Vinterföräldrar 17/18 del 7

Här har talet utvecklats i raketfart under jullovet. Vi undrar lite hur han egentligen klarade av att vara tyst i 2,5 år med tanke på hur mycket han har att säga nu :D

Det är också mycket känslor och något större utbrott per dag, men han är också så fin på att reflektera om vad han känner och vad som hänt. Kan tex säga "jag vill göra X nu" där X är något han vet att man inte får (tex sparkas) och så kan vi prata om vad man ska göra istället. Eller så kommer han och säger att han är "väldigt ledsen" för något, eller som nyss, att det "blev tokigt med tågbanan" :laugh: när han hittat på något bus.

Han är plötsligt väldigt medveten om vad han tycker om för mat, musik och andra grejer. "E gillar den/inte" recenserar han typ 30 gånger om dagen :p

Säger era barn förresten namnet eller "jag" om sig själva? E säger namn konsekvent om sig själv, men kan däremot kalla andra för både namn/mamma etc och du.

Lilla F kallar sig vid namn och mig för mamma etc. Jag har inte kommit, dock "MIN!" :D
 
Är era barn blöjfria?

Vi kämpar lite med det här hemma.. hon har varit blöjfri sen sen sommaren egentligen, kissar i pottan/toaletten. Men vill inte bajsa där utan vi har haft kvar blöja för det, hon har sagt till eller gått och hämtat en blöja själv. Men nu har det börjat bli ett problem och vi vill väldigt gärna sluta med blöjan helt, att hon lär sig bajsa på pottan/toaletten också. Försöker stenhårt med träning på det idag 😬

Har ni tips? Hur har ni gjort?

Vi började potträna i somras men det är först nu det känns ordentligt etablerat, det har gått fram och tillbaka i perioder. Bajsandet har skett mycket i byxorna på förskolan, då de inte hade möjlighet att låta henne gå själv i de gamla lokalerna. Nu har de bytt till större lokaler och hon kan själv bestämma när hon vill gå. Eftersom hon vill vara privat när hon bajsar och inte säger till innan har det varit väldigt viktigt för att lösa situationen.

Edit: Boken "Potträning på 3 dagar" har hjälpt mycket, även om det naturligtvis inte tar bara tre dagar så var den inledande metoden bra och finns svar på en del vanligt förekommande problem.
 
Lilla F fyller tre i februari. Nu ska vi köpa födelsedagspresent till henne för första gången, hon har inte fått det eller julklappar av oss tidigare då vi mest tycker det känns hetsigt och onödig konsumtion. Familjen har redan gett så det räcker. Men snart kanske hon börjar undra varför mamma och pappa är så ogina. ;) Tårta är dock mycket viktigt!

Hon pratar väldigt väl och är, enligt oss och förskolan, väldigt empatisk och kärleksfull. Säger att hon älskar det mesta och ska hjälpa alla. Hoppas finna en bra balans så hon inte växer upp till någon som kommer ta ansvar för andra hela tiden, utan kunna sätta gränser också.

För någon vecka sedan introducerade vi egen säng, vid sidan av min. Hon tycker det är jättespännande och vill somna där men hålla mig i handen och ta någon snutt på bröstet. Kryper dock över i min säng framåt morgonen och myser. Så småningom får hon sova i sin säng bredvid pappa istället antar jag då bebisen som kommer i juni får samsova med mig.

Angående ridning brukar vi åka till en 4H-gård i närheten men hon har också fått rida på min kompis snälla arab några gånger. Hon tycker det är jättekul och vill helst att hästen springer - dvs. travar. På ponnyerna går det väl an. :P
 
Kul att ha tillgång till hästar! Jag önskar att G kunde få rida också. Han fick rida på ponnyridning några gånger innan pandemin men efter det har ponnyridningen upphört, och han är lite liten för att jag ska vilja skriva upp honom på lektioner. Han pratar i alla fall fortfarande om det så jag hoppas det blir mer ridning för honom snart :love:
 
Första natten utan napp!
Helt hysteriskt arg, alltså inte ledsen utan arg, fly förbannad. Hon har fått sin mammas humör (tyvärr). Men somnade sedan utan minsta problem. Ska bli spännande att se hur natten går, storasyster var aldrig några problem, vi pratade om det länge och när dagen kom var det mer ett "okej" sedan har det aldrig kommit på tal. Så vi har kört samma stil här, hon har bara haft den på natten i 1års tid och bryr sig inte om man "råkar" peta ur den under natten. Då sover hon utan resten :)
 
Imorse frågade jag E om han skulle vilja ha en stor säng när han blir 3 snart. (han sover fortfarande i spjälsäng med borttagen långsida, mot dubbelsängen där sambon sover.)
Har sällan sett ett mer exalterat barn! Se pratade vi om att gästrummet (där jag sovit i typ ett år) kan bli hans eget rum med plats för många leksaker :angel: och en stjärnhimmel i taket. Vips hade vi valt både säng och sängkläder på Ikeas hemsida. Hämtade upp det två timmar senare och nu återstår bara montering och lite målning :D

Sen får vi se hur det går, han blev lite fundersam när idén landade och menade att han nog inte ville sova själv, men vi bedyrade att han fick ropa eller komma över såklart. Vi köpte en fullängdssäng så att man ska kunna lägga sig med honom där, eller för all del flytta över själv om det blir trångt i sängen. Gissar att vi har allt klart till födelsedagen ungefär :)
 
Imorse frågade jag E om han skulle vilja ha en stor säng när han blir 3 snart. (han sover fortfarande i spjälsäng med borttagen långsida, mot dubbelsängen där sambon sover.)
Har sällan sett ett mer exalterat barn! Se pratade vi om att gästrummet (där jag sovit i typ ett år) kan bli hans eget rum med plats för många leksaker :angel: och en stjärnhimmel i taket. Vips hade vi valt både säng och sängkläder på Ikeas hemsida. Hämtade upp det två timmar senare och nu återstår bara montering och lite målning :D

Sen får vi se hur det går, han blev lite fundersam när idén landade och menade att han nog inte ville sova själv, men vi bedyrade att han fick ropa eller komma över såklart. Vi köpte en fullängdssäng så att man ska kunna lägga sig med honom där, eller för all del flytta över själv om det blir trångt i sängen. Gissar att vi har allt klart till födelsedagen ungefär :)

Åh va kul 😁 hoppas han blir nöjd med rummet när det är färdigt 🥰
 
Här förbereder vi för våran flytt och försöker förklara för snart 3-åringen att vi ska flytta (till Kiruna!) och att hon kommer få träffa farmor och farfar (inte bara via FaceTime 😅) samt leka med sina kusiner oftare. Hon är lyrisk, speciellt över kusinernas hund 🥰
 
Imorse frågade jag E om han skulle vilja ha en stor säng när han blir 3 snart. (han sover fortfarande i spjälsäng med borttagen långsida, mot dubbelsängen där sambon sover.)
Har sällan sett ett mer exalterat barn! Se pratade vi om att gästrummet (där jag sovit i typ ett år) kan bli hans eget rum med plats för många leksaker :angel: och en stjärnhimmel i taket. Vips hade vi valt både säng och sängkläder på Ikeas hemsida. Hämtade upp det två timmar senare och nu återstår bara montering och lite målning :D

Sen får vi se hur det går, han blev lite fundersam när idén landade och menade att han nog inte ville sova själv, men vi bedyrade att han fick ropa eller komma över såklart. Vi köpte en fullängdssäng så att man ska kunna lägga sig med honom där, eller för all del flytta över själv om det blir trångt i sängen. Gissar att vi har allt klart till födelsedagen ungefär :)
Spännande med eget rum! Vi gjorde lite liknande. G började sova i eget rum i höstas. Vi pratade om det ett tag innan och sedan gick flytten förvånansvärt lätt ändå. Han vaknar fortfarande på nätterna och behöver nattas om, eller så kommer han in till oss, men det känns ju hanterbart :) Kändes skönt att få flytten avklarad nu eftersom han kommer få ett litet syskon till sommaren 🥰
 
Har ni 3-års kontroller på bvc?

Här verkar det inte vara något besök då egentligen, men de erbjuder ifall vi vill komma ändå. Annars är det inget förrän vid 4 år sa dem, då är det väl vaccin och hörseltest bland annat.

vi tackade nej till ett besök nu vid 3 år. Men kommer ändå få mäta och väga när vi är där på nästa besök med lillasyster 😊 så blir ju samma ändå
 
Har ni 3-års kontroller på bvc?

Här verkar det inte vara något besök då egentligen, men de erbjuder ifall vi vill komma ändå. Annars är det inget förrän vid 4 år sa dem, då är det väl vaccin och hörseltest bland annat.

vi tackade nej till ett besök nu vid 3 år. Men kommer ändå få mäta och väga när vi är där på nästa besök med lillasyster 😊 så blir ju samma ändå
Vi fick kallelsen till 3års kollen idag :)
 
Vi bor ju (tills vidare) nära varandra men vi har väl olika bvc. Vi erbjuds ingen 3årskoll, nästa är vid 4. Vår bvc känns konstant underbemannad så gissar de skurit ner på allt extra.

Däremot undrar jag när kallelsen till folktandvården kommer, för dit ska de väl nu vid 3. E joxar mycket med fingrarna i munnen och är lite kinkig med var i munnen han tuggar mat just nu, så vore fint med en koll ifall det är några kindtänder som är kvar att få upp och sådär...
Har ni 3-års kontroller på bvc?

Här verkar det inte vara något besök då egentligen, men de erbjuder ifall vi vill komma ändå. Annars är det inget förrän vid 4 år sa dem, då är det väl vaccin och hörseltest bland annat.

vi tackade nej till ett besök nu vid 3 år. Men kommer ändå få mäta och väga när vi är där på nästa besök med lillasyster 😊 så blir ju samma ändå
 
Vi bor ju (tills vidare) nära varandra men vi har väl olika bvc. Vi erbjuds ingen 3årskoll, nästa är vid 4. Vår bvc känns konstant underbemannad så gissar de skurit ner på allt extra.

Däremot undrar jag när kallelsen till folktandvården kommer, för dit ska de väl nu vid 3. E joxar mycket med fingrarna i munnen och är lite kinkig med var i munnen han tuggar mat just nu, så vore fint med en koll ifall det är några kindtänder som är kvar att få upp och sådär...

Ja nära ett tag till ju 😊
Här tror jag bvc vi går till har tagit eget beslut om att erbjuda 3 års kontroll. För hon var väldigt tydlig med att det inte är någon kontroll allmänt vid 3 år, men att de erbjuder de som vill att få komma ändå.

Undrar också när kallelsen till folktandvården kommer 🤔 ...eller avvaktar de med sånt pga pandemin?...
 
vill minnas att när storasyster fick kallelsen till tandläkaren första gången var hon någonstans mellan 3-3.5år dock tittade de inte ens i munnen utan pratade mest, fick sitta i stolen och visa. sedan vid 4 vad hon där igen och då räknade de tänderna.
 
vill minnas att när storasyster fick kallelsen till tandläkaren första gången var hon någonstans mellan 3-3.5år dock tittade de inte ens i munnen utan pratade mest, fick sitta i stolen och visa. sedan vid 4 vad hon där igen och då räknade de tänderna.
Här tittade dom i munnen redan vid 1,5årsbesöket för att se status på vad som kommit upp. Jag ringde ju dessutom när E slagit i munnen i höstas så det är ju noterat om vi skulle vilja ha en uppföljande koll på besöket. (Tror dock inte det är relaterat till detta, utan gissar mer på någon kindtand eller skavsår/blåsa)
 
Idag har vi firat E, 3 år! Och när jag skriver det här är det på minuten exakt 3 år sen han ploppade ut, och han ligger och sover på min arm. Galet hur fort det går egentligen. Och så fantastiskt att fira födelsedag när han är så himla medveten jämfört med tidigare år. Har aldrig sett hans ögon lysa som när vi väckte med paket, sång och ljus imorse :love:
 
Nu har E flyttat in i eget rum. Han älskar nya sängen och vill helst aldrig gå ur den. Sover gott där halva natten ungefär men vaknar sen (när han och pappan samsov vaknade han också då och kröp upp från spjälsäng till stora sängen)
Första natten kom han lugnt och hämtade pappa, igår var han ledsen och sprang över till oss. Jag tänker att han antagligen kommer vänja sig med tiden, dels bli mindre oroad av att vakna ensam och dels kanske sova längre del själv också. Det är ju trots allt en ganska stor omställning eftersom han under de tre första åren aldrig sovit utan någon av oss en natt. På dagen pratar vi om att han får ropa eller hämta oss om han vill, och att vi ju inte är långt borta, men det är ju en annan sak att vakna mitt i natten...
 
Idag fyller hon 3 år 😭😍
Haft ett litet kalas här hemma, med bara de närmsta... främst också sista chansen att träffas innan vi flyttar. Hon har haft så kul och var så lycklig när vi sjöng för henne 🥰 fått pannkakstårta som hon önskat sig 😁

En 3-åring även här idag. Fick vakna till ljuv sång av hela familjen och hon fick det hon önskade sig. En Racerbil!
Hunden är inte alls lika nöjd när barnen härjar runt med en radiostyrd bil :D Men Hon älskar den!!!
 
Vad tiden går. Vidar fyller på torsdag och ska fira han på lördag tillsammans med mina föräldrar, min faster med man och barn samt min nya. Planerar för fiskedamm, typ mitt starkaste barndomsminne från när jag hade kalas så nu får vidars morfar återuppta det :love:

I övrigt så har jag och vidars pappa varit rejält osams denna vecka. Har varit väldigt lugnt mellan oss sedan separationen men jag visste att det skulle komma när jag drog upp umgängesfördelningen. Idag har vid 3/4/4/3 vilket gör att jag har varje helg med barn. Önskar att ha varannan vecka från sommaren. Och det togs inte emot med glädje direkt. Jag förstår hans argument men samtidigt så är det inte hållbart för mig som människa. Blir jag knäpp på att han mellan raderna menar att jag inte vill ha vidar, det handlar inte om det.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
784
· Visningar
47 300
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 169
Senast: gulakatten
·
Svar
716
· Visningar
37 604
Senast: sjoberga
·
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp