Vinterföräldrar 17/18 del 7

Jag har fortsatta nattningsproblem. Det knäcker mig. Hon somnar nästan. Jättetrött, nästan stängda ögon men kan inte ligga stilla. Jag har provat allt. Stryka över ryggen, buffa rumpa, vagga, hålla handen, hålla fast den kroppsdel som rör sig, kramas, sjunga, viska, ljudbok, white noise, låtsas sova, andas tungt, massera. Funkar inte. Amma funkar typ 1/6 av gångerna. Resterande gånger slutar med att hon blir övertrött och skriker sig till sömns. Med mormor somnar hon på 10 min. Knepet är att hon pillar i mormors hår. Om jag har provat samma sak? Jepp. Funkar inte. Nalle/snutte funkar inte. Hade hon bara kunnat slappna av hade hon somnat. Men jag vet inte vad jag ska göra för att få henne att slappna av.
 
Suoerviktigt att få med listan ju! :D

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
15 - jordgubbsdoft, första barnet


Födda:
November

14 - Cili, första barnet. Flicka, 36,5 cm, 1071 g (BF 15/2. -3 mån korr)
27 - Evenstar, andra barnet. Flicka, 49 cm, 4240 g (BF 2/12).

December
11 - Rugge, Första barnet. Flicka, 53 cm, 3375 g(BF 20/12)
19 - Frederica, första barnen. Flickor 41 cm, 1920g, 43cm, 2090g. (BF 25/1).

Januari
1 - Emrox, första barnet. Flicka, 52 cm, 4150g, (BF 25/12)
3 - Positron, andra barnet. Flicka, 50 cm, 3715 g. (BF 6/1)
28 - Feathercloud, första barnet. Pojke, 51 cm, 3290 g, (Bf 18/1)

Februari
1 - Sofie_B, första barnet. Pojke, 52 cm, 4138 g.(BF 11/2)
5 - leoparden, första barnet. Flicka, 50 cm, 3600 g. (BF 30/1)
5 - astilbe, första barnet. Pojke, 54 cm, 4000 g. (BF 22/1)
6 - YaHilweh, andra barnet. Flicka (Ronja), 55cm, 4485g (BF 8/2, planerat snitt)
6 - Cattaflajna, första barnet. Flicka, 51cm, 3530 g. (BF 25/1)
16 - Heulwen, första barnet, Flicka, 50 cm, 3416 g (BF 23/2)
17 - Jeayl, första barnet, Pojke, 54 cm, 4060 g (BF 10/2)
18 - Monifa, första barnet, pojke, 54 cm, 4715 g (BF 3/2)
19 - soom, första barnet, flicka, 49 cm, 3248 g (BF 20/2)

Mars
6 - pollex, tredje barnet, pojke, 52 cm, 3700 g (BF 19/2)
 
Jag har fortsatta nattningsproblem. Det knäcker mig. Hon somnar nästan. Jättetrött, nästan stängda ögon men kan inte ligga stilla. Jag har provat allt. Stryka över ryggen, buffa rumpa, vagga, hålla handen, hålla fast den kroppsdel som rör sig, kramas, sjunga, viska, ljudbok, white noise, låtsas sova, andas tungt, massera. Funkar inte. Amma funkar typ 1/6 av gångerna. Resterande gånger slutar med att hon blir övertrött och skriker sig till sömns. Med mormor somnar hon på 10 min. Knepet är att hon pillar i mormors hår. Om jag har provat samma sak? Jepp. Funkar inte. Nalle/snutte funkar inte. Hade hon bara kunnat slappna av hade hon somnat. Men jag vet inte vad jag ska göra för att få henne att slappna av.

Så jobbigt det låter :(. Jag har inga käcka tips tyvärr, jag lägger med amning (på kvällen) och sambon i sele, hittills har han (lilla A, inte sambon) somnat oammandes i sängen exakt två gånger i sitt liv.
 
Suoerviktigt att få med listan ju! :D

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
15 - jordgubbsdoft, första barnet


Födda:
November

14 - Cili, första barnet. Flicka, 36,5 cm, 1071 g (BF 15/2. -3 mån korr)
27 - Evenstar, andra barnet. Flicka, 49 cm, 4240 g (BF 2/12).

December
11 - Rugge, Första barnet. Flicka, 53 cm, 3375 g(BF 20/12)
19 - Frederica, första barnen. Flickor 41 cm, 1920g, 43cm, 2090g. (BF 25/1).

Januari
1 - Emrox, första barnet. Flicka, 52 cm, 4150g, (BF 25/12)
3 - Positron, andra barnet. Flicka, 50 cm, 3715 g. (BF 6/1)
28 - Feathercloud, första barnet. Pojke, 51 cm, 3290 g, (Bf 18/1)

Februari
1 - Sofie_B, första barnet. Pojke, 52 cm, 4138 g.(BF 11/2)
5 - leoparden, första barnet. Flicka, 50 cm, 3600 g. (BF 30/1)
5 - astilbe, första barnet. Pojke, 54 cm, 4000 g. (BF 22/1)
6 - YaHilweh, andra barnet. Flicka (Ronja), 55cm, 4485g (BF 8/2, planerat snitt)
6 - Cattaflajna, första barnet. Flicka, 51cm, 3530 g. (BF 25/1)
16 - Heulwen, första barnet, Flicka, 50 cm, 3416 g (BF 23/2)
17 - Jeayl, första barnet, Pojke, 54 cm, 4060 g (BF 10/2)
18 - Monifa, första barnet, pojke, 54 cm, 4715 g (BF 3/2)
19 - soom, första barnet, flicka, 49 cm, 3248 g (BF 20/2)

Mars
6 - pollex, tredje barnet, pojke, 52 cm, 3700 g (BF 19/2)
Bra att du sköter dig!:D
 
Jag dricker vin och äter ost. Samt dreglar efter heta brandmän i Chicago fire.

Barnen hostar, gubben har natten, jag jobbar i morgon men kommer vara typ ensam på jobbet. Då alla elever har studiedag och så även lärarna.

Så jag ska packa in kollegans kontor i presentpapper. Bara för att han åker utomlands i 1v... :angel::angel::angel::angel::angel::angel:

Man måste roa sig som mamma med.
 
M började gå dagen innan hon blev 13 månader. Det var inte som med storebror (som började gå vid 11 månaders ålder) som tog ett-par tre steg utan det var flera meter från första början. Hon är väl lik @pollex A och vill känna sig säker:D

Trots stabil och ganska säker på fötterna får hon allt vänta med att traska omkring med skor. Jag minns det som enbart frustrerande för storebror när jag var ivrig med skor och gå utomhus. Förmågan kom lagom med våren och eftersom de båda är födda i Januari så tänker jag att det känns lagom för M också! Vinterskor är ju så klumpiga:meh:

Annars håller jag med om att Kavat är smidiga att ta på och så även superfit. Tänk bara att mäta barnets fötter regelbundet så att ni hinner gå upp i storlek i tid (jag fick lära mig av ett barn som lätt fick nageltrång så fort växtmånen blev mindre än 0.5 cm :cry:)
 
Bra med mätpåminnelse för fötterna @Positron , det ska jag försöka få rutin på så vi inte står med för små skor helt plötsligt. På ett sätt är det lite knäckande att ungarna växer ur saker så himla snabbt, men vi köper ju det mesta begagnat så på det stora hela känns det okej..
 
Snällt barn som låter er hålla i handen med tandborsten, var det @pollex som skrev? Skulle vi försöka det här skulle det bli ramaskri, icke hålla "fast" något alls! :D Borsta microstunder med 1-3 tänder i taget gäller här (han har 12-14 st nu :eek: ) och ta ut tandborsten vid varje protest gäller här, så det tar en stund :p
 
Tycker för övrigt det låter rätt "stort" med ungar som härmar djurläten, det är vi inte i närheten här. Kotten älskar djur men låter väldigt lite, säger fortfarande mest Mamma. kan inte heller riktigt peka på så många saker mer än lampor, och har överlag lite svårt att greppa att det kan finnas bilder på saker i böcker. Frågar jag om var något är i en bok pekar han ut det riktiga objektet istället :D
 
@soom det låter jättejobbigt med nattningsproblemen :( inga bra tips tyvärr, men jag känner igen det där med att de har svårt att tippa över sömnkanten ibland... Antar att man bara kan vänta tills de blir större..

På tal om det, hur bra sover era när de väl sover för natten? Kotten sover ju oftast 9-11 timmar utan att vakna ordentligt, men brukar behöva "support" med klappar och hitta nappen eller nallen typ varannan natt, ibland ännu mer. Många kompisar och bekanta har jämnåriga barn som sover i eget rum nu, det känns väldigt avlägset för oss pga att han behöver relativt mycket närhet nattetid.
 
@soom det låter jättejobbigt med nattningsproblemen :( inga bra tips tyvärr, men jag känner igen det där med att de har svårt att tippa över sömnkanten ibland... Antar att man bara kan vänta tills de blir större..

På tal om det, hur bra sover era när de väl sover för natten? Kotten sover ju oftast 9-11 timmar utan att vakna ordentligt, men brukar behöva "support" med klappar och hitta nappen eller nallen typ varannan natt, ibland ännu mer. Många kompisar och bekanta har jämnåriga barn som sover i eget rum nu, det känns väldigt avlägset för oss pga att han behöver relativt mycket närhet nattetid.
Mitt ena barn är 3 år. Han har sovit en hel natt i hela sitt liv o det ver en gång när han var runt 2. Tror inte det är något fel på honom, barn är olika :)
 
@soom det låter jättejobbigt med nattningsproblemen :( inga bra tips tyvärr, men jag känner igen det där med att de har svårt att tippa över sömnkanten ibland... Antar att man bara kan vänta tills de blir större..

På tal om det, hur bra sover era när de väl sover för natten? Kotten sover ju oftast 9-11 timmar utan att vakna ordentligt, men brukar behöva "support" med klappar och hitta nappen eller nallen typ varannan natt, ibland ännu mer. Många kompisar och bekanta har jämnåriga barn som sover i eget rum nu, det känns väldigt avlägset för oss pga att han behöver relativt mycket närhet nattetid.
G vaknar 1-5 ggr per natt. Ibland räcker det med en klapp och ibland har han satt sig upp så då får man bädda om honom igen. Oftast somnar han om ganska snabbt. Sedan vaknar han för dagen vid kl 5 :banana:
Känns avlägset att sova i eget rum här också, han sover i sin säng som är dockad intill vår. Han är i och för sig ganska lättväckt så han skulle kanske vakna mindre i eget rum men det känns ändå inte helt bra. Tror han skulle bli extra ledsen och vakna till mer om vi inte låg intill. Vi är nog inte redo själva heller utan vill ha kvar honom nära :heart
 
@soom det låter jättejobbigt med nattningsproblemen :( inga bra tips tyvärr, men jag känner igen det där med att de har svårt att tippa över sömnkanten ibland... Antar att man bara kan vänta tills de blir större..

På tal om det, hur bra sover era när de väl sover för natten? Kotten sover ju oftast 9-11 timmar utan att vakna ordentligt, men brukar behöva "support" med klappar och hitta nappen eller nallen typ varannan natt, ibland ännu mer. Många kompisar och bekanta har jämnåriga barn som sover i eget rum nu, det känns väldigt avlägset för oss pga att han behöver relativt mycket närhet nattetid.
Ser att jag skrivit varannan natt, det hade ju varit en dröm! Menade varannan timme under natten :D
 
Tack för svar @astilbe och @jeennnnyy Låter likt som det är för oss. Tror ju inte heller det är något fel :) men ibland undrar jag om alla andra har det som vi eller om de faktiskt får sova. Vi är nog inte heller redo för eget rum, även på dagen brukar en av oss sova/vila bredvid eftersom det är så mysigt, plus att de gånger vi inte gjort det och han vaknar själv blir han så ledsen :o
 
Tack för svar @astilbe och @jeennnnyy Låter likt som det är för oss. Tror ju inte heller det är något fel :) men ibland undrar jag om alla andra har det som vi eller om de faktiskt får sova. Vi är nog inte heller redo för eget rum, även på dagen brukar en av oss sova/vila bredvid eftersom det är så mysigt, plus att de gånger vi inte gjort det och han vaknar själv blir han så ledsen :o
Min treåring har ett eget rum, men kommer alltid till min säng innan 24 och sover resten av natten där. Har en 5 månaders lillasyster också, hon sover redan, för det mesta, bättre än sitt storasyskon (peppar, peppar...)
 
Så jobbigt det låter :(. Jag har inga käcka tips tyvärr, jag lägger med amning (på kvällen) och sambon i sele, hittills har han (lilla A, inte sambon) somnat oammandes i sängen exakt två gånger i sitt liv.
@soom det låter jättejobbigt med nattningsproblemen :( inga bra tips tyvärr, men jag känner igen det där med att de har svårt att tippa över sömnkanten ibland... Antar att man bara kan vänta tills de blir större..

På tal om det, hur bra sover era när de väl sover för natten? Kotten sover ju oftast 9-11 timmar utan att vakna ordentligt, men brukar behöva "support" med klappar och hitta nappen eller nallen typ varannan natt, ibland ännu mer. Många kompisar och bekanta har jämnåriga barn som sover i eget rum nu, det känns väldigt avlägset för oss pga att han behöver relativt mycket närhet nattetid.
Tack :heart Det hjälper lite med sympati. I verkligheten får jag bara veta att jag "måste vara mer bestämd", "har skämt bort henne" och "äh, det är väl klart att du kan natta henne" :meh:
Önskar att amning och sele funkade, men hon har genomskådat det...

När hon väl somnat sover hon hyfsat. Hon vaknar några gånger men somnar oftast snabbt om, som tur är. Förra veckan sov hon utan uppvak kl 22-530 en natt, det var så skönt.
 
Tack :heart Det hjälper lite med sympati. I verkligheten får jag bara veta att jag "måste vara mer bestämd", "har skämt bort henne" och "äh, det är väl klart att du kan natta henne" :meh:
Önskar att amning och sele funkade, men hon har genomskådat det...

När hon väl somnat sover hon hyfsat. Hon vaknar några gånger men somnar oftast snabbt om, som tur är. Förra veckan sov hon utan uppvak kl 22-530 en natt, det var så skönt.
Skit i dumbommarna i verkligheten och gnäll här istället, om det hjälper :heart Vi har ju haft sjukt svårnattade perioder så jag vet hur jobbigt det kan kännas. Och jag vet också att dom inträffar oavsett om vi gör exakt lika eller byter rutin, och oavsett hur "hårda" vi är eller inte. Barn är också människor som får för sig saker ibland, så är det bara. Dom som tycker en himla massa har kanske haft en sån där sällsynt unge som nattar sig själv... Snart är hon större och förhoppningsvis blir det lättare att få henne att komma till ro med tiden!
 
Jag har fortsatta nattningsproblem. Det knäcker mig. Hon somnar nästan. Jättetrött, nästan stängda ögon men kan inte ligga stilla. Jag har provat allt. Stryka över ryggen, buffa rumpa, vagga, hålla handen, hålla fast den kroppsdel som rör sig, kramas, sjunga, viska, ljudbok, white noise, låtsas sova, andas tungt, massera. Funkar inte. Amma funkar typ 1/6 av gångerna. Resterande gånger slutar med att hon blir övertrött och skriker sig till sömns. Med mormor somnar hon på 10 min. Knepet är att hon pillar i mormors hår. Om jag har provat samma sak? Jepp. Funkar inte. Nalle/snutte funkar inte. Hade hon bara kunnat slappna av hade hon somnat. Men jag vet inte vad jag ska göra för att få henne att slappna av.

Vad tufft det låter. Fungerar det kanske att hålla i henne helt och hållet och samtidigt läsa på en tråkig läsplatta (absolut inte rolig mobil) som hon kan titta på men inte finner tillräckligt underhållande för att bli upphetsad av. Det knepet brukar funka för min man ibland iaf.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
740
· Visningar
44 424
Senast: Queen
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 924
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 265
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp