Vinterföräldrar 17/18 del 7

Idag fyllde min lilla L två år! 🥳🎈
Två år med min envisa, busiga, knasiga lilla tjej.

Det händer så mycket hela tiden, pratar på som en tok (storebrorsan kunde knappt prata så när han fyllde tre). Till exempel kan hon nyfiket springa fram till kassarna när man handlat och fråga ”Vad har du köpt?”.
Grattis till tvååringen! Häftigt med så talför unge, jag kan längta lite dit. Här sägs det fortfarande nästan bara Mamma, Baba och Dä, och oftast utan logisk innebörd. Och så mycket illvrål förstås :angel: senaste dagarna har jag googlat mycket om den sk "tvåårstrotsen", även om trots kanske inte är helt rätt ord såklart.
Fler med starka viljor nu?
 
Idag fyllde min lilla L två år! 🥳🎈
Två år med min envisa, busiga, knasiga lilla tjej.

Det händer så mycket hela tiden, pratar på som en tok (storebrorsan kunde knappt prata så när han fyllde tre). Till exempel kan hon nyfiket springa fram till kassarna när man handlat och fråga ”Vad har du köpt?”.
Grattis! 🎂
 
Ja 🙈
Hon vill göra allt själv, försöker man hjälpa henne säger hon L, L, L väldigt gnälligt och viftar med händerna.

Vi är sjuka igen. Hon har inte gått på föris en hel vecka de senaste fem veckorna. :down:
Usch så jobbigt! Lite lika här i perioder, i veckan var han hemma för han hostade helt förskräckligt. Vi hade dock en supermysig dag så ibland är det härligt också :)
 
Kotten har mer eller mindre matvägrat på sistone, också sånt han normalt sett gillar. Leker mycket med besticken och vispar runt så maten yr, och kastar ännu mer (inklusive hela tallriken) om vi säger till... Men idag tog vi oss tid och lagade middag ihop alla tre, kotten fick hälla ingredienser i kastrullen, röra och duka. Han åt bättre än på länge, kanske en slump men han blir så stolt och glad när han får hjälpa till så vi behöver bli bättre på det. Han är bra på att säga ifrån när han kan själv, men också duktig på att be om hjälp av oss.

Just nu läser vi massor. Bäst är Alfons och en liten pixibok om mumin som jag läste typ 15 gånger igår :D och så är vi mycket i verkstaden. Jag bygger leksakskök och kotten sorterar skruv och "spikar".
 
Haft en äventyrlig vecka med först återbesök på sjukhuset i måndags, hade en annan läkare den här gången som var fantastisk i bemötandet med N som blivit betydligt mer osäker på folk i vårdkläder, de kan fortfarande inte säga varför han blir låg utan de ska planeras in att läggas in och göra en ny fasteprovokation när tid och plats finns.

så i onsdags visade han prov på att han kunde klättra ut ur sin säng :banghead: turligt nog verkade han ha klarat fallet bra så han slapp träffa läkare igen!
 
Vi trodde det var över, men återigen får lilltjejen reaktioner på tomat. Ska ringa bvc idag igen.
Hon blir röd, torr och varm i ansikte och på armarna. Märker direkt om det är köttfärssås eller lasagne på fsk.

Någon som har tips på hur vi får en bra köttfärssås utan tomat, man märker hur man fastnar i gamla vanor. Just köttfärssås är otroligt svårt att tänka om, vilket oxå är hennes favoritmat.
 
Grattis till tvååringen! Häftigt med så talför unge, jag kan längta lite dit. Här sägs det fortfarande nästan bara Mamma, Baba och Dä, och oftast utan logisk innebörd. Och så mycket illvrål förstås :angel: senaste dagarna har jag googlat mycket om den sk "tvåårstrotsen", även om trots kanske inte är helt rätt ord såklart.
Fler med starka viljor nu?

Ja, det är inte helt enkelt nu. Blir mycket missnöje men upplever att det går att parera ganska mycket om jag förbereder henne på saker och påminner att vi t.ex ska släcka efter vi läst den här boken. Går också allt lättare att förklara numera, vilket är skönt! "Du ska få snutta mamma efter vi borstat tänderna". Sedan blir det naturligt en hel del utbrott dagligen men bättre än innan vi hittade denna strategi.
 
Grattis till tvååringen! Häftigt med så talför unge, jag kan längta lite dit. Här sägs det fortfarande nästan bara Mamma, Baba och Dä, och oftast utan logisk innebörd. Och så mycket illvrål förstås :angel: senaste dagarna har jag googlat mycket om den sk "tvåårstrotsen", även om trots kanske inte är helt rätt ord såklart.
Fler med starka viljor nu?

Oh ja, här är det flera utbrott per dag. Nattningarna har också blivit ganska jobbiga, hon vill helt enkelt inte sova. Sen är hon supermysig också, såklart! Hon pratar hur mycket som helst, älskar att läsa och älskar att hjälpa till med olika saker, till exempel plocka ur diskmaskinen. Men utbrotten som sagt, huga.
 
Förkyld med feber igen :arghh::arghh::arghh: Jag har tappat räkningen på hur många gånger vi vabbat denna hösten. Hon var iaf på föris hela förra veckan, det är ändå nån sorts rekord tror jag :meh:
 
Vi lyckas oftast parera eller iaf hantera de flesta utbrottet. Prata och kramas, (samt att välja sina strider) är bästa strategierna. Igår tvärvägrade han tex klä på sig när vi skulle hem från fsk, eftersom han inte fick någon napp av mig. Då fick han helt enkelt bli arg (a la gråta och kasta sig på golvet) och leta igenom sin ryggsäck och konstatera att det inte fanns några nappar där, sen klädde han på sig utan ett pip. Att försöka tvinga eller övertala skulle varken funka lller kännas särskilt bra.

DDäremot är matsituationerna kassa, och där reder vi inte riktigt ut det. Har gott hopp om att det bara är kopplat till att sista (Tror jag) kindtänderna är på gång och det att det gör ont, men nästan ingen mat går hem, ens bland favoriterna. Yoghurt och fil, ibland gröt, är enda som duger. Och frukt. Känns så frustrerande när han uppenbart inte blir mätt :(
Dessutom har han varit dålig i magen stora delar av hösten och har senaste dagarna börjat peka på magen och säga Aj.. Fsk (och vi) är lite rädda att det ska vara någon allergi /intolerans så det får bli samtal till bvc imorgon...
 
Förkyld med feber igen :arghh::arghh::arghh: Jag har tappat räkningen på hur många gånger vi vabbat denna hösten. Hon var iaf på föris hela förra veckan, det är ändå nån sorts rekord tror jag :meh:
Det går om här också. Kotten hostar mest, vi vuxna snorar och är förkylda i omgångar... :arghh::meh:
 
Vi lyckas oftast parera eller iaf hantera de flesta utbrottet. Prata och kramas, (samt att välja sina strider) är bästa strategierna. Igår tvärvägrade han tex klä på sig när vi skulle hem från fsk, eftersom han inte fick någon napp av mig. Då fick han helt enkelt bli arg (a la gråta och kasta sig på golvet) och leta igenom sin ryggsäck och konstatera att det inte fanns några nappar där, sen klädde han på sig utan ett pip. Att försöka tvinga eller övertala skulle varken funka lller kännas särskilt bra.

DDäremot är matsituationerna kassa, och där reder vi inte riktigt ut det. Har gott hopp om att det bara är kopplat till att sista (Tror jag) kindtänderna är på gång och det att det gör ont, men nästan ingen mat går hem, ens bland favoriterna. Yoghurt och fil, ibland gröt, är enda som duger. Och frukt. Känns så frustrerande när han uppenbart inte blir mätt :(
Dessutom har han varit dålig i magen stora delar av hösten och har senaste dagarna börjat peka på magen och säga Aj.. Fsk (och vi) är lite rädda att det ska vara någon allergi /intolerans så det får bli samtal till bvc imorgon...

Låter som en bra strategi! Hoppas det inte är något knas med magen.

Här hemma har lilla F feber över 39 C och har kräkts tre gånger, alla på mig såklart. :D Tur vi fortsatt har amningen för hon dricker inte ens nyponsoppa just nu. Ska se om hon vill ha lite blåbär till middag.
 
Låter som en bra strategi! Hoppas det inte är något knas med magen.

Här hemma har lilla F feber över 39 C och har kräkts tre gånger, alla på mig såklart. :D Tur vi fortsatt har amningen för hon dricker inte ens nyponsoppa just nu. Ska se om hon vill ha lite blåbär till middag.
Isch, hoppas ni kommer ur det snart. Vi har klarat oss med hosta och snor hittills i höst men den varan har vi istället desto mer av...

BVC trodde inte direkt på någon intolerans, dels pga "sannolikhet" (mitt ord, inte hennes) och dels att han växer bra och inte har några direkta andra symptom. Däremot tyckte hon vi skulle testa att koka allt vatten till kotten igen och se om det blir skillnad. Vi har egen brunn och kokade allt till i somras pga lite förhöjda, om än tjänliga, halter av kolliforma bakterier...
 
Vi är hemma med ögoninflammation och har vart sedan i onsdags. Så nu övar vi på att vara blöjfria! Idag var iof en dålig dag, men 1-2 olyckor/dag idag fler. Men jag svär på toaletten på biltema för olyckan på biltema var toalettens fel!!! EN sensor som spolar automatiskt när man reser sig upp. När jag satte lilltjejen på ringen och satte mig på knä framför, för att hålla i. Så spolade den och hon blev rädd och ville inte försöka igen :(
Skittoalett!

Nya tag i morgon! Vi har ingen förskola fören på onsdag, så vi har några dagar kvar innan det är dags. Samt 3v ledigt över jul :) Dock får blöjan vara kvar för natten ett tag till.
 
Det matvägrande barnet har fått tillbaka lite aptit. En bidragande faktor var tydligen att äta med vuxengaffel, det vet ju alla att maten blir godare då :p
Ikväll har vi ätit julbord med mina föräldrar, bävade lite för hur det skulle gå men extra lång dagssömn och alfons på mobilen till barnet när han tröttnade räddade kvällen :D
 
Här har vi haft riktiga skitveckor, först har han varit förkyld och blodsockret bestämde sig förra helgen för att krascha till 3.0 en kväll 😬

så har sömnen krånglat av ovanstående orsaker, och som pricken över i så lyckades han ta sig fram till kaminen då jag la på ved och brände handen i tisdags så blivit omplåstrad ordentligt av sjukvården

Men han verkar inte särskilt brydd om att vänsterhanden är bränd utan kämpar på och bygger pussel och leker med båda händerna ändå 🤷‍♀️

så är det dessutom inbokat en ny svältprovokation till veckan så känns som vi inte gör annat än att träffa läkare/sjuksköterskor 😏
 
Här har det varit en skithelg. Hade så många planer inför helgen; titta på luciafirande på ridskolan, baka, ta in gran, tapetsera en vägg, träffa tomten, städa.
I fredags började lillan kräkas. Och sen har det fortsatt hela dagen igår och inatt. Nu kräktes hon senast vid 05 imorse så nu hoppas jag det är över. Och att vi andra klarar oss...
Tvättmaskinen har gått varm och jag har inte varit utanför dörren. Inget av ovanstående har blivit av förstås. Sista veckan innan jullov, massor att göra på jobbet, svärisarna kommer från England redan på fredag och kommer inte hinna få ordning på nånting innan dess 🤷‍♀️
 
Här har det varit en skithelg. Hade så många planer inför helgen; titta på luciafirande på ridskolan, baka, ta in gran, tapetsera en vägg, träffa tomten, städa.
I fredags började lillan kräkas. Och sen har det fortsatt hela dagen igår och inatt. Nu kräktes hon senast vid 05 imorse så nu hoppas jag det är över. Och att vi andra klarar oss...
Tvättmaskinen har gått varm och jag har inte varit utanför dörren. Inget av ovanstående har blivit av förstås. Sista veckan innan jullov, massor att göra på jobbet, svärisarna kommer från England redan på fredag och kommer inte hinna få ordning på nånting innan dess 🤷‍♀️

Var glad att det sker INNAN julafton. Stora tjejen kräktes i soffan på julafton, så alla som var med den kvällen insjuknade. En jul vi inte kommer glömma.
 
Var glad att det sker INNAN julafton. Stora tjejen kräktes i soffan på julafton, så alla som var med den kvällen insjuknade. En jul vi inte kommer glömma.
Ja det är väl tur i oturen att det händer innan jul. Om det inte blir så att vi andra smittas en efter en då, då kommer folk ändå ligga däckade... Mannens föräldrar åker från England och hans bror från Spanien så ingen som direkt bara kan åka hem om man blir dålig.

Storebrorsans första jul lyckades han få höstblåsor. Helt prickig och febrig, blev inställd jul. Lustigt att de ”alltid” lyckas pricka såna dagar.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
741
· Visningar
44 507
Senast: eyz
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 937
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 278
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp