Vinterföräldrar 17/18 del 7

Äntligen hittat något som kan roa han en liten stund som inte är att gå ut, klättra eller bada!

pussel verkar vara bästa som finns!:D
Kul att pussel funkar! Här blev ett gammalt mechano bästa julklappen, han fixar inte att skruva och så än, men bär runt på skiftnyckel och muttrar i hela huset :D Och igår ägnade han en lång stund åt att tömma en burk med tandpetare och sen stoppa in dom i burken igen, för att sen göra om det :p Lite skönt med allt som innebär en stunds självständig lek...
 
Här är det nu slut på tre veckors julledigt, imorgon väntar jobb och förskola. Kotten blev oerhört besviken när jag berättade att han skulle till sin förskola imorgon. "Näääe!" Så det kan bli en ledsen lämning imorgon, men jag tror han kommer in i det fort. Påminde honom om att han kommer få träffa sina pedagoger och speciellt favoritvikarien och då sken han upp litegrann :)

Hela julen har han skämt bort oss med sovmorgon till allt mellan 7 och halv 9,men imorgon ringer klockan 6.30. Sambon försöker natta barnet just nu, det går... sådär. Låter som en elefant håller på att välta sänglampor och annat i sovrummet O_o
 
Här är det nu slut på tre veckors julledigt, imorgon väntar jobb och förskola. Kotten blev oerhört besviken när jag berättade att han skulle till sin förskola imorgon. "Näääe!" Så det kan bli en ledsen lämning imorgon, men jag tror han kommer in i det fort. Påminde honom om att han kommer få träffa sina pedagoger och speciellt favoritvikarien och då sken han upp litegrann :)

Hela julen har han skämt bort oss med sovmorgon till allt mellan 7 och halv 9,men imorgon ringer klockan 6.30. Sambon försöker natta barnet just nu, det går... sådär. Låter som en elefant håller på att välta sänglampor och annat i sovrummet O_o
Fick ta över efter nästan 1,5 timme när sambon inte orkade mer...
Frågade då kotten om något var fel, "da" dvs ja) och sen (eftersom han reagerade så starkt tidigare under dagen) om han var lite orolig över förskolan imorgon. "Da", med eftertryck. :heart

Så då pratade vi lite om hur roligt han hade där innan jul och att vi kommer sakna varandra på dagarna men alltid ses igen på eftermiddagen. Sen fick han somna med huvudet i mitt knä, slocknade inom 5 minuter. Aj i mammahjärtat alltså, det rör sig mycket i huvudet på en tvååring, lätt att glömma när man har en som inte säger så mycket... :heart
 
Nu har vi ägnat lååång stund att ens få på lilltjejen kläder, för första dagen på fsk på 3v. Vi har under dessa veckor knappt fått på henne kläder här hemma, trosor och strumpor på sin höjd en tröja, annars är det brottning som gäller.
Men skuttade glatt iväg (med kläder på) till bilen för att åka till fsk.

Får se hur lyckliga dom blir på fsk, för jag kommer bi en sådan där arg mamma om de tar på henne blöja vid vilan, för då är den kvar till vi hämtar. lilltjejen är helt blöjfri sedan 20/12, även på natten. Då hon inte bara vägrar kläder... :p
Men hon klarade resa till och från Öland med 1 olycka, vilket var på resan dit. Ingen olycka alls, väl på öland och ingen hem.

Till julklapp var hennes absolut bästa grej en leksaksaffär från Jula, hon bara älskar den, över allt annat.
 
@YaHilweh Skönt med blöjfritt barn! Här hade vi en blöjfri dag på jullovet utan olyckor (dock med blöja på natten), men då fick vi rutinpotta ofta och locka med klistermärken. Säger till själv gör hon inte, så vi kände att det inte var läge att ta bort blöjan på förskolan än. Bajsat i blöjan har hon inte gjort på säkert ett halvår, där säger hon alltid till att hon vill gå till pottan.

Vi har en riktig pratkvarn, och jag har börjat förstå att hon berättar saker som hänt tidigare. På jullovet pratade hon mycket om vem som puttat vem på förskolan, nästan så att det låter som om puttas är det enda de gör om dagarna ;) Hon kan räkna till tio, men ibland blir det fel och då säger hon "ett, två fem, sex" eller så istället. Men oftast blir det rätt! Rita är favoritaktiviteten här, hon ritar och ritar och fyller papper efter papper så fort hon får chansen.
 
Här stöps en hästtjej!

Hon tog återgången till förskolan ok. Vi visade bilder därifrån och pratade om det så hon var förberedd men var lite ledsen andra dagen. Nu tycks hon trivas bra igen och också kunna sova där tack och lov, även om det blir korta stunder.
 

Bifogade filer

  • 20200112_104931.jpg
    20200112_104931.jpg
    251,2 KB · Visningar: 25
Kotten har börjat avsky att bada. Han älskade sin badbalja till i höstas, nu bryter han ihop fullständigt vid omnämnande av bad eller dusch,gråter och försöker springa därifrån. Vi har minimerat tillfällena, tvättlappar räcker ganska långt på en sån liten, men ibland (typ nu) är ju hela han täckt i smuts, jordgubbssylt eller vad det nu är. Känns inte kul att tvinga men i de lägena blir det en snabb dusch trots protester. Någon mer med badvägrare?
 
Kotten har börjat avsky att bada. Han älskade sin badbalja till i höstas, nu bryter han ihop fullständigt vid omnämnande av bad eller dusch,gråter och försöker springa därifrån. Vi har minimerat tillfällena, tvättlappar räcker ganska långt på en sån liten, men ibland (typ nu) är ju hela han täckt i smuts, jordgubbssylt eller vad det nu är. Känns inte kul att tvinga men i de lägena blir det en snabb dusch trots protester. Någon mer med badvägrare?

Fungerar det att bada eller duscha gemensamt? Vi gör alltid det men vi har också badkar. Hon blev väldigt upprörd en gång när jag skulle spola av henne och jag stod utanför. Gissar att de börjar värna sin integritet allt mer nu, att de inte vill att man gör saker mot dem utan att de får vara med i besluten.
 
Fungerar det att bada eller duscha gemensamt? Vi gör alltid det men vi har också badkar. Hon blev väldigt upprörd en gång när jag skulle spola av henne och jag stod utanför. Gissar att de börjar värna sin integritet allt mer nu, att de inte vill att man gör saker mot dem utan att de får vara med i besluten.
Alltid tillsammans när vi duschar, men det hjälper inte. Tyvärr har vi inget badkar, det skulle nog underlättat eftersom baljan börjar bli väldigt liten.

Har så svårt att avgöra om han är rädd för duschen på något sätt, eller om han bara inte vill. (Upplever precis som du en ständigt ökande integritet) Båda känslorna är lika okej såklart, men det skulle underlätta att fundera hur en ska hantera det.
 
Alltid tillsammans när vi duschar, men det hjälper inte. Tyvärr har vi inget badkar, det skulle nog underlättat eftersom baljan börjar bli väldigt liten.

Har så svårt att avgöra om han är rädd för duschen på något sätt, eller om han bara inte vill. (Upplever precis som du en ständigt ökande integritet) Båda känslorna är lika okej såklart, men det skulle underlätta att fundera hur en ska hantera det.

Skulle några nya roliga badleksaker funka? Som han bara får leka med i duschen/baljan?
 
Det kan vara en idé :) han gillar ju också att leka kök och diska, funderar på om vi kan leka med badbaljan någon annanstans, även om det innebär översvämning :D
Sett en badleksak i form av groda som spottar ut skum :D ...lite fel väder nu men i somras hade vi baljan på balkongen, det var poppis! Så att bara byta rum baljan är i kan nog funka:up:
 
Suck, kotten blev igår hemskickad från fsk med prickar de sa var vattkoppor. Igen. Första gången var ju i höstas om någon minns. Men inte heller denna gång verkar det vara vattkoppor utan virusprickar eller liknande. Så här vabbar vi piggt barn och försöker iallafall uppskatta att vi får mer tid och dagsljus tillsammans...
Visar det sig inte vara vattkoppor nu heller tänker jag nog ringa bvc och fråga om vaccinationer. Någon som vaccinerat mot vattkoppor av er andra?
 
Vi har tagit första sprutan mot vattkoppor, andra är nästa vecka. Vi kände oss väldigt trötta på VAB och sjukt barn och efter lite skräckhistorier om vattkoppor på jobbiga ställen kände vi att vi ville vaccinera mot det vi kunde 🙈
 
Skönt med blöjfria barn! Vi har tänkt vänta till sommaren, känns som om det är lite lättare då med längre ledighet, mindre kläder och varmare väder.
 
Här är vi blöjfria hemma, men det funkar inte på fsk. Hon har inte tid där, är runt och hjälper till med allt annat men hinner inte känna när hon är kissnödig. Så vi är blöjfria hemma men åter med blöjor på fsk. Dock lämnar vi utan och hämtar utan.
 
Suck, nattningarna nu är inte av denna värld. Har aldrig förr varit med om att han verkligen kämpar emot sömnen som nu. Först bus och stoj i sängen, sen när han tillslut börjar komma till ro kastar han iväg nallen eller nappen för att inte somna. Har alltid förr somnat knall och fall när han väl somnar, nu kan han vakna 3-4 gånger och kämpa emot tröttheten innan han "ger sig". Ikväll tog det två timmar.

Dsgsvilan nyligen minskad till 45 minuter, men är inte 100 på att förskolan håller tiden som dom säger. Vet inte om vi behöver minska mer eller om han beter sig såhär för att han blir övertrött... Men att kunna ägna sig åt något gemensamt om kvällarna vi vuxna är ju bara att glömma...
 
Suck, nattningarna nu är inte av denna värld. Har aldrig förr varit med om att han verkligen kämpar emot sömnen som nu. Först bus och stoj i sängen, sen när han tillslut börjar komma till ro kastar han iväg nallen eller nappen för att inte somna. Har alltid förr somnat knall och fall när han väl somnar, nu kan han vakna 3-4 gånger och kämpa emot tröttheten innan han "ger sig". Ikväll tog det två timmar.

Dsgsvilan nyligen minskad till 45 minuter, men är inte 100 på att förskolan håller tiden som dom säger. Vet inte om vi behöver minska mer eller om han beter sig såhär för att han blir övertrött... Men att kunna ägna sig åt något gemensamt om kvällarna vi vuxna är ju bara att glömma...

Ni är inte ensamma, här är också en svårsövd dam just nu. Ingen aning om det är åldern eller något annat. Hon sover ca 1 h mitt på dagen och behöver verkligen det, hon orkar absolut inte med dagen annars.
 
Suck, nattningarna nu är inte av denna värld. Har aldrig förr varit med om att han verkligen kämpar emot sömnen som nu. Först bus och stoj i sängen, sen när han tillslut börjar komma till ro kastar han iväg nallen eller nappen för att inte somna. Har alltid förr somnat knall och fall när han väl somnar, nu kan han vakna 3-4 gånger och kämpa emot tröttheten innan han "ger sig". Ikväll tog det två timmar.

Dsgsvilan nyligen minskad till 45 minuter, men är inte 100 på att förskolan håller tiden som dom säger. Vet inte om vi behöver minska mer eller om han beter sig såhär för att han blir övertrött... Men att kunna ägna sig åt något gemensamt om kvällarna vi vuxna är ju bara att glömma...

Ronja är otroligt svårsövd om kvällen ifall hon sovit för länge på dagen. Max 30min funkar annars tar läggningarna 2-3h. När vi är hemma hela dagarna är det inte alltid hon sover alls. utan håller sig vaken och lägger sig tidigt istället.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
740
· Visningar
44 387
Senast: Queen
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 914
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp