Vinterföräldrar 17/18 del 7

Här har det varit en skithelg. Hade så många planer inför helgen; titta på luciafirande på ridskolan, baka, ta in gran, tapetsera en vägg, träffa tomten, städa.
I fredags började lillan kräkas. Och sen har det fortsatt hela dagen igår och inatt. Nu kräktes hon senast vid 05 imorse så nu hoppas jag det är över. Och att vi andra klarar oss...
Tvättmaskinen har gått varm och jag har inte varit utanför dörren. Inget av ovanstående har blivit av förstås. Sista veckan innan jullov, massor att göra på jobbet, svärisarna kommer från England redan på fredag och kommer inte hinna få ordning på nånting innan dess 🤷‍♀️

Håller tummarna att ni klarar er. Lilla F blev sjuk för över en vecka sedan, jag i måndags och kan först nu äta ok. Tur min man är en av de lyckligt lottade immuna så han kunnat ta hand om oss.
 
Håller tummarna att ni klarar er. Lilla F blev sjuk för över en vecka sedan, jag i måndags och kan först nu äta ok. Tur min man är en av de lyckligt lottade immuna så han kunnat ta hand om oss.

Hittills har ingen mer kräkts, och L kräktes senast i lördags så en vecka sen. Däremot fick jag feber i tisdags, var feberfri först igår men fortfarande utmattad och helt slut. Antar det är influensan. Så nu är det väl det vi får hoppas de andra klarar sig från istället 🤷‍♀️
 
Jobbigt för er som har sjukstuga inför jul! Håller tummarna att ni snart är friska allihop.

Vi har mest varit förkylda under hösten, sambon och jag är inne på tredje veckan i en som verkligen aaaldrig går över. Kotten har haft lättare varianter. Men både höstens vattkoppor och några vändor kräksjuka har vi undkommit från fsk, vilket är skönt. Har funderat lite på om det varit rotavirus som gått på fsk och kotten sluppit därför. Vi vaccinerade ju honom, men det gjordes ju inte som standard här i Östergötland. Det går ju inte veta, men skönt att ha sluppit iaf.

Matbiten går lättare igen, tror kindtänderna kommit upp bättre nu. Han är mer nyfiken igen och smakar det mesta om han får äta med vuxenbestick. Älskar sås! :D

Har gått ner på 45 minuter sovstund på dagen för att se om nattningarna går bättre, verkade vara dags... Hur mycket sover de andra ungarna i tråden?

Senaste är för övrigt att han säger nej varje gång vi pratar om att gå och lägga sig, både dag och kväll. Tidigare har han nästan alltid nickat ivrigt när vi pratat om pyjamas, sova i vagnen etc. Men nu ruskar han på sig och säger NEJ, och somnar sen som vanligt :D
 
Vi tänkte vaccinera mot vattkoppor! Någon mer som tänker det? Känns ju mest vettigt framför allt mot barnet och även ekonomiskt. Sprutan kostar cirka 700:-, vabb x antal dagar betydligt mer.

Jag måste lyfta upp det här inlägget för ja, det borde vi bestämt göra.
 
Har inte skrivit på länge men här händer mycket. Lilla F är snart 21 månader, väger cirka 12,4 kg och är längre än treåringarna på förskolan (tillhör de längsta 5 % än så länge enligt BVC:s diagram). Hon pratar enstaka treordsmeningar, mest "Dansa e bäst" och en gång "Pappa e dum". 😂

Hon vägrade att sova på förskolan fram till förra veckan, vilket gjort det lite stressigt för oss då vi måste hinna lägga henne halv tre hemma för att hon ska kunna läggas på kvällen i rimlig tid. Hon kommer fortsätta gå cirka 8-14 ett tag till dock då vi vill hinna umgås med henne på dagarna. Varannan dag hämtar min man, varannan dag jag, likaså med lämning. Kanske utökar till halv tre-tre så småningom. Vi hänger mycket med grannarna i närheten med småbarn, går hem till varandra på lekstunder.

Lilla F kastar sig ofta efter katternas torrfoder och stoppar bitar i munnen om man inte är snabb att stoppa henne. Äter väldigt bra och är oftast glad. Gillar pussel, bygga torn och framför allt leken "mysa" där man stoppar in alla gosedjur i soffan under mamma eller pappa.

Utbrott ja .... Idag var vi på Ikea och det blev några sammanbrott där hon kastade sig på marken när hon inte fick springa ifrån oss (hon drar hela tiden från oss var vi än är *pust*). Jag brukar bara ta upp henne och trösta om hon blir ledsen. Ryter ifrån ibland när jag tappar tålamodet men vi kramas efter.

Ammar fortsatt och samsover.

Ja, det är väl det som händer just nu!

Här kommer jag och svarar typ en månad senare :p, men här både ammas och samsovs det också fortfarande. Amningen är jag dock hjärtligt trött på (sedan rätt många månader 🙄) så jag försöker avsluta och lilla A försöker fortsätta... de större slutade när de var runt 18 månader så jag hade mina förhoppningar om att han skulle följa deras spår. Men så slog han ut en del av en framtand för några veckor sedan som skapar lite småskav, så nu hoppas jag att vi ska lyckas minska rätt mycket under julledigheten när jag är hemma och han inte behöver fylla på sin mammados på natten på samma sätt.
 
Idag fyllde min lilla L två år! 🥳🎈
Två år med min envisa, busiga, knasiga lilla tjej.

Det händer så mycket hela tiden, pratar på som en tok (storebrorsan kunde knappt prata så när han fyllde tre). Till exempel kan hon nyfiket springa fram till kassarna när man handlat och fråga ”Vad har du köpt?”.

Stort grattis, om än långt i efterskott! :)
 
Det matvägrande barnet har fått tillbaka lite aptit. En bidragande faktor var tydligen att äta med vuxengaffel, det vet ju alla att maten blir godare då :p
Ikväll har vi ätit julbord med mina föräldrar, bävade lite för hur det skulle gå men extra lång dagssömn och alfons på mobilen till barnet när han tröttnade räddade kvällen :D

Skönt att han börjar äta igen! Verkar magontet också ha minskat?
 
Här har vi haft riktiga skitveckor, först har han varit förkyld och blodsockret bestämde sig förra helgen för att krascha till 3.0 en kväll 😬

så har sömnen krånglat av ovanstående orsaker, och som pricken över i så lyckades han ta sig fram till kaminen då jag la på ved och brände handen i tisdags så blivit omplåstrad ordentligt av sjukvården

Men han verkar inte särskilt brydd om att vänsterhanden är bränd utan kämpar på och bygger pussel och leker med båda händerna ändå 🤷‍♀️

så är det dessutom inbokat en ny svältprovokation till veckan så känns som vi inte gör annat än att träffa läkare/sjuksköterskor 😏


Åh så jobbigt med massor av vårdkontakter, hoppas att ni snart får mer klarhet i vad det är (eller ännu hellre, att han helt enkelt får börja må bättre).
 
Jobbigt för er som har sjukstuga inför jul! Håller tummarna att ni snart är friska allihop.

Vi har mest varit förkylda under hösten, sambon och jag är inne på tredje veckan i en som verkligen aaaldrig går över. Kotten har haft lättare varianter. Men både höstens vattkoppor och några vändor kräksjuka har vi undkommit från fsk, vilket är skönt. Har funderat lite på om det varit rotavirus som gått på fsk och kotten sluppit därför. Vi vaccinerade ju honom, men det gjordes ju inte som standard här i Östergötland. Det går ju inte veta, men skönt att ha sluppit iaf.

Matbiten går lättare igen, tror kindtänderna kommit upp bättre nu. Han är mer nyfiken igen och smakar det mesta om han får äta med vuxenbestick. Älskar sås! :D

Har gått ner på 45 minuter sovstund på dagen för att se om nattningarna går bättre, verkade vara dags... Hur mycket sover de andra ungarna i tråden?

Senaste är för övrigt att han säger nej varje gång vi pratar om att gå och lägga sig, både dag och kväll. Tidigare har han nästan alltid nickat ivrigt när vi pratat om pyjamas, sova i vagnen etc. Men nu ruskar han på sig och säger NEJ, och somnar sen som vanligt :D

Lilla A läser bestämt oss vuxna rätt bra i sömnfrågan :p. Jag tycker (/önskar) att barn ska vara vakna på dagen och jag kan oftast inte lägga honom, så jag har (oftast) slutat att försöka. Sambon å andra sidan tycker att det är skönt med sovande barn, och med honom sover lilla A i upp till 2 h...
 
Skönt att han börjar äta igen! Verkar magontet också ha minskat?
Ja det verkar så, nu är magen mest fascinerande och inte ajaj. Men vi kokar också allt dricksvatten till honom igen så kanske beror det på det. Planen är att göra så ett tag och sen sluta i januari någon gång och se om det kommer tillbaka. :)
 
Lilla A läser bestämt oss vuxna rätt bra i sömnfrågan :p. Jag tycker (/önskar) att barn ska vara vakna på dagen och jag kan oftast inte lägga honom, så jag har (oftast) slutat att försöka. Sambon å andra sidan tycker att det är skönt med sovande barn, och med honom sover lilla A i upp till 2 h...
Så intressant att det funkar med båda sätten! Somnar A på kvällarna om han sover 2 timmar dagtid? :o vet ju att det är superolika mellan olika barn iofs, men kotten har inte sovit 2 timmar på närmare ett år nu, så det låter så länge :p
Jag är tudelad till dagsömnen, skönt att hinna fixa undan saker som är svåra att göra med kotten i hasorna, men meckigare att planera dagen. Och jag längtar tills vi slipper släpa barnvagnen fram och tillbaka till fsk varje dag!
 
Så intressant att det funkar med båda sätten! Somnar A på kvällarna om han sover 2 timmar dagtid? :o vet ju att det är superolika mellan olika barn iofs, men kotten har inte sovit 2 timmar på närmare ett år nu, så det låter så länge :p
Jag är tudelad till dagsömnen, skönt att hinna fixa undan saker som är svåra att göra med kotten i hasorna, men meckigare att planera dagen. Och jag längtar tills vi slipper släpa barnvagnen fram och tillbaka till fsk varje dag!

Jo, båda sätten fungerar just nu (fast han somnar förstås vid olika tid på kvällarna beroende på dagsömnen), men jag gissar att det beror på att han får lite sömnbrist av helgerna med mig som han sedan tar igen under veckorna med sambon :p. Hade jag varit hemma mer så tror jag att han hade ställt om till längre nattsömn istället, men det hinner han inte riktigt just nu. Men överlag så tror jag att det är bra att ha ett längre perspektiv på sömnen än dag-för-dag när barnen börjar bli lite större, jag minns t ex från när mina stora barn slutade sova på dagen att de sov vissa dagar (och då kunde det bli relativt långa sömnstunder) men var vakna helt andra.
 
God jul alla trådens mammor och barn! Hoppas ni får en lugn och frisk jul.
20191130_134937.jpg
 
Här har talet börjat lossna rejält nu. Han säger ja och nej mycket tydligare än innan, härmar fler ord (och inte mest tonfall som innan) , säger färger mm, och idag sa han för första gången ett ord vi förstod, för att visa vad han ville göra :) ordet var naturligtvis rida! :D
Sen hoppade han omkring på min rygg och kastade sig tjutande ner i sängen, om och om igen. Lyckan är verkligen total (hos oss allihopa :p) när han säger något och vi fattar!
 
Inläggningen innan jul blev inställd pga platsbrist så får hoppas att det blir av rätt fort efter årsskiftet men hans blodsocker har varit över förväntan hela julen trots att han verkar få tänder och inte är supersugen på mat, varit ner under 4 några gånger då lunchen blivit sen men inga superlåga (peppar peppar) men käkar på nätterna igen och verkar faktiskt må bättre så.

Imorgon firar vi nyår vänner och deras barn av samma årsmodell, men födda i augusti och oktober så blir nog väldigt trevligt men ovanligt att N är äldst i sällskapet, annars är han oftast yngst :D
 

Bifogade filer

  • 80688617_2425543924429096_2779734466405335040_n.jpg
    80688617_2425543924429096_2779734466405335040_n.jpg
    213,6 KB · Visningar: 28

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
741
· Visningar
44 528
Senast: eyz
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 943
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 283
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp