Vinterföräldrar 17/18 del 7

Det är väldigt stort fokus på att vinna här också. Allting är en tävling och hon vinner alltid, oavsett hur det går. Spel har vi ett par, men det där med att följa regler går sådär, hon hittar snabbt på egna. Blir myclet förnärmad om man säger att hon fuskar.

Populäraste julklapparna var mekano, klistermärken och även här en pusselklocka. Vi försökte sprida ut julklapparna över dagen, men det gav upphov till en hel del gnäll så på eftermiddagen gav vi upp och öppnade det som var kvar.

Även här är det mycket födelsedagsprat, det har suttit i sen ett ettårskalas i oktober... tårtan är planerad (kattårta med alla bär hon tycker om och regnbågar och en enhörning... ingen press O_o), inbjudningslistan är klar, önskelistan växer. Köpte en kalender för att hon skulle se när hon fyller år, nu är alla födelsedagar markerade och hon har koll på vem som fyller år när. Blir hon sur så drar hon till med det värsta straffet hon kan komma på: "då får du inte komma på mitt kalas" (jag misstänker att detta hot är vanligt förekommande på föris också tyvärr).

Nattblöjan slutade vi med i somras, då ville hon inte ha den mer. Vi tar upp henne två gånger på natten, annars blir det ofelbart olyckor. Med den rutinen har vi ganska långa torra perioder, sen kommer bakslag där det ofta är flera nätter i rad som blir blöta. På dagen är hon helt torr sedan länge.

Hon tycker om att rita, men har en längre tid mest velat färglägga. Men nu har hon kommit igång ordentligt med att rita av saker, igår ritade hon en anka, och det blir många huvudfotingar :love:
 
@soom Åh, meccano är jättepoppis här också! En av få grejer E leker självständigt med faktiskt (även om det blir mer och mer sånt).

Vi planerade födelsedagstårtan i somras 🙈 fast nu har han nog glömt nu så jag behöver nog checka av om det fortfarande är choklad som gäller :D
 
E har börjat på ridskola idag, i en knattegrupp. Så stolt (och lite rörd :o ) mamma :heart
Han har haft så mycket tankar inför idag, först undrade han om han skulle få fortsätta på sin förskola även när han gick på ridSKOLA, sen har han undrat över hur det ser ut, om det är kapprum och olika rum som på en vanlig skola, och en mängd andra saker.

Väl på plats gick allt fint, han är helt orädd på hästryggen men det är nog bra att allt är "på lek" för koncentrationen är ju såklart vad man vänta av en nästan-fyraåring (och det är ju såklart helt okej). Han var mycket besviken över att inte få trava mer än en långsida dock :D
 
Så kul att ha börjat med ridning! Vi har haft lite funderingar på att låta G börja rida också, men än så länge har han fåtthålla sig till sporadiska ponnyritter.
 
Så kul att ha börjat med ridning! Vi har haft lite funderingar på att låta G börja rida också, men än så länge har han fåtthålla sig till sporadiska ponnyritter.
E har varit med mig i stallet två gånger (på ett år :o lite dåligt men skyller på graviditeten som kom i vägen :D ) och gillat att rida då så jag fick ett ryck i höstas när han sa att han saknade att rida och anmälde till ridskolan. Det får bli lite vad det blir tänker jag, men en termin kan vi ju testa. Tror egentligen han är lite för liten för att faktiskt lära sig så mycket men bra att umgås med djur och få använda kroppen lite. Framförallt skönt med ordnade former och andra runtomkring istället för att låna ponny i stallet där jag har medryttarhäst. :)
 
F i jobbig fas. Klängig, trotsig och överaktiv och på sin lillasyster och mammas hund som bor här. Ska efterhöra utredning för ADHD(pappan har och känner igen tecknen).

Pappan ska börja nytt jobb som inte tillåter distans så kommer få ha alla lämningar själv nu och inget sällskap dagtid. Har väl varit lyx att alltid få sovmorgon med bebis antar jag men kommer bli en omställning. Han kommer dessutom vara trött första tiden på nya jobbet, är känslig i och med sina diagnoser, så jag lär ju få ta större ansvar för barnen också när han är hemma. Han kommer iaf gå på föräldraledighet i september och efter det gå ned lite i %.

Börjar annars lite smått planera fyraårskalas om en månad. Får bli utomhus med korvgrillning och skattjakt på allmänningen.
 
Känns som jag lyser med min frånvaro i den här tråden. Men är inne och läser mycket.

Vi börjar närma oss 4års kalas om några veckor. Känns riktigt bra.
Hade uppföljning med logoped i torsdags, då fsk upplevt att hon är sen i talet. Vilket jag inte har upplevt alls, vilket inte heller logopeden gjorde. Snarare att det är blygheten som ställer till det och blyg, det får man vara! Hon ligger i fas med vad som är normalt, så jag är inte alls orolig. Hon har istället vart extremtidig med att gå, springa, hoppa och cykla. Har en extremt bra kroppskontroll. Hon har helt enkelt inte tid att tänka på talet allt annat är mycket roligare.

Efter sommaren hoppas vi att hon får flytta upp på andra avdelningen, eller att de gör om systemet och blandar avdelningarna. Men hon är redo för större utmaningar.

Just nu är vi inne i en period där smink och dinosaurier är det som gäller.
 

Det blev inget förra veckan 🤪 ..och inte denna heller för nu har de fått stor smittspridning på fsk, de hade bara 4 barn idag.. så vi avvaktar till nästa vecka, även om vi alla är vaccinerade så vill vi inte smitta farföräldrarna som garanterat kommer få det av oss annars.
 
Det blev inget förra veckan 🤪 ..och inte denna heller för nu har de fått stor smittspridning på fsk, de hade bara 4 barn idag.. så vi avvaktar till nästa vecka, även om vi alla är vaccinerade så vill vi inte smitta farföräldrarna som garanterat kommer få det av oss annars.
Suck!

Vår förskolegrupp är stängd denna vecka pga personalbrist/sjukdom.
 
Vi har också stort personalbortfall pga sjukdom den här veckan så idag är G hemma från förskolan. Lika glad är han för det, men det är så mycket energi i den snart 4-åriga kroppen så det hade varit bra för honom att få leka av sig med kompisarna.
 
Vi har också stort personalbortfall pga sjukdom den här veckan så idag är G hemma från förskolan. Lika glad är han för det, men det är så mycket energi i den snart 4-åriga kroppen så det hade varit bra för honom att få leka av sig med kompisarna.

Vi planerar också för kalas. Han önskar sig mest av allt en katt i födelsedagspresent ❤️ Vi har sagt att han inte kommer kunna få det än dock. Och så vill han ha en regnbågstårta med jordgubbar och en ros på, väldigt specifika krav som jag ska se om jag lyckas leva upp till :nailbiting: Men viktigast av allt är att när han fyller år så får HAN ta först
 
Vi har också stort personalbortfall pga sjukdom den här veckan så idag är G hemma från förskolan. Lika glad är han för det, men det är så mycket energi i den snart 4-åriga kroppen så det hade varit bra för honom att få leka av sig med kompisarna.

Vi planerar också för kalas. Han önskar sig mest av allt en katt i födelsedagspresent ❤️ Vi har sagt att han inte kommer kunna få det än dock. Och så vill han ha en regnbågstårta med jordgubbar och en ros på, väldigt specifika krav som jag ska se om jag lyckas leva upp till :nailbiting: Men viktigast av allt är att när han fyller år så får HAN ta först

Lilltjejen vill ha en Dinosauriemonster-kalas. Jag hade hellre sett en regnbågstårta, för det går i vart fall att lösa utan några kulturella färdigheter :D
Jag tänker sockerkaksbotten i olika färger och sedan en vanlig jordgubbstårta, men med ros :)

Hur gör man en dinosauriemonster-tårta?
 
@YaHilweh kanske såhär?


enkel-dinosaurietarta-av-en-rund-kaka-av-anna-winer-01-jpg.jpg


Eller gör ett landskap genom att täcka tårtan med chokladkräm eller smörkräm och sätt leksaksdinosaurier på?
 
E önskar sig bara en "chokladtårta med clementin" och jag är nästan lite besviken att han inte har någon fantasifull åsikt om tema på kalaset :p
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
741
· Visningar
44 514
Senast: eyz
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 939
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 280
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp