Vinterföräldrar 17/18 del 7

Nu börjar inskolningen kännas riktigt jobbig...

Vi har lämnat dottern själv där två dagar i rad, och hon har varit ledsen hela tiden.
Igår hade hon sovit dåligt natten innan, blev ledsen när vi lämna och sen somnat i sin vagn 1,5h... ville inte äta (lunchdags när hon vaknat) och var ledsen när vi hämta.

Idag blev hon jätte ledsen när vi lämnade också, hon märkte när det var pågång. Varit ledsen hela tiden där (2h) och bara varit lugn när hon fick vara i pedagogens famn. Blev ledsen igen direkt när de försökte få henne leka med de andra eller när de skulle äta. Återigen ledsen när vi hämta också...

Någon mer som haft såhär eller liknande vid inskolning? För just nu känns det bara jobbigt för oss allihop :cry: Imorgon vill de att vi testar att lämna bara 1h...
 
Nu börjar inskolningen kännas riktigt jobbig...

Vi har lämnat dottern själv där två dagar i rad, och hon har varit ledsen hela tiden.
Igår hade hon sovit dåligt natten innan, blev ledsen när vi lämna och sen somnat i sin vagn 1,5h... ville inte äta (lunchdags när hon vaknat) och var ledsen när vi hämta.

Idag blev hon jätte ledsen när vi lämnade också, hon märkte när det var pågång. Varit ledsen hela tiden där (2h) och bara varit lugn när hon fick vara i pedagogens famn. Blev ledsen igen direkt när de försökte få henne leka med de andra eller när de skulle äta. Återigen ledsen när vi hämta också...

Någon mer som haft såhär eller liknande vid inskolning? För just nu känns det bara jobbigt för oss allihop :cry: Imorgon vill de att vi testar att lämna bara 1h...
Förstår att det måste kännas jobbigt :( Har tyvärr inga tips, men det låter väl bra att ta ett par steg tillbaka och minska tiden igen. Är hon lugn om hon får sitta i knäet vore det väl bra om hon fick göra det tills hon känner sig tryggare. Om det finns resurser till det? Hoppas de kan ta sig den tiden!
 
Vi är också i sluttampen av inskolningen, på måndag börjar G gå på heltid (kommer dock försöka hålla dagarna kortare i början samt gå 4 dagar i veckan). Han brukar vara ledsen när vi lämnar, inte lätt att behöva slita ett gråtande barn som klamrar sig fast vid en :(. Men han slutar gråta direkt när vi försvunnit och leker och verkar trivas bra resten av tiden. Fått väldigt bra intryck av vår förskola :) Igår var de ute och lekte när jag kom. Jag hann kika på honom någon minut innan han såg mig och det var så fint att se honom interagera med pedagogerna och de andra barnen. Och när han fick syn på mig skulle han genast visa mig runt :love:

Är dock beredd på att det nog kommer gå lite upp och ner med hur ledsen han blir. Kommer säkert komma både tuffare och lättare perioder.
 
Det låter jobbigt för er allihop @Cattaflajna :( kanske bra att backa något steg och hoppas att personalen hinner ta sig tid så hon får bli ordentligt trygg med dem.

Vår inskolning låter lik er @astilbe Kotten är ledsen när vi lämnar, får ofta ha sin nalle då tex, och gråter och vill ogärna släppa. Senaste 2 dagarna har han dock tystnat innan jag kommit ut från byggnaden, och han är glad hela dagen, äter och sover bra.

Pedagogerna säger att han gärna vill klättra upp i sin vagn på eftermiddagen och verka tycka det är lite jobbigt. Jag misstänker att han vill ha det som en lite trygg plats och har svårt att se problemet så länge vagnen står plant och är bromsade. Han gör det ibland hemma också. Men kanske missar någon detalj alt. låter mitt barn göra för farliga saker :p vad tänker ni andra?
 
Det låter jobbigt för er allihop @Cattaflajna :( kanske bra att backa något steg och hoppas att personalen hinner ta sig tid så hon får bli ordentligt trygg med dem.

Vår inskolning låter lik er @astilbe Kotten är ledsen när vi lämnar, får ofta ha sin nalle då tex, och gråter och vill ogärna släppa. Senaste 2 dagarna har han dock tystnat innan jag kommit ut från byggnaden, och han är glad hela dagen, äter och sover bra.

Pedagogerna säger att han gärna vill klättra upp i sin vagn på eftermiddagen och verka tycka det är lite jobbigt. Jag misstänker att han vill ha det som en lite trygg plats och har svårt att se problemet så länge vagnen står plant och är bromsade. Han gör det ibland hemma också. Men kanske missar någon detalj alt. låter mitt barn göra för farliga saker :p vad tänker ni andra?
Om vagnen är stabil så tänker jag att det är ni som känner ert barns förmåga bäst så jag skulle inte tycka att det var ett problem. Så länge han inte använder den som klätterställning man kan hoppa runt i ;)
 
Om vagnen är stabil så tänker jag att det är ni som känner ert barns förmåga bäst så jag skulle inte tycka att det var ett problem. Så länge han inte använder den som klätterställning man kan hoppa runt i ;)
Det är en britax go big som jag upplever som väldigt stabil. Han kan ställa sig upp i den ibland och titta över ryggstödet men jag har aldrig tyckt det verkat vingligt. Samtidigt förstår jag ju om personalen som har ansvar för honom under tiden kanske inte tycker det är den tryggaste aktiviteten han kan hålla på med... Men å andra sidan vet jag inte riktigt vad vi ska göra åt det heller, vagnarna står på gården där de leker och någon annan plats finns inte.
 
Vi (pappan) började inskolning i måndags och idag var hon på förskolan själv 9-14. Lite gråt strax innan sovstunden, annars hade allt gått jättebra. Nästa vecka blir också 9-14, sedan de tider vi själva väljer. Inskolningen har gått superbra hittills, men så har vi ett barn som är väldigt van vid att vara själv med andra än oss så vi hade blivit förvånade om det inte gått bra. Hon älskar dessutom att leka med andra barn och är mycket nyfiken. Tror det blir ett lyft i både hennes och våra liv med förskola faktiskt :)
 
Nu börjar inskolningen kännas riktigt jobbig...

Vi har lämnat dottern själv där två dagar i rad, och hon har varit ledsen hela tiden.
Igår hade hon sovit dåligt natten innan, blev ledsen när vi lämna och sen somnat i sin vagn 1,5h... ville inte äta (lunchdags när hon vaknat) och var ledsen när vi hämta.

Idag blev hon jätte ledsen när vi lämnade också, hon märkte när det var pågång. Varit ledsen hela tiden där (2h) och bara varit lugn när hon fick vara i pedagogens famn. Blev ledsen igen direkt när de försökte få henne leka med de andra eller när de skulle äta. Återigen ledsen när vi hämta också...

Någon mer som haft såhär eller liknande vid inskolning? För just nu känns det bara jobbigt för oss allihop :cry: Imorgon vill de att vi testar att lämna bara 1h...
Usch vad jobbigt det låter! Hur är hon när ni är med? Trygg, glad, leker? Närmar hon sig personalen något eller är hon avvaktande? Tänker att om hon är avvaktande mot personalen och inte lämnar er när ni är där, så hade jag velat ha mer tid innan jag försökt lämna. Jag tror att det hade hjälpt för mitt barn, men vet såklart inte om det gäller alla barn. Hoppas att idag gått bättre :heart

Vi börjar inskolning på måndag...
 
Det låter jobbigt för er allihop @Cattaflajna :( kanske bra att backa något steg och hoppas att personalen hinner ta sig tid så hon får bli ordentligt trygg med dem.

Vår inskolning låter lik er @astilbe Kotten är ledsen när vi lämnar, får ofta ha sin nalle då tex, och gråter och vill ogärna släppa. Senaste 2 dagarna har han dock tystnat innan jag kommit ut från byggnaden, och han är glad hela dagen, äter och sover bra.

Pedagogerna säger att han gärna vill klättra upp i sin vagn på eftermiddagen och verka tycka det är lite jobbigt. Jag misstänker att han vill ha det som en lite trygg plats och har svårt att se problemet så länge vagnen står plant och är bromsade. Han gör det ibland hemma också. Men kanske missar någon detalj alt. låter mitt barn göra för farliga saker :p vad tänker ni andra?
L brukar också klättra upp i vagnen. Passade henne i början, men hon klarar ju det hur bra som helst så jag har inte sett det som något problem.
 
Usch vad jobbigt det låter! Hur är hon när ni är med? Trygg, glad, leker? Närmar hon sig personalen något eller är hon avvaktande? Tänker att om hon är avvaktande mot personalen och inte lämnar er när ni är där, så hade jag velat ha mer tid innan jag försökt lämna. Jag tror att det hade hjälpt för mitt barn, men vet såklart inte om det gäller alla barn. Hoppas att idag gått bättre :heart

Vi börjar inskolning på måndag...

Hon fick feber igår (fredag) från vaccinet veckan innan, så vi misstänker att det påverkat hur inskolningen blivit också... Så det blev ingen förskola på fredagen, nya tag på måndag!

Hon leker mycket när vi är med, tar även kontakt med pedagogen som är med. Leker på bra, så då känner hon sig trygg och glad. Ibland kommit för att vara i famnen, hon är försiktig ibland och vill gärna kolla in nya situationer först.

En av dagarna gick hon iväg ganska länge med pedagogen utan oss, så det finns definitivt en trygghet där :)
 
Usch, inatt var kotten helt hysterisk i nästan 3 timmar. Alltså verkligen hysterisk. Funderade över mardrömmar /separationsångest/övertrött (vi är hos mormor och morfar, det är ganska intensivt), nattskräck eller begynnande magknip/magsjuka. Tillslut inser vi att han druckit ganska lite och det varit väldigt varmt. 1,5 mugg vatten sveps, och kotten däckar och sover resten av natten.

SOM jag längtar efter att han ska ha ord att uttrycka sig med, och gud så kass en känner sig av att inte sett till att han får i sig tillräckligt med vätska... :(
 
Usch, inatt var kotten helt hysterisk i nästan 3 timmar. Alltså verkligen hysterisk. Funderade över mardrömmar /separationsångest/övertrött (vi är hos mormor och morfar, det är ganska intensivt), nattskräck eller begynnande magknip/magsjuka. Tillslut inser vi att han druckit ganska lite och det varit väldigt varmt. 1,5 mugg vatten sveps, och kotten däckar och sover resten av natten.

SOM jag längtar efter att han ska ha ord att uttrycka sig med, och gud så kass en känner sig av att inte sett till att han får i sig tillräckligt med vätska... :(

Åh detta har hänt oss också! Hysterisk unge, man förstår absolut ingenting - och så får hon vatten och somnar om direkt. En gång hade hon även slem i halsen som inte kom upp (i slutet av en förkylning). Det börjar ju komma ord, "aj" säger hon till exempel och kan peka var det gör ont om hon har gjort sig illa, men det är långt ifrån att man alltid förstår vad som är fel....
 
Åh detta har hänt oss också! Hysterisk unge, man förstår absolut ingenting - och så får hon vatten och somnar om direkt. En gång hade hon även slem i halsen som inte kom upp (i slutet av en förkylning). Det börjar ju komma ord, "aj" säger hon till exempel och kan peka var det gör ont om hon har gjort sig illa, men det är långt ifrån att man alltid förstår vad som är fel....
Ja, dagtid är vi ju ganska bra på att kommunicera med varandra med gester, frågor och små ljud. Nattetid gissar jag tar längre tid innan det funkar, känns som om sådant behöver sitta ganska bra för att han ska kunna använda det i en jättetrött och ledsen situation...
 
Usch, inatt var kotten helt hysterisk i nästan 3 timmar. Alltså verkligen hysterisk. Funderade över mardrömmar /separationsångest/övertrött (vi är hos mormor och morfar, det är ganska intensivt), nattskräck eller begynnande magknip/magsjuka. Tillslut inser vi att han druckit ganska lite och det varit väldigt varmt. 1,5 mugg vatten sveps, och kotten däckar och sover resten av natten.

SOM jag längtar efter att han ska ha ord att uttrycka sig med, och gud så kass en känner sig av att inte sett till att han får i sig tillräckligt med vätska... :(
Fy vad jobbigt. Man känner sig så otillräcklig när det blir så. :heart
 
Hur går det med inskolningen @Cattaflajna ? Håller tummarna att det var vaccinbiverkning som ställde till det!

Vi började inskolning igår, och så roligt hon hade. Var bara två ordinarie barn där plus en inskolning till, så väldigt liten grupp vilket jag tror var bra. Hon vågade göra små utflykter från oss ganska fort, och innan vi gick hem hade hon på eget initiativ tagit kontakt med alla pedagogerna. Slocknade i bilen hem, sov 1,5 timme som vanligt och var helt förstörd när hon kom upp. Ingenting var bra, hon var bara ledsen. Behövde sova en timme till, sen var det bättre. Hade gått lika bra idag.
 
Hur går det med inskolningen @Cattaflajna ? Håller tummarna att det var vaccinbiverkning som ställde till det!

Vi började inskolning igår, och så roligt hon hade. Var bara två ordinarie barn där plus en inskolning till, så väldigt liten grupp vilket jag tror var bra. Hon vågade göra små utflykter från oss ganska fort, och innan vi gick hem hade hon på eget initiativ tagit kontakt med alla pedagogerna. Slocknade i bilen hem, sov 1,5 timme som vanligt och var helt förstörd när hon kom upp. Ingenting var bra, hon var bara ledsen. Behövde sova en timme till, sen var det bättre. Hade gått lika bra idag.

Det har gått bättre denna veckan. Hon har varit mindre ledsen där och idag har hon även lekt lite, eller iaf lämnat pedagogens famn för att hämta spade t.ex :)

Vi tog dock ganska illa upp när vi hämtade henne idag. Pedagogen säger till oss att hon ställer höga krav på oss att prata mer positivt om förskolan hemma (vilket vi gjort hela tiden) och sen sa hon även att det är pga amningen som det blivit en tuff inskolning, att vi ändå är inne på tredje veckan nu....

Ångrar nu att vi inte sa något. Men vi pratar mycket om förskolan med mini och då bara positivt.

Sen tog jag väldigt illa vid att de la vikt vid att amningen skulle påverka. Mini har klarat att vara utan mig (och brösten) utan problem när hon är med pappa eller även när vi har haft mormor som barnvakt. Men hon är väldigt mammig och första barn är väl svårare generellt sett att skola in har jag iaf hört. Detta kan ju knappast vara första tuffa inskolningen de har men de fick de att låta som att det var väldigt jobbigt för dem...
 
Här har vi vabbat, egentligen har han varit ganska pigg idag och igår men han snorar endel och har hosta som riktigt river i halsen några gånger per dag och åt inte jättebra första dagarna så har med blodsockerproblemen så vill vi vara säkra på att han faktiskt äter ordentligt!

Varit nere på 3,3 och 3,4 enbart av att äta dåligt till mellis eller fått middag sent så vågar inte chansa på att de sjunker ännu lägre
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
784
· Visningar
47 287
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 169
Senast: gulakatten
·
Svar
713
· Visningar
37 306
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp