Vinterföräldrar 17/18 del 7

Alltså, jag har fått ett monster. Sedan jag kom hem i eftermiddag har det varit konstant missnöje, ilska, utbrott, gå efter allt hon inte får hundra gånger, vägra sova, gråta och skrika. Inga tandproblem, ingen feber. Bara asförbannad. Vad tog min bebis vägen? Ska det vara så här nu? När går det över?
 
Huff... känner igen utbrotten ni andra pratar om. Vi har dem också :wtf: och vilka skrik hon börjat med i samband med utbrotten.... jösses! Om det är fas hoppas jag även det är därför sömnen varit värre, men misstänker även tänder...

Hon är absolut inte försiktig när hon tar sig runt längre, har så bråttom att hon slår sig hela tiden om dagarna.

Och annars då, vi ska på besök till en förskola imorgon. Kan bli så att hon får börja förskola till hösten, så ska vi passa på att kolla runt lite

Ja, det där gallskriken är .... spännande. Hoppas ni tyckte om förskolan! Vi har fått plats på den vi helst ville ha ett stenkast från oss och tanken är att hon ska börja till hösten. Om hon inte fortsätter som idag, då får hon börja nästa vecka. :p
 
Vi har ställt oss i kö till förskolorna i vårt samhälle, för att börja i augusti. Har dock ganska låga förhoppningar eftersom det tydligen är tvärfullt generellt. Även om jag hoppas det ska bli en del ledigt iom att en kull borde gå till förskoleklass verkar det svårt enligt de i föräldragrupp mm som pratat med personalen på förskolorna. Får vi på annan ort blir det besvärligt eftersom jag då får ta huvuddelen av ansvaret för hämta och lämna, (sambon tågpendlar till annan ort via samhället där vi helst vill ha plats) och vi troligen kommer behöva köra mycket mer bil för att få ihop pusslet, jämfört med att som idag cykla och åka tåg.
 
Ja, det där gallskriken är .... spännande. Hoppas ni tyckte om förskolan! Vi har fått plats på den vi helst ville ha ett stenkast från oss och tanken är att hon ska börja till hösten. Om hon inte fortsätter som idag, då får hon börja nästa vecka. :p
Förskolan verkade bra, är nog ändå den som är närmast oss... vi har en del nära att välja på dock, så ska bli fler besök framöver också :p
 
Jaha, då har vi ställt oss i kö till förskola. Till september än så länge, men kan hända att vi skjuter fram det lite till eller börjar med väldigt korta/få dagar. Vi får se!

Idag tog vi i alla fall premiäråk på cykeln :D gick bra och var spännande att se så mycket tyckte hon! Gick även att somna påvägen hem :rofl:
 
Åh, jag vet inte vad som har hänt. 😖 John har hela tiden sovit bra, men nu dom senaste fyra nätterna har det varit K A T A S T R O F. Ibland sover han bara 15 minuter mellan uppvaken och vaknar upprörd. Först trodde jag att han hade ont i magen, sedan att det var att han är lite snorig, men helt ärligt vet jag faktiskt inte vad som händer.

Det jobbiga är;

1) att han gärna ammar vid varje uppvak. Mina bröst är så galet ömma just nu pga av graviditeten att det känns som att någon drar med grovt sandpapper över dom vid varje amning + att han när han ska släppa har börjat kasta sig ifrån bröstet utan att släppa taget = AAAAAJ!

2) att jag inte vet vad som funkar. Ena uppvaket vill han att jag sjunger för honom, nästa gång ABSOLUT inte sjunger, ena gången vill han att jag buffar honom, nästa gång bara ligger nära, nästa bara en hand på, en gång får jag absolut inte röra honom, ibland vill han upp och gå, ibland skriker han bara jag tar upp honom. Känner mig så maktlös när jag dels ska försöka lista ut vad han vill mitt i natten (med typ noll sömn) och när jag inte kan hjälpa honom. Så jobbigt att se honom gå igenom så tuffa nätter och inte kunna hjälpa honom. :(

Inser dock att vi ändå har det ganska lindrigt som inte kommer upp i mer än 6 tuffa nätter sedan han föddes.
 
Åh, jag vet inte vad som har hänt. 😖 John har hela tiden sovit bra, men nu dom senaste fyra nätterna har det varit K A T A S T R O F. Ibland sover han bara 15 minuter mellan uppvaken och vaknar upprörd. Först trodde jag att han hade ont i magen, sedan att det var att han är lite snorig, men helt ärligt vet jag faktiskt inte vad som händer.

Det jobbiga är;

1) att han gärna ammar vid varje uppvak. Mina bröst är så galet ömma just nu pga av graviditeten att det känns som att någon drar med grovt sandpapper över dom vid varje amning + att han när han ska släppa har börjat kasta sig ifrån bröstet utan att släppa taget = AAAAAJ!

2) att jag inte vet vad som funkar. Ena uppvaket vill han att jag sjunger för honom, nästa gång ABSOLUT inte sjunger, ena gången vill han att jag buffar honom, nästa gång bara ligger nära, nästa bara en hand på, en gång får jag absolut inte röra honom, ibland vill han upp och gå, ibland skriker han bara jag tar upp honom. Känner mig så maktlös när jag dels ska försöka lista ut vad han vill mitt i natten (med typ noll sömn) och när jag inte kan hjälpa honom. Så jobbigt att se honom gå igenom så tuffa nätter och inte kunna hjälpa honom. :(

Inser dock att vi ändå har det ganska lindrigt som inte kommer upp i mer än 6 tuffa nätter sedan han föddes.
Ett utvecklingssprång som plötsligt påverkar på nytt sätt kanske? Inga tips tyvärr, här är det standard med några uppvak och en del skrik per natt, men han skiftar å andra sidan inte så mycket mellan varven. Hoppas det lugnar sig iaf
 
Kotten har börjat SPARKAS. :meh: stenhårda sparkar när vi byter blöja bla och det är tydligen urkul. Han skriker själv AJAJAJ och sparkas så vi snart är fulla av blåmärken både jag och sambon. Kul.

På mer positivt plan har Kotten idag varit ensam med sin mormor en stund utan att bry sig alls. Sist vi provade var i typ oktober och då slutade det med att Kotten blev ledsen och sen helst inte ville att vi skulle lämna rummet alls på ett bra tag därefter. Stor skillnad idag alltså. Känns som om vi kanske kommer kunna lämna till mormor eller farmor som barnvakt inom en 10-årsperiod iallafall :rofl:
 
På mer positivt plan har Kotten idag varit ensam med sin mormor en stund utan att bry sig alls. Sist vi provade var i typ oktober och då slutade det med att Kotten blev ledsen och sen helst inte ville att vi skulle lämna rummet alls på ett bra tag därefter. Stor skillnad idag alltså. Känns som om vi kanske kommer kunna lämna till mormor eller farmor som barnvakt inom en 10-årsperiod iallafall :rofl:
Åh låter lovande! ;)
Hoppas på liknande resultat här, då vi kommer lämna till mormor för första gången en längre stund. Bara varit någon halvtimme innan och då har lillan oftast sovit också. Nu blir det 2-3h och mest troligt i vaket tillstånd :nailbiting:
 
Åh låter lovande! ;)
Hoppas på liknande resultat här, då vi kommer lämna till mormor för första gången en längre stund. Bara varit någon halvtimme innan och då har lillan oftast sovit också. Nu blir det 2-3h och mest troligt i vaket tillstånd :nailbiting:
Vi testade bara en halvtimme idag men jag tror han skulle klara mer också, iaf på sikt :) skulle inte ha något emot att kunna få komma iväg en liten stund med sambon och gå ut och äta eller gå på bio...
 
Ett utvecklingssprång som plötsligt påverkar på nytt sätt kanske? Inga tips tyvärr, här är det standard med några uppvak och en del skrik per natt, men han skiftar å andra sidan inte så mycket mellan varven. Hoppas det lugnar sig iaf

Ja, jag har varit inne på det, men enligt alla appar och liknande ska det vara lugnt just nu. Inser dock att det inte är en exakt vetenskap, även om det har stämt på typ dagen tidigare. :D Tack! Inatt hade vi en lite bättre natt och han sov i alla fall 4 h i sträck innan stöket började. Inatt hittade jag dock en metod som fungerade, får se om den fungerar kommande nätter också!
 
På mer positivt plan har Kotten idag varit ensam med sin mormor en stund utan att bry sig alls. Sist vi provade var i typ oktober och då slutade det med att Kotten blev ledsen och sen helst inte ville att vi skulle lämna rummet alls på ett bra tag därefter. Stor skillnad idag alltså. Känns som om vi kanske kommer kunna lämna till mormor eller farmor som barnvakt inom en 10-årsperiod iallafall :rofl:

+@Cattaflajna

Åh, jag hoppas verkligen att det kommer funka för er! Jag är så otroligt glad att vi har farmor som bor här i stan och har så nära relation med John. Hon har honom hela dagarna tre dagar i veckan så att vi kan jobba och renovera och han avgudar verkligen henne. Känns så skönt att veta att man har någon om det skulle hända något också. Mina föräldrar skulle han aldrig vilja vara med tror jag, dom känner varandra alldeles för dåligt. Vi hade en plan i höstas att min pappa med fru skulle vakta honom när vi skulle på bröllop men det slutade med att mannen fick skippa bröllopet. :(
 
+@Cattaflajna

Åh, jag hoppas verkligen att det kommer funka för er! Jag är så otroligt glad att vi har farmor som bor här i stan och har så nära relation med John. Hon har honom hela dagarna tre dagar i veckan så att vi kan jobba och renovera och han avgudar verkligen henne. Känns så skönt att veta att man har någon om det skulle hända något också. Mina föräldrar skulle han aldrig vilja vara med tror jag, dom känner varandra alldeles för dåligt. Vi hade en plan i höstas att min pappa med fru skulle vakta honom när vi skulle på bröllop men det slutade med att mannen fick skippa bröllopet. :(
Lillan bröt ihop totalt idag när jag lämnade med mormor i ca 10 min för att jag skulle hämta tvätten... hon är och har alltid varit väldigt mammig. Annars är ju mormor den hon träffar mest.

Känns väldigt jobbigt att jag ska lämna henne imorgon flera timmar med mormor, och jag kommer dessutom inte hem förrän söndag igen. Men försöker se det positiva i det
 
Lillan bröt ihop totalt idag när jag lämnade med mormor i ca 10 min för att jag skulle hämta tvätten... hon är och har alltid varit väldigt mammig. Annars är ju mormor den hon träffar mest.

Känns väldigt jobbigt att jag ska lämna henne imorgon flera timmar med mormor, och jag kommer dessutom inte hem förrän söndag igen. Men försöker se det positiva i det
Håller tummarna att det går bra!

Kotten har fortfarande inte haft en varken mammig eller pappig period. Däremot är det ju bara oss han känner riktigt väl. Men han har som sagt börjat ty sig lite till tex förskollärarna på öppna förskolan, och älskar ju folk generellt, så jag har gott hopp inför framtiden :)
 
Idag har Kotten somnat i vagnen för första gången sedan augusti :o, när han och sambon var på utflykt till grannstaden. En gång på spårvagn (bra gung!) och en gång på promenaden hem, och sen sov han vidare på verandan. Så härligt! Jag hoppas det håller i sig :)
 
Idag har Kotten somnat i vagnen för första gången sedan augusti :o, när han och sambon var på utflykt till grannstaden. En gång på spårvagn (bra gung!) och en gång på promenaden hem, och sen sov han vidare på verandan. Så härligt! Jag hoppas det håller i sig :)

Skönt! Det har börjat fungera för oss igen också.

*kl*

Det har lugnat sig lite här nu, förutom att jag inte får t.ex laga mat ifred. Då kastar hon sig ned på golvet och gråter. Hon är van vid att få mycket uppmärksamhet av mig och har svårt att vänja sig vid att jag ibland inte har tid. Vi ska dock jobba på det lite försiktigt. Min man får inte gripa in och ta henne, då blir det riktigt eländigt. Verkar fungera bättre om det är jag som "avvisar" henne.

Just nu tränar vi på att hon kan leka lite mer självständigt när jag är hemna, med mannen går det bra. Men jag får påminna mig om att hon fortfarande är så liten så vi tar det varligt.
 
Skönt! Det har börjat fungera för oss igen också.

*kl*

Det har lugnat sig lite här nu, förutom att jag inte får t.ex laga mat ifred. Då kastar hon sig ned på golvet och gråter. Hon är van vid att få mycket uppmärksamhet av mig och har svårt att vänja sig vid att jag ibland inte har tid. Vi ska dock jobba på det lite försiktigt. Min man får inte gripa in och ta henne, då blir det riktigt eländigt. Verkar fungera bättre om det är jag som "avvisar" henne.

Just nu tränar vi på att hon kan leka lite mer självständigt när jag är hemna, med mannen går det bra. Men jag får påminna mig om att hon fortfarande är så liten så vi tar det varligt.
Känner igen! Så länge jag har uppmärksamheten på L går det jättebra att springa runt och iväg, men om jag fokuserar på något annat är hon högst missnöjd. Det brukar fungera att öppna nån spännande låda och låta henne röja i...
 
Hur har övergången mellan två sovstunder och en varit för er andra? Vi verkar vara i ett jobbigt mellanläge just nu, där två sovstunder är för mycket, men en är för lite.

L har börjat be om att man ska sjunga, tror jag. Vi har en bok med en krokodil. Hon kommer gärna med den boken, bläddrar fram till krokodilen, pekar på den och när man säger "krokodil" börjar hon dansa. Och det är så gulligt att man såklart sjunger krokodilen i bilen för henne.
 
Hur har övergången mellan två sovstunder och en varit för er andra? Vi verkar vara i ett jobbigt mellanläge just nu, där två sovstunder är för mycket, men en är för lite.

L har börjat be om att man ska sjunga, tror jag. Vi har en bok med en krokodil. Hon kommer gärna med den boken, bläddrar fram till krokodilen, pekar på den och när man säger "krokodil" börjar hon dansa. Och det är så gulligt att man såklart sjunger krokodilen i bilen för henne.
Vi tvingades ju mer eller mindre gå över på en efter nyår eftersom nattningarna blev helt omöjliga med två. Han korrigerade själv så att han sov längre och vakenpasset på eftermiddagen behövde alltså inte bli så jättemycket längre än innan. Nu sover han kortare, oftast ca 1,5 timme men fixar hyfsat att vara vaken typ 13-19 som är vanligast, ibland ännu längre.

Så gulligt med krokodilen! Man blir så glad varje gång de försöker kommunicera något sånt med en, tycker jag :love:
 
För övrigt är det helt fantastiskt vad fort saker händer nu, och baksidan av att jobba - så mycket han lär sig i veckorna som jag upptäcker först på helgen :o

Nu kan han svara "där!" och peka när man frågar om en hel massa saker, hundar, kossan, bollen, fåglarna (utomhus), mm. Imorse överraskade han genom att äta nästan halva sin portion gröt själv med sked, mycket koncentrerat!

I veckan var jag på en konferens där en föreläsare pratade om vikten av att låta barn testa och lära sig vad kroppen klarar av, och inte "linda in dom i bubbelplast", och fånigt nog känner jag mig plötsligt lite tryggare i att låta honom härja och klättra. Den värsta nonchalansen har lagt sig och nu är han ganska försiktig när han tar sig ner från saker. (Ändrar mig säkert igen första gången han slår sig ordentligt :angel: )
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
741
· Visningar
44 511
Senast: eyz
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 938
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 278
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp