Vinterföräldrar 17/18 del 7

Vi har varit hemma sen mars och tänkte återgå till förskolan så fort vi fixat schemat men är lite kluven eftersom vi väntar lillebror 1 november och vill ju helst inte dra hem smittor och är dessutom så van att ha han hemma men hade varit skönt att kunna jobba utan att att samtidigt bli använd som klätterställning 😝
 
Tack! Den slutade fröken gör ont i hjärtat, men L accepterar när vi säger att hon inte är där, hon har inte greppat vad aldrig innebär och det är kanske lika bra.

Försökt sen i höstas, tog ungefär ett år förra gången.

Nyfiken på om du tagit nåt mer test och vad det visade? 😊

Jag tog ett test som visade negativt idag men jag ska ha min mens imorgon och det har bara kommit lite ljusrött blod så något är inte som vanligt. Jag blir inte klok!
 
Vi har varit hemma sen mars och tänkte återgå till förskolan så fort vi fixat schemat men är lite kluven eftersom vi väntar lillebror 1 november och vill ju helst inte dra hem smittor och är dessutom så van att ha han hemma men hade varit skönt att kunna jobba utan att att samtidigt bli använd som klätterställning 😝

Svårt val! Kanske ha hemma iaf de första månaderna för att minimera smittrisk första tiden?
 
Vissa dagar... är det mer slitsamt att vara mamma än andra. E har fått sin första förkylning sen förskolan började, och sen lyckats smitta mig. Han har varit hemma sen i fredags, är oförskämt pigg (jag typ halvdöd) och har dessutom kommit in i en riktig gränstestarperiod. Vet inte HUR många gånger senaste dagarna han spottat, slagits, sparkats, hällt mat på golvet, kastat ner saker jag ställt fram på bordet etc etc. Och så skrattar han bara när jag säger till :arghh:
Mitt tålamod är slut sen länge, och jag är så fruktansvärt dålig på att hantera det... Jag vet att barn inte "trotsar" bara för att, och man kan såklart diskutera om det är trots eller något annat, och jag tänker egentligen att det oftast inte blir bättre av att bli arg, men herregud vad jag är less. E sa idag att han saknar förskolan, och helt ärligt gör jag också det :crazy:
 
Vissa dagar... är det mer slitsamt att vara mamma än andra. E har fått sin första förkylning sen förskolan började, och sen lyckats smitta mig. Han har varit hemma sen i fredags, är oförskämt pigg (jag typ halvdöd) och har dessutom kommit in i en riktig gränstestarperiod. Vet inte HUR många gånger senaste dagarna han spottat, slagits, sparkats, hällt mat på golvet, kastat ner saker jag ställt fram på bordet etc etc. Och så skrattar han bara när jag säger till :arghh:
Mitt tålamod är slut sen länge, och jag är så fruktansvärt dålig på att hantera det... Jag vet att barn inte "trotsar" bara för att, och man kan såklart diskutera om det är trots eller något annat, och jag tänker egentligen att det oftast inte blir bättre av att bli arg, men herregud vad jag är less. E sa idag att han saknar förskolan, och helt ärligt gör jag också det :crazy:

All medkänsla till dig!
 
Vissa dagar... är det mer slitsamt att vara mamma än andra. E har fått sin första förkylning sen förskolan började, och sen lyckats smitta mig. Han har varit hemma sen i fredags, är oförskämt pigg (jag typ halvdöd) och har dessutom kommit in i en riktig gränstestarperiod. Vet inte HUR många gånger senaste dagarna han spottat, slagits, sparkats, hällt mat på golvet, kastat ner saker jag ställt fram på bordet etc etc. Och så skrattar han bara när jag säger till :arghh:
Mitt tålamod är slut sen länge, och jag är så fruktansvärt dålig på att hantera det... Jag vet att barn inte "trotsar" bara för att, och man kan såklart diskutera om det är trots eller något annat, och jag tänker egentligen att det oftast inte blir bättre av att bli arg, men herregud vad jag är less. E sa idag att han saknar förskolan, och helt ärligt gör jag också det :crazy:
Blää, det där fasar jag för, hoppas att han snart får gå tillbaka!

Jag brukade ha långt tålamod. Det har jag inte längre - eller är det kanske lika långt, men utsatt för betydligt större påfrestningar... :angel: (och ändå vill jag ha en till :confused:)
Boktips för tålamodsprövande situationer: Lek istället för bråk, har hjälpt oss att minska konflikterna. Och Att tala så att barn lyssnar, och lyssna så att barn talar. Lite amerikansk, men har gett mig jättemycket bra verktyg att använda i "trots"-situationer. Mycket konkreta exempel som är bra för mig som ofta har svårt att omsätta teori i praktiken.
 
Blää, det där fasar jag för, hoppas att han snart får gå tillbaka!

Jag brukade ha långt tålamod. Det har jag inte längre - eller är det kanske lika långt, men utsatt för betydligt större påfrestningar... :angel: (och ändå vill jag ha en till :confused:)
Boktips för tålamodsprövande situationer: Lek istället för bråk, har hjälpt oss att minska konflikterna. Och Att tala så att barn lyssnar, och lyssna så att barn talar. Lite amerikansk, men har gett mig jättemycket bra verktyg att använda i "trots"-situationer. Mycket konkreta exempel som är bra för mig som ofta har svårt att omsätta teori i praktiken.
Tack för tips! Ska kolla om jag kan beställa på bibblan
 
Igår var jag beredd att abdikera/flytta/säga upp mammaskapet efter en riktig helvetesdag som aldrig tog slut. Idag (vabbar än, men nu är han i princip frisk) var vi på lekplatsen, och medan vi är på väg upp för en stig i en liten skog tittar E upp och säger "äkar dig, mamma!". Gullungen :love:
Jag kommer säkert vara urless många gånger till i det närmaste, men det är också en väldigt rolig tid just nu! :love:
 
Bvc-besöket gick fint, sköterskan plockade fram leksaker ur en väska, och bortsett från att E hellre ville ha alla leksaker på en gång istället för att prata om en i taget, och att både hästar och kor heter Mamma Mu, gick det bara bra :D Han svarade inte på alla frågor muntligt, men förstod allting, och det märkte ju hon också.

Vi pratade lite om att han har svårt med vissa uttal/konsonanter, tex att Fisk blir Hi(på) och S inte hörs alls, så nu får vi fundera på om vi vill ha remiss till logoped. Tror vi kommer avvakta under hösten, (han har trots allt bara pratat ett par månader,) och se hur det utvecklar sig.

Nu ska vi inte dit förrän 4årskontrollen, känns ju galet avlägset!
 
Bvc-besöket gick fint, sköterskan plockade fram leksaker ur en väska, och bortsett från att E hellre ville ha alla leksaker på en gång istället för att prata om en i taget, och att både hästar och kor heter Mamma Mu, gick det bara bra :D Han svarade inte på alla frågor muntligt, men förstod allting, och det märkte ju hon också.

Vi pratade lite om att han har svårt med vissa uttal/konsonanter, tex att Fisk blir Hi(på) och S inte hörs alls, så nu får vi fundera på om vi vill ha remiss till logoped. Tror vi kommer avvakta under hösten, (han har trots allt bara pratat ett par månader,) och se hur det utvecklar sig.

Nu ska vi inte dit förrän 4årskontrollen, känns ju galet avlägset!
Mon äldsta som är 2 år äldre än barnen här i tråden går till logoped pga en språkstörning. Vi var där på bedömning för precis 2 år sedan och då var allt ok enligt den vi träffade men vi fick ett återbesök 6 månader senare för att hålla koll och "stilla oro". Vid det här återbesöket träffade vi en annan logoped (vet ej om det har betydelse för bedömningen) och då kom det fram att det fanns en språkstörning. Vi fick ett besök var tredje månad ungefär fram tills november förra året, ett par månader innan barnet skulle fylla 4. Vid de besöken så gjordes en koll på hur saker utvecklats och vi fick lite hemövningar och tips. Efter det så började vi få gå på täta besök i omgångar och sen vila emellan.
Jag antar att det inte är fel att få koll på det tidigt men från min egen erfarenhet så var det just vad det var, de höll koll. Utvecklingen och "träningen" har skett sedan en knappt år tillbaka.
Den här språkstörningen är tydligen väldigt ärtflig, jag hade den om M har den garanterat med tanke på hur hon ligger till. Jag tänker att jag ska ta upp det med logopeden nästa gång vi träffas för jag kan tänka mig att vänta till våren innan hon får första kontakten om logopeden inte misstycker.
Tänkte att det kan vara bra att höra hur det varit för andra:)
Är du orolig så tycker jag att du ska be om en remiss, annars gör det nog inget att vänta.
Vad säger de på förskolan?
 
Jag läser vad ni skriver i tråden men kommer mig inte för att skriva något:o

Det märks att barnen blir äldre och de leker så otroligt mycket tillsammans just nu!
M är envis och väldigt självständig. Har många idéer och saker ska absolut göras på hennes sätt😝

Hon trivs bra på förskolan och tyckte det var toppen i somras när hon fick hänga på samma avdelning som storebror. Även han tyckte att det var bra och ifrågasatte varför hon inte alltid kan gå där.
Katter, hästar och att cykla är det som gäller just nu. Och "titta på!" Det spelar ingen roll vad jag ska göra, hon ska titta på!😅

Det blev åtminstone en lite rapport från oss😊
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
37 38 39
Svar
778
· Visningar
46 641
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 127
Senast: gulakatten
·
Svar
522
· Visningar
27 905
Senast: Mineur
·
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp