Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag knäckte kotten koden om att gå utomhus! Det har ansetts onödigt och jobbigt i allmänhet hittills, pga overall och snö, men idag var det vår i luften och vi cyklade till lekplatsen. Några stora barn som var där måste ha inspirerat honom, för sen gick det både gå och springa och åka rutschkana! :o sen cyklade vi hem och kotten härjade runt bland mina odlingslådor och grävde med en planteringsspade. Nu längtar jag till våren! Inte klokt att han plötsligt är ett barn och ingen liten bebis...
 
Det var nästan jobbigt att ha med Ronja för att lämna storasyster på fsk idag. Pga sår på ögonlocket av tv-bänken, rivsår under ena ögat av katten och en bula i pannan :banghead:

Såndär har vi oxå, han verkar dock jobba mer på att klättra upp på grejer än att faktiskt gå, han kan gå iallafall några steg men blir lat/feg däremot jäklar om de kanske går att klättra på så är han där som en magnet :arghh:
 
Idag knäckte kotten koden om att gå utomhus! Det har ansetts onödigt och jobbigt i allmänhet hittills, pga overall och snö, men idag var det vår i luften och vi cyklade till lekplatsen. Några stora barn som var där måste ha inspirerat honom, för sen gick det både gå och springa och åka rutschkana! :o sen cyklade vi hem och kotten härjade runt bland mina odlingslådor och grävde med en planteringsspade. Nu längtar jag till våren! Inte klokt att han plötsligt är ett barn och ingen liten bebis...

Kul! :D
Här kämpar vi med att få lillan godkänna skor överhuvudtaget :rofl: hon tycker inte de är roligt... vägrar gå i utomhus och inomhus kryper hon hellre om skorna är på....
 
Kul! :D
Här kämpar vi med att få lillan godkänna skor överhuvudtaget :rofl: hon tycker inte de är roligt... vägrar gå i utomhus och inomhus kryper hon hellre om skorna är på....
Det var likadant här i början, men när vi köpte nya gick det faktiskt bra i princip direkt. Kavat må vara dyra men de är extremt smidiga att ta på och av, och Kotten gillar dom skarpt!
 
Pust, riktigt knölig nattning ikväll, Kotten ville inte sova utan skrek och skulle bara stå och dansa O_o i fotändan av spjälsängen... Då hjälper typ inget annat än lite mer välling, efter en till liten flaska (som han roffade åt sig och åt utan min hjälp) slocknade han nöjd.

Undrar ibland hur mycket det kan rymmas i den lilla magen. Klockan 18 åt han först ugnsbakad halloumi, potatis och morötter från min tallrik, sen utöver det en portion keso och mango (han skulle egentligen bara ätit det eftersom han åt middag innan jag kom hem från jobbet men maten på min tallrik var visst populär). Sen, strax före 19 klämde han alltså nästan 4 dl välling för att somna.
 
Det var likadant här i början, men när vi köpte nya gick det faktiskt bra i princip direkt. Kavat må vara dyra men de är extremt smidiga att ta på och av, och Kotten gillar dom skarpt!
Har två olika kavat men tycker alla skor vi har är knepiga att få på ändå.. hon böjer typ tårna eller nåt när man ska sätta på skor O_o igår var nog första gången hon gick lite inomhus med skor, men blev fort att hon kröp istället så länge skorna satt på
 
Har två olika kavat men tycker alla skor vi har är knepiga att få på ändå.. hon böjer typ tårna eller nåt när man ska sätta på skor O_o igår var nog första gången hon gick lite inomhus med skor, men blev fort att hon kröp istället så länge skorna satt på
Skumt! Vi hade jätteproblem med första paret vi köpte (beg) och även några andra som provades i affär. Liksom för liten öppning för foten, där är kavat mycket bättre. Men han gör sig ju totalt lealös så det gäller att få till rätt knyck, brukar dock hjälpa att hålla emot på knäet vanligtvis.
 
Skumt! Vi hade jätteproblem med första paret vi köpte (beg) och även några andra som provades i affär. Liksom för liten öppning för foten, där är kavat mycket bättre. Men han gör sig ju totalt lealös så det gäller att få till rätt knyck, brukar dock hjälpa att hålla emot på knäet vanligtvis.
Kan nog hålla med om att kavat är de enda som går öppna lite mer ändå :p Vi får nog bara börja öva med skor oftare, så släpper det väl till slut, ska testa hålla emot vid knäet :up:
 
Gud vad era barn är stora... John är ganska långt ifrån att gå och skor behövs då av förklarliga skäl inte. Era springer liksom redan. :o Intressant hur olika dom är och att dom verkligen utvecklar olika saker olika snabbt. John är dock väldigt kommunikativ, verkar vara det han riktar in sig på. Intressant att se att han redan kan förstå och tänka i så många steg. Häromveckan när vi var i vardagsrummet så hittade han något som var storebrors. Vi sa då "det är Williams. Ska du ge den till William?" varpå han satte fart, genom vardagsrummet, genom hallen och korridoren, bort till storebrors stängda dörr, öppnade den, kröp in och gav honom saken. Då blev jag imponerad. Mindre imponerad är jag över att han har fått ett stort intresse för toaletten, och närmare bestämt att kasta saker i toastolen. Gäller att inte glömma dörren öppen för då kryper han in där, öppnar locket och kastar ner. Än så länge är det "bara" mina sminkredskap som har hamnat i toan som tur är, och ingen mobiltelefon eller dylikt.

Sen har han också börjat spotta, helt enormt mycket. Det började med att han ställde sig över toan och spottade i, jag trodde då att han härmade när han sett mig kräkas. Men efter det har det bara eskalerat och nu spottar han heeeeela tiden. Gör era också det?
 
Gud vad era barn är stora... John är ganska långt ifrån att gå och skor behövs då av förklarliga skäl inte. Era springer liksom redan. :o Intressant hur olika dom är och att dom verkligen utvecklar olika saker olika snabbt. John är dock väldigt kommunikativ, verkar vara det han riktar in sig på. Intressant att se att han redan kan förstå och tänka i så många steg. Häromveckan när vi var i vardagsrummet så hittade han något som var storebrors. Vi sa då "det är Williams. Ska du ge den till William?" varpå han satte fart, genom vardagsrummet, genom hallen och korridoren, bort till storebrors stängda dörr, öppnade den, kröp in och gav honom saken. Då blev jag imponerad. Mindre imponerad är jag över att han har fått ett stort intresse för toaletten, och närmare bestämt att kasta saker i toastolen. Gäller att inte glömma dörren öppen för då kryper han in där, öppnar locket och kastar ner. Än så länge är det "bara" mina sminkredskap som har hamnat i toan som tur är, och ingen mobiltelefon eller dylikt.

Sen har han också börjat spotta, helt enormt mycket. Det började med att han ställde sig över toan och spottade i, jag trodde då att han härmade när han sett mig kräkas. Men efter det har det bara eskalerat och nu spottar han heeeeela tiden. Gör era också det?
Inte direkt spotta, men han "pruttar" en del med tungan i perioder, kanske för att jag ibland busar med honom genom att göra så :D
Kan tipsa om lås till toastolen, finns på bla Clas Ohlson!

De utvecklas verkligen olika ja. Kotten är ju framförallt grovmotoriskt tidig, men det märks att han tänker i flera led nu än innan. Imorse sjöng vi några av hans favoritsånger och när jag sen satt på toa kom han och ville titta på sångerna på Youtube, genom att först peka på telefonen. När det inte funkade pekade han i fönstret där vi brukar sätta telefonen för att ha händerna fria. När inte heller det gav resultat kom han på att han behövde borsta tänderna och pekade på badrumsskåpet. Det är nämligen när vi borstar tänderna som han i första hand får titta. Smart unge det där :D

Plötsligt kan han också härmas på ett helt annat sätt än innan. Förr fick man upprepa en grej ett par dagar innan han testade att göra lika. Nu fastnar det direkt i princip, huvudskak och -nick, "hytta med fingret" och andra rörelser från olika sånger. Så kul :D
 
Kul! :D
Här kämpar vi med att få lillan godkänna skor överhuvudtaget :rofl: hon tycker inte de är roligt... vägrar gå i utomhus och inomhus kryper hon hellre om skorna är på....

Samma här. :p

*kl*

Fyller ett år på lördag, firar på söndag med våra familjer. Vi har inte heller köpt någon present, gissar att hon får mer än tillräckligt ändå. Vill själv inte köpa så mycket nytt av miljömässiga skäl. Dock har vi faktiskt beställt en tårta med Babblarna. 😁 Hon älskar dem, så tänkte hon kan få en bit att mosa sönder och mumsa på. Hon kan säga "Abba" till Babba numera.
 
Inte direkt spotta, men han "pruttar" en del med tungan i perioder, kanske för att jag ibland busar med honom genom att göra så :D
Kan tipsa om lås till toastolen, finns på bla Clas Ohlson!

De utvecklas verkligen olika ja. Kotten är ju framförallt grovmotoriskt tidig, men det märks att han tänker i flera led nu än innan. Imorse sjöng vi några av hans favoritsånger och när jag sen satt på toa kom han och ville titta på sångerna på Youtube, genom att först peka på telefonen. När det inte funkade pekade han i fönstret där vi brukar sätta telefonen för att ha händerna fria. När inte heller det gav resultat kom han på att han behövde borsta tänderna och pekade på badrumsskåpet. Det är nämligen när vi borstar tänderna som han i första hand får titta. Smart unge det där :D

Plötsligt kan han också härmas på ett helt annat sätt än innan. Förr fick man upprepa en grej ett par dagar innan han testade att göra lika. Nu fastnar det direkt i princip, huvudskak och -nick, "hytta med fingret" och andra rörelser från olika sånger. Så kul :D
Hur gick det då, fick han borsta tänderna? :D
 
Tack för svaren förut angående inskolning och samma/olika avdelning förresten @Evenstar och @YaHilweh . Jag känner att jag blivit för dålig på att följa upp vad jag skriver så jag vågar inte fråga något mer :o, men hoppas att allt går bra med förskolebarnen! :)
 
Jag känner som du @Sofie_B , att alla andra barn i tråden plötsligt är så himla stora! Lilla A kommer inte släppa taget och gå förrän det är helt Säkert, om jag känner honom rätt :D. Klättrar gör han inte heller.

Men det är oftast en rolig tid nu :) (förutom att pappa plötsligt är favoriten - WTF!? :cautious: (skämt å sido, jag unnar verkligen sambon det för de andra har varit tämligen genom-mammiga :))). Det känns mycket mer som samtal när han nickar och säger ”mm”, även om han inte alltid vet vad han svarar på ;). Han har alltid gillat musik men nu vet han precis hur han ska beordra pappa att dansa med honom :D. Han har kämpat jättemycket med ring-på-pinne-måttandet och började plötsligt få till det här om veckan. Han kan göra många djurljud (mjau, gnägg, krax, bä) fast vet inte vilket djur som är vilket :p. Bollar är också kul, han spelar redan innebandy ;). Ja, typ så är läget hemma hos oss!
 
09A0893F-AC4B-4630-90C8-FD11F00C5F45.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 170
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 264
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 654
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 192
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp