Vinterföräldrar 17/18 del 7

Här har talet utvecklats i raketfart under jullovet. Vi undrar lite hur han egentligen klarade av att vara tyst i 2,5 år med tanke på hur mycket han har att säga nu :D

Det är också mycket känslor och något större utbrott per dag, men han är också så fin på att reflektera om vad han känner och vad som hänt. Kan tex säga "jag vill göra X nu" där X är något han vet att man inte får (tex sparkas) och så kan vi prata om vad man ska göra istället. Eller så kommer han och säger att han är "väldigt ledsen" för något, eller som nyss, att det "blev tokigt med tågbanan" :laugh: när han hittat på något bus.

Han är plötsligt väldigt medveten om vad han tycker om för mat, musik och andra grejer. "E gillar den/inte" recenserar han typ 30 gånger om dagen :p

Säger era barn förresten namnet eller "jag" om sig själva? E säger namn konsekvent om sig själv, men kan däremot kalla andra för både namn/mamma etc och du.
Hoppar in från annan tråd. Tror det är rätt vanligt att man som 3-åring kallar sig själv för sitt namn. Iaf jag säger barnets namn och inte du? Precis som man inte säger jag utan ”mamma” om sig själv?
/ logopeden
 
Hoppar in från annan tråd. Tror det är rätt vanligt att man som 3-åring kallar sig själv för sitt namn. Iaf jag säger barnets namn och inte du? Precis som man inte säger jag utan ”mamma” om sig själv?
/ logopeden
Ja, jag säger ofta "mamma" om mig själv när jag pratar med E så det är såklart naturligt att han gör likadant med sig själv. Men har börjat smyga in både jag och du när vi pratar, känns som om han börjar greppa det ganska bra.

Jag har få andra barn i närheten och väldigt lite att jämföra med, men började diskutera det med några kollegor med barn före jul. Intressant med ett yrkesperspektiv också!
 
Här har talet utvecklats i raketfart under jullovet. Vi undrar lite hur han egentligen klarade av att vara tyst i 2,5 år med tanke på hur mycket han har att säga nu :D

Det är också mycket känslor och något större utbrott per dag, men han är också så fin på att reflektera om vad han känner och vad som hänt. Kan tex säga "jag vill göra X nu" där X är något han vet att man inte får (tex sparkas) och så kan vi prata om vad man ska göra istället. Eller så kommer han och säger att han är "väldigt ledsen" för något, eller som nyss, att det "blev tokigt med tågbanan" :laugh: när han hittat på något bus.

Han är plötsligt väldigt medveten om vad han tycker om för mat, musik och andra grejer. "E gillar den/inte" recenserar han typ 30 gånger om dagen :p

Säger era barn förresten namnet eller "jag" om sig själva? E säger namn konsekvent om sig själv, men kan däremot kalla andra för både namn/mamma etc och du.
Det är så kul när språket utvecklas, så man får höra mer vad som rör sig inom dem 😍

G säger oftast sitt eget namn om sig själv, ibland kan han använda ”jag” men det är mer i undantagsfall.
 
Här har talet utvecklats i raketfart under jullovet. Vi undrar lite hur han egentligen klarade av att vara tyst i 2,5 år med tanke på hur mycket han har att säga nu :D

Det är också mycket känslor och något större utbrott per dag, men han är också så fin på att reflektera om vad han känner och vad som hänt. Kan tex säga "jag vill göra X nu" där X är något han vet att man inte får (tex sparkas) och så kan vi prata om vad man ska göra istället. Eller så kommer han och säger att han är "väldigt ledsen" för något, eller som nyss, att det "blev tokigt med tågbanan" :laugh: när han hittat på något bus.

Han är plötsligt väldigt medveten om vad han tycker om för mat, musik och andra grejer. "E gillar den/inte" recenserar han typ 30 gånger om dagen :p

Säger era barn förresten namnet eller "jag" om sig själva? E säger namn konsekvent om sig själv, men kan däremot kalla andra för både namn/mamma etc och du.

Det är så kul nu när de pratas på 😄

Här använder hon också oftast namnet om sig själv. Och tycker om att kalla mamma och pappa vid namn just nu också 😂
 
Är era barn blöjfria?

Vi kämpar lite med det här hemma.. hon har varit blöjfri sen sen sommaren egentligen, kissar i pottan/toaletten. Men vill inte bajsa där utan vi har haft kvar blöja för det, hon har sagt till eller gått och hämtat en blöja själv. Men nu har det börjat bli ett problem och vi vill väldigt gärna sluta med blöjan helt, att hon lär sig bajsa på pottan/toaletten också. Försöker stenhårt med träning på det idag 😬

Har ni tips? Hur har ni gjort?
 
Vi testade i somras enligt 3dagarsmetoden men nådde aldrig fram, han var nog inte riktigt redo då, och vi orkade inte riktigt vara konsekventa. Nu tar han är själv initiativ till potta/toa ibland både hemma och på fsk så vi chillar mest och tänker att vi tar det framåt sommaren igen när han är större och förstår mer.

Inga direkta tips om er situation, men har vänner vars barn varit lika och det har gett sig till slut, efterhand som barnet blir större. Tror det är relativt vanligt att det kan kännas läskigt/konstigt att bajsa utan blöja, men att det kanske behöver få ta sin tid så man inte pressar fram något.
 
Vi testade i somras enligt 3dagarsmetoden men nådde aldrig fram, han var nog inte riktigt redo då, och vi orkade inte riktigt vara konsekventa. Nu tar han är själv initiativ till potta/toa ibland både hemma och på fsk så vi chillar mest och tänker att vi tar det framåt sommaren igen när han är större och förstår mer.

Inga direkta tips om er situation, men har vänner vars barn varit lika och det har gett sig till slut, efterhand som barnet blir större. Tror det är relativt vanligt att det kan kännas läskigt/konstigt att bajsa utan blöja, men att det kanske behöver få ta sin tid så man inte pressar fram något.

Ja, vi stressar ju inget utan det får ta sin tid har vi sagt. Men nu har hon börjat ta av blöjan själv, slänger den (och häromdan torkade sig med kökshandduken) 😬 så vi är inte jättesugna på mer bajskladd... men det är därför vi känner att det inte funkar längre.

Får se om det ger nåt resultat under veckan att vi försöker igen. Annars får hon väl bajsa under väldigt kontrollerade stunder 😂 svårt bara när man har en till liten
 
Är era barn blöjfria?

Vi kämpar lite med det här hemma.. hon har varit blöjfri sen sen sommaren egentligen, kissar i pottan/toaletten. Men vill inte bajsa där utan vi har haft kvar blöja för det, hon har sagt till eller gått och hämtat en blöja själv. Men nu har det börjat bli ett problem och vi vill väldigt gärna sluta med blöjan helt, att hon lär sig bajsa på pottan/toaletten också. Försöker stenhårt med träning på det idag 😬

Har ni tips? Hur har ni gjort?
Blöjfri dagtid sedan i somras, men har fortfarande blöja nattetid. Testade utan en period men alla blev så trötta av att byta lakan på nätterna så vi har skjutit fram den delen. Har gått lite fram och tillbaka med olyckorna här men går framåt. Nu har vi inte haft problem med just bajset, så det är kanske lite svårt med tips. Men har ni testat att låta henne bajsa på pottan/toaletten, fast med blöjan på?
 
Ja, vi stressar ju inget utan det får ta sin tid har vi sagt. Men nu har hon börjat ta av blöjan själv, slänger den (och häromdan torkade sig med kökshandduken) 😬 så vi är inte jättesugna på mer bajskladd... men det är därför vi känner att det inte funkar längre.

Får se om det ger nåt resultat under veckan att vi försöker igen. Annars får hon väl bajsa under väldigt kontrollerade stunder 😂 svårt bara när man har en till liten
Aha, ja sånt vill man Kanske helst vara utan 😬 speciellt som det oftast blir nog bajskladd med en liten... Hoppas det går framåt iaf!
 
L säger mest "jag" om sig själv. Använder sitt namn när det är extra viktigt att det inte blir nåt missförstånd om vem hon menar, tex vem som ska få ta hand om resterna i skålen när vi bakar :p
Och så säger hon gärna "jag heter L, jag är tå år"

Blöjfri dagtid, har fortfarande blöja på natten. Det gick av sig själv så har inga bra tips (vet inte hur vi ska bli av med nattblöjan, hoppas att det också löser sig själv så småningom).

Vi hade en period med hård mage och fick då tipset att läsa bok på toa, samma tid varje dag. Helst efter frukost (bajsreflexen är tydligen starkast då) men annars efter maten på kvällen. Bara sitta en stund och läsa bok, ingen press och inget bajsprat. Jag trodde aldrig det skulle funka, men det gjorde det.

L är för övrigt extremt mammig just nu, det är bara mammammammammammmammamamma som gäller.
 
Och så säger hon gärna "jag heter L, jag är tå år"
:love:
Så gulligt!
E är också supermammig. Och med hans förkylning före jul har han nu varor hemma i drygt tre veckor, och helst inte släppt mig ur synhåll på den tiden, förutom när jag tvingar mig till lite egentid typ låser dörren till toa :p (standardfrasen från E om jag ska gå på toaletten eller duscha är "jag tittar på!" :D)

Börjar bli lite slitigt, samtidigt som han är så gullig, smart och fin att jag egentligen också vill vara med honom varje sekund också. Men ändå skönt att det bara är 4 dagar kvar av julledigheten nu...
 
Blöjfri dagtid sedan i somras, men har fortfarande blöja nattetid. Testade utan en period men alla blev så trötta av att byta lakan på nätterna så vi har skjutit fram den delen. Har gått lite fram och tillbaka med olyckorna här men går framåt. Nu har vi inte haft problem med just bajset, så det är kanske lite svårt med tips. Men har ni testat att låta henne bajsa på pottan/toaletten, fast med blöjan på?

Har frågat henne om att sitta på pottan/toaletten med blöjan men det vill hon inte.

Läst bok har vi också gjort, hon har inte varit så mycket för böcker (hon blir så uppspelt och lyssnar inte så länge när man läser) intresset för att faktiskt lyssna mer har väl kommit nu på senaste. Men det håller bara ett tag sen vill hon läsa själv eller göra annat

Vi har suttit längsta tiden nånsin idag på pottan iaf 😅 men det blev en blöja innan läggdags så hon kunde bajsa till slut.
 
För några minuter sedan fyllde M 3 år!
(jag jobbar natt och är alltså inte vaken för att fira precis på minuten:p)

Jag läser vad som skrivs i tråden men kommer mig inte riktigt för att skriva något.

M är en spexig typ som älskar att stå i centrum och sjunga och/eller dansa. Talet är precis som för storebror sent och hon kan bli rätt frustrerad när vi inte förstår men vi jobbar på med både munmotoriken och vår förståelse för alla "ord" som låter så lika varandra.
Hon kallar sig själv för "Noj" vilket jag tolkar som "jag". Ska hon säga sitt egna namn låter det annorlunda.

Jul och nyår har varit kantade av olika slags sjukdom så det har sannerligen varit ett isolerat jullov där vi inte ens kunnat fira med de närmsta, och inte heller idag blir det med någon annan än vi föräldrar och storebror.
Men det står en blå hjärtformad tårta i kylen och väntar och det är beställt tre ljus i färgerna grön, lila och rosa som ska blåsas ut. Hon har önskat sig en blå yogamatta och så ska hon få en blå glittrig ridhjälm.
Vilken är hennes favoritfärg tror ni? 😆
 
E pratar också ganska otydligt och får ibland verkligen kämpa och tänka så det knakar för att hitta rätt ordföljd och ord för att säga det han vill, och vi behöver verkligen lyssna aktivt för att hänga med. Han blir sällan frustrerad, tvärtom kan han rätt ofta gapskratta åt oss när vi ljudar efter det han nyss sagt (för att bättre förstå vad det är för ord han menar) och han tycker uppenbarligen att vårt förslag (som alltså är identiskt med de ljud han just sagt ) låter heltokigt. Och sen får man gissa på saker som låter lika tills han ropar "ja!"

Tänk er en sketch mellan två lomhörda gamlingar, fast tvärtom :D
 
Grattis till alla era 3åringar, vi har ett tag kvar till februari.
R har var blöjfri sedan strax innan 2års dagen, även storasyster var blöjfri innan 2år. Så vi körde på samma koncept med båda tjejerna. Gjorde en "blöjfri på 3 dagar"-light version. Även förskola tog emot det och gjorde sin del så det gick otroligt smärtfritt.

Vi har börjat diskutera att plocka bort nappen, gick helt smärtfritt med storasyster hon bara släppte den. R har inte haft natt på dagen sedan i våras, så är bara natten. Men den håller hon hårt i, vi pratade om att ge tomten napparna. Hon är inte dum, hon ville gärna ge tomten napparna, men inte alla! :D Vi pratar om att sluta med napp, men går inte att få bort den fören hon är med på det, då hon har nära till fingrarna istället. Vill inte byta napp mot finger.

Men jösses vad hon pratar och det är så kul att se hur hon och storasyster leker tillsammans. Det är mycket barbiedockor, och de leker verkligen med dom tillsammans. De bråkar iof oftast om vem ska vara mamma och inte när de leker och R är den som oftast bestämmer.
R har följt med mig till stallet några gånger och sitter framför mig när jag rider ibland, hon älskar det! Hon har även en känsla med hunden där hon är med och tränar och sådant :)
 
E fick följa med och rida nu på julledigheten, satt framför mig på medryttarhästen. Han älskade det också och pratar om det varje dag. Hästen var tyvärr lite skeptisk även om han är för väluppfostrad för att egentligen göra något dumt, men ska han rida fler gånger får vi låna en ponny i stallet, men det kan ju å andra sidan kanske passa bättre än storhäst med ganska mycket nerv...

Vi har tagit bort kvällsvällingen tillslut också, efter nästan 3 års daglig användning är baby brezzan undanstoppad :D det hade antagligen gått mycket tidigare men vi har inte tagit tag i det. Han frågade första kvällen men accepterade att stora barn inte dricker välling innan läggdags :p Nappen är kvar, han får ha den på natten och fram till frukost, inte dagtid. Antagligen blir det väl tandläkarbesök nu vid 3 så vi får se vad dom säger. Vi pratar lite om att ge bort napparna till små bebisar som behöver dom bättre, snart tar vi kanske tag i det också.
 
Grattis alla 3-åringar 🥳

här är det drygt en månad kvar... helt sjukt att de redan är 3 år!

Och så kul med uppdateringar här 😄
Vi kommer avvakta ett tag till med nappen, men bör nog börja begränsa den dagtid till att börja med snart. Hon vill ju gärna göra som lillasyster just nu, blivit lite bebis vissa stunder. Vi ska flytta i slutet av februari med så vill inte göra för mycket ändringar på en gång.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
741
· Visningar
44 482
Senast: eyz
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 936
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 274
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp