Vinterbada

Trissa

Trådstartare
Gudarna vet hur detta har gått till, men jag har gått med på att prova att vinterbada! :eek: Hur gör man för att lida minst skada? Är det mindre smärtsamt att bara kasta sig i än att kliva på stege ner i vattnet? Hur blir man snabbast varm efteråt om det inte finns bastu?
 
Gudarna vet hur detta har gått till, men jag har gått med på att prova att vinterbada! :eek: Hur gör man för att lida minst skada? Är det mindre smärtsamt att bara kasta sig i än att kliva på stege ner i vattnet? Hur blir man snabbast varm efteråt om det inte finns bastu?
Vad härligt!
Jag tycker bäst om att gå i (inte kasta mig) och om det inte finns bastu är en varm dusch efteråt ganska skönt!
 
Gudarna vet hur detta har gått till, men jag har gått med på att prova att vinterbada! :eek: Hur gör man för att lida minst skada? Är det mindre smärtsamt att bara kasta sig i än att kliva på stege ner i vattnet? Hur blir man snabbast varm efteråt om det inte finns bastu?
Man tänker på att kylan inte är farlig i sammanhanget utan bara en känsla, går man i sansat har man mer kontroll och kan undvika att doppa huvudet. (Det är mycket jobbigare än "bara" doppa kroppen). Man försöker andas lugnt och klär på sig snabbt efteråt och om man känner sig nedkyld får man röra på sig. Det är betydligt mindre illa än man skulle kunna tro eftersom man så fort man är uppe ur vattnet brukar få en varm och behaglig känsla som är väldigt angenäm.
 
Gudarna vet hur detta har gått till, men jag har gått med på att prova att vinterbada! :eek: Hur gör man för att lida minst skada? Är det mindre smärtsamt att bara kasta sig i än att kliva på stege ner i vattnet? Hur blir man snabbast varm efteråt om det inte finns bastu?
Ingen aning men, FY, så vidrigt är min första tanke..... Jag är en sådan som fryser när jag ser folk på TV vinterbada så att göra det i verkligheten känns verkligen främmande för mig...... :nailbiting: :crazy: KAN det verkligen vara behagligt på något vis :confused:???
 
Gudarna vet hur detta har gått till, men jag har gått med på att prova att vinterbada! :eek: Hur gör man för att lida minst skada? Är det mindre smärtsamt att bara kasta sig i än att kliva på stege ner i vattnet? Hur blir man snabbast varm efteråt om det inte finns bastu?


Sega sig i klarar jag inte. Kasta sig i, hjärtat börjar banka, kasta sig upp, snabbt in i bastu/rulla in sig i handduk.
 
Ingen aning men, FY, så vidrigt är min första tanke..... Jag är en sådan som fryser när jag ser folk på TV vinterbada så att göra det i verkligheten känns verkligen främmande för mig...... :nailbiting: :crazy: KAN det verkligen vara behagligt på något vis :confused:???

Badet är inte skönt (tycker jag, det kanske finns nån masochist därute som gillar det...), men det är skönt efteråt när hjärtat chockats igång och du får ett adrenalinpåslag.
 
Gudarna vet hur detta har gått till, men jag har gått med på att prova att vinterbada! :eek: Hur gör man för att lida minst skada? Är det mindre smärtsamt att bara kasta sig i än att kliva på stege ner i vattnet? Hur blir man snabbast varm efteråt om det inte finns bastu?

För att lida minst skada bör vinterbadet helst ske på något ställe som har 20+ i vattnet även vintertid. Har man inte möjlighet för en resa till solen kan även badtunna eller bubbelpool rekommenderas :angel:
 
Ingen aning men, FY, så vidrigt är min första tanke..... Jag är en sådan som fryser när jag ser folk på TV vinterbada så att göra det i verkligheten känns verkligen främmande för mig...... :nailbiting: :crazy: KAN det verkligen vara behagligt på något vis :confused:???
Nej, jag tror det är ohyggligt! Jag badar inte ens på sommaren, för att jag är så frusen.... Det här är förmodligen någon slags medelålderskris. :D
 
När jag gick vildmarksutbildning fick vi träna på att falla i isvak. Vi gick helt enkelt på tunn is tills den sprack och vi trilla i, med kläder och allt.
Vi hade ingen eld eller bastu så efteråt var det att ta av sig alla kläder och sätta på sig nya. Vi hade varm dryck som vi drack.
Värmde upp fort.

Det kan ju inte jämföras riktigt med detta.
Jag vet inte vad som är bäst. Jag hade nog gått i men raskat på.
Att hoppa i blir nog mer en chock och man gör allt för att komma upp snabbt.
Går man i tänker jag så kan man kanske stärka sig mentalt mer men ingen aning.

Fanns bastu tillgängligt hade jag nog hoppat.

Det gäller att försöka slappna av och andas i kallt vatten för att överkomma första chocken
 
Gudarna vet hur detta har gått till, men jag har gått med på att prova att vinterbada! :eek: Hur gör man för att lida minst skada? Är det mindre smärtsamt att bara kasta sig i än att kliva på stege ner i vattnet? Hur blir man snabbast varm efteråt om det inte finns bastu?
Jag har vinterbadat någon enstaka gång sådär när man är norröver på vintern. Jag kan inte kasta mig i, för den chocken repar jag mig inte riktigt från på flera timmar, utan jag måste tvinga i mig sakta men säkert på stege. Jag har ett gäng kompisar i det militära och de har lärt mig att när man kan andas normalt och inte hyperventilera så har man faktiskt fått någonting ut av vinterbadet, samt man har fått kontroll över sin kropp, så jag försöker hålla den mentala biten bra och inte hyperventilera utan andas så långsamt jag kan och ta djupa andetag.

Jag är ju en ganska så frusen människa, men efteråt blir man varm utan speciellt mycket hjälp. Det är väl för att temperaturskillnaden på isvaken och kläderna ändå är rätt så stor eller något. Blodcirkulationen kommer ju igång rätt ordentligt också, så jag vet att jag har fått ta av mig sockarna när jag kommit in för at det känns som att fötterna ska brinna upp.
 
Jag har som tradition att julbada varje julafton, då finns inte tillgång till bastu så jag ser helt enkelt till att ha med en varm och mysig morgonrock och framförallt tjocka strumpor! Tycker fötterna är värst, så snabbt torka dem och på med raggsockor så känns det bra igen sen! Rekommenderar verkligen vinterbad för känslan efteråt.
 
När jag gick vildmarksutbildning fick vi träna på att falla i isvak. Vi gick helt enkelt på tunn is tills den sprack och vi trilla i, med kläder och allt.
Vi hade ingen eld eller bastu så efteråt var det att ta av sig alla kläder och sätta på sig nya. Vi hade varm dryck som vi drack.
Värmde upp fort.

Det kan ju inte jämföras riktigt med detta.
Jag vet inte vad som är bäst. Jag hade nog gått i men raskat på.
Att hoppa i blir nog mer en chock och man gör allt för att komma upp snabbt.
Går man i tänker jag så kan man kanske stärka sig mentalt mer men ingen aning.

Fanns bastu tillgängligt hade jag nog hoppat.

Det gäller att försöka slappna av och andas i kallt vatten för att överkomma första chocken
Tror inte det är optat att hoppa om vattnet slår över huvudet och man sjunker ned en bit.

Har aldrig vinterbadat men Gotland är lite lynnigt och en gång när jag var liten hade det dragit in 6 gradigt vatten som jag hoppade i (eftersom det var 20 grader igår). Reflexen på chocken var rakt av att andas in, det var ganska läskigt.
 
Jag kallbadar så ofta jag kan, men med bastu innan och efter. I onsdags kallbadade jag innan jobbet, var härligt pigg hela dagen! Man får ett härligt adrenalinpåslag och ibland blir jag riktigt anfådd efter att ha doppat mig.

Mitt bästa tips är att ha badskor/badtofflor. Fötterna är i kallvattnet längst, och blir dessutom nedkylda båda på väg till stegen som på väg från den. Jag brukar gå i med tofflorna på. Och doppa huvudet för guds skull, det är skönast! :D

Ett annat tips är att ha två handdukar; en som du virar om dig innan/efter bad, och en torr till om du ska duscha efteråt.
 
Gudarna vet hur detta har gått till, men jag har gått med på att prova att vinterbada! :eek: Hur gör man för att lida minst skada? Är det mindre smärtsamt att bara kasta sig i än att kliva på stege ner i vattnet? Hur blir man snabbast varm efteråt om det inte finns bastu?
Jag är en hängiven vinterbadare! Badar minst en gång i månaden året om (på sommaren mest hela tiden överallt där jag hittar en pöl att slänga mig i).
Mitt tips är att överklä sig och vara lite för varm innan man hoppar i. Jag hoppar aldrig där det är djupt, fick kramp en gång och fick räddas iland, utan att gå eller springa i på en strand. Andningen är A och O, det finns tekniker som gör att man stanna i långa stunder. Jag är dock mer för ett snabbt dopp och raka vägen upp för att torka sig och dra på sig kläderna igen. Man hinner inte ens bli kall.
Känslan efteråt är helt oslagbar, jag blir hög och euforisk!.
Ha gärna skor på dig för fötterna blir lite ömma av kylan.
Lycka till och hoppas du får uppleva samma kick som jag!
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Sedna
·
Tjatter Jag har varit och simmat i en grannkommun i dag. På torsdagar har de extra varmt 34 grader. Verkligen superskönt. Men det kombinerat med...
2
Svar
35
· Visningar
1 667
Senast: Otherside
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 059
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 811
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp