Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst var det fler vars barn höll på att krypträna och sätta sig i sömnen tidigare i år? Har varit rätt lugnt här på sistone, men nu har vi visst en sömngångare :cautious::o Sambon och jag såg på film och hörde stök och bök från sovrummet, hittade sovande kotte på väg ner från sängen ut på golvet...

Ojdå!:D
Lilla F kryper ibland lite halvsovandes men vaknar när hon krupit ned från madrassen, ofta med en liten duns då hon inte är lika observant på hur hon ska klättra sovandes. :p Vi har då madrassen direkt på golvet för att förtydliga!
 
Gud vad stora barn vi har börjat få, som börjar förskolan och allt! :o:love: För oss är det ju dock ett bra tag kvar, om mannen får välja ett år till, om jag får välja 1,5 år till. Har funderat mycket kring det där och vill nog inte sätta på förskola mitt i RS-säsong med tanke på att vi då kommer ha en "liten" (6 månader) hemma.

Vi börjar ladda för 1-årskalas och jag inser att jag nog gått lite överstyr med pynt och grejer. :angel: Det är ju inte som att John kommer förstå och uppskatta det men jag har sett fram emot att få styra kalas åt mina barn så länge så det är nog mest för min skull. :) Blir dock bara släkt på kalaset och inga kompisar, känns inte som att han föredrar så jättestora folksamlingar än.
 
Gud vad stora barn vi har börjat få, som börjar förskolan och allt! :o:love: För oss är det ju dock ett bra tag kvar, om mannen får välja ett år till, om jag får välja 1,5 år till. Har funderat mycket kring det där och vill nog inte sätta på förskola mitt i RS-säsong med tanke på att vi då kommer ha en "liten" (6 månader) hemma.

Vi börjar ladda för 1-årskalas och jag inser att jag nog gått lite överstyr med pynt och grejer. :angel: Det är ju inte som att John kommer förstå och uppskatta det men jag har sett fram emot att få styra kalas åt mina barn så länge så det är nog mest för min skull. :) Blir dock bara släkt på kalaset och inga kompisar, känns inte som att han föredrar så jättestora folksamlingar än.

Verkligen, fort året har gått! Satt idag ock kollade tillbaka på bilder från förra januari, med magen :p och den eviga väntan det kändes som då!

Här laddar vi också inför kommande ett års kalas (nästa månad!) :D försöker att inte planera för stort också. Vi blir inte alls många, bara bjudit närmsta familjen och redan flera som inte kan tyvärr. Sambons familj/släkt har ju tyvärr en lång resväg hit, så vi ser det mest som en bonus varje gång de kan komma.
 
Vi bjuder nog bara far/morföräldrar och våra syskon med familjer på 1årskalas. Men jag misstänker att sambons sida inte kommer pga längre att åka
Jag är dock inte alls särskilt pysselpepp :o känns helt onödigt att styra med sånt som inte Kotten bryr sig om ändå. Men en sockerfri tårta/bakelse till den lille matvägraren blir det väl. Och kanske en 1-ballong. :p
 
Vi har inte planerat något kalas, mest då varken lilla F eller vi bryr oss. Pratat om att kanske äta ute och så ser vi vilka som kan, mest då för att familjerna ska få träffa henne. Kalas kommer vi tyvärt behöva hålla senare gissar jag ...
 
Vi kommer också ha ett litet kalas för de allra närmsta (mor- och farföräldrar samt våra syskon). Dock är vi inte så värst restriktiva med socker så det blir nog en vanlig tårta här. Med det inte sagt att barnet får socker ofta, men hon har fått smaka några tuggor glass och fika när vi vuxna ätit.
 
Vi kommer vara på Öland när R fyller år, så vi kommer ha ett mindre kalas där för henne. Mycket för att mina mor/far föräldrar ska få vara med innan de trillar av pinn.
Sedan lär vi vara tvungna att ha något ett årskaffe här hemma med, men är inte så sugna på det. Men släkten lär bli gnälliga annars
 
Vi kommer också ha ett litet kalas för de allra närmsta (mor- och farföräldrar samt våra syskon). Dock är vi inte så värst restriktiva med socker så det blir nog en vanlig tårta här. Med det inte sagt att barnet får socker ofta, men hon har fått smaka några tuggor glass och fika när vi vuxna ätit.
Vi är inte så jätterestriktiva heller så kotten lär med stor sannolikhet äta vanlig tårta också, det gjorde han så sent som i lördags :D dock tror jag fikat "i mängd" för hans del får bli bananbaserat eller dylikt.
 
Vi har en ettåring hemma nu! Kalas blev det tillsammans med storebror som också fyller år i januari. M åt tårta, något annat skulle aldrig godtas av den omtänksamma brodern :p

Idag var det ettårskontroll vilket gav oss svar på frågan "hur stor är hon egentligen?!" Svaret var 11.5 kg och 77.5 cm lång:)
 
Jag kan knappt fatta hur fort det här året har gått. Imorgon är det ett år sedan jag hade bf, och snart 1-årsdag... Galet!

Kotten (och vi) trivs med nya sömnrutinen, nattningarna går lätt igen, även häromdagen när han sov 3 timmar efter lunch! :o

1-årskontrollen blev uppskjuten en dryg vecka, BVC verkar även fortsatt ha ont om folk. Blir intressant att se hur stor han är, jag tippar på att han nog vuxit en del men gissningsvis inte ökat massor i vikt, matintaget är fortsatt ganska knappt jämfört med för några veckor sen.
Nu testar vi att styra om så han äter middag tidigare under eftermiddagen och sen ett mellanmål innan läggdags, för att försöka få i barnet lagad mat vid 17:30-18 blev inte roligt för någon tillslut, utan bara gnäll, matkast och ilsket hopknipta läppar oavsett vad som serverades. Hittills går det bättre iaf!
 
Pulkapremiär idag. Barnet var måttligt imponerad. Vi hittade en pyttebacke att åka i, hon rörde inte en min. Eventuellt påverkas omdömet av det för tillfället usla humöret (tänder på väg).
 
När solen går upp och man redan varit uppe nästan 3 timmar med barnet... :crazy:

Morgonpigg period nu där herrn vaknar runt 5 efter tjorviga nätter. Gör väldigt stor skillnad om han bara kunde sova till 6, tycker jag. Hade hoppats på bättre nätter när dagssömnen minskades, men jag får väl ha lite tålamod... Han är ganska glad just nu iallafall, bygger torn, dansar och klättrar på saker!
 
_20190119_084357.JPG
Dålig kvalitet pga skärmdump från video, men häromdagen hittade han sina solglasögon och det var tydligen det häftigaste han varit med om på länge :D :love:
 
Tror vi har fått en till sjukperiod, suck ... Igårkväll var jag borta, allt hade gått bra ända tills hon fick för sig att det var morgon 22:30 och vägrade lägga sig. Kom hem till en mycket frustrerad man och en ganska glad bebis. Hon somnade om med mig 00:30.
 
Gnällrekord idag tror jag, ingenting dög. Gav Alvedon och sen sov hon i tre timmar :nailbiting:. Något bättre humör sen. Stackars unge :heart
 
Började skriva ett inlägg om hur bra han somnat ikväll, innan jag var klar så vakna han och grät :o

I helgen har han fått sova två nätter hos sin farmor och farfar medan vi har varit i Stockholm och haft det bra, har tydligen gått superbra även med sömnen som verkar gått till och med snäppet bättre än hemma :cautious:

Enda incidenten är tydligen en bajsexplosion upp till armhålorna :rofl::yuck:
 
Gnällrekord idag tror jag, ingenting dög. Gav Alvedon och sen sov hon i tre timmar :nailbiting:. Något bättre humör sen. Stackars unge :heart
Inte lätt när tänderna kommer :heart
Kotten satte tänderna i mitt lår häromdagen, och blev olycklig när jag skrek. Sen gick han istället och bet i sitsen till en pinnsoffa vi har :o jag förmodar att det måste klia rätt rejält i hans tänder :D
 
En kollega till mig har precis fått barn, jag kommer på mig själv med att vara både avundsjuk på godset, och lättad över att vi är förbi den där första kaosbiten för tillfället :p
 
Jag har lite funderingar kring det här med nattamning, samt om vi har byggt in oss i en rutin som kommer bli svår att upprätthålla när lilla bebisen kommer. John har ända sedan han var liten ammat 4-6 ggr per natt. Då jag hela tiden gått och lagt mig med honom och således somnat tidigt (+har otroligt lätt för att somna om efter uppvak) så känner jag mig utvilad och jag har känt mig trygg i att han väl slutar den dagen han är redo för det. Men nu undrar jag? Det har ju inte minskat i takt med att han äter mer på dagen, och verkar inte heller ha med det att göra. Han kan t.ex. äta jättemycket till middag precis innan läggning och ändå vakna för att amma 2 timmar senare. Kanske måste man "styra" nattamningsavslutet? Det är som sagt inget problem nu, men kanske blir det svårt med två som vill nattamma när bebis kommer? John vaknar och säger "mamma", får han inte komma till bröstet då så blir det stora tårarna (pappa duger inte).

Det andra jag funderar på är om det har varit så bra att jag tar ALLA nattningar. Även om det är det mest praktiska för oss och vi alla trivs med det så har det gjort att John känner direkt om jag inte ligger bredvid honom (t.ex. om jag har gått upp för att gå på toa) och vaknar ofta och blir ledsen. Han blir mest irriterad/frustrerad när pappa försöker hålla om honom som jag brukar göra då, det märks liksom att det är "annan". Inte blir det väl bättre av att hans pappa inte så ofta sover med oss, han jobbar ju ofta natt och sen brukar han sova i eget rum ibland.

Ja, jag börjar som sagt känna mig lite villrådig.. det fungerar toppen just nu och det är ändå ett halvår till bebis kommer. Kanske ska man inte försöka fixa det som inte är trasigt? Eller så ska man ha framförhållning och försöka hitta rutiner redan nu som kan fungera när bebis kommer sen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 625
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 674
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 889
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 750
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp