Bukefalos 28 år!

Vinteraktiviteter...

G

Ginger

Nu ligger snön vit utanför fönstret, och visst är det fint, men... Jag vill ju spåra! Än så länge går det att köra uppletande, men när snön blir för djup så är det slut med det också. Vi har tyvärr inte tillgång till ridhus, men tränar den lydnad som går i snön, men det räcker inte riktigt för min vovve. Så nu behöver jag som är van vid snöfria vintrar tips på vad man kan göra fram tills snön tinar bort... Funderar på något slags kontrollerat sök inomhus, á la mögel/narkotika, fast något annat att leta efter. Men hur börjar man, och vad ska man låta hunden leta efter (har inte tillgång till vare sig mögel eller narkotika :D)? Försvunna sockar i tvättmaskinen kanske :idea: Men då går hon väl direkt till socklådan...

Alla tips på vinteraktiviter, mentala, inte fysiska, mottages tacksamt :)
 
Har just varit ute på en mkt uppfriskande cykeltur med en av hundarna. -9 är det ute, gnistrande vintersol och torrt och vindstilla i luften. Sån där kall snö så det riktigt knakar under cykeln. :)

Vi aktiverar oss inte speciellt mkt inomhus.. det blir så stökigt tycker jag när man har 3 st. Ska de leta godis blir de ganska stressade att hitta flest själv och undvika att andra hittar fler. I värsta fall kan det bli lite gruffit om alla luktar sig till samma godis... :crazy: Boll med godis i går INTE då ska ju alla ha den eller den som har den vaktar den. Jag får isf stänga ute 2 st väldigt ledsna hundar och det känns ju inget kul heller. När jag bara hade en hund var det så mkt enklare att träna tricks och leta godis och hålla på inne....

Har inga bra tips förutom de allra vanligaste, typ leta bra gömda godisar, träna små lätta tricks som hunden kan lära sig på en dag.

Ishtar
 
Jag har också flera hundar - de får snällt vänta när den andra jobbar. Men gömma godis går inte, den yngsta river huset i så fall. Vad jag är ute efter är någon aktivitet att ersätta bruksarbetet med, gör jag uppehåll de fem månader eller så som snön ligger går hunden genom taket :crazy: Gärna utomhusaktiviteter. Valla en lägda med skoter och köra uppletande där kanske :idea: Fast resten av byn skulle nog inte gilla iden...

Hur gör ni med t.ex. belgare och andra krävande raser?

PS Ni som vill ha snö kan komma hit och hämta ;)
 
Köra budföring/rapport? Kanske inte så aktiverande. Men det är ju ett litet moment i sig att lära sig gå mellan förarna längre sträckor.
 
Jag har belgare,visserligen en gammal dam på 13 år.Pigg och busig som hon alltid har varit.Jag håller med,vinterhalvåret är svårare att hitta på aktiviteter,men ett ställe att kunna träna sin hund på är ju på butiksparkeringar,dels så stänger de på kvällen,och dels så är de upplysta och plogade. :)
I övrigt så är inte jag så himla motiverad längre till att göra nått övht med min gamla kärring,så hon hänger mest med till stallet eller sover i soffan resp. sängen.. :o
Hon har alltid accepterat att "ställas av" i vissa perioder och har aldrig blivit tossig på nått sätt pga det,men som jag skrev,nyttja parkeringarna.. :D
 
Så länge man har tåliga figuranter och inte alltför djup snö går det att köra sök. Vi kör vintern igenom och tar bara uppehåll när det blir riktigt snorkallt eller djupsnö.

Man kan också åka skidor efter hunden. Det ger både mental stimulering och motion.
Jag brukar också bygga snögubbar med mina hundar, dvs jag bygger och de river. I snögubbarna bygger jag in både leksaker och godis.
Nattspår är trevligt att köra när det är snö. Risekn att hundarna går på fotspåren är mindre och snön lyser upp så att man ser vart man går. Helst ska det då vara månsken.

Inomhus kan man träna konster, som att stänga dörrar, städa, ställa upp skor i skoställ och så vidare.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har lite dålig koll på utbudet i Sverige nuförtiden, så Buke får hjälpa till! Vilken/vilka affärer skulle ni leta i om ni vore ute...
Svar
19
· Visningar
1 564
Senast: Mineur
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 351
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 628
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 358
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp