Vinterföräldrar 17/18 del 7

Alltså, tandborstning, detta satans påfund.. Fler som har problem med det? Kotten vrålari högan sky och vrider sig som en hal ål, alternativt kniper ihop munnen. Kan tänka sig att "borsta" lite själv om vi kör en tandborstlåt på mobilen men då sultar han mest och borstar möjligtvis lite på framtänderna uppe, och iom att han har 12-14 tänder till i munnen känner jag att det vore bra om vi fick hjälpa till åtminstone litegrann.

Någon gång har jag/vi försökt hålla fast men dels kommer vi ändå inte åt att borsta och dels blir han så upprörd och hysterisk att det inte känns okej att göra så.
Rådfrågade bvc på 18månaderskollen som bara sa "om han lär sig att han kan komma undan genom att skrika är man illa ute" O_o :down: och jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra med det sk. rådet.
Kotten ska till folktandvården om en månad och jag misstänker att de har liknande approach.

Hur tänker ni andra? Hur är era att borsta tänderna på?

Knepet här är eltandborste som hon tycker är roligt, sjunga en sång under tiden och sedan ge översvallande beröm och klappa händerna efteråt. Innan vi bytte från vanlig tandborste till el var det svårare. Tog dock några borstningar att vänja sig vid den.
 
Vilken himla rolig och mysig ålder det är just nu tycker jag! Det är verkligen en liten person som man kan prata med och liksom "hänga" med. Dock med mycket humör, men det är för det mesta charmigt tycker jag. :) För oss har hela introduktionen av en lillasyster gått över förväntan och just nu är stora killarna hos oss i hela två veckor och då har John inte tid för sin gamla mamma. Det är egentligen bara när han vill amma som han håller sig till mig, annars vill han bara vara med brorsorna. Gör lite ont i mammahjärtat ibland, men samtidigt tänker jag att det är så otroligt mycket bättre än att han stod och hängde kring mig och ville vara med mig när jag ändå är fast i soffan med lillasyster och hennes amning.

Stort grattis till det nya tillskottet!
 
SOM jag längtar tills kottens tal kommer igång. Ibland kan han säga något som liknar ord, men annars är den huvudsakliga kommunikationen för hans del nuförtiden bestående av gallskrika, tills han eventuellt får det han vill ha, alternativt övergång till gråt. Skulle tro att jag håller på att utveckla tinnitus light :meh:

Och så är det extra mycket härj känns det som just nu. Slagit i läppen två gånger på två dagar och benen är fulla (och då menar jag fulla) av skrubbsår, blåmärken och rivsår, bland annat efter slagsmål med en rosenbuske. Men jag blir också imponerad, såklart. Idag klättrade han uppför en 2 meters ribbad vägg på lekplatsen, med enda hjälpen att vi såg till att han inte skulle trilla i backen om han tappade greppet :o
 
Knepet här är eltandborste som hon tycker är roligt, sjunga en sång under tiden och sedan ge översvallande beröm och klappa händerna efteråt. Innan vi bytte från vanlig tandborste till el var det svårare. Tog dock några borstningar att vänja sig vid den.
Eltandborste skulle kunna funka, om inte annat för att den borstar också när den står still. Kotten gillar inte när man borstar fram och tillbaka... Vad har ni för märke? :)
 
Här är vi sjukt envisa, springcykeln som storasyster springer runt med. Den bara ska man upp på. Jag tror hon har knäckt det, även om den är liiiiite stor än (är en 10") innan sommaren är slut. Hon springer fram på tårna men bara lite stöd.
Jag har faktiskt funderat på springcykel till kotten. Han har en trehjuling som han älskar men han kan såklart inte trampa själv. Men är också lite rädd att han kommer slå ihjäl sig på kuppen :o kanske får vänta till våren...
 
Jag har faktiskt funderat på springcykel till kotten. Han har en trehjuling som han älskar men han kan såklart inte trampa själv. Men är också lite rädd att han kommer slå ihjäl sig på kuppen :o kanske får vänta till våren...

Jag har börjat lära mig att barn är gjorda av gummi, dom slår sig inte 🤣
Eller i många fall känns det så. Här hinner vi knappt vända oss om innan hon hittar på dumheter.
20190717_165102.jpg
 
Jag har börjat lära mig att barn är gjorda av gummi, dom slår sig inte 🤣
Eller i många fall känns det så. Här hinner vi knappt vända oss om innan hon hittar på dumheter.
Visa bifogad fil 33458
Ser ut som här ungefär...
_20190721_091453.JPG
Idag fick han inte använda gunghästen som pall, hämtade då badrumspallen och försökte använda den för att ta sig vidare upp i bokhyllan... 🙄

Och gummi ja, nog för att han (peppar peppar) inte brutit något, men hela han är ju ett gigantiskt skrubbsår och blåmärke. Ser på ett sätt fram emot förskolan när någon annan ska få ansvara för honom antal timmar om dagen!
 
Ser ut som här ungefär...
Visa bifogad fil 33479
Idag fick han inte använda gunghästen som pall, hämtade då badrumspallen och försökte använda den för att ta sig vidare upp i bokhyllan... 🙄

Och gummi ja, nog för att han (peppar peppar) inte brutit något, men hela han är ju ett gigantiskt skrubbsår och blåmärke. Ser på ett sätt fram emot förskolan när någon annan ska få ansvara för honom antal timmar om dagen!

De dagarna vi lämnar på förskolan är, hur hemskt det än låter. Men så skönt att bara få släppa det ett tag. Låta någon annan få jaga lite, samtidigt som jag har lite dåligt samvete för att fsk behöver jaga mitt helvilda barn.
Men de är ständigt glada och tycker att hon är charmig... O_o:D
Hon går inte längre. Hon springer.
20190713_143352.jpg
 
De dagarna vi lämnar på förskolan är, hur hemskt det än låter. Men så skönt att bara få släppa det ett tag. Låta någon annan få jaga lite, samtidigt som jag har lite dåligt samvete för att fsk behöver jaga mitt helvilda barn.
Men de är ständigt glada och tycker att hon är charmig... O_o:D
Hon går inte längre. Hon springer. Visa bifogad fil 33506
Tror din och min unge skulle kunna trötta ut varandra rätt så bra :D Blir intressant att se om det finns någon på förskolan som matchar hans energi, på öppna förskolan var det iallafall nästan ingen :p (Snart dags förresten, därför jag förbereder mig mentalt :))
 
Lilla F sade sin första mening här om dagen, jag hade trott att jag "hört i syne" om inte en annan person hört det också: "Vill ha den". Det har inte återkommit, så var nog en lyckträff.
Åh vad häftigt! Så kul att de liksom snappar upp och testar :) Älskar att se kottens min när vi för en gångs skull förstår honom, så glad :D (synd bara att han oftast använder samma ljud för en rad olika saker :p)
 
Länge sedan jag skrev här men "lite skönt" att läsa att det inte bara är ens egna barn som är gnällig och har svårt att somna :angel:

Ni som har kompisar med barn eller gått i föräldragrupper, upplever ni att det finns en "norm" för hur man ska vara med sitt barn?
Jag upplever att jag är utanför hur många första gångs föräldrar är med sina barn, ibland kan jag känna att mitt sätt är nära på provocerande för andra. Dels för vi kört BLW, ammade till 15 mnd och framförallt: jag har alltid tyckt att för att lära sig sina egna förmågor och begränsningar måste man testa, testa, testa. Såklart inte situationer som är rent farliga men exempelvis igår klättrade han på prispallen på brukshundklubben och skulle klättra ner från översta platån. Jag står med - men han får reda ut det ("ber" han om hjälp får han det såklart) vilket han också gjorde.

Jag är överlag väldigt chill, man slår sig ibland och det tillhör. Varför är det så provocerande? :o

Jag upplever att jag sticker ut bland min omgivning i hur vi fostrar vårt barn men inte att någon finner det provocerande, iaf vågar de inte visa det. :p

Vi gör mycket som dig, BLW, samsover, ammar ännu och låter henne klättra uppför trappor, vada långt ut i vattnet och se att man inte bottnar (inte för det verkar gå in!) Tröstar inte om hon ramlar om hon inte blir ledsen etc. Vi kommer båda gå ned lite i arbetstid för att vi är så lyckligt lottade att vi klarar oss i vardagen med det och då kan umgås mer med henne. Jag går mycket efter vad som är biologiskt naturligt och lyssnar inte så mycket på västvärldens idéer de senare århundrandena som säger att barn ska sova ensamma och inte amma efter 1 år etc. Långtidsamning verkar iofs provocera en del, mest kvinnor faktiskt.
 
@Monifa @Heulwen
Gör mycket som ni också.
Ammar ännu (snart 18mån, inga planer på avslut) samsovit har vi också gjort, tills för någon månad sedan då vi testade att hon fick sova i egna rummet och det har funkat långt över förväntan (mer sömn för alla) men på morgonen får hon komma in till oss och sover då ibland några timmar till. Också kört BLW mest för att hon totalt ratade barnmat och inte ville bli matad, gjorde ju också att hon lärde sig äta själv snabbt vilket bara varit skönt :)
Och hon får testa sig fram mycket, men vi är med ifall att och om hon ber om hjälp. Tröstar inte heller direkt om hon inte blir ledsen.

Just att vi inte är som första gångs föräldrar har vi fått höra från bvc redan från start.
...de tycker vi är så lugna och verkar som vi redan har 10 ungar eller vad det var sköterskan sa första besöket:rofl:
 
Tror din och min unge skulle kunna trötta ut varandra rätt så bra :D Blir intressant att se om det finns någon på förskolan som matchar hans energi, på öppna förskolan var det iallafall nästan ingen :p (Snart dags förresten, därför jag förbereder mig mentalt :))

Haha, det finns alltså fler :D :D
Hon är så rolig här, när de är ute på gården och leker har många av de äldre barnen cyklar som andra kan sitta bakom medan de trampar. Hon klättrar upp på random cykel, åker med en stund och byter sedan till nästa :rofl:
 
Här är det också en vilding. Klättrar, springer, hoppar och är värsta yoga-barnet som är hur vig som helst. Ska förstås härma allt som storebror gör. Precis lärt sig göra kullerbyttor. Det är i alla fall inte så farligt, om det inte är i soffan... :p Man får ha ögonen på henne konstant😅 Alla köksstolar ligger ner för annars står hon på köksbordet rätt som det är.

Vi ammar också fortfarande, 20 mån nu. Hade trott vi skulle ha slutat vid det här laget, storebror slutade vid 9 mån men hon älskar det. Skiner upp som en sol när hon ser mina bröst, klappar ömt och skrattar ”tutte...”. Och hon blir så ledsen om jag skulle neka henne nån gång. Så vi fortsätter ett tag till tills hon känns mer redo. Hon lär inte komma hem efter skolan när hon går i sjuan och gräva fram mina bröst ur tröjan. :D Vad gör några månader till för skillnad!
 
Här är det också en vilding. Klättrar, springer, hoppar och är värsta yoga-barnet som är hur vig som helst. Ska förstås härma allt som storebror gör. Precis lärt sig göra kullerbyttor. Det är i alla fall inte så farligt, om det inte är i soffan... :p Man får ha ögonen på henne konstant😅 Alla köksstolar ligger ner för annars står hon på köksbordet rätt som det är.

Vi ammar också fortfarande, 20 mån nu. Hade trott vi skulle ha slutat vid det här laget, storebror slutade vid 9 mån men hon älskar det. Skiner upp som en sol när hon ser mina bröst, klappar ömt och skrattar ”tutte...”. Och hon blir så ledsen om jag skulle neka henne nån gång. Så vi fortsätter ett tag till tills hon känns mer redo. Hon lär inte komma hem efter skolan när hon går i sjuan och gräva fram mina bröst ur tröjan. :D Vad gör några månader till för skillnad!
En tråd full av vilda ungar :D vi försökte lägga ner köksstolarna men han ställde bara upp dom igen :o
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
784
· Visningar
47 300
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 169
Senast: gulakatten
·
Svar
716
· Visningar
37 604
Senast: sjoberga
·
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp