Vinterföräldrar 17/18 del 7

Även vi har stort personalbortfall på förskolan och dom vädjar om att hålla barnen hemma om man kan. Eftersom dom i samma andetag upplyser om att det cirkulerar covid känns det inte som vi har nåt val. Jag har ingen lust att få covid innan bebis är ute. Så denna veckan ska vi försöka jonglera pigg L med högsäsong på jobbet och så den här vansinniga tröttheten som gör att det inte går att jobba ifatt på kvällarna. :sleep:


L vill ha en kattårta med alla bär hon tycker om. Och en pippitårta. Och en regnbågstårta med enhörningar. I födelsedagspresent önskar hon sig en ketchupflaska :confused: och en katt.
 
Visst var det flera barn som fått en klocka för att lära sig klockan? Vad har ni för sort? Någon ni rekommenderar? Tänkte det kunde vara en bra 4-årspresent här ☺️
 
Visst var det flera barn som fått en klocka för att lära sig klockan? Vad har ni för sort? Någon ni rekommenderar? Tänkte det kunde vara en bra 4-årspresent här ☺️
Jag köpte en enkel sak på Gekås, en träskiva med snurrbara visare och siffror som pusselbitar runtom. Den har varit ganska populär hittills, men vi har mest tränat siffrorna. Vi använder annars just nu väggklockorna hemma för att hänvisa till tiden ("när långa visaren gått hit", "långa visaren går förbi 3 fåglar" (på en klocka där siffrorna är fåglar :p)) och har inte pratat jättemycket om principen för klockan. Känns som att orken från E att lyssna på långa förklaringar är minimal, så vi tar det lugnt.

Han har för övrigt också ett armbandsur men det är nog mer en "känna sig stor/fin"-grej och bidrar inte direkt till att lära sig klockan :D
 
E har gått tre gånger på knatteridning nu. Första gången gick bra. Kvällen innan gång två var han frågande till varför han skulle få träna mer på start, stopp och sväng ("jag kan ju redan det mamma!") och dagen efter skulle han inte rida alls eftersom han "inte var så bra på att rida" 💔 men med lite pepp och fokus på att hästar är kul och mysiga gick även det bra. Igår var han taggad ("nu ska vi åka och träna!") igen, och skrattade högt varje gång vi travade :D

Det är intressant att se hur han fokuserar och koncentrerar sig, och hur jobbigt det är för honom :o Minns/vet att barns koncentrationsspann är kort, och han är verkligen helt slut efter 25 minuters ridning. (Men tror det kan vara lite nyttigt med en miljö där man får träna på koncentration och att vara lite lugnare, även om det behöver komma ut en massa bus när vi kommer hem :p )
 
Hela veckan har det blivit förskolan, vi är där på em med dem och leker utomhus 👍🏼 Det har gått så bra. Och vi blev så chockade och glada i måndags för pedagogerna hade förberett barnen - så de visste redan vad I heter och ropade på henne och tog med henne i leken direkt när vi kom 🤩

Igår fick vi en liten rundtur inomhus, förhoppningen är att kunna vara inne nästa vecka.
 
Hela veckan har det blivit förskolan, vi är där på em med dem och leker utomhus 👍🏼 Det har gått så bra. Och vi blev så chockade och glada i måndags för pedagogerna hade förberett barnen - så de visste redan vad I heter och ropade på henne och tog med henne i leken direkt när vi kom 🤩

Igår fick vi en liten rundtur inomhus, förhoppningen är att kunna vara inne nästa vecka.
Så fint! :love: Hoppas det fortsätter rulla på :)
 
Här är E sjuk och hostar, verkligen riktig torrhosta så misstänker covid. Övriga familjen friska... Veckan innan han blev sjuk var det verkligen minimalt med barn (och personal...) på förskolan så E fick vara på storbarnsavdelningen med sina "gamla" kompisar och har haft SÅ kul. Kommer nog bli lite tufft när han går tillbaka igen och antagligen får vara på småbarnsavdelningen igen som vanligt.

Imorgon fyller han 4 år! Obegripligt att han är så stor.. :heart
 
Och på tal om tårta så var ju önskemålet inför födelsedagen "choklad", och såklart att få vara med och baka den. Nu är ju E sjuk så orken är därefter men han hjälpte mig iallafall pynta tårtan med godis. Som ni ser var vi två bagare med varsin designidé, jag försökte göra en fyra av gelehallon, men E tyckte det skulle vara ett E :D

IMG_20220127_155954.jpg
 
Och på tal om tårta så var ju önskemålet inför födelsedagen "choklad", och såklart att få vara med och baka den. Nu är ju E sjuk så orken är därefter men han hjälpte mig iallafall pynta tårtan med godis. Som ni ser var vi två bagare med varsin designidé, jag försökte göra en fyra av gelehallon, men E tyckte det skulle vara ett E :D

Visa bifogad fil 84750
Grattis E och vilken fin tårta! ❤️❤️
 
E ska få slussas över till storbarnsavdelningen! SÅ glad, och han också. När så många varit sjuka senaste veckorna har E varit mycket med dom stora barnen. I höstas fick ju hela hans grupp (alla födda 17 utom han) skolas över utom just E, vilket såklart gjorde honom jätteledsen. Nu har han varit superglad senaste veckorna och idag frågade en av fröknarna om vi ville att dom slussade över honom. Kan säga att E inte ens hann säga hejdå till sambon innan han drog iväg :laugh:

Även om jag gissar att det kanske delvis beror på att dom inte riktigt har resurser att stimulera honom på småbarnsavdelningen, och att det är jobbigt med konflikterna som uppstår så struntar jag i det, det viktigaste är att E är glad :heart
 
Nu har vi genomgått vattkoppor med. 80% av prickarna i ansiktet, fåtal på kroppen men helt opåverkad. Idag är hon äntligen till ska på fsk och jag kan åka in till kontoret 😍
 
Nu har vi börjat inskolningen på riktigt 🙌🏼 .. vi hann en vecka när vi var med ute på em sen blev vi sjuka i covid.. vi avvaktade förra veckan även om vi var friska då.

Så idag har hon varit en halvdag med pappa 🤩 gick så bra! Vi som varit oroliga för hur det skulle gå efter vår förra inskolning, men det här var helt annorlunda. Känns så bra!
 
Nu har även L fyllt år (trådens sista tror jag?), vilket hon varit sjukt taggad på. Idag har vi haft barnkalas, vi bjöd ett barn :Doch dom hade jätteroligt. Fantastiskt att se samspelet och höra diskussionerna dem emellan :love: Nästa helg blir det litet släktkalas utomhus.
Kul med kalas! Vi blev som vanligt sjuka när det var kalasdags, men nästa helg gör vi ett nytt försök med släkten. Barnkalas har vi inte riktigt orkat rodda med, jag har för dålig koll på dom andra föräldrarna på förskolan så vi är dåliga föräldrar och väntar till nästa år, minst :p
 
Idag har vi varit på bio, för allra första gången! Så stolt över min stora kille, och det är verkligen fantastiskt mysigt att göra något bara han och jag. :love: Först gick vi till burger king, sen bio med popcorn och dricka. Var lite rädd att han skulle tycka det var för hög volym för E är ganska ljudkänslig, men det gick bra. Känns helt klart som något vi måste göra fler gånger!
 
Kul med kalas! Vi blev som vanligt sjuka när det var kalasdags, men nästa helg gör vi ett nytt försök med släkten. Barnkalas har vi inte riktigt orkat rodda med, jag har för dålig koll på dom andra föräldrarna på förskolan så vi är dåliga föräldrar och väntar till nästa år, minst :p
Hade hon inte uttryckt en tydlig önskan om att bjuda bästisen på kalas hade vi inte heller haft nåt barnkalas i år. Men jag måste erkänna att jag tyckte det var väldigt roligt :p(inte säker på att jag kommer tycka att kalas med flera barn är lika roligt dock)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
740
· Visningar
44 392
Senast: Queen
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 917
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 263
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp