N

nicolee

Hej! Jag ska flytta till ett stall där det inte finns ridhus. Har annars alltid stått i ett stall med ridhus. Jag undrar hur ni gör på vintern?! Rider ni? isf, var? vad gör ni för nåt då? berätta ALLT. behöver hjälp med det!
tack nicole
 
Sv: Vinter

Jag rider när underlaget tillåter. Blir det snö finns utmärkta förhållanden på fält/skogsvägar, är det slaskigt/varmt går det ju att rida "som vanligt" på ridbanan och i naturen. Problemet är när det tinat/frusit på i omgångar och allt är knögglig is, då får hästen vila. Sen lägger jag in 3-4 veckors vila oavsett på vintern, hästen är igång hela sommaren istället när det är trevligt att rida.
Bra broddar, snösulor är ju såklart en förutsättning för att kunna hålla igång under vintern. Och motivation, själv har jag fördelen att vara ledig dagtid så jag kan utnyttja det lilla dagsljus som finns, annars tror jag att det skulle vara svårt att motivera sig.
 
Sv: Vinter

Tränar allt man gör på ridbana/ridhus även ute i det fria. Skogen är suverän att jobba form, böjningar och styrka. Som Hannely säger, broddar är viktiga om det är väldigt isigt...dock har jag aldrig avstått från ridningen p.g.a. is utan då letar jag lite andra vägar. Mycket snö kan dock göra det svårt att ta sig fram samt att hästen får jobba tufft. Hade turen att ha bra markägare runt mig där jag bodde förrut som körde upp en skogsmaskinväg med traktor och slunga för oss ryttare. Det betalade vi lite för...Någon gång då och då lastade jag hästen och for till ridhus för att rida för tränaren. Sen byggde jag en ridbana på gården och den var bra att ha...men blev det is på den var den oanvändbar så det gick åt mycket salt...
 
Sv: Vinter

Jag rider hela vintern på samma ställen som jag rider resten av året. Alltså i skog, grusvägar och på markvägar. Är det is eller snö är det inga problem. Jag har i 4 brodd i var sko på vintern men det är betydligt värre med lössnö. När det är riktigt "styltväder" så blir det bara skrittturer. Annars så rids hästarna som vanligt.
 
Sv: Vinter

okej, grejen är ju för att komma ut i skogen måste man rida en liten bit på asfalt..det går väl även om man har 4brodd?
har hört att snösulor på hästen inte är bra..det förstör hästens hovar eller nåt sånt men att det var okej att hade det ett litet tag. Kan man rida i hagar? har hört att det är ett bra alternativ också.
 
Sv: Vinter

Broddad och snösulor, sen är det bara ut i skogen med er!
Pålle har aldrig ens sett ett ridhus, fungerar utmärkt ute i skogen (men vi har ju snö en stor del av året = riktigt bra underlag för det mesta )

Lycka till, och njut utav all den friska luften ni kommer att få!
 
Sv: Vinter

På vintern när de är plusgrader men slask brukar även de hårdaste grusvägar vara som ridbanor. Och i snön kan man ju alltid rida. Är det fruset utan snö, så passa på att jobba med skritten. Bara underlaget är plant finns ju inga begränsningar. Sen kan man rida mkt i backar och "över stock och sten" även om det är genomfruset. Pannlampa löser mörkerproblemet. Annars kan man se tillräckligt när månen lyser starkt och man tex ska rida på ett öppet gärde. Sen gäller ju reflexer och massor av varma kläder, lägg pengar på riktiga vinterkläder som inte är så himla bylsiga och handikappar en totalt... Och broddar och snösulor såklart.
Då blir ridning riktigt trevligt i vintermörkret, särskilt med sällskap och varm choklad i sadelkammaren efteråt.
Men mjukis som ja är får hästen alltid vila i nov-dec i 4-5 veckor. Så rider ja hela sommaren.
OCh en sak till, på vintern är det bra att rida på asfalt, dels för att dom vägarna ofta är upplysta samt att det stärker senorna på hästen. Eller iaf förhindrar att dom blir svagare av att hästen inte kan ridas så som vanligt.
 
Sv: Vinter

jag rider på vintern dock brukar jag lägga in 3-4 veckors vila under vinter halvåret.. Man får hela tiden hålla koll på underlaget annars går det att rida på rätt många ställen. Jag har 4 brodd och snösulor :bow: prövade det första gången i vintras och kommer att fortsätta med det på min häst märkte lite skillnad på hovarna men min hovslagare sa att det inte berodde på snösulorna
 
Sv: Vinter

Jag rider oxå en del bitar på asfalt och det går bra med brodd i. Har aldrig haft snösulor på min häst och har inte heller saknat det. Kan hända att det inte blir styltor vid lössnö om man har sulor. Jag har inte ridit själv i hagar men är den plan så borde det ju inte vara några problem.
 
Sv: Vinter

Ute rider jag året om! Fram till december brukar det vara lagom snömängd. Men januari-mars är det på tok för mycket snö för att kunna rida i skogen (min islandshäst drunknar ;)), då får man rida längs de plogade vägarna eller hålla en ridstig upptrampad. Mindre vägar som stugvägar och grusvägar är toppen. Brukar rida på skoterspåret över sjön, i hagen, skritta några km längs stora vägen till grannstallet och rida på deras ridvägar/ridbanor.
 
Sv: Vinter

Min fundering är: hur har du gjort på vintern när du stått vid ett ridhus? Rider du inte ut på flera månader då, utan rider i ridhus sju dagar i veckan? :confused:

För att svara på frågan, jag rider ut mest varje dag även när jag stått vid ridhus. Är det blankis så man inte tar sig från stallplanen blir det givetvis vila, då hittar jag på något annat, masserar eller nåt. :) Men har man snösulor och broddar går det oftast bra. Sen beror det ju på vart i landet du bor...
Att snösulor generellt skulle förstöra hovar tror jag inte på, sen finns det såklart hästar som har hovar som är mindre lämpade för sulor. Risken med dem är väl att man kan få in en del skit under dem, så risken för hovbölder ökar. Personligen föredrar jag "snow grips" framför hela sulor. Dels för att snön inte fastnar lika bra, dels för att man inte stänger in strålen under en hel sula, så man kan hålla lite bättre koll på den. Men även där lämpar sig olika sulor för olika hovar. Är det väldigt mycket stylt-snö kan man spraya på lite silikondroppar så fastnar inte snön lika mycket.
 
Sv: Vinter

Klart man rider på vintern :) Du kanske har ett ridhus i närheten som du kan rida till om du vill träna på bra underlag? Även om jag inte har ridhus skulle jag inte orka en hel vinter att vara helt beroende av bra väder, om det är så att jag har en häst i god kondition som jag vill träna med.

Vi har egna åkrar man kan rida på och får låna andras. Vår ridbana funkar om det inte är för blött samt om det är snö. Men den är väldigt liten. Kan rida till ridhus, finns två inom 30 min avstånd så hästen är helt uppvärmd när man är framme.

I skogen blir det konditionsträning, hoppa över nedfallna träd, rida långtur på härliga grusvägar, intervaller på "travbanan" och nu finns det en anlagd galoppslinga i närheten som man kan betala för att få rida på. Sulor, broddar, kläder efter väder sen kör vi :) Det är YTTERST sällan det är verkligen är blankis. Är man orolig trots broddarna kan man ju leda en bit till bättre underlag.
 
Sv: Vinter

Ja snösulor ska man ha, inte heltäckande sulor :) Öppet för strålen men all snö lossnar direkt.

Kan förresten tillägga att i vintras var det första gången på länge det var stenfruset ett bra tag innan snön kom. Tröttnade på att skritta ut (blir ju så kallt!) så jag tömkörde i skritt på grusvägarna under 2-3 veckor. Hästen blev verkligen kanonfin och vi blev mkt bättre på öppnor och skänkelvikning på töm. Så håller man värmen och bättrar på sin egen kondis lite :)
 
Sv: Vinter

Min fundering är: hur har du gjort på vintern när du stått vid ett ridhus? Rider du inte ut på flera månader då, utan rider i ridhus sju dagar i veckan? :confused:

Jag tycker inte det är något fel med att hålla till i ridhuset kanske dom flesta dagar i veckan, ridhus blir vad man gör det till och är man duktig och påhittig så kan man variera träningen väldigt mycket även i ridhus. Min häst blir lika trött på att bara gå samma rundor ute i skogen som han blir om man bara lallar runt i manegen utan större syfte. Hästen måste ju faktiskt tänka ganska så rejält under dressyren och massor av andra övningar.

Sen är det ju ingen tvekan om att det är bäst att variera så gott det går i alla miljöer men går inte det så går det inte.

TS:
Jag har stått i stall utan ridhus och jag försökte ge mej ut oavsett underlag, isen är inte det värsta utan det värsta tycker jag är det hårda underlaget när det inte är is utan bara fruset. Annars man träna mycket i skritt, lite mer samlad trav oavsett väder som bygger upp hästen väldigt fint. Jag tror inte jag galopperade på kanske två tre månader nästan och när jag väl kunde träna galoppen så var den underbar pga allt annat jag gjort med hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vinter

man sätter på sig bra kläder, sätter en pannlampa på hjälmen och ger sig ut i snön. :D
 
Sv: Vinter

Det beror ju på var i Sverige du bor. Skånska vintrar när det snöar ena dan, töar nästa och fryser på den tredje är inte lätta. Man får ta dagen som den kommer, passa på när underlaget är vettigt, och köra hästen till ridhuset emellanåt. Sen kan man gott låta hästen få en paus under den allra mörkaste slaskigaste tråkigaste perioden. ;)
 
Sv: Vinter

Nog är jag medvetem om att det är väldigt många som mer eller mindre aldrig rider sina hästar i skogen, och i mina ögon är det tragiskt. Det är precis lika tragiskt som folk som bara har sina hästar ute i hage ett par timmar om dagen om det är ok väder. "Går det inte så går det inte", är ett uttryck som jag inte förstår mig på i det här sammanhanget. Bevisligen så går det, det finns massvis av ryttare i sverige som lyckas hålla sina hästar i kondition utan ridhus. Jag är en av dem.
 
Sv: Vinter

Min häst skulle flippa ur om han inte fick gå ordentliga pass under vintern, han mår inte bra av att ta det lugnt bara. Honom måste jag rida mycket i manegen under vintern för att han ska må bra. Är det stenhårt i marken hela vintern nästan så kan man inte hålla hästen i kondition om man inte kör iväg till ridhus, däremot kan man ju alltid hålla smidigheten uppe med olika skrittövningar men vissa hästar behöver mer än det. Dessutom är det inte bra för benen att rida högre tempo när det är stenhårt i marken.

Vad är det för skillnad att rida samma slingor i skogen varje dag som det är att rida i manegen varje dag? Min häst skulle dö av tristess av att bara lunka på på samma vägar i skogen varenda dag.

Tycker inte alls det handlar om vart man rider utan mer vad man gör när man rider, hur varierat man rider. Det är iallafall det som är viktigt för att min häst ska hålla sej glad.

En vanligt skog kan vara minst lika uttråkande som en manege kan vara om man inte gör det roligt för hästen.
 
Sv: Vinter

jag rider i stort sätt vilken årstid det än är, i i stort sätt alla väder.

Vi har en ridbana på gården som brukar hålla sig helt ok som man kan rida på. vi har också stora åkrar runt gården som vi får rida på. Vi brukar kunna få lite snö så pass att det blir ganska bra underlag. När det är isigt tar vi långa skritt turer, hästarna har ju brodd på fötterna. Vi har dessutom en banvall som blir uppplogad och skött som håller sig i bra trimm.


så det är ytterst sällan som jag avstår från att rida pga väder och vind.

på vintrarna longerar jag mycket på åkern, jag pulsar väldigt mycket på åkern om vi får mycket snö.

Hästen skulle få frispel av att inte få gå som vanligt, det är nu knappt att hon klarar att vila en dag utan att vara het dagen efter. så det är bara att bege sig ut.

Jag är nog bara i ridit i ridhus en max 2 gånger. med 12 års hästeri i ryggen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 969
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 409
Senast: SiZo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 079
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp