Vinterföräldrar 17/18 del 7

Lilla F var på treårskoll i fredags. Hon har något som heter trattbröst, en grop i bröstkorgen. Vi ska på läkarbesök i nästa vecka för samtal om det men vi får se om det växer bort eller blir värre i tonåren. Annars var allt bra. Vi ska förhoppningsvis få utvecklingssamtal på förskolan i mars, det har varit dåligt med sådant under coronan. Man har inte tid för djupare samtal vid hämtning/lämning men vi vill gärna veta hur de uppfattar henne. Då pappan har ADHD tyckte också BVC att vi skulle ta reda på hur hon är på förskolan. Vi ser klart drag av det, men kanske inte tillräckligt för att det ska innebära problem i skolåldern.

Annars gullar hon mycket med min mage, pussar den och pratar med bebis där inne. Hon blir fly förbannad om vi kommer med namnförslag till bebis, den ska heta "BEBIS"!!
 
Storasyster är så duktig med lillasyster 😍 vi har flyttat under helgen som var, nu bor vi i Norrland ❄️ Och det har gått kanon, barnen har varit så otroligt duktiga! Minsta sov i ringsjalen större delen av tiden 🥰 och 3-åringen har bara varit liiite uttråkad 😂 så mysigt att vi kommer ha mer familj/släkt att umgås med nu, redan träffat farmor och farfar varje dag 😂
 
Storasyster är så duktig med lillasyster 😍 vi har flyttat under helgen som var, nu bor vi i Norrland ❄️ Och det har gått kanon, barnen har varit så otroligt duktiga! Minsta sov i ringsjalen större delen av tiden 🥰 och 3-åringen har bara varit liiite uttråkad 😂 så mysigt att vi kommer ha mer familj/släkt att umgås med nu, redan träffat farmor och farfar varje dag 😂

Låter mysigt och guld värt att kunna få hjälp med barnen!
 
Hade utvecklingssamtal igår med förskolan och kändes positivt! Lilla F knuffas tydligen aldrig och är mycket snäll och omtänksam men kan störa sig på om de mindre barnen inkräktar på hennes revir och då bli arg. Leker helst bredvid än så länge. Har mycket bra ordförråd och exceptionell kroppskontroll (det sistnämnda till skillnad från mamma ...).

Hon kan däremot upplevas lite stressad på eftermiddagarna när de går från 8 i gruppen till det dubbla och verkar ha problem med alla intryck då. Hon har också hyperfokus om hon håller på med något och är då svår att få kontakt med. Båda de sistnämnda är lätt autistiska drag, vi får se hur det utvecklar sig. Jag tror inte hon har tillräckligt med drag för diagnos utan bara drag helt enkelt.

Annars väntar vi på remissvar från barnortopeden för att se om vi ska göra något åt hennes trattbröst nu eller avvakta.
 
Efter många långa veckor av intensiv "trots"period börjar vi nästan se ljuset i tunneln. För mig har det blivit väldigt tydligt att det handlar om utvecklingssprång även nu när dom är större, även om de kanske inte är lika synkade som för bebisar.

E har mognat massor sen årsskiftet och kan resonera mer, pratar lååånga meningar och förstår mer abstrakta uttryck och frågor. Han har lärt sig fråga om saker ("får jag...") istället för att säga åt oss att "han ska...", kan nu be om hjälp och svarar plötsligt "jag vet inte" istället för att vara tyst om det är något han inte kan. Han har lärt sig knäppa dragkedjan på sin favorittröja och han kommer plötsligt ihåg vad han åt till lunch på förskolan, när man frågar på eftermiddagen :D Han har blivit väldigt omtänksam, och väldigt artig. Ikväll vid läggning sa han "det var det bästa fredagsmyset mamma, tack så mycket!" :love: :D Fint med såna kvällar som kan väga upp andra, jobbigare perioder :p
 
Avdelningsbytet har gått över förväntan. Lämningarna går bra, hämtningarna är svåra för hon vill stanna längre. Hon verkar ha roligt.

Hon är på strålande humör och lätt att ha att göra med, och har varit sen typ mitten av januari. Hoppas det håller i sig ett tag till.
 
Jag är ingen vidare deltagare i den här tråden numer känner jag, men jag blir jätteglad varje gång någon uppdaterar och jag får höra hur det går för de små :). Och så vill säga ett stort grattis :love: till alla som fått småsyskon eller har småsyskon på väg.

Lilla A har ju hunnit fylla tre, som sista barn i tråden. Han har bytt till stora avdelningen på förskolan och är väldigt stolt över det, och han älskar sin förskola. Vi har varit på treårskontroll och fått veta att han passerat metern :D (101,5 cm, minsann!). Han har efter lång längtan fått börja köra "guldcykeln" (vår balanscykel) vilket är en revolution när det gäller att lyckas ta sig någonstans :up:. Så över lag är livet bra, men det gör lite ont i mig att vardagen är så begränsad av Coronarestriktionerna. Allt det här som är så roligt att göra med en treåring - åka buss och tåg, besöka parker och muséer - är så himla begränsat nu. Men vi kämpar på... när pendeltåget passerat säger han "Man får inte åka tåg nu när det är Corona".
 
Jag är ingen vidare deltagare i den här tråden numer känner jag, men jag blir jätteglad varje gång någon uppdaterar och jag får höra hur det går för de små :). Och så vill säga ett stort grattis :love: till alla som fått småsyskon eller har småsyskon på väg.

Lilla A har ju hunnit fylla tre, som sista barn i tråden. Han har bytt till stora avdelningen på förskolan och är väldigt stolt över det, och han älskar sin förskola. Vi har varit på treårskontroll och fått veta att han passerat metern :D (101,5 cm, minsann!). Han har efter lång längtan fått börja köra "guldcykeln" (vår balanscykel) vilket är en revolution när det gäller att lyckas ta sig någonstans :up:. Så över lag är livet bra, men det gör lite ont i mig att vardagen är så begränsad av Coronarestriktionerna. Allt det här som är så roligt att göra med en treåring - åka buss och tåg, besöka parker och muséer - är så himla begränsat nu. Men vi kämpar på... när pendeltåget passerat säger han "Man får inte åka tåg nu när det är Corona".
Kul med uppdatering även från dig! Jag håller med om att Coronan gör livet så mycket tristare, (även om iaf vi samtidigt har en väldigt privilegierad situation med hus och trädgård, mycket möjlighet till hemmaarbete etc) Det finns verkligen så mycket som hade varit kul att uppleva med E nu när han är lite större, åka tåg, gå på museum, eller bara åka till lekland, Astrid Lindgrens värld eller liknande.

Undrar ibland hur mycket dom kommer minnas av det här sen. E märker det nog inte så mycket i sin vardag mer än att vi ibland får köa för att komma in på förskolan, att vi inte åker och handlar hela familjen och såklart inte träffat mormor och morfar på länge. Vi säger att många är sjuka just nu så att man måste göra på vissa sätt för att inte fler ska smittas av "bacillerna" och det förstår han på något plan iallafall.
 
Här väntar vi ett tag till på avdelningsbyte, tror det blir tidigast efter jul. Men det återstår att se, trivs så otroligt bra på avdelningen lilltjejen går, fantastiska pedagoger och hon älskar att vara där.
Covid har faktiskt gjort att vi upptäckt området där vi bor på ett annat sätt, vi är ute på utflykter nästan varje helg. Grillar eller lagar mat på stormkök, ibland har vi bara smörgås med oss. Lite beroende på vart vi tar vägen.

Roligt att se hur hon och syrran leker, för de leker verkligen rollekar nu. Både frisör, doktor och med barbiedockor. Senast idag hade de gjort en strand av filtar och använder Ronjas matta som hav där barbiedockorna kan bada. Anar vissa likheter med ett av Daniel Tigers avsnitt :D
 
Här är det bara kusinerna som gäller just nu 😅 nu när vi flyttat och bor i samma stad. Hon verkar dock inte förstått än att vi kommer fortsätta ses mycket oftare än innan, för det blir fortfarande tårar varje gång vi säger hejdå. Men de blir lite lättare för varje gång.

Vi ska söka fsk-plats igen. Nu känns hon mer redo och säger att hon själv vill gå till skolan också. Så kanske jag får lite mer energi och tid till lillasyster med 😅
 
Nu efter vi flyttade till Norrland fick vi ett 3-års besök till bvc också 😅 ...var ju inte standard i Östergötland.

Vi har även hunnit besök till tandläkaren, det gick kanon. Även till bvc med nya sköterskor funkade fint 👍🏼
 
Kul med framsteg! @Cattaflajna

E är fortfarande blöjbarn men vi har berättat att blöjorna kommer ta slut i vår, jag tänker att vi måste lösa det innan nästa kommer :p Han gillar inte att byta blöja men är själv helt opepp på toaletten och pottan. Egna förslaget till lösning idag var att vi skulle se till att det inte kom något bajs fastän man äter... Det är ändå hög tilltro till föräldrakapaciteten tycker jag :D
 
Nu är den enkla perioden över tydligen, det har verkligen tvärvänt och nu är det stora känslostormar och inte alls medgörligt längre. Men hon är inte långsint, och solen strålar mellan åskvädren, så det kunde varit värre :)
Håll ut, det blir förhoppningsvis bättre om ett tag :) E verkar ha varit igenom sin värsta period och är nu solig, rolig och påhittig, och ganska samarbetsvillig om än envis 😁 Idag till middagen berättade han en rolig historia om att hans mun var låst så att han inte kunde äta, först låg nyckeln i påskägget så vi kunde låsa upp munnen och ta några tuggor. Sen var nyckeln plötsligt borta och då hade tomten den! Så E ringde tomten och sa åt honom att komma hit och lämna nyckeln på trappen. Fantastisk fantasi :Love:
 
Nu har vi fått en tid hos tandläkaren, innan beräknat BF för lillasyster så det blir skönt att få det fixat!

Mycket humör och fantasi här också men vi förbereder på allt som ska hända, förvarnar, påminner etc så det blir sällan några större utbrott då hon t.ex. vet att teven stängs av efter det här klippet eller att vi bara ska hoppa studsmatta en stund till, påminner när det är 5 min och 2 min kvar. Vi försöker lära henne att tala för sina önskemål, svara på frågor och argumentera, det underlättar också enormt.
 
Igår skickade fsk ut att det inte blir något utvecklingssamtal för några barn i vår, utom de som ska börja fskklass till hösten. Kan förstå att det är en körig tid men är ändå irriterad över att det uteblir, trodde ändå det skulle bli en digital lösning för alla barn... Hur funkar det på er andras förskolor?
 
Igår skickade fsk ut att det inte blir något utvecklingssamtal för några barn i vår, utom de som ska börja fskklass till hösten. Kan förstå att det är en körig tid men är ändå irriterad över att det uteblir, trodde ändå det skulle bli en digital lösning för alla barn... Hur funkar det på er andras förskolor?
Hoppar in från annan tråd. Vår förskola erbjuder utvecklingssamtal utomhus.
 
Hoppar in från annan tråd. Vår förskola erbjuder utvecklingssamtal utomhus.
Smart! Här verkar det mest vara en tids/resursaspekt tycker jag iofs. De erbjuder storbarnen via telefon eller digitalt, och säger visserligen att man kan säga till särskilt om man ändå anser sig ha behov av ett samtal som då blir digitalt också. Jag funderar lite på om det är värt att vara besvärlig...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
784
· Visningar
47 289
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 169
Senast: gulakatten
·
Svar
714
· Visningar
37 420
Senast: MCP
·
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp