lär han ju drunkna i nu vilket inte känns lämpligt när det ska vara understa lagret.

Så hur gör ni andra? Ullunderställ hade ju känts som en självklarhet om han vore mer aktiv ute, men än så länge är det ju att sitta i vagnen som gäller, så vet inte om det är nödvändigt riktigt än?

Har kalla vintrar där vi bor, runt -10 nu och förra vintern hade vi nån period med närmre -30.
 
Vi har en åkpåse, finns ju massa olika men den är rätt tjockt fodrat med gosigt tyg inuti. Är det kallt har hon en typ lättviktsdunoverall och raggsockor i påsen. Annars jacka och Åkpåsen.
 
Åkpåse med ull. Bägge ungar har hållit sig varma i det, skydd mot vinden och en tjock mössa och ev ullfilt över axlarna.
 
Vi har runt nollan nu så inte riktigt lika kallt, lilltjejen (15 månader, främst i vagnen när hon sover) har åkpåse (ingen värsting, Britax egen), innekläder+ fleeceoverall, eller tjocktröja/ tunn jacka och raggsockor utöver innekläder. Plus mössa och vantar då.
När det kryper ner mot -5 -10 lägger vi till ullunderställ och tjocktröja och kanske ännu ett lager vantar :p
Jag gillar åkpåse framför filt på vintern just för att jag vet att den täcker helt och går att dra upp ganska långt. När hon blir större och vill gå tänker jag kanske annorlunda, typ vinteroverall istället för åkpåse och fårskinn+ en rejäl filt.
 
Vår son är 13 månader, har precis börjat gå.

Vi har både åkpåse och fårskinnsfäll. Tycker att båda har sin funktion! Fårskinnsfäll att sitta på när han har ytterkläder på sig. Åkpåsen är guld när han ska sova i vagnen. Då behöver man inte klä på en massa kläder om man drar upp dragkedjan hela vägen, och om man tar in vagnen kan man öppna upp och barnet behöver inte bli supervarmt i massa tjocka kläder. Åkpåsar är olika varma beroende på vilken det är, krångligt nog ;)

Vi har mycket ullkläder hemma och ullunderställ används flitigt. De är ju väldigt formbara så vi upplever att de håller längre i storlekarna än andra kläder. Hur stor är han idag? Det finns många märken som säljer lager 1 i enkelstorlekar. Kolla på till exempel Dilling eller Lindex. (Även om våra favoriter finns i andra märken).
 
Vi har förresten ett par minusgrader nu, M har ullkläder i alla lager ute. Om det är plusgrader och blött ett par skalbyxor över om han inte åker vagn.
 
Åkpåse är superbra! Finns i olika tjocklekar. När vår 1,5-åring sover ute just nu har hon fleeceställ, mössa, vantar tossor eller raggsockar och ev en extra filt i åkpåsen. Förra året när hon var yngre hade hon overall i Ull eller Pilé i vagnen när det var riktigt kallt, och då behövde hon aldrig någon extra filt i åkpåsen.
 
Tänkte nog barnvagnens åkpåse (Emmaljunga) så det fortfarande går att använda selen i också (den är ganska välbehövlig :D). Använder ni åkpåse även om barnet inte sover ute? Overaller använder vi nu, och det kanske räcker även vid sämre väder? Vore i och för sig praktiskt med en öppningsbar åkpåse om man ska gå nånstans och vara inomhus ett tag, för att slippa en massa ytterkläder? Fast det gör vi väldigt sällan så det är kanske inte vad jag borde fokusera på. :p
 
Vår son är 13 månader, har precis börjat gå.

Vi har både åkpåse och fårskinnsfäll. Tycker att båda har sin funktion! Fårskinnsfäll att sitta på när han har ytterkläder på sig. Åkpåsen är guld när han ska sova i vagnen. Då behöver man inte klä på en massa kläder om man drar upp dragkedjan hela vägen, och om man tar in vagnen kan man öppna upp och barnet behöver inte bli supervarmt i massa tjocka kläder. Åkpåsar är olika varma beroende på vilken det är, krångligt nog ;)

Vi har mycket ullkläder hemma och ullunderställ används flitigt. De är ju väldigt formbara så vi upplever att de håller längre i storlekarna än andra kläder. Hur stor är han idag? Det finns många märken som säljer lager 1 i enkelstorlekar. Kolla på till exempel Dilling eller Lindex. (Även om våra favoriter finns i andra märken).
Han har 80 idag, och de billiga märkena sitter generellt sämre på honom då de verkar mer anpassade för smala bebisar. ;)
 
Tänkte nog barnvagnens åkpåse (Emmaljunga) så det fortfarande går att använda selen i också (den är ganska välbehövlig :D). Använder ni åkpåse även om barnet inte sover ute? Overaller använder vi nu, och det kanske räcker även vid sämre väder? Vore i och för sig praktiskt med en öppningsbar åkpåse om man ska gå nånstans och vara inomhus ett tag, för att slippa en massa ytterkläder? Fast det gör vi väldigt sällan så det är kanske inte vad jag borde fokusera på. :p

Mina barn har alltid sovit utomhus i vagnen dagtid och just nu har min bebis vanliga kläder, fleeceoverall, dunoverall och åkpåse. Han är lagom varm när jag tar upp honom efter ett par timmar. Idag var det -5 när han sov.
 
Han har 80 idag, och de billiga märkena sitter generellt sämre på honom då de verkar mer anpassade för smala bebisar. ;)

Dilling är inte billigt ;) De är lite långsmala i modellen men framför allt deras ribbstickade kläder är väldigt följsamma och har längre användningstid än samma storlek i bomull.
Joha och Janus är andra favoriter. De är lite bredare i modellen, men storlekarna är 70, 80, 90 osv. Om du vill så kan jag mäta kläder i stl 90 från dem så kan du jämföra måtten med de du har i 80 nu?
 
Har lite ångest för hur jag ska klä barnet i vagnen ute nu. 10,5 månader i dagsläget så använder ju sittdelen. Är åkpåse det bästa att ha? Hur varma är de, eller skyddar de mest mot vind och nederbörd? Har en fårskinnsfäll att lägga i och funderat på om man bara ska komplettera med ullfilt - men då tänker jag att det kanske är svårt att få den att säkert ligga kvar och ”täcka” barnet?

Har även tänkt köpa ett ullunderställ, men de jag hittat finns i 74/80 eller 86/92 vilket blir lite småjobbigt när han fyller 1 i januari. 80 lär ju passa i max två månader till men storleken större lär han ju drunkna i nu vilket inte känns lämpligt när det ska vara understa lagret.

Så hur gör ni andra? Ullunderställ hade ju känts som en självklarhet om han vore mer aktiv ute, men än så länge är det ju att sitta i vagnen som gäller, så vet inte om det är nödvändigt riktigt än?

Har kalla vintrar där vi bor, runt -10 nu och förra vintern hade vi nån period med närmre -30.

För små som inte går har jag använt en bra vinteroverall, varma vantar, tossor och mössa och så ner i en go åkpåse. De sitter ju som ändå bara i vagn och famnen och kanske kortare stunder i en gunga?

När de börjar leka ute har jag kört lager 2 ull under en bra vinteroverall.

Underställ har jag endast använt till barn som jag vet ska vara ute en heldag, typ när vi åker skoter eller varit uppe i fjällen. Då blir det lager 1, lager 2 och så bra vinteroverall över.

Jag hade inte köpt underställ till en ettåring såvida ettåringen inte kommer spendera heldagar ute i minusgrader.
 
För små som inte går har jag använt en bra vinteroverall, varma vantar, tossor och mössa och så ner i en go åkpåse. De sitter ju som ändå bara i vagn och famnen och kanske kortare stunder i en gunga?

När de börjar leka ute har jag kört lager 2 ull under en bra vinteroverall.

Underställ har jag endast använt till barn som jag vet ska vara ute en heldag, typ när vi åker skoter eller varit uppe i fjällen. Då blir det lager 1, lager 2 och så bra vinteroverall över.

Jag hade inte köpt underställ till en ettåring såvida ettåringen inte kommer spendera heldagar ute i minusgrader.

Vi har underställ till våra barn och haft även när de varit mindre om vi är ute. Båda mina stora hade det på förskolan idag med fleece som lager 2. Men det är såklart en smaksak 😊
 
För små som inte går har jag använt en bra vinteroverall, varma vantar, tossor och mössa och så ner i en go åkpåse. De sitter ju som ändå bara i vagn och famnen och kanske kortare stunder i en gunga?

När de börjar leka ute har jag kört lager 2 ull under en bra vinteroverall.

Underställ har jag endast använt till barn som jag vet ska vara ute en heldag, typ när vi åker skoter eller varit uppe i fjällen. Då blir det lager 1, lager 2 och så bra vinteroverall över.

Jag hade inte köpt underställ till en ettåring såvida ettåringen inte kommer spendera heldagar ute i minusgrader.

”Underställ” till bebisar och små barn är ju som vilka bodysar och byxor som helst bara att de är gjorda i ull.

Vår ettåring bor i sina lager 1 ullkläder nu och det har hans syskon också gjort som små. Nu när de är lite större har de gärna underställ på hela helgerna om de får välja. Så de är inga kläder vi tar på enbart för att vara ute heldagar i kyla.
 
Tänkte nog barnvagnens åkpåse (Emmaljunga) så det fortfarande går att använda selen i också (den är ganska välbehövlig :D). Använder ni åkpåse även om barnet inte sover ute? Overaller använder vi nu, och det kanske räcker även vid sämre väder? Vore i och för sig praktiskt med en öppningsbar åkpåse om man ska gå nånstans och vara inomhus ett tag, för att slippa en massa ytterkläder? Fast det gör vi väldigt sällan så det är kanske inte vad jag borde fokusera på. :p
Hon sover I vagnen ute också, har selen genom hålen i Åkpåsen (inte samma märke som vagnen men funkar), dragkedja framtill och går även att öppna i botten. Köpte för 100 kr på Erikshjälpen!
 
Vi har underställ till våra barn och haft även när de varit mindre om vi är ute. Båda mina stora hade det på förskolan idag med fleece som lager 2. Men det är såklart en smaksak 😊
Så de har underställ på sig inomhus på förskolan? Eller byter de om helt mellan inomhus-utomhus? Eller pratar vi olika saker om underställ?😂 Jag tänker riktigt tunna yllekläder som är närmaste kroppen, bara underkläder under.

Här kör typ alla på inomhuskläder + lager 2 + overall på förskolan. Så gör vi också "vanliga" dagar, dvs när vi bara är ute en stund och kan gå in om det skulle kännas kallt.
 
”Underställ” till bebisar och små barn är ju som vilka bodysar och byxor som helst bara att de är gjorda i ull.

Vår ettåring bor i sina lager 1 ullkläder nu och det har hans syskon också gjort som små. Nu när de är lite större har de gärna underställ på hela helgerna om de får välja. Så de är inga kläder vi tar på enbart för att vara ute heldagar i kyla.

Jag vet det. Därför jag inte sett behov av underställ till jättesmå barn (bebisar) som bara sitter i vagn. Ska dom ha underställ på sig hela dagen skulle understället vara söndertvättat tillslut så mycket som mina barn kletat och spytt innan bordsskicket växte fram. Jag byter kläder 1-3 ggr per dag på min 8 mån. Men jag kanske har exceptionellt skitiga barn?
 
Så de har underställ på sig inomhus på förskolan? Eller byter de om helt mellan inomhus-utomhus? Eller pratar vi olika saker om underställ?😂 Jag tänker riktigt tunna yllekläder som är närmaste kroppen, bara underkläder under.

Här kör typ alla på inomhuskläder + lager 2 + overall på förskolan. Så gör vi också "vanliga" dagar, dvs när vi bara är ute en stund och kan gå in om det skulle kännas kallt.

De dagar de har underställ till förskolan byter de självklart inte om mellan ute och inne 😄 Varför skulle de inte kunna gå i underställ även inomhus?
 
Vi kör också på åkpåse. Eftersom hon inte går ännu har vi sällan anledning att ta henne i och ur vagnen förutom när vi går och sen är framme, så då behöver hon inte varma ytterkläder i utan har en mjuk bomullsoverall, mössa och eventuellt vantar eller så viker vi in händerna i overallen. Vi har en väldigt varm åkpåse. Då håller hon sig varm ute, och går vi in på mataffär eller hon somnar och sover i hallen en stund så är det bara att öppna upp den.

Sen har vi nyss köpt en vinteroverall till henne som hon kanske börjar använda om någon månad. Då lär det räcka med den och fårskinn. Eventuellt en extra filt.

Är väl kring nollan här, någon minusgrad.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår lilla fröken blir 1 år i december och jag har insett att det inte kommer att funka att bädda ner henne med filtar som förra vintern...
2
Svar
25
· Visningar
7 225
Senast: keilir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp