Vinterföräldrar 17/18 del 7

Vi har haft utvecklingssamtal på förskolan i början av året tror jag det var... dock lutar det åt nu att vi ska säga upp våran plats, får se om vi söker till en ny eller om mini får vara hemma.

Det har inte funkat längre på förskolan, hon vill inte dit och vi har inget tillsynsbehovet egentligen, så vi har inte velat tvinga henne. Det har ju varit lite upp och ner sen start. Just nu funkar det bra att hon är hemma istället, blev både pga sjukdomar (förkylningar i början av året) och sen Corona som ändå gjort att vi hållit henne hemma också. Sambon både pluggar och har möjlighet att jobba hemifrån de dagar det behövs så det har gått bra.

Annars är det full fart på henne här hemma! Massa nya ord, pratar ju hela tiden:D blivit lite mer självständig med lek igen vissa stunder, busig och glad. Hon har dock temperament och visar när hon blir missnöjd/ledsen. När vi sagt nej till något hon vill kan hon bli arg ”morra” och knuffa på oss:p

Vi har också haft en period nyss med jobbiga nattningar. Eller mer att hon inte vill sova, när vi lägger oss är hon plötsligt hungrig/törstig. Ska göra allt annat än att sova. Men det har vänt igen senaste veckan, tackar nog värmen lite för det också.
 
Vi ska också byta förskola till hösten, har ju fått plats på förstavalet så snart slut på asfaltsöken och paviljonger! Vi har varit både nöjda och mindre nöjda med nuvarande, men kotten stortrivs och det är ju viktigast. Han hade en favorit i en vikarie som ägnade väldigt mycket tid åt honom, men hon fick tyvärr sluta för 2 veckor sen, och jag tror den förändringen gjort en del för kotten också. Plus fick övriga personalen att inse hur mycket hon gjort för att hålla honom på jorden.

Nya förskolan har väldigt bra rykte iaf, ligger lite närmare och har en härligt lummig gård, blir nog toppen med start där i augusti :)
I sommar är vi lediga 8 veckorna tillsammans, minns inte om jag skrev det tidigare, men jag undrar lite vad vi gett oss in på :D långhelgerna brukar vara ganska prövande i sig, och nu ska man ju inte åka så långt dessutom..
 
Jag blir så glad varje gång det skrivs något i den här tråden, trots mitt eget bristande bidrag. Jag skyller på barnen ;)

Lilla A började på förskolan för två månader sedan, och tycker att det är helfestligt. Men trött blir han! Han går korta dagar nu men det är lite oklart hur det blir till hösten, det känns lite pressande.

Själv är han ganska lättsam tycker jag, men ena storebrorsan har ju humör så det räcker och blir över och eftersom små koppar också har öron så kan lilla A helst plötsligt komma och förklara att man är en ”dumdalle” (dumskalle) eller ”sot” (idiot) om man misshagar honom 🙄. Som tur är säger han en massa trevliga saker också (”du är bäst, mamma! Du är fin!”) och han verkar fundera mycket över att vara liten/stor, vuxen/barn. Här om dagen berättade han t.ex. att ”jag är vuxen till sniglarna”, gissar att det beror på storleksförhållandena :). Och till skillnad från båda storebröderna i samma (och mycket högre :laugh:) ålder så har han ett sje-ljud, otroligt gulligt :D

I övrigt så gillar han att läsa, hoppa studsmatta, laga mat, leka med bilar och bossa med storebröderna :D
 
Vi hade oxå utvecklingssamtal i förra veckan.
Ronja är en i gänget, de andra barnen frågar om henne när hon är hemma (är bara på fsk ca 3 dagar/vecka). Det är hon som drar ned de andra barnen på golvet och lär dom måla under bordet, osv :crazy::D
Hon får endast måla med tusch under uppsikt, då hon målar mer på sig själv än på papper. Vi har precis samma problem hemma...

Tyvärr är hon ett barn utan bordsskick, hon har ett intressant sätt att äta på... Storasyster äter sin smörgås så fint, precis som kan ska. Ronja äter ett hål i mitten för att sedan knöla ihop den till en boll och trycka in hela i munnen samtidigt O_o

Men hon utvecklas snabbt. Dock är hon bra mycket senare i talet än storasyster. Men jag tror det beror på att Ronja inte har tid att lära sig prata, samt att hon gör sig förstådd ändå. Man förstår precis vad hon vill, det går inte att missa. Men det kommer allt fler ord hela tiden och istället för talet är hon snabb i det kroppsliga. Hon är stark som en björn, klättrar, springer, hoppar, springcyklar, sparkcyklar osv. hon har inte tid att prata. Hon lär sig allt annat först.
 
Vi hade oxå utvecklingssamtal i förra veckan.
Ronja är en i gänget, de andra barnen frågar om henne när hon är hemma (är bara på fsk ca 3 dagar/vecka). Det är hon som drar ned de andra barnen på golvet och lär dom måla under bordet, osv :crazy::D
Hon får endast måla med tusch under uppsikt, då hon målar mer på sig själv än på papper. Vi har precis samma problem hemma...

Tyvärr är hon ett barn utan bordsskick, hon har ett intressant sätt att äta på... Storasyster äter sin smörgås så fint, precis som kan ska. Ronja äter ett hål i mitten för att sedan knöla ihop den till en boll och trycka in hela i munnen samtidigt O_o

Men hon utvecklas snabbt. Dock är hon bra mycket senare i talet än storasyster. Men jag tror det beror på att Ronja inte har tid att lära sig prata, samt att hon gör sig förstådd ändå. Man förstår precis vad hon vill, det går inte att missa. Men det kommer allt fler ord hela tiden och istället för talet är hon snabb i det kroppsliga. Hon är stark som en björn, klättrar, springer, hoppar, springcyklar, sparkcyklar osv. hon har inte tid att prata. Hon lär sig allt annat först.
Slås alltid av hur mycket hon låter som kotten! 😁 Tex det med talet. Och Kotten beskrev dom som bra att ha i gruppen eftersom han får med sig dom andra när de gör saker tillsammans.
 
Här flyter det på. L älskar att dansa, sjunga och måla. Springer, klättrar och har sig 😅
Hon är så mycket tidigare med talet än storebror, talar helt rent och långa meningar.
Ska göra allt som storebror gör vilket han inte alltid tycker är så roligt 😅
Men ack så busig, alltid glimten i ögat och massa miner och ansiktsuttryck. En riktig pajas! (Med dem hon känner) Aldrig träffat en busigare unge!
 
Igår hade vi premiär på akuten :o
Kotten hjälpte till att plocka fläder (plockade iofs i ärlighetens namn mest blad :D) och stod på stege med pappan. Bara ca 1,5 meter upp, men plötsligt glömde han sig (gissar jag) och föll. Han landade med bröstkorgen på en gren på marken, så vi fick åka in och kolla så inget var brutet.
Kotten slår sig ju i princip varje dag och är ganska tålig med "vanliga" saker men igår var det nog både chock och en jäkla smäll för han har aldrig varit så ledsen tidigare.

Vi fick snabb hjälp iallafall, och jag är så tacksam över att vårdpersonalen är så bra med barn att besöket mest blev spännande och förknippat med glass, såpbubblor och presenter för kottens del ❤️

Både revben, nyckelben och huvud hade klarat sig bra, "bara" en rejäl smäll. Sambon och jag får kanske skärpa oss lite igen, lätt att bli slapp när man har en unge som klättrar på allt och vanligtvis gör det utan problem, men han är ju trots allt ganska liten än.
Själv var jag helt utmattad efter anspänningen igår, sist jag var lika trött var nog efter förlossningen :o
 
I tisdags var vi på läkarbesök på de större sjukhuset en bit bort pga blodsockret blev bestämt att skriva en matdagbok och skicka in och ge lite mer välling på kvällen ifall han behöver mer, har aldrig gjort någon skillnad med mer mat annars men värt ett försök antar jag, så ska vi ge han majsstärkelse på kvällen med upptrappning från 0,5 - 1 - 1,5 och kanske 2 matskedar om de inte ger effekt, hittills märker vi ingen skillnad men under kanske sker!

Så blir han ju storebror i November!
 
Igår hade vi premiär på akuten :o
Kotten hjälpte till att plocka fläder (plockade iofs i ärlighetens namn mest blad :D) och stod på stege med pappan. Bara ca 1,5 meter upp, men plötsligt glömde han sig (gissar jag) och föll. Han landade med bröstkorgen på en gren på marken, så vi fick åka in och kolla så inget var brutet.
Kotten slår sig ju i princip varje dag och är ganska tålig med "vanliga" saker men igår var det nog både chock och en jäkla smäll för han har aldrig varit så ledsen tidigare.

Vi fick snabb hjälp iallafall, och jag är så tacksam över att vårdpersonalen är så bra med barn att besöket mest blev spännande och förknippat med glass, såpbubblor och presenter för kottens del ❤

Både revben, nyckelben och huvud hade klarat sig bra, "bara" en rejäl smäll. Sambon och jag får kanske skärpa oss lite igen, lätt att bli slapp när man har en unge som klättrar på allt och vanligtvis gör det utan problem, men han är ju trots allt ganska liten än.
Själv var jag helt utmattad efter anspänningen igår, sist jag var lika trött var nog efter förlossningen :o
Oj vad läskigt!😲 Men skönt att det gick så bra ändå. Har ni märkt av något efteråt?
 
Äntligen pratar min unge! ❤️ Känns som jag skrivit det varje gång jag postat senaste tiden, men nu går det i en rasande fart! Nya ord kommer varje dag, så många att jag tappat räkningen (i början skrev jag upp alla nya, när han började säga några fler än mamma /pappa typ, men det hinns inte med längre), han härmar och upprepar nästan allt vi säger till honom, och det bästa /viktigaste är att han verkligen börjar använda orden för att kommunicera.

När han innan skulle ha gnällt och pekat om han ville något säger han nu vad han vill istället, typ "bada!" eller "Mamma upp!" Han har t.o.m. döpt ett nytt gosedjur som han pratar om väldigt ofta. Under en vecka har vi hyrt en stuga nära mina föräldrar och min brors familj och plötsligt kan han namnen på dom allihop. Det börjar komma både två- och treordsmeningar då och då, och det är verkligen så roligt (och en liten lättnad) att plötsligt ha en unge som pratar! :love:
 
En liten rapport härifrån:

Lilla A har låtsaskompisar, två stycken! Något annat barn i tråden som har det? Jag kan inte minnas att mina stora hade det... men de heter i alla fall Bebbejch och Max. Här om kvällen när jag la lilla A fick jag låna dem att gosa med när han var bekymrad över att jag hade ont (han kastade sig bakåt och råkade skalla mig :crazy:), sedan slog han ut med armarna och sa ”Nu har _jag_ inga vänner!” :laugh:

En annan nyhet är att han lärt sig att känna igen A (lite svårt att skilja från Å, Ä och V bara :p), så nu utbrister han ”där är min stora!” så fort han ser ett och han är bannemig skarpögd :D

Annars har han sommarlov tillsammans med mig och storebrorsorna, han pratar dock en del om förskolan och om att leka med sina kompisar så lite saknas det honom nog. Inte minst för att vi mest hänger hemma och en del med brorsornas kompisar, hans egen kompis som jag tänkt att vi skulle träffa har konstaterad Corona i familjen.
 
En liten rapport härifrån:

Lilla A har låtsaskompisar, två stycken! Något annat barn i tråden som har det? Jag kan inte minnas att mina stora hade det... men de heter i alla fall Bebbejch och Max. Här om kvällen när jag la lilla A fick jag låna dem att gosa med när han var bekymrad över att jag hade ont (han kastade sig bakåt och råkade skalla mig :crazy:), sedan slog han ut med armarna och sa ”Nu har _jag_ inga vänner!” :laugh:

En annan nyhet är att han lärt sig att känna igen A (lite svårt att skilja från Å, Ä och V bara :p), så nu utbrister han ”där är min stora!” så fort han ser ett och han är bannemig skarpögd :D

Annars har han sommarlov tillsammans med mig och storebrorsorna, han pratar dock en del om förskolan och om att leka med sina kompisar så lite saknas det honom nog. Inte minst för att vi mest hänger hemma och en del med brorsornas kompisar, hans egen kompis som jag tänkt att vi skulle träffa har konstaterad Corona i familjen.
Svårt att säga om E (som jag kanske ska börja skriva, han är ju ingen liten kotte längre) har låtsaskompisar, iom att han fortfarande inte pratar jättemycket. Återstår att se, antar att jag. Jag hade ingen, men min storebror hade tre(!)

Tycker iallafall att det börjar märkas att fantasin och medvetandet växer. Han pratar om förskolan ibland och känner igen sig om vi är och handlar (fsk ligger strax bakom ica).

Något annat som är nytt är att han börjar rita av oss! Stora krumelurer som han pekar ut som mamma, pappa, E, Momo och Mota! (F är svårt) så kul!
 
Vi har även smugit igång projekt blöjfri, E har börjat säga nej till blöjor men mycket mer "är det inte", dvs han säger inte till varken före eller efter och är måttligt intresserad av potta /toalett. Vi får se hur det blir. Sambon och jag har läst blöjfri på tre dagar, men vet inte om vi(!) är redo för en så snabb approach :D

Känns överlag som om vi har ganska många milstolpar framför oss, en del kanske närmare än andra. Sluta med napp, nattvälling, blöja, sova i eget rum...

Det sistnämnda är kanske inte jättebråttom, E sover i sin spjälsäng bredvid dubbelsängen. Numer sover han hela natten igenom utan ett knyst, brukar bara krypa upp i stora sängen vid 4-5tiden och sova vidare. Men eftersom vi bara har två sovrum trots stort hus, har eget rum till E dröjt. Gästrummet sover jag oftast i för att få sova öht, och annars är det ju praktiskt när det kommer gäster. Men känns som få jämnåriga samsover än. Är det någon mer i tråden som gör det?
 
Svårt att säga om E (som jag kanske ska börja skriva, han är ju ingen liten kotte längre) har låtsaskompisar, iom att han fortfarande inte pratar jättemycket. Återstår att se, antar att jag. Jag hade ingen, men min storebror hade tre(!)

Tycker iallafall att det börjar märkas att fantasin och medvetandet växer. Han pratar om förskolan ibland och känner igen sig om vi är och handlar (fsk ligger strax bakom ica).

Något annat som är nytt är att han börjar rita av oss! Stora krumelurer som han pekar ut som mamma, pappa, E, Momo och Mota! (F är svårt) så kul!

Det är så himla häftigt när man börjar märka hur mycket de kan och kan klura ut! :)
 
Vi har även smugit igång projekt blöjfri, E har börjat säga nej till blöjor men mycket mer "är det inte", dvs han säger inte till varken före eller efter och är måttligt intresserad av potta /toalett. Vi får se hur det blir. Sambon och jag har läst blöjfri på tre dagar, men vet inte om vi(!) är redo för en så snabb approach :D

Känns överlag som om vi har ganska många milstolpar framför oss, en del kanske närmare än andra. Sluta med napp, nattvälling, blöja, sova i eget rum...

Det sistnämnda är kanske inte jättebråttom, E sover i sin spjälsäng bredvid dubbelsängen. Numer sover han hela natten igenom utan ett knyst, brukar bara krypa upp i stora sängen vid 4-5tiden och sova vidare. Men eftersom vi bara har två sovrum trots stort hus, har eget rum till E dröjt. Gästrummet sover jag oftast i för att få sova öht, och annars är det ju praktiskt när det kommer gäster. Men känns som få jämnåriga samsover än. Är det någon mer i tråden som gör det?

Oh ja, lilla A har inte ens en egen säng än, han sover i min.
 
Vi har även smugit igång projekt blöjfri, E har börjat säga nej till blöjor men mycket mer "är det inte", dvs han säger inte till varken före eller efter och är måttligt intresserad av potta /toalett. Vi får se hur det blir. Sambon och jag har läst blöjfri på tre dagar, men vet inte om vi(!) är redo för en så snabb approach :D

Känns överlag som om vi har ganska många milstolpar framför oss, en del kanske närmare än andra. Sluta med napp, nattvälling, blöja, sova i eget rum...

Det sistnämnda är kanske inte jättebråttom, E sover i sin spjälsäng bredvid dubbelsängen. Numer sover han hela natten igenom utan ett knyst, brukar bara krypa upp i stora sängen vid 4-5tiden och sova vidare. Men eftersom vi bara har två sovrum trots stort hus, har eget rum till E dröjt. Gästrummet sover jag oftast i för att få sova öht, och annars är det ju praktiskt när det kommer gäster. Men känns som få jämnåriga samsover än. Är det någon mer i tråden som gör det?

Våra tjejer har iof sovit i eget rum tidigt, men grannarna har två grabbar som fortfarande inte sovit en hel natt i egna sängar, men har äntligen börjat att somna där. De är snart 4 och snart 6år. Det är många som samsover länge.

Vi gör det inte för att jag inte kan sova med barn i sängen. Kommer de in på natten får de ligga kvar, somna och gosa (beroende på vad det gäller) sedan bär vi in dom till sin säng. Jag sover knappt alls när tjejerna är i sängen, vet egentligen inte riktigt varför, mer än att det blir som en bastu och jag ligger antingen på 2cm ytterkant eller inklämd i mitten..
Samt att barnnaglar är så jäkla vassa, speciellt tår :p
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
741
· Visningar
44 470
Senast: eyz
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 935
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 273
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp