Vinterföräldrar 17/18 del 7

Visst är han yngst i tråden, den lilla segproppen på att komma ut ur den ombonade magen :D;)

Jag tycker du resonerar klokt kring talet, men jag förstår att/om du känner dig otålig. Med äldsta barnet minns jag att jag hade lite andan i halsen när han var 2,5 och jag förstod vad de tittade på på treårskontrollen, men det löste sig - det gör ju oftast det. Men inte desto mindre så unnar man dem ju att göra sig förstådda och så vore det ju skönt att veta i förväg :).

(Om att koppla ihop vad man säger och att olika saker heter olika förresten - jag har förstått det som att barn i allmänhet tror att de talar mycket tydligare än de gör, dvs de upplever att de säger ”katt” fastän de säger ”tatt”, och så sker gradvisa förtydliganden av vad de säger när/om de märker att det behövs för att göra sig förstådda/de får höra ordet om och om igen ”tatt!” - ”ja, titta Katten!”. Förmodligen tycker de att det är vi som är lite tröga som inte förstår allt de berättar jättetydligt ;))
Ja, antagligen tycker han att vi är jättetröga :D han blir i varje fall väldigt glad de gånger vi förstår rätt och säger, "ja, det är en..." :D tänker också på ett roligt klipp med en liten tjej som kan säga både Ice och Cream var för sig men så fort hon ska sätta ihop det blir det Camtono :laugh: så nog är språk komplexa grejer :p
 
Låter som att våra är ganska lika i talet. Jag tycker ändå det känns ganska ”lagom”. Inte tidigt men vi känner oss inte heller oroliga att det skulle vara sent. Här heter de flesta färger blu ;) och pappa, trappa och tappa låter så likt att man får gå på kontexten för att uppfatta rätt :p
Det kommer dock nya ord hela tiden, den senaste veckan är det både om (kom) och min (om sig själv, kan inte sitt namn och försöker inte heller).
Här är kom att kotten drar iväg mig i handen och min att klappa sig i bröstet. :D tänker ibland att jag förstår hans teckenspråk lite för bra så han inte har nån anledning att säga ord :p men det kommer väl ju mer avancerade saker han vill förmedla. (Pappan är betydligt sämre på att förstå trots att dom tillbringar mer tid ihop,, jag får ganska ofta tolka...)
 
Vi har en dam som pratar så det står härliga till. Jag tänker inte längre på hur många ord hon använder i varje mening för de bara flödar. Sen är såklart inte uttalet perfekt och hon vänder på ordningen på orden ibland, men jag skulle ändå säga att det numera går att ha ett samtal med henne. Hon pratar även med sig själv nästan hela tiden när hon leker vilket är otroligt gulligt. Till exempel bildar shampoflaskorna i duschen numera en familj med mamma pappa barn, och när hon duschar brukar föräldrarna natta barnflaskan ;). Otroligt gulligt.
 
Här har vi en till liten dam som pratar för fullt :love: Kommer nya ord hela tiden, hon förstår definitivt allt vi säger (känns helt sjukt!) Hon är lite för klok;) Lärt sig säga sitt eget namn senaste veckan!

Dock har vi en jobbig period med förskolan igen (vi misstänker att hon har någon separationsångest fas.) Och så har vi blivit förkylda slutet av förra veckan... nu har mini blivit magsjuk, började med hög feber i torsdags..

(Vi väntar förresten syskon till november:heart)
 
Senast ändrad:
Här har vi en till liten dam som pratar för fullt :love: Kommer nya ord hela tiden, hon förstår definitivt allt vi säger (känns helt sjukt!) Hon är lite för klok;) Lärt sig säga sitt eget namn senaste veckan!

Dock har vi en jobbig period med förskolan igen (vi misstänker att hon har någon separationsångest fas.) Och så har vi blivit förkylda slutet av förra veckan... nu har mini blivit magsjuk, började med hög feber i torsdags..

(Vi väntar förresten syskon till november:heart)

Stort grattis @Cattaflajna, så himla roligt! :) Det känns helt galet att barnen i tråden börjar bli storasyskon!
 
Vi har en dam som pratar så det står härliga till. Jag tänker inte längre på hur många ord hon använder i varje mening för de bara flödar. Sen är såklart inte uttalet perfekt och hon vänder på ordningen på orden ibland, men jag skulle ändå säga att det numera går att ha ett samtal med henne. Hon pratar även med sig själv nästan hela tiden när hon leker vilket är otroligt gulligt. Till exempel bildar shampoflaskorna i duschen numera en familj med mamma pappa barn, och när hon duschar brukar föräldrarna natta barnflaskan ;). Otroligt gulligt.

Här om veckan när jag och lilla A låg på golvet framför frysen (för vad har man ett golv till om inte för att ligga och korva på det? :p) berättade han att han var rädd för en haj, och kunde peka ut ”hajen” på frysens stödben - skruvar som var ”öga-öga” osv :D
 
Ja, antagligen tycker han att vi är jättetröga :D han blir i varje fall väldigt glad de gånger vi förstår rätt och säger, "ja, det är en..." :D tänker också på ett roligt klipp med en liten tjej som kan säga både Ice och Cream var för sig men så fort hon ska sätta ihop det blir det Camtono :laugh: så nog är språk komplexa grejer :p

Camtono :laugh:

Men hon har ju rätt i att saker inte blir samma sak ihop som var för sig. Lilla A tror till exempel att ”tugga ur” betyder att han ska plocka ut maten ur munnen 🙄
 
Här babblas det och hittar på rackartyg hela tiden!

Förra veckan var han verkligen på topp! Först klarade han ett 30 bitars pussel som han kämpat med sen sin födelsedag 🥳, sen tog han lådan till pusslet och stoppade i babyvakten och tyckte att den kombon skulle åka mikro, så vad tipsar ni om för babyvakt?

Dagen efter så blev han så sur på att jag sa nej till att gå ut och skotta snö så han skallade mig rätt i ansiktet och några minuter senare skulle han prompt stänga sin dörr men hade en kloss i vägen så vi behöver byta ett gångjärn.

Hur mycket har era vuxit mellan 1-2 år? Tycker herrn här står lite väl stilla även om han ju är rätt stor, så stillade mina nerver med att boka in extra vägning/mätning på BVC som blir på torsdag, han utreds fortfarande för blodsockret så blir ju extra nojigt i och med det problemet
 
Camtono :laugh:

Men hon har ju rätt i att saker inte blir samma sak ihop som var för sig. Lilla A tror till exempel att ”tugga ur” betyder att han ska plocka ut maten ur munnen 🙄
Haha, helt logiskt ju, om en tänker att "tuggan" ska ut :D
Kotten älskar att läsa och titta på Alfons som "ska bara" och tycker att det där med att raska sig är det roligaste som finns, men han kopplar ju inte alls ihop det med att skynda sig, utan tycker att man ska stampa med fötterna och dansa lite (till musiken i filmen, som han nynnar lite på :p)
 
Här babblas det och hittar på rackartyg hela tiden!

Förra veckan var han verkligen på topp! Först klarade han ett 30 bitars pussel som han kämpat med sen sin födelsedag 🥳, sen tog han lådan till pusslet och stoppade i babyvakten och tyckte att den kombon skulle åka mikro, så vad tipsar ni om för babyvakt?

Dagen efter så blev han så sur på att jag sa nej till att gå ut och skotta snö så han skallade mig rätt i ansiktet och några minuter senare skulle han prompt stänga sin dörr men hade en kloss i vägen så vi behöver byta ett gångjärn.

Hur mycket har era vuxit mellan 1-2 år? Tycker herrn här står lite väl stilla även om han ju är rätt stor, så stillade mina nerver med att boka in extra vägning/mätning på BVC som blir på torsdag, han utreds fortfarande för blodsockret så blir ju extra nojigt i och med det problemet
Oj, vilken pusslare! Impad!

Kotten mätte 80 cm och vägde drygt 11 kg på 1årskontrollen.
För någon månad sedan hemmamätte vi honom till 90 cm och enligt analoga vågen väger han ca 14 kg. Med reservation för viss osäkerhet på båda som sagt.

Han låg ju högt på båda kurvorna till ettårsdagen men nu tror jag han är mer medel. Men byxor har vi fått köpa längre i minst 2 omgångar detta året, tröjor har han fortfarande några samma. Köper stl 98,eller 92 i enstaka fall. Och ca 25 i skor.
 
@JeayL vi har en neonate babyvakt, kostade runt en tusenlapp. Ganska liten, bra räckvidd, bra batteri, talkback och temperaturmätare. Vi är jättenöjda med den :)

"Kul" trick med micron för övrigt, kotten micrade vår ganska dyra, digitala köksvåg i höstas, då var sambon sådär glad :D
 
Kotten mätte 80 cm och vägde drygt 11 kg på 1årskontrollen.
För någon månad sedan hemmamätte vi honom till 90 cm och enligt analoga vågen väger han ca 14 kg. Med reservation för viss osäkerhet på båda som sagt.

Han låg ju högt på båda kurvorna till ettårsdagen men nu tror jag han är mer medel. Men byxor har vi fått köpa längre i minst 2 omgångar detta året, tröjor har han fortfarande några samma. Köper stl 98,eller 92 i enstaka fall. Och ca 25 i skor.

Då är det nog ganska lika vikt och längdökning, fast herrn här har inte jättestora fötter, har fortfarande sina Yxhult i storlek 23 och hade tjocksockar i dom utan klagomål för bara några veckor sen :D

@JeayL vi har en neonate babyvakt, kostade runt en tusenlapp. Ganska liten, bra räckvidd, bra batteri, talkback och temperaturmätare. Vi är jättenöjda med den :)

En vän har talat gott om den, tidigare hade vi Padwico och upplevde att den tappade signal och höll på, kan ju bero endel på någons hårdhänta behandling av babyvakter :o

"Kul" trick med micron för övrigt, kotten micrade vår ganska dyra, digitala köksvåg i höstas, då var sambon sådär glad :D

Tur det inte bara är vi som har ett barn som micrar dumma grejer!
 
Då är det nog ganska lika vikt och längdökning, fast herrn här har inte jättestora fötter, har fortfarande sina Yxhult i storlek 23 och hade tjocksockar i dom utan klagomål för bara några veckor sen :D
Kotten har 25-26 i vinterskorna och de är nog snäppet stora även med ullsockar i. Å andra sidan får han 8 av 10 gånger på sig skorna på fel fot så det känns lika bra att det är lite luft :D
 
Någon mer som är hemma med barn som är portat från fsk? Jag är inne på en dryg vecka hemma med kotten nu, först FL pga studiedag, sen vab och sen i söndags är vi båda sjuka, nu är vi tillslut inne på de 48 symptomfria timmarna innan han får gå tillbaka till fsk igen. Sambon har jag "tvingat" att vabba en del den här veckan för jag börjar helt ärligt bli galen på att vara hemma nu :o vi är ute så mycket det går och tack och lov är det ju fint väder, men kotten är just nu extremmammig och gränstestande på ett sätt jag inte varit med om innan. Hoppas innerligt vi är friska snart, och får förbli det ett tag... :arghh:
 
Här har det vabbats en hel del det senaste också, dock med friskt barn :meh: som får lite rinnsnuva när han är ute och leker (genomskinligt, och bara ute). Känns väldigt onödigt och i vanliga fall hade han aldrig blivit hemskickad för detta. Han är ju frisk. Imorgon gör vi dock nytt försök på förskolan! Väldigt tacksam att vi kunnat dela lika på vabben och att det varit så fint väder så att man kunnat vara ute en del. Tycker att det varit lite mer konflikter/känsloutbrott den senaste tiden. Tror det dels beror på frustrationen i att inte göra sig helt förstådd men säkert också pga två trötta lite mer lättirriterade föräldrar :down:
 
Vi vabbar också, vi är inne på vecka två. Jag är förkyld, barnet har låg feber (börjat nu, första veckan var enbart lite snuvig). Hade varit mycket mindre energikrävande att jobba... TACKOCHLOV kan jag jobba hemifrån så vi kan dela på vabben fast jag inte får åka till jobbet. :bow:
Räknar inte med att hon får komma tillbaka på ett tag, snuva och hosta brukar sitta i ganska länge. Slår vad om att de stänger förskolorna lagom till att hon är frisk :cautious:

Det är väldigt mycket vilja just nu. Nej, inte och kan själv. Jag blir helt matt av allt lirkande. Lirkar man inte så blir det total härdsmälta. Men mestadels är hon ändå på bra humör.
Hon har börjat leka lite rolllekar också, hon nattar elefanten, matar alla gosedjur och idag tog hon en sångbok, satte sig bredvid hunden och sjöng för honom :heart
 
Här vabbas också denna veckan.. hon hann gå på fsk förra veckan, men innan det var det vabb i två veckor också... magsjuka och förkylningar som går :wtf: Tror också de kommer stänga förskolan innan hon hinner komma tillbaka, tur sambon fått både distansstudier och godkänt att jobba hemifrån också... jag har tyvärr inte möjlighet att jobba hemifrån.

Hade önskat det gått att arbeta hemifrån för min del, vi har haft en tuff period på fsk innan alla sjukdomarna. Dottern gillar rutiner men de har varit så mycket vikarier och inskolningar en period nu som tagit hårt på henne:cry: varit tufft för oss alla.
 
@Cattaflajna @soom @astilbe Då är vi fler som är hemma. Mina energinivåer är noll just nu, det sliter hårt på mig att inte komma någonstans direkt, och jobbet och dom sociala kontakterna där betyder mycket för mitt välmående. (Hade kunnat bytas av med sambon och jobbat hemma om det inte var för att datorn krånglar, så jag måste tillbaka till jobbet för att fixa, så iom att jag också är krasslig har jag varit hemma hela tiden, och sambon några dagar ihop med oss.)

Känner igen det där med att behöva lirka, han är så smart och påhittig, men så fort jag blir irriterad eller liknande hittar han precis det han inte får göra och fortsätter med... Mycket humör och känslor hela tiden, både glada och ledsna och arga.

Det är ju vettigt att vara hemma tills man är helt frisk/symptomfri men i vanliga fall hade vi alla varit tillbaka i jobb och fsk nu så det är oerhört frustrerande. Snuva är ju helt rimligt när man är ute tex, och så kommer ju pollensäsongen också, blir helt omöjligt att veta vad som är vad...
 
Här är vi hemma vi oxå, började tors-fre för 1.5v sedan med hosta. Sedan kom de nya riktlinjerna så jag är hemma med två tjejer som i vanliga fall hade gått till fsk. men som idag blir hemskickade pga minimalt snoriga och hostar 1-2 gånger på förmiddagen.

Gubbens jobb är mer samhällsviktigt än vad mitt är, även om även mitt är det (han polis jag skola). Men hans arbetsgivare säger inte som alla andra, utan behöver ni vabba och så länge er partner inte jobbar i sjukvård är det ni som går till jobbet.
Ekonomiskt är det oxå han som måste jobba, vi tappar för mkt inkomst om han är hemma. Ingen av oss kan jobba hemifrån, tyvärr
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
780
· Visningar
47 073
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 160
Senast: gulakatten
·
Svar
679
· Visningar
35 219
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp