Vinterföräldrar 17/18 del 7

Nämnde senast att hon inte gillade gå i skor, någon dag senare var det absolut inga problem när mormor hjälpte henne :p Nu även hunnit gå utomhus lite också efter det.

Lärt sig fler djurläten, men favoriterna är katt och lamm, hon har såna gosedjur hon ofta kommer med, lammet är stor favoriten! Tipsar om Bolibompa baby (youtube eller svtplay) därifrån som bidragit att hon lärt sig djurmaten!

Kindtänder påväg nu, så hon ska bitas mycket om dagarna igen... men idag fick hon glass (smoothie som jag fryst) och de verkade vara smaskens och toppen för tandsprickning!
 
Nämnde senast att hon inte gillade gå i skor, någon dag senare var det absolut inga problem när mormor hjälpte henne :p Nu även hunnit gå utomhus lite också efter det.

Lärt sig fler djurläten, men favoriterna är katt och lamm, hon har såna gosedjur hon ofta kommer med, lammet är stor favoriten! Tipsar om Bolibompa baby (youtube eller svtplay) därifrån som bidragit att hon lärt sig djurmaten!

Kindtänder påväg nu, så hon ska bitas mycket om dagarna igen... men idag fick hon glass (smoothie som jag fryst) och de verkade vara smaskens och toppen för tandsprickning!
Jag tänkte också göra "glass" för tänderna nån dag. Kul att det var poppis!
 
Idag tog Kotten från ingenstans en Duplobil och började köra med på mattan, samtidigt som han brummade med munnen. Uppenbarligen har vår bok med fordon gjort stora avtryck :D

Men djur är fortsatta favoriter. I eftermiddag var vi på en lekplats där dom också har en del djur, kaniner och höns bland annat. Kotten stod lääänge och tittade in i deras hägn, så gulligt! Sen åkte han rutschkana flera gånger, hur stadig som helst!

Däremot tycker jag det är så himla svårt med interaktion med andra barn och vuxna på lekplatsen... Jag är ju egentligen ingen barnmänniska, och när (speciellt större) barn tex tränger sig före eller beter sig lite ogenomtänkt tycker jag det är lite svårt att veta hur en ska agera... Tigermamman kommer dessutom fram direkt om jag tror att någon tänker vara dum mot min unge :o
 
Ska se om jag hinner läsa ifatt på jobbet i morgon! Men vi har haft 1års kalas för Ronja idag. Henne har vi fått för våra synder :rofl: hon är överallt hela tiden, hon dyker med huvudet först ned från soffan och blir pissesur ifall man försöker vända henne, så hon har fötterna först. Men inte ett pip när hon dunkar i golvet. Utan fortsätter i fullspeed :rofl:

Skummade första sidan om eget rum. Båda våra sover i eget och har gjort länge nu. Är så glad för det. Storasyster på 3 år kommer in till oss när hon vaknar på morgonen. Annars sover hon i sitt hela natten. De delade förut men väckte varandra hela tiden.

F546BEBD-2EEC-4EEA-8DDB-E731574B59FB.jpeg
 
Idag tog Kotten från ingenstans en Duplobil och började köra med på mattan, samtidigt som han brummade med munnen. Uppenbarligen har vår bok med fordon gjort stora avtryck :D

Men djur är fortsatta favoriter. I eftermiddag var vi på en lekplats där dom också har en del djur, kaniner och höns bland annat. Kotten stod lääänge och tittade in i deras hägn, så gulligt! Sen åkte han rutschkana flera gånger, hur stadig som helst!

Däremot tycker jag det är så himla svårt med interaktion med andra barn och vuxna på lekplatsen... Jag är ju egentligen ingen barnmänniska, och när (speciellt större) barn tex tränger sig före eller beter sig lite ogenomtänkt tycker jag det är lite svårt att veta hur en ska agera... Tigermamman kommer dessutom fram direkt om jag tror att någon tänker vara dum mot min unge :o

Bvc sa till mig ang 3-åringen att de börjar själva inte integrera med andra fören runt just 3 år. Att innan leker de oftast för sig själva och struntar lite i andra runt omkring.
 
Bvc sa till mig ang 3-åringen att de börjar själva inte integrera med andra fören runt just 3 år. Att innan leker de oftast för sig själva och struntar lite i andra runt omkring.
Ja, det är jag med på :) menar mer MIN interaktion, men det var kanske lite otydligt :D
Idag var där tex ett barn som gissningsvis var iaf 5-6 år, som skulle tränga sig fram där kotten stod och undersökte en del av lekutrustningen (någon sorts musikleksak, typ stort vindspel) och svänga på så de hade slagit Kotten i huvudet om jag inte hejdat det. Då sa jag till det barnet att vara lite försiktig när Kotten som är så liten stod där, och efter en stund sa barnets pappa något ganska lojt om att ta det lugnt... Men det är liksom den interaktionen jag syftar på, hur jag som förälder ska/bör/kan agera.

Med jämngamla barn är det lättare, då kan jag "översätta" det jag vet om Kotten samt att de ju inte interagerar så mycket med varandra. Men större barn är svårare...
 
Tack :heart Det som frustrerar mig mest är att det funkar för "alla andra" men inte för mig. Det borde vara tvärtom, jag är ju hennes mamma. Hade det varit lika svårt för alla hade det känts lättare, tror jag.


Hålla fast brukar funka dåligt, men jag har aldrig provat läsplatta, så ska testa!


Det säger min magkänsla också, men så börjar jag tvivla. Tack!

Jag förstår din frustration! Barn är ju inte riktigt logiska med sådant där, med äldsta hade vi en period när han sov så sött på dagen med sambon, medan jag bara kunde lägga honom i bilen. Och en period när han skrek som besatt när sambon försökte lägga honom. Och en period när han bara skulle hoppa i sängen när jag skulle lägga... medan den andra vid respektive period inte hade några direkta problem.
 
Idag tog Kotten från ingenstans en Duplobil och började köra med på mattan, samtidigt som han brummade med munnen. Uppenbarligen har vår bok med fordon gjort stora avtryck :D

Men djur är fortsatta favoriter. I eftermiddag var vi på en lekplats där dom också har en del djur, kaniner och höns bland annat. Kotten stod lääänge och tittade in i deras hägn, så gulligt! Sen åkte han rutschkana flera gånger, hur stadig som helst!

Däremot tycker jag det är så himla svårt med interaktion med andra barn och vuxna på lekplatsen... Jag är ju egentligen ingen barnmänniska, och när (speciellt större) barn tex tränger sig före eller beter sig lite ogenomtänkt tycker jag det är lite svårt att veta hur en ska agera... Tigermamman kommer dessutom fram direkt om jag tror att någon tänker vara dum mot min unge :o

Lilla A får hålla tillgodo med de här djuren och sin djurbok, stackarn!:

D4C91BD9-08FA-4144-B7D7-9CB484E48FD5.jpeg


Jag är inte heller något vidare på det där med andras barn på lekplstser förresten, även om det förstås är lättare nu när jag haft några barn att öva på (men jag glömmer snabbt de åldrar de passerat, känner jag :o). Tur att det finns många folktomma lekplatser här :D
 
Ty
Lilla A får hålla tillgodo med de här djuren och sin djurbok, stackarn!:

Visa bifogad fil 25611

Jag är inte heller något vidare på det där med andras barn på lekplstser förresten, även om det förstås är lättare nu när jag haft några barn att öva på (men jag glömmer snabbt de åldrar de passerat, känner jag :o). Tur att det finns många folktomma lekplatser här :D
Typiskt, jag hoppades på många proffstips från er med fler än en unge! :D
 
Idag har stackars Ronja fått gå till inskolningen i en KNALLROSA overall som det står HAVANNA på över hela sidan :D
Ronja visar inte tt det rosa är lika fint som Havanna gör. hon är knäpp i rosa, vägrar att använda sin vinteroverall hon fick av farmor i julklapp, för den är inte rosa O_o:arghh:
 
i söndags hade vi ett födelsedagbarn i huset och kalas med släkt och några vänner som oxå ville fira, känns fantastiskt att ha vänner som uppskattar vårat odjur och vet inte var man ska göra av alla grejer han fått speciellt nu när han inte direkt har ett eget rum så allt är i vårat vardagsrum, tips på lite snyggare lösningar mottages tacksamt ;)

Helt galet vilken skillnad det var på vädret, när han föddes så var det närmare -20 och veckan efter var 25-30 minus så vi var praktiskt taget inlåsta :eek:

Sen förra veckan har det varit rena vårvädret (med norrlandsmått mätt) jäkliga är att det är glashalt eftersom vi har sjukt mycket snö och dipper ner på minusgrader till och från så vi håller oss inne nu oxå :meh:

Å just ja, skitungen kan gå oxå även om han fortfarande är lite feg och helst vill att mamma är nära och fångar ifall han tappar balansen eller blir lat ;)

52407051_10161422591440181_837483159175036928_o.jpg
Inte lättaste att fånga på bild längre :D
 
Idag var sambon och Kotten på öppna förskolan. Saknar SÅ att åka dit med honom! Idag hade Kotten sprungit fram till ena förskolläraren och gett henne en kram :heart

Därefter pekade han på toaletten, så sambon frågade om han ville gå på pottan - och det skulle han minsann! Så kom det också lite kiss däri. Kanske en tillfällighet, men om inte är jag ruskigt impad av att han börjar se samband mellan saker och ting. :) Vi tränar lite potta morgon och kväll men inte så strukturerat, hittills tycker han att det är kul iallafall :p
 
Jag förstår din frustration! Barn är ju inte riktigt logiska med sådant där, med äldsta hade vi en period när han sov så sött på dagen med sambon, medan jag bara kunde lägga honom i bilen. Och en period när han skrek som besatt när sambon försökte lägga honom. Och en period när han bara skulle hoppa i sängen när jag skulle lägga... medan den andra vid respektive period inte hade några direkta problem.
Det är SÅ skönt att höra att fler haft samma problem och att det går över (och att slippa välmenande råd som bara gör det värre). Tack :heart
 
Idag var sambon och Kotten på öppna förskolan. Saknar SÅ att åka dit med honom! Idag hade Kotten sprungit fram till ena förskolläraren och gett henne en kram :heart

Därefter pekade han på toaletten, så sambon frågade om han ville gå på pottan - och det skulle han minsann! Så kom det också lite kiss däri. Kanske en tillfällighet, men om inte är jag ruskigt impad av att han börjar se samband mellan saker och ting. :) Vi tränar lite potta morgon och kväll men inte så strukturerat, hittills tycker han att det är kul iallafall :p

Åh! Så duktig :)
Vi har skaffat potta och börjat lite men jag tycker det går segt... samt att hon ofta bara ställer sig upp och går iväg :rofl: hur har ni gjort? För just nu sitter hon bara morgon och efter sin sovstund på dagen.
 
På tal om potträning så har vi nog gjort en miss. Jag fångade bajs i toan en lång period. Tyvärr gjorde jag det på fel håll, dvs grodhöll henne med ryggen mot mig. Det är inte samma sak som att sitta själv på toan. Inte alls. Har köpt en "familjesits" men det enda hon vill göra när man sätter henne på den är att dra i toarullehållaren så att hon liksom vrider sig av sitsen. En potta har vi också, den är kul att bära på. Sitta på den? Nä. Inte så förvånande dock, hon är ju aldrig stilla. Funderar på hur vi ska få henne till det. Läser boken Bebbe och pottan, men tror hon är för liten för att fatta.
 
Åh! Så duktig :)
Vi har skaffat potta och börjat lite men jag tycker det går segt... samt att hon ofta bara ställer sig upp och går iväg :rofl: hur har ni gjort? För just nu sitter hon bara morgon och efter sin sovstund på dagen.
Vi brukar antingen titta på någon film med sånger på Youtube, eller sjunga och klappa händerna mm, försöker göra det roligt liksom. Och bryta innan det blir tråkigt även om det inte kommit något såklart.
Barnsits på toan går nog lite bättre än pottan, han gillar att komma upp lite :p
 
Hoppades på något magiskt knep :p
Vi sjunger och så också, tyvärr håller de aldrig länge... flyttat ut pottan i vardagsrummet igen för då är hon mer road av youtube på tvn en lite längre stund iaf :p ...testat sitsen till toaletten en gång, det var inte roligt alls enligt lillan....
 
Hoppades på något magiskt knep :p
Vi sjunger och så också, tyvärr håller de aldrig länge... flyttat ut pottan i vardagsrummet igen för då är hon mer road av youtube på tvn en lite längre stund iaf :p ...testat sitsen till toaletten en gång, det var inte roligt alls enligt lillan....
Ingen magi tyvärr :p bara ett barn som verkligen blir helt förtrollad av Barnplaneten på Youtube, och älskar att komma upp och sitta överallt där vi vuxna sitter, vare sig det är stolar, fåtöljer eller toaletten :rofl:
Även idag har han sagt till om pottan och sen behövt kissa, jag är en mycket stolt mamma :D
 
Ni som precis som jag fick ert första barn vintern 2018, får ni många frågor om syskon? Jag tycker att människor, både kända och okända, ställer frågan hela tiden! "Blir det några syskon då?"

Jag är inte ens säker på att jag vill ha fler barn och våndas ganska mycket kring syskon, så jag tycker att frågan är ganska oförskämd. Det är liksom privat för mig huruvida vi vill ha fler barn eller ej. Eller ens kan få fler! Hur känner ni andra?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
785
· Visningar
47 348
Senast: eyz
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 170
Senast: gulakatten
·
Svar
734
· Visningar
38 229
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp