Vinterföräldrar 17/18 del 7

Bvc-besöket gick fint, sköterskan plockade fram leksaker ur en väska, och bortsett från att E hellre ville ha alla leksaker på en gång istället för att prata om en i taget, och att både hästar och kor heter Mamma Mu, gick det bara bra :D Han svarade inte på alla frågor muntligt, men förstod allting, och det märkte ju hon också.

Vi pratade lite om att han har svårt med vissa uttal/konsonanter, tex att Fisk blir Hi(på) och S inte hörs alls, så nu får vi fundera på om vi vill ha remiss till logoped. Tror vi kommer avvakta under hösten, (han har trots allt bara pratat ett par månader,) och se hur det utvecklar sig.

Nu ska vi inte dit förrän 4årskontrollen, känns ju galet avlägset!

Visst känns det avlägset 😅 vi skulle få en tid bokad vid 3 år också, men vår sköterska sa att den var frivilligt om vi ville komma på, att det är inget ”vanligt” besök egentligen. Mest troligt kommer vi tacka nej, lär ju träffas ändå med lillsyskonet 😜
 
Mon äldsta som är 2 år äldre än barnen här i tråden går till logoped pga en språkstörning. Vi var där på bedömning för precis 2 år sedan och då var allt ok enligt den vi träffade men vi fick ett återbesök 6 månader senare för att hålla koll och "stilla oro". Vid det här återbesöket träffade vi en annan logoped (vet ej om det har betydelse för bedömningen) och då kom det fram att det fanns en språkstörning. Vi fick ett besök var tredje månad ungefär fram tills november förra året, ett par månader innan barnet skulle fylla 4. Vid de besöken så gjordes en koll på hur saker utvecklats och vi fick lite hemövningar och tips. Efter det så började vi få gå på täta besök i omgångar och sen vila emellan.
Jag antar att det inte är fel att få koll på det tidigt men från min egen erfarenhet så var det just vad det var, de höll koll. Utvecklingen och "träningen" har skett sedan en knappt år tillbaka.
Den här språkstörningen är tydligen väldigt ärtflig, jag hade den om M har den garanterat med tanke på hur hon ligger till. Jag tänker att jag ska ta upp det med logopeden nästa gång vi träffas för jag kan tänka mig att vänta till våren innan hon får första kontakten om logopeden inte misstycker.
Tänkte att det kan vara bra att höra hur det varit för andra:)
Är du orolig så tycker jag att du ska be om en remiss, annars gör det nog inget att vänta.
Vad säger de på förskolan?
Tack, det är absolut intressant med andras erfarenheter! Vi ska ha uppföljningssamtal efter inskolning med fsk inom kort så tänkte fråga då vad de säger om det. Kanske inte är bra heller att låta det gå för långt, om det är något att faktiskt jobba med.
 
Idag hade vi en jobbig morgon för blodsockret spökade om än inte på farliga nivåer bara snabbt sjunkande, kändes inte helt bra att lämna han på förskolan även om faran var över och jag vet att de både äter lunch tidigare än vi gör hemma och äter en frukt på samlingen så han "borde" inte bli dålig

I torsdags så hade han varit väldigt jobbig fysiskt med kompisarna och kastat grejer, puttat osv vi har ju väntat på det eftersom vi vet att han har beteendet hemma men de blir ju ändå lite jobbig känsla i magen att ens barn gör andra illa.
 
Väcker tråden med en liten glad nyhet, jag är i vecka 8 nu. Tog sig direkt efter missfallet så håll tummarna!

Är ni lediga nu på höstlovet?

Grattis, fasen vad roligt!
Håller alla tummar jag kan.

Höstlov... vad är det?! :D
Började plugga denna termin, så här kör vi föreläsningar rakt igenom. Samt att gubben har sig 6 dagars vecka. Så kidsen får hänga på fsk. Men idag har de Nallefest! Så de har alla med sig 1 gosedjur var.
 
Väcker tråden med en liten glad nyhet, jag är i vecka 8 nu. Tog sig direkt efter missfallet så håll tummarna!

Är ni lediga nu på höstlovet?
Grattis!! :heart

Vi har inte höstlov utan jobbar/går på förskolan som vanligt. Men hade gärna tagit lite ledigt nu, ser fram emot julledigheten (som är en halv evighet bort).
 
Jag kan passa på att uppdatera läget här. Vi har en busig, glad och envis kille här. Han är full av upptåg och är tydligen lite av en lekledare på förskolan. Det är intressant att höra på hans funderingar och vi pratar mycket om känslor. Han älskar att pussla, bygga kojor, leka jage, vara ute i skogen eller på lekplatsen. Han tycker det är spännande med läskiga saker och har ganska livlig fantasi (imorse kom han ropandes i panik, rädd för ett lejon som satt i soffan). Vi får prata mycket om saker som är läskiga och vad som är på riktigt och inte.

Upplever ni också att era barn är extra rädda nu/utforskar läskiga saker?
 
Jag kan passa på att uppdatera läget här. Vi har en busig, glad och envis kille här. Han är full av upptåg och är tydligen lite av en lekledare på förskolan. Det är intressant att höra på hans funderingar och vi pratar mycket om känslor. Han älskar att pussla, bygga kojor, leka jage, vara ute i skogen eller på lekplatsen. Han tycker det är spännande med läskiga saker och har ganska livlig fantasi (imorse kom han ropandes i panik, rädd för ett lejon som satt i soffan). Vi får prata mycket om saker som är läskiga och vad som är på riktigt och inte.

Upplever ni också att era barn är extra rädda nu/utforskar läskiga saker?

Ja, lilla F pratar mycket om och hittar på lekar med hajar, spöken och Gruffalos. 😁 Hon tycker om att bli skrämd och utforskar sin rädsla men hon säger ifrån om det blir för läskigt ibland. Hon vill inte att vi jagar henne med en filt på huvudet när hon är ensam utan jag eller pappa måste hålla handen medan den andra jagar. 😄
 
Väcker tråden med en liten glad nyhet, jag är i vecka 8 nu. Tog sig direkt efter missfallet så håll tummarna!

Är ni lediga nu på höstlovet?

Grattis!
Jag är ju lärare, så jag får höstlov torsdag-fredag i alla fall. 😊

Om exakt en månad fyller L tre år! Så galet. Men roligt. 🥳 Presenterna är redan fixade (mycket Frost som gäller nu 😁), jag ska laga min trasiga mage veckan innan hon fyller så vill ha allt klart innan dess! Navelbråck och delade magmuskler efter graviditeterna ska fixas till. 🥰
 
Inget höstlov för oss, jag passar på att få mycket gjort på jobbet när många andra är lediga (=slipper möten) så det är fsk som gäller här.

Upplever nog att E är ganska grubblig nuförtiden, han har tex blivit mer restriktiv med att klättra högt och med saker som låter mycket, jämfört med när han var yngre. Kan låsa sig totalt ibland när han ändrar sig om något han tidigare velat också. Igår la han tex själv fram sin drakdräkt inför dagens maskeradkalas på fsk, imorse var det tvärstopp och ingen utklädnad skulle på, därmed basta.

På förskolan tyr han sig mycket till favoritpedagogerna, men har lite svårare i samspelet med jämnåriga. Hade ett långt samtal med hans "huvudpedagog" häromdagen och det känns som han är en liten kopia av mig och mina svårigheter. Jobbigt, eftersom man ju inte önskar något hellre än att han ska få vara lycklig och bekymmersfri, men bra för att det kanske är lättare att stötta när man förstår. (nu låter det ju jätteallvarligt, och det är det egentligen inte, alla barn är ju olika bra på olika saker)

Han pratar mycket, ofta ganska otydligt men vi förstår det mesta och ordförrådet är STORT. älskar pyssel med klistermärken och pärlor, rita och duplo.
 
Nu börjar det märkas att E närmar sig 3 år, han känns plötsligt ganska stor. Språket, fantasin och förmågan att lirka och köpslå :D utvecklas massor. Han vet precis vilka argument han ska ha för att (försöka) övertyga oss om att få ha nappen, se på film eller stanna hemma från förskolan. Han är väldigt mammig just nu vilket känns ovant. Vill nästan alltid att det ska vara mammas tur att natta, borsta tänderna eller hämta/lämna.

Vi har fortfarande inte riktigt tagit tag i det här med blöja efter att han inte kändes redo i somras. Men nu har vi märkt att blöjan varit torr på morgonen ett antal gånger, och att han själv bett om att få kissa på toaletten när han vaknat, så tids nog är det nog inga konstigheter. Vi har också ställt om från att somna med välling i sängen till välling på nedervåningen innan tandborstning. En ganska liten, men skön milstolpe som vi nog egentligen kunnat passera för ganska länge sedan men som vi inte orkat ta tag i :o

Hur är det med era ungar? Kul om någon tittar in och vill uppdatera!
 
Nu börjar det märkas att E närmar sig 3 år, han känns plötsligt ganska stor. Språket, fantasin och förmågan att lirka och köpslå :D utvecklas massor. Han vet precis vilka argument han ska ha för att (försöka) övertyga oss om att få ha nappen, se på film eller stanna hemma från förskolan. Han är väldigt mammig just nu vilket känns ovant. Vill nästan alltid att det ska vara mammas tur att natta, borsta tänderna eller hämta/lämna.

Vi har fortfarande inte riktigt tagit tag i det här med blöja efter att han inte kändes redo i somras. Men nu har vi märkt att blöjan varit torr på morgonen ett antal gånger, och att han själv bett om att få kissa på toaletten när han vaknat, så tids nog är det nog inga konstigheter. Vi har också ställt om från att somna med välling i sängen till välling på nedervåningen innan tandborstning. En ganska liten, men skön milstolpe som vi nog egentligen kunnat passera för ganska länge sedan men som vi inte orkat ta tag i :o

Hur är det med era ungar? Kul om någon tittar in och vill uppdatera!

Här är det bra! L fyller 3 år nästa vecka ❤️
Så rolig, knasig och busig. En liten clown! Sjunger, pratar och leker. Det jobbiga är att hon gärna är på sin storebror hela tiden och han blir irriterad, så det blir bråk 🙄

Själv har jag precis sovit första natten borta från barnen nånsin (enda gången jag varit borta från storebror innan var när jag var på BB med L). Lagade min magmuskeldelning igår + navelbråck. Ligger här fullproppad med mediciner och morfin 🤪
 
Ronja fyller 3år i februari, så vi har en bit kvar. Men senast idag pratade jag med en av pedagogerna på fsk som var imponerad hur hon får med alla i leken. En fantastisk liten lekledare som vill att alla ska vara med.
Hon har ett sort intresse för bokstäver och börjar få koll på flera av dom. Dom pratar mycket om rymden, planeter osv på fsk. Så hon önskar sig en rymdraket i julklapp!
 
E önskar sig en traktor med släp och en brandbil med stege och korg! Han ritade en önskelista häromdagen som vi nog ska posta till tomten :love:
_20201124_225322.JPG
 
L har räknat ut hur man pusslar och gör det massor, om och om igen. Hon sjunger hela tiden. Hon har en förälder som pratar skånska och en som pratar stockholmska, vi bor i Skåne så runt henne pratas det skånska, men hon pratar stockholmska. När hon blir arg på mig och börjar lugna ner sig, så blänger hon på mig och rycker av ett blad från en blomma, noga med att jag ser. Hon är dålig på att leka själv, vill ha en vuxen med sig i allt. Hon älskar förskolan, skuttar in på morgonen. Hon berättar ofta vad de gjort och vem som var där (oftast pedagoger, sällan barn), men frågar man så svarar hon "inget". När hon vill något hon inte får säger hon "snääääällaaaaa". Hon vill sällan sova hos oss, men inte heller själv, vilket betyder att jag sover i hennes juniorsäng varje natt. Hon älskar att röra sig men har fortfarande ingen självbevarelsedrift. "Det är ingen fara" säger hon när hon tex inte får hoppa i soffan. Hon har inga julklappsönskningar, hon förstår inte frågan hur den än ställs. Innan hon kom tyckte jag att hon inte ska ha berg med julklappar och det tycker jag fortfarande, men oj vad svårt det är att begränsa sig. Jag ser fram emot julen sjukt mycket (brukar jag inte göra) och idag blir det pepparkaksbak.
 
Vi har det mysigt och jäser deg här hemma, både på plåt och i magen. Var på ultraljud idag och allt ser bra ut så här vecka 13.

Lilla F är mycket pratsam, leker mycket fantasi/rollekar med gosedjuren. Har faktiskt fått börja använda surfplattan trots att vi tänkte vänta tills 3 år, detta då både min man och jag varit sjuka och behövt överleva typ. Bolibompa-appen där man kan måla bokstäver är populärt. Har också fått ett stort intresse för att leka med lera.

Annars envis som en röd gris, lärt sig förhandla och förkunnade häromveckan: "Vill ha salta pinnar och draken på surfplattan i soffan". Var väldigt specifikt önskemål. 🙈

Hon är inte så social med andra barn utan vill mest leka med mig eller sin pappa.
 

Bifogade filer

  • 20201129_133640.jpg
    20201129_133640.jpg
    231 KB · Visningar: 16
Vi har det mysigt och jäser deg här hemma, både på plåt och i magen. Var på ultraljud idag och allt ser bra ut så här vecka 13.

Lilla F är mycket pratsam, leker mycket fantasi/rollekar med gosedjuren. Har faktiskt fått börja använda surfplattan trots att vi tänkte vänta tills 3 år, detta då både min man och jag varit sjuka och behövt överleva typ. Bolibompa-appen där man kan måla bokstäver är populärt. Har också fått ett stort intresse för att leka med lera.

Annars envis som en röd gris, lärt sig förhandla och förkunnade häromveckan: "Vill ha salta pinnar och draken på surfplattan i soffan". Var väldigt specifikt önskemål. 🙈

Hon är inte så social med andra barn utan vill mest leka med mig eller sin pappa.
E gillar också Bolibompaappen och att måla bokstäver! (bajs"färgen" är bäst :D)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
780
· Visningar
47 141
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 165
Senast: gulakatten
·
Svar
680
· Visningar
35 714
Senast: Mia_R
·
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp