Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.

Positron

Trådstartare
Ny tråd!

Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D

Listan:

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
15 - jordgubbsdoft, första barnet

Februari
19 - pollex, tredje barnet

Födda:
November

14 - Cili, första barnet. Flicka, 36,5 cm, 1071 g (BF 15/2. -3 mån korr)
27 - Evenstar, andra barnet. Flicka, 49 cm, 4240 g (BF 2/12).

December

11 - Rugge, Första barnet. Flicka, 53 cm, 3375 g(BF 20/12)

Januari
1 - Emrox, första barnet. Flicka, 52 cm, 4150g, (BF 25/12)
3 - Positron, andra barnet. Flicka, 50 cm, 3715 g. (BF 6/1)
28 - Feathercloud, första barnet. Pojke, 51 cm, 3290 g, (Bf 18/1)

Februari
1 - Sofie_B, första barnet. Pojke, 52 cm, 4138 g.(BF 11/2)
5 - leoparden, första barnet. Flicka, 50 cm, 3600 g. (BF 30/1)
5 - astilbe, första barnet. Pojke, 54 cm, 4000 g. (BF 22/1)
6 - YaHilweh, andra barnet. Flicka (Ronja), 55cm, 4485g (BF 8/2, planerat snitt)
6 - Cattaflajna, första barnet. Flicka, 51cm, 3530 g. (BF 25/1)
16 - Heulwen, första barnet, Flicka, 50 cm, 3416 g (BF 23/2)
17 - Jeayl, första barnet, Pojke, 54 cm, 4060 g (BF 10/2)
18 - Monifa, första barnet, pojke, 54 cm, 4715 g (BF 3/2)
19 - soom, första barnet, flicka, 49 cm, 3248 g (BF 20/2)

Förra tråden: http://www.bukefalos.com/threads/vinterforaldrar-17-18-del-3.1458726/page-101
 
Jag gillar att alla bebisar håller sig inne till ungefär samma datum.. :p

Jag ställer nappfrågan här med.
Hur gör ni med napp?
Ronja vill ha napp, men klarar ännu inte att hålla kvar den och blir istället pissesur när den tappas, vilket gör att hon somnar mycket snabbt och lätt på kvällen, men vaknar 1 miljon gånger så fort hon tappar nappen...
 
Ny tråd!

Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D

Listan:

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
15 - jordgubbsdoft, första barnet

Februari
19 - pollex, tredje barnet

Födda:
November

14 - Cili, första barnet. Flicka, 36,5 cm, 1071 g (BF 15/2. -3 mån korr)
27 - Evenstar, andra barnet. Flicka, 49 cm, 4240 g (BF 2/12).

December

11 - Rugge, Första barnet. Flicka, 53 cm, 3375 g(BF 20/12)

Januari
1 - Emrox, första barnet. Flicka, 52 cm, 4150g, (BF 25/12)
3 - Positron, andra barnet. Flicka, 50 cm, 3715 g. (BF 6/1)
28 - Feathercloud, första barnet. Pojke, 51 cm, 3290 g, (Bf 18/1)

Februari
1 - Sofie_B, första barnet. Pojke, 52 cm, 4138 g.(BF 11/2)
5 - leoparden, första barnet. Flicka, 50 cm, 3600 g. (BF 30/1)
5 - astilbe, första barnet. Pojke, 54 cm, 4000 g. (BF 22/1)
6 - YaHilweh, andra barnet. Flicka (Ronja), 55cm, 4485g (BF 8/2, planerat snitt)
6 - Cattaflajna, första barnet. Flicka, 51cm, 3530 g. (BF 25/1)
16 - Heulwen, första barnet, Flicka, 50 cm, 3416 g (BF 23/2)
17 - Jeayl, första barnet, Pojke, 54 cm, 4060 g (BF 10/2)
18 - Monifa, första barnet, pojke, 54 cm, 4715 g (BF 3/2)
19 - soom, första barnet, flicka, 49 cm, 3248 g (BF 20/2)

Förra tråden: http://www.bukefalos.com/threads/vinterforaldrar-17-18-del-3.1458726/page-101

Det får vi hoppas, förra tråden startades 23/1 = tog drygt en månad att fylla :eek:
 
Blir galen på den här vintern, har sen vi kom hem varit EN dag (igår) då det inte varit varmare än -10 grader ute, förra veckan hade vi som varmast -18 och kallaste var närmare -30. :arghh:

Vågar man gå ut på promenad i kylan? Vid vilka temperaturer stannar ni inne?
 
Blir galen på den här vintern, har sen vi kom hem varit EN dag (igår) då det inte varit varmare än -10 grader ute, förra veckan hade vi som varmast -18 och kallaste var närmare -30. :arghh:

Vågar man gå ut på promenad i kylan? Vid vilka temperaturer stannar ni inne?

Här är det -10 nu men blåser rejält... Jag sitter i detta nu och funderar på om vi ska ta oss ut. Är inte så orolig för kyla egentligen då hon ligger så skyddat i vagnen, så -10 utan vind tvekar jag inte på att gå ut i, men vinden känns inte alls så kul. Ner mot -20 och -30 hade jag nog skippat.
 
Här är det -10 nu men blåser rejält... Jag sitter i detta nu och funderar på om vi ska ta oss ut. Är inte så orolig för kyla egentligen då hon ligger så skyddat i vagnen, så -10 utan vind tvekar jag inte på att gå ut i, men vinden känns inte alls så kul. Ner mot -20 och -30 hade jag nog skippat.

Nu är det -15, men sol och hyfsat vindstilla så känns ju verkligen i gränslandet, jag själv hade ju inte velat ut om jag inte känt mig så rastlös efter att ha varit inne massor :angel:
 
Tack snälla för lyckoönskningarna kring huset! :heart tyvärr var det inte vår tur den här gången, det blev för dyrt. Surt! Det som är lite tråkigt är att det kommer ut så sjukt få hus här. Man kan liksom inte ”börja titta på hus” och bestämma sig för att flytta, på 1,5 år är det här det enda som kommit ut som varit intressant nog att titta på. :meh: Så risken finns att det dröjer 1,5 år till nästa gång. Tur att vi inte sitter i sjön utan bor jättebra där vi bor, det är bara inget drömhus.

Spånar vidare på det här med livskris kring bebis - jag har också någon variant på det. Vi håller frågan kring antal barn lite öppet, men rent teoretiskt är vi överens om att det mest lämpliga är en trebarnsfamilj, dvs endast ett gemensamt barn. Mannen kan övertygas till två om det är oerhört viktigt för mig, men isf måste tvåan komma inom 5 år. Sen tycker han att han är för gammal.

Egentligen sörjer jag inte att det eventuellt bara blir ett barn, men jag sörjer att det kommer gå för fort. Jag ÄLSKAR när han ligger och sover på mitt bröst och luktar bebis. Blir helt tokig av kärlek. Störtgråter då och då i förtvivlan över att han ska växa ifrån mig. Förstår ju att varje fas har sin charm och kanske tycker jag bara att det blir bättre när han blir större? Svårt att veta nu dock eftersom det här är allt jag känner till.

Det värsta är att det här får lite praktiska konsekvenser. Mannen njuter inte lika mycket av spädbarnstiden utan tycker mest att det är lite av en transportsträcka fram till att man kan göra mer saker med barnet (dvs dela deras upplevelse och lära känna personen). Det gör att jag gärna ”lägger beslag” på bebisen eftersom jag njuter sååå, men samtidigt är det väldigt viktigt för oss båda att han får knyta an till mannen också. Vi har därför sagt att majoriteten av den tid han inte ammar ska han tillbringa hos mannen när vi båda är hemma. Så har det inte riktigt blivit, jag har som sagt gärna bebisen mer än så och ligger och snusar på honom och säger hur fantastisk han är. Det här blir inte bra. Dels har vi börjat märka att bebisen är mer trygg hos mig och dels blir jag mest irriterad på mannen när han försöker gosa sig in med oss. Han stör ju mig och grodan i vårt mys!! :mad::o:p

Så jag får skärpa mig.. men det är svårt. Hormonerna säger att ju mer bebisfokus ju bättre. :angel:
 
Tack snälla för lyckoönskningarna kring huset! :heart tyvärr var det inte vår tur den här gången, det blev för dyrt. Surt! Det som är lite tråkigt är att det kommer ut så sjukt få hus här. Man kan liksom inte ”börja titta på hus” och bestämma sig för att flytta, på 1,5 år är det här det enda som kommit ut som varit intressant nog att titta på. :meh: Så risken finns att det dröjer 1,5 år till nästa gång. Tur att vi inte sitter i sjön utan bor jättebra där vi bor, det är bara inget drömhus.

Spånar vidare på det här med livskris kring bebis - jag har också någon variant på det. Vi håller frågan kring antal barn lite öppet, men rent teoretiskt är vi överens om att det mest lämpliga är en trebarnsfamilj, dvs endast ett gemensamt barn. Mannen kan övertygas till två om det är oerhört viktigt för mig, men isf måste tvåan komma inom 5 år. Sen tycker han att han är för gammal.

Egentligen sörjer jag inte att det eventuellt bara blir ett barn, men jag sörjer att det kommer gå för fort. Jag ÄLSKAR när han ligger och sover på mitt bröst och luktar bebis. Blir helt tokig av kärlek. Störtgråter då och då i förtvivlan över att han ska växa ifrån mig. Förstår ju att varje fas har sin charm och kanske tycker jag bara att det blir bättre när han blir större? Svårt att veta nu dock eftersom det här är allt jag känner till.

Det värsta är att det här får lite praktiska konsekvenser. Mannen njuter inte lika mycket av spädbarnstiden utan tycker mest att det är lite av en transportsträcka fram till att man kan göra mer saker med barnet (dvs dela deras upplevelse och lära känna personen). Det gör att jag gärna ”lägger beslag” på bebisen eftersom jag njuter sååå, men samtidigt är det väldigt viktigt för oss båda att han får knyta an till mannen också. Vi har därför sagt att majoriteten av den tid han inte ammar ska han tillbringa hos mannen när vi båda är hemma. Så har det inte riktigt blivit, jag har som sagt gärna bebisen mer än så och ligger och snusar på honom och säger hur fantastisk han är. Det här blir inte bra. Dels har vi börjat märka att bebisen är mer trygg hos mig och dels blir jag mest irriterad på mannen när han försöker gosa sig in med oss. Han stör ju mig och grodan i vårt mys!! :mad::o:p

Så jag får skärpa mig.. men det är svårt. Hormonerna säger att ju mer bebisfokus ju bättre. :angel:
Tråkigt med huset! Hoppas det kommer ut ett nytt drömhus snart och att turen är med er då :) Vi hittade ju vårt vid Kristi himmelsfärd förra året, bestämde oss över en frukost att vi måste ha det, och sen hade vi supertur och vann budgivningen mot 6 andra, inom vår budget!
Familjen och alla vänner tror att vi köpte hus bara pga bebis, men i själva verket hade vi letat i tre år, av en slump fått loss pengar till kontantinsatsen och så hittade vi Vårt Hus som uppfyllde alla krav på listan - helt osannolik tur egentligen :D

Skulle ju egentligen svara om det andra dock - pappatid. Jag kan känna igen mig litegrann, fast i mitt fall lägger jag nog beslag på kotten av nån sorts "om jag gör det själv vet jag att det blir bra"-mentalitet. Sjukt osympatiskt, jag vet :angel: Samtidigt är det tur för oss att vi också ger flaska, det är liksom pappas tid, och det finns ärligt talat ingen finare syn än att se Kotten sova hos sin pappa :love:
det är tom bättre än att ha honom hos mig :o
 
Jag gillar att alla bebisar håller sig inne till ungefär samma datum.. :p

Jag ställer nappfrågan här med.
Hur gör ni med napp?
Ronja vill ha napp, men klarar ännu inte att hålla kvar den och blir istället pissesur när den tappas, vilket gör att hon somnar mycket snabbt och lätt på kvällen, men vaknar 1 miljon gånger så fort hon tappar nappen...
Här är d också svårt med napp, han lyckas hålla kvar den en längre stund kanske 1 gång av 10. Vi nattar utan napp just för att slippa leta napp hela nätterna, använder den istället på dagen när han är trött eller ledsen men inte hungrig.
 
Tråkigt med huset! Hoppas det kommer ut ett nytt drömhus snart och att turen är med er då :) Vi hittade ju vårt vid Kristi himmelsfärd förra året, bestämde oss över en frukost att vi måste ha det, och sen hade vi supertur och vann budgivningen mot 6 andra, inom vår budget!
Familjen och alla vänner tror att vi köpte hus bara pga bebis, men i själva verket hade vi letat i tre år, av en slump fått loss pengar till kontantinsatsen och så hittade vi Vårt Hus som uppfyllde alla krav på listan - helt osannolik tur egentligen :D

Skulle ju egentligen svara om det andra dock - pappatid. Jag kan känna igen mig litegrann, fast i mitt fall lägger jag nog beslag på kotten av nån sorts "om jag gör det själv vet jag att det blir bra"-mentalitet. Sjukt osympatiskt, jag vet :angel: Samtidigt är det tur för oss att vi också ger flaska, det är liksom pappas tid, och det finns ärligt talat ingen finare syn än att se Kotten sova hos sin pappa :love:
det är tom bättre än att ha honom hos mig :o

Tack! Jag försöker tänka att det bara inte var meningen den här gången och när det är meningen så blir det som för er! :)

Jag hamnar också ibland där, att jag gör det bättre. Får bita mig i tungan och tänka att annorlunda inte är sämre utan bara annorlunda och att dom två får hitta sitt sätt att göra saker på.
 
@Sofie_B tycker det är svårt med pappatid. Min gubbe får ha V hur mycket han vill, de är otroligt fina ihop. Men han ammar mycket och ofta så blir liksom att han sitter ihop med mig. Kan få lite dåligt samvete istället för att han inte kan vara mer hos sin pappa men tänker att tid blir det senare om inget annat.
 
Sparven kommer få en sån extrem könskris pga sin nya napp...
D127457A-A21F-40AE-9E17-DBC19075CE94.jpeg
 
@Sofie_B tycker det är svårt med pappatid. Min gubbe får ha V hur mycket han vill, de är otroligt fina ihop. Men han ammar mycket och ofta så blir liksom att han sitter ihop med mig. Kan få lite dåligt samvete istället för att han inte kan vara mer hos sin pappa men tänker att tid blir det senare om inget annat.
@Sofie_B

Tro mig, om några månader kommer det vara tvärt om. Då kan vi mammor verken mata, lägga eller lugna utan det är bara pappa som duger.
 
Min man försöker ta sonen endel när vi båda är hemma, men ibland duger bara jag (och bröstet) vilket jag märker att min man tycker är lite jobbigt. Att han inte duger liksom. Han är dock väldigt bra på att hitta andra sätt att trösta på när det inte bara är bröstet som gäller. Jag känner att jag ”ger upp” snabbare än han och tar till amningen istället, men får se till att ge honom plats att trösta själv också.

Just nu är vi nog inne i någon fas eller liknande för sedan ett par dagar har det i princip bara funkat att ligga intill bröstet. Vill inte sova i nestet alls utan bara samsova, då har det funkat ok med sömnen i alla fall. Idag ville han inte ens ligga i vagnen under promenaden (kan iofs ha att göra med att det blåste och snöade) eller i selen medan jag värmde lunchen. Förutom någon timme efter att vi gick upp och då han var pigg och glad och kunde sitta i babysittern har han velat amma och sova omvartannat.

Enligt Wonder weeks är det en sådan fas nu, baserat på bf, enligt Preglife ska den fasen komma först om någon vecka eller två. Funderar även på om d-dropparna kan ha med det att göra? Tror dock inte de är hela förklaringen då vi hade uppehåll ett par dagar och skillnaden är eventuellt bara att han med dropparna ibland kan vakna med ett jätteskrik som om han har ont. Det ökade närhetsbehovet och sämre nattsömnen började innan vi började med dropparna igen.
 
Pappan jobbar nu så jag är såklart mer med grodan. Men oftast är det han som vaggar henne till söms om kvällarna och den kontakten tycker jag är jättebra att de har. Eftersom jag var så svag efter förlossningen gjorde pappan exakt allt utom att mata första veckan i hennes liv, och så här i efterhand kan jag se att det var positivt. Jag känner inget ”jag kan bäst själv” utan snarare tvärt om. Det var min sambo som fick lära mig byta blöja och han är fortfarande pottningsgurun i familjen :D. Annars tror jag som ni, att det kommer att gå i perioder, och att det viktigaste är att båda föräldrarna vill vara lika stor del av barnens liv.
 
Egentligen sörjer jag inte att det eventuellt bara blir ett barn, men jag sörjer att det kommer gå för fort. Jag ÄLSKAR när han ligger och sover på mitt bröst och luktar bebis. Blir helt tokig av kärlek. Störtgråter då och då i förtvivlan över att han ska växa ifrån mig. Förstår ju att varje fas har sin charm och kanske tycker jag bara att det blir bättre när han blir större? Svårt att veta nu dock eftersom det här är allt jag känner till.

Känner igen mig! Samtidigt som jag tycker denna tid är väldigt påfrestande vill jag inte att hon ska växa upp. Jag försöker se det som att man ska ta en dag i taget och njuta av nuet och man vill ju att de ska bli självständiga och trygga individer. Blir liksom som en felkoppling i hjärnan då hon just nu är så liten och att då föreställa sig att hon ska klara sig utan mig känns helfel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 485
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 531
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 410
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp