Vinter-/vagnklädsel till ~1-åring

Vi har ett par minusgrader nu och kör vanliga kläder och vinteroverall, eller tunn fleeceoverall och skaloverall över när det är över nollan. Tunn ullbalaklava och overallens kapuschong räcker än så länge, hon sliter av sig alla mössor men balaklavan accepterar hon och kapuschongen märks väl inte :D Fodrade tossor i någon sorts skalmaterial. Åkpåse har vi ännu inte använt, hon är varm av sig själv och skulle vi lägga till fler lager skulle hon bli genomsvettig.

Skalvantar finns att tillgå men hon är som sin mor och verkligen hatar att ha på sig vantar och är aldrig kall om händerna trots det (än så länge, blir hon kall får hon stå ut med vantar). Jag kan gå utan vantar i -10 utan att få kalla händer, det är ett mysterium. Som tur är är overallen för stor så hon kan ha händerna inuti ärmarna vilket känns okej när hon bara sitter i vagnen. Snart börjar hon väl knata omkring och då får vi tänka om lite.
 
Vi har ett par minusgrader nu och kör vanliga kläder och vinteroverall, eller tunn fleeceoverall och skaloverall över när det är över nollan. Tunn ullbalaklava och overallens kapuschong räcker än så länge, hon sliter av sig alla mössor men balaklavan accepterar hon och kapuschongen märks väl inte :D Fodrade tossor i någon sorts skalmaterial. Åkpåse har vi ännu inte använt, hon är varm av sig själv och skulle vi lägga till fler lager skulle hon bli genomsvettig.

Skalvantar finns att tillgå men hon är som sin mor och verkligen hatar att ha på sig vantar och är aldrig kall om händerna trots det (än så länge, blir hon kall får hon stå ut med vantar). Jag kan gå utan vantar i -10 utan att få kalla händer, det är ett mysterium. Som tur är är overallen för stor så hon kan ha händerna inuti ärmarna vilket känns okej när hon bara sitter i vagnen. Snart börjar hon väl knata omkring och då får vi tänka om lite.

Ja åkpåse är ju snarare istället för ytterkläder. Mina barn skulle också bli toksvettiga om de hade overall OCH åkpåse. Det är ju som att ha två overaller utanpå varandra, känns som att det är ordentligt många minusgrader som behövs för det. Däremot är ju åkpåsen mer bra om man vill slippa ytterkläderna. Tex om man växlar mellan ute och inne och då bara kan knäppa upp :)
 
Låter som att jag ska avvakta med åkpåse, ytterkläder har vi och det är sällan vi går nånstans med vagnen i och med att vi bor i skogen. Dessutom har vi en herre som springer runt med sin gåvagn för fullt så misstänker att det inte dröjer alltför länge innan han även kommer gå utomhus, så är nog bättre att investera i ullunderställ då. :)
 
Ja åkpåse är ju snarare istället för ytterkläder. Mina barn skulle också bli toksvettiga om de hade overall OCH åkpåse. Det är ju som att ha två overaller utanpå varandra, känns som att det är ordentligt många minusgrader som behövs för det. Däremot är ju åkpåsen mer bra om man vill slippa ytterkläderna. Tex om man växlar mellan ute och inne och då bara kan knäppa upp :)

Ja det är så jag har tänkt! Men folk i min BF-FB-grupp (vilket "ord") verkar köra overall plus åkpåse vilket känns helt absurt. Undrade om jag som förstagångsförälder är helt väck som inte klär på henne mer.
 
Ja det är så jag har tänkt! Men folk i min BF-FB-grupp (vilket "ord") verkar köra overall plus åkpåse vilket känns helt absurt. Undrade om jag som förstagångsförälder är helt väck som inte klär på henne mer.
Beror väl på vad man har för Overall? Vi kör som sagt en tunnare dunoverall under Åkpåsen när hon sover ute vid minusgrader. Annars blir hon kall på huden under Åkpåsen, sover också längre när hon har båda.
 
Idag hade vi -10 och bebis sov tre timmar ute i vagnen. Hade han ”bara” haft åkpåse hade han frusit ihjäl typ 😅 Han hade vanliga kläder, fleeceoverall, vantar, mössa, ullstrumpor och sen en dunoverall plus åkpåse 😅 men ska man gå en kort sväng till affären 500 m bort förstår jag att man inte behöver allt det förstås. Men att ligga helt stilla utomhus i minusgrader i flera timmar kräver mer kläder.
 
Ja det är så jag har tänkt! Men folk i min BF-FB-grupp (vilket "ord") verkar köra overall plus åkpåse vilket känns helt absurt. Undrade om jag som förstagångsförälder är helt väck som inte klär på henne mer.

Nej verkligen inte :)


Beror väl på vad man har för Overall? Vi kör som sagt en tunnare dunoverall under Åkpåsen när hon sover ute vid minusgrader. Annars blir hon kall på huden under Åkpåsen, sover också längre när hon har båda.

Och vad man har för åkpåse såklart. Och barn är olika frusna. Här var det 8 minus idag och sonen sov ute i åkpåsen utan ytterkläder förutom mössa och halskrage. Var inte kall när han vaknade.

Det är ju såklart en smakfråga vad man föredrar och inget är ju rätt eller fel. Jag tycker mest att det verkar vara väldigt opraktiskt att ha tunn overall och tunn åkpåse så att det gör att bägge behövs. 🤷‍♀️
 
Nej verkligen inte :)




Och vad man har för åkpåse såklart. Och barn är olika frusna. Här var det 8 minus idag och sonen sov ute i åkpåsen utan ytterkläder förutom mössa och halskrage. Var inte kall när han vaknade.

Det är ju såklart en smakfråga vad man föredrar och inget är ju rätt eller fel. Jag tycker mest att det verkar vara väldigt opraktiskt att ha tunn overall och tunn åkpåse så att det gör att bägge behövs. 🤷‍♀️

Vad har du för en superåkpåse? 😄 Jag tycker vår i tjockt dun med fleecefoder är rejäl men det är den nog inte så fall 😅
 
Vad har du för en superåkpåse? 😄 Jag tycker vår i tjockt dun med fleecefoder är rejäl men det är den nog inte så fall 😅

Vi har två olika (eftersom vi förut hade två vagnåkande barn och nu tycker båda är bra på olika sätt) En Voksi urban med dun och ull i stoppningen och en från Bozz med halvlångt lammskinn inuti. Sen har vi en fårskinnsfäll underst i vagnen, mest för att vi inte orkat ta ur det 😅 Men tror det hjälper bra med att isolera underifrån. Framför allt på Voksin blir det lite hål där man skurit för selen.
 
Vi har två olika (eftersom vi förut hade två vagnåkande barn och nu tycker båda är bra på olika sätt) En Voksi urban med dun och ull i stoppningen och en från Bozz med halvlångt lammskinn inuti. Sen har vi en fårskinnsfäll underst i vagnen, mest för att vi inte orkat ta ur det 😅 Men tror det hjälper bra med att isolera underifrån. Framför allt på Voksin blir det lite hål där man skurit för selen.

Då är de säkert varmare än vår 😅 Vår bebis sov som sagt tre timmar idag i -10 grader och behövde rejält med kläder utöver åkpåsen för att inte frysa ☺️
 
Nej verkligen inte :)




Och vad man har för åkpåse såklart. Och barn är olika frusna. Här var det 8 minus idag och sonen sov ute i åkpåsen utan ytterkläder förutom mössa och halskrage. Var inte kall när han vaknade.

Det är ju såklart en smakfråga vad man föredrar och inget är ju rätt eller fel. Jag tycker mest att det verkar vara väldigt opraktiskt att ha tunn overall och tunn åkpåse så att det gör att bägge behövs. 🤷‍♀️
Så är det! Vi har ju knappt koll på vad som finns så kan inte säga att det är ett medvetet val direkt, utan vi har köpt det vi köpt (begagnat) och sen använder det som det funkar. 😅 ändå rätt bra tycker jag, då man kan variera med eller utan tjockare kläder i påsen beroende på väder.
 
Har lite ångest för hur jag ska klä barnet i vagnen ute nu. 10,5 månader i dagsläget så använder ju sittdelen. Är åkpåse det bästa att ha? Hur varma är de, eller skyddar de mest mot vind och nederbörd? Har en fårskinnsfäll att lägga i och funderat på om man bara ska komplettera med ullfilt - men då tänker jag att det kanske är svårt att få den att säkert ligga kvar och ”täcka” barnet?

Har även tänkt köpa ett ullunderställ, men de jag hittat finns i 74/80 eller 86/92 vilket blir lite småjobbigt när han fyller 1 i januari. 80 lär ju passa i max två månader till men storleken större lär han ju drunkna i nu vilket inte känns lämpligt när det ska vara understa lagret.

Så hur gör ni andra? Ullunderställ hade ju känts som en självklarhet om han vore mer aktiv ute, men än så länge är det ju att sitta i vagnen som gäller, så vet inte om det är nödvändigt riktigt än?

Har kalla vintrar där vi bor, runt -10 nu och förra vintern hade vi nån period med närmre -30.
Jag hade alltid underställ och ullstrumpor (merinoull/silke/bambu) och en riktigt bra åkpåse (Voksi Active), behövdes knappast mer än detta förutom mössa givetvis, även den i bra merinoull och vantar då. Ska barnet upp och ner ur vagnen så kan ju en mer skyddande overall också behövas givetvis. Men inte om det är en "sovapromenad" :)

Under åkpåsen hade jag Buggas Fårskinnsdyna.

Kan ju tipsa om att den åkpåsen är såpass varm att barnet flera gånger sov utan byxor med body, mössa och strumpor :)
 
Så de har underställ på sig inomhus på förskolan? Eller byter de om helt mellan inomhus-utomhus? Eller pratar vi olika saker om underställ?😂 Jag tänker riktigt tunna yllekläder som är närmaste kroppen, bara underkläder under.

Här kör typ alla på inomhuskläder + lager 2 + overall på förskolan. Så gör vi också "vanliga" dagar, dvs när vi bara är ute en stund och kan gå in om det skulle kännas kallt.

Vår 3 åring har underställ på sig inne vid minusgrader ute, ullstrumpor alltid hela hösten i princip :) Investerar man i ett par olika underställ, gärna i merinoull så varken kliar dom eller annat, visst är dom lite känsligare och man får ha ett par 4-5 stycken olika att variera mellan men för oss är det värt varenda krona att veta att han alltid är lagom varm och framförallt aldrig svettig eller kall.

Kanske inte så himla snyggt men vad tusan, pedagogerna uppskattar barn med ordentliga kläder, det är tydligt :)
 
Vår 3 åring har underställ på sig inne vid minusgrader ute, ullstrumpor alltid hela hösten i princip :) Investerar man i ett par olika underställ, gärna i merinoull så varken kliar dom eller annat, visst är dom lite känsligare och man får ha ett par 4-5 stycken olika att variera mellan men för oss är det värt varenda krona att veta att han alltid är lagom varm och framförallt aldrig svettig eller kall.

Kanske inte så himla snyggt men vad tusan, pedagogerna uppskattar barn med ordentliga kläder, det är tydligt :)
Hade nog fått ha några fler än 4-5 stycken, om barnet ska ha underställ på sig inomhus vid minusgrader. Det är minusgrader från typ okt t.o.m apr. Ibland från mitten av september 😄

Verkar funka bra för oss att skippa underställ på förskolan, ser inga andra ungar som har det heller och pedagogerna har aldrig nämnt att dottern fryser. Idag sa hon till mig att tummarna var kalla (-20) men det är ju inte riktigt en underställsfråga, ungen vägrar de nya vantarna så klart hon fryser i trånga vantar🤷‍♀
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår lilla fröken blir 1 år i december och jag har insett att det inte kommer att funka att bädda ner henne med filtar som förra vintern...
2
Svar
25
· Visningar
7 214
Senast: keilir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp