Vinterföräldrar 17/18 del 7

L har haft det lite kämpigt på nya avdelningen, men nu börjar det lossna. Hon har fått flera kompisar, speciellt en leker hon mycket med, och vill att hon ska komma och hälsa på. Det ska vi försöka ordna, ska bara räkna ut hur man gör, klasslistor med kontaktuppgifter finns ju inte och jag har aldrig sett varken barnet eller föräldrarna (misstänker att det är ett 15-timmarsbarn - hon finns iaf, eftersom pedagogerna också berättar att dom leker mycket :p)

Humöret är svajigt och viljan av stål. Imorse bröt hon ihop för att vi inte parkerade "i hörnet" (oklart var, vi stod där hon visade men antagligen nån centimeter fel). I förrgår ville hon inte följa med hem, så hon var fullständigt förstörd tills pappa kom en timme senare. Av nån anledning är hon mycket medgörligare med pappa än med mig :cautious:

Hon tycker om siffror och bokstäver. Hon vill gärna jobba, vilket betyder att skriva sitt namn på datorn, skriva ut och lägga i plastficka. Hon tycker om att hjälpa till med det mesta, speciellt sånt som innefattar vatten.
Hon har en stor förkärlek för gult, vilket hållt i sig hela livet.
 
L har haft det lite kämpigt på nya avdelningen, men nu börjar det lossna. Hon har fått flera kompisar, speciellt en leker hon mycket med, och vill att hon ska komma och hälsa på. Det ska vi försöka ordna, ska bara räkna ut hur man gör, klasslistor med kontaktuppgifter finns ju inte och jag har aldrig sett varken barnet eller föräldrarna (misstänker att det är ett 15-timmarsbarn - hon finns iaf, eftersom pedagogerna också berättar att dom leker mycket :p)

Humöret är svajigt och viljan av stål. Imorse bröt hon ihop för att vi inte parkerade "i hörnet" (oklart var, vi stod där hon visade men antagligen nån centimeter fel). I förrgår ville hon inte följa med hem, så hon var fullständigt förstörd tills pappa kom en timme senare. Av nån anledning är hon mycket medgörligare med pappa än med mig :cautious:

Hon tycker om siffror och bokstäver. Hon vill gärna jobba, vilket betyder att skriva sitt namn på datorn, skriva ut och lägga i plastficka. Hon tycker om att hjälpa till med det mesta, speciellt sånt som innefattar vatten.
Hon har en stor förkärlek för gult, vilket hållt i sig hela livet.
Vad skönt att det börjar lossna med kompisar :) Känner igen det där med att inte vilja lämna förskolan. G är ofta lite låg när det ska lämnas på morgonen, jag kan aldrig lämna honom i dörren så som många andra gör utan han behöver sitta i mitt knä en stund. Men när han ska bli hämtad på eftermiddagen vill han absolut inte åka hem heller :p Här spelar det dock ingen roll vem av oss vuxna som lämnar/hämtar, på gott och ont.
 
Det ska vi försöka ordna, ska bara räkna ut hur man gör, klasslistor med kontaktuppgifter finns ju inte och jag har aldrig sett varken barnet eller föräldrarna (misstänker att det är ett 15-timmarsbarn - hon finns iaf, eftersom pedagogerna också berättar att dom leker mycket :p)
Hoppar in och stör i tråden 🙈 Men ni kanske kan lägga en lapp i barnets fack där ni skriver att ni gärna vill ses och leka och lämna ert mobilnummer? Så gjorde jag med uppmaning från en pedagog när vår son gärna ville leka med ett barn som han klickade så bra med på förskolan 😊
 
Hoppar in och stör i tråden 🙈 Men ni kanske kan lägga en lapp i barnets fack där ni skriver att ni gärna vill ses och leka och lämna ert mobilnummer? Så gjorde jag med uppmaning från en pedagog när vår son gärna ville leka med ett barn som han klickade så bra med på förskolan 😊
Har funderat på det, tänkte jag skulle fråga personalen om det är ok eller hur man annars gör.


Häromdagen tog L mig i handen och gick bestämt i väg mot ett annat barn, "jag ska fråga en sak" sa hon. Väl framme vågade hon inte utan stod bara tyst och tittade, så jag frågade henne vad det var hon ville fråga. "Bajs!" klämde hon fram och så skrattade båda. Det är det mest använda ordet just nu, tätt följt av kiss, prutt och fis.
 
Har funderat på det, tänkte jag skulle fråga personalen om det är ok eller hur man annars gör.


Häromdagen tog L mig i handen och gick bestämt i väg mot ett annat barn, "jag ska fråga en sak" sa hon. Väl framme vågade hon inte utan stod bara tyst och tittade, så jag frågade henne vad det var hon ville fråga. "Bajs!" klämde hon fram och så skrattade båda. Det är det mest använda ordet just nu, tätt följt av kiss, prutt och fis.
Låter lite som E, som har börjat begripa det här med rim. En middag ägnade han lång tid att skratta åt att majs rimmar på... BAJS! Följt av gapskratt. Och pruttar och pruttljud är superkul. :D
 
Usch, igår fick E solsting, eller det är vad vi tror iallafall...
Trots att vi tycker att vi är noga med keps, kläder/uv-kläder, äter i skuggan/inne och E hade både ätit stora mängder melon, lite extra salt och druckit flera glas så blev han plötsligt dålig på eftermiddagen. Hängig och loj, lite förvirrad (vägrade först gå och lägga sig, skulle bara ut och gå runt), och helt kokhet, plus klagade över ont i magen/"överallt" och illamående. :(

Han sov från ca 15.30 igår till 7.30 idag, med AC på fullt blås i rummet fram till natten och våt handduk på pannan. Idag är han sig själv igen. Men riktigt läskigt var det att se sin plutt så dålig... Gissar att det mycket beror på att han håller igång så, trots värmen kör han fullt rejs och svettas uppenbarligen ganska mycket.
 
Idag la vi bort blöjorna dagtid, har ju känts länge som att det är dags att ta tag i det och att han är redo, men har inte orkat när vi jobbat och E gått på fsk.

Det har gått över förväntan med några olyckor men annars säger han till och går och sätter sig på pottan/toaletten. Vi kör nån sorts mellanting mellan rutinmässiga toabesök/påminna och att han ska känna själv när det är dags, just för att han är så stor nu ändå.

Tror det är jobbigast för oss föräldrar :rofl: eftersom det faktiskt är ganska smidigt med blöjor ändå... Men nu har jag bestämt att vi inte ska backa som förra sommaren :p

Är det fler barn i tråden som fortfarande har blöja?
 
L har varit utan blöja dagtid sen förra sommaren, det var helt okomplicerat. Nattblöjan har vi däremot inte lyckats bli av med än. Försökte när vi slutade dagtid, men det var olyckor varje natt så det gav vi upp efter ett tag. Försökte nyligen igen, men hon blir arg när vi ska ta upp henne på pottan. Det är väldigt svårt att motivera sig att gå ur sängen kl 2 när man vet att man måste lirka med en arg unge... så vi pausar det ett litet tag till, och pratar mycket om det. Hon kissar flera gånger varje natt, utan att vakna.
 
G är blöjfri dagtid sedan förra sommaren. Det sker fortfarande lite olyckor periodvis men mest för att han är sen till toaletten, så det hinner komma innan han springer fram. Det är inte så farligt, man får bara se till att alltid ha lite extrakläder med sig. Nattetid har vi dock fortfarande blöja. Skönt att läsa att vi inte är ensamma om det :p. Vi testade först att ta bort nattblöjan också men efter alltför lång period av dålig sömn pga olyckor så gav vi upp den delen. Det är allt fler nätter han är torr, så förhoppningsvis ger sig nätterna av sig själv till slut. Vi gör inget särskilt för att träna den delen men säger att det är jättebra när han går och kissar, och ignorerar de gånger det kommit kiss i blöjan.
 
Vi är helt blöjfria 😊 Och hon sköter det toppen, väldigt sällan olyckor. Nån gång när hon inte hunnit i tid, är distraherad av lek eller är övertrött.. Vi började väl förra sommaren, både natt och dag. Natt har aldrig varit problem för hon hade alltid torr blöja på morgonen ändå. Hon ville dock inte börja bajsa på pottan förra sommaren utan de släppte först helt början av detta året, det fick ta sin tid tills hon var redo för det. Kissandet gick ändå felfritt.

Skönt att bara ha ett blöjbarn hemma 😜
 
Kul att höra om era erfarenheter! Nattetid tror jag inte vi blir av med än, och tänker inte stressa med det heller utan tänker att det ger sig med tiden :)

@Cattaflajna Hur gjorde ni med bajset om hon inte ville göra det på pottan? Sa hon till och så fick hon en blöja? Misstänker att E inte kommer vara lika lätt med bajset, hittills har han aldrig gjort det på pottan eller toa, men gått undan ibland och gjort det på gräsmattan eller i ett stängt rum... Man märker ibland att han blir lite extra stimmig och då är det oftast bajs på gång men han vill sällan erkänna det...
 
Är det förresten någon mer som dagligen är den dummaste mamman på jorden? :p E är inne i en period igen där minsta tillsägelse eller motgång framkallar utbrott och en lång harang av "dumma mamma/pappa!" Lägger inte så jättestor vikt vid det, men brukar försöka uppmuntra honom att berätta vad han känner istället, så att vi förstår. Samtidigt är det ganska lätt att låta sig provoceras, speciellt när man redan är trött. Orimligt egentligen hur en treåring kan trycka på preciiiis rätt knappar :o
 
Är det förresten någon mer som dagligen är den dummaste mamman på jorden? :p E är inne i en period igen där minsta tillsägelse eller motgång framkallar utbrott och en lång harang av "dumma mamma/pappa!" Lägger inte så jättestor vikt vid det, men brukar försöka uppmuntra honom att berätta vad han känner istället, så att vi förstår. Samtidigt är det ganska lätt att låta sig provoceras, speciellt när man redan är trött. Orimligt egentligen hur en treåring kan trycka på preciiiis rätt knappar :o
Vid läggning brukar G ibland säga att jag inte är hans mamma eller att han vill ha en ny mamma :cautious: Jag brukar dock inte ta så illa vid mig, vet att han brukar tycka om mig annars :p Men ja, han kan verkligen trycka på rätt knappar! Och mitt tålamod är inte det bästa just nu! Tur att han har en pappa som orkar mer.
 
Kul att höra om era erfarenheter! Nattetid tror jag inte vi blir av med än, och tänker inte stressa med det heller utan tänker att det ger sig med tiden :)

@Cattaflajna Hur gjorde ni med bajset om hon inte ville göra det på pottan? Sa hon till och så fick hon en blöja? Misstänker att E inte kommer vara lika lätt med bajset, hittills har han aldrig gjort det på pottan eller toa, men gått undan ibland och gjort det på gräsmattan eller i ett stängt rum... Man märker ibland att han blir lite extra stimmig och då är det oftast bajs på gång men han vill sällan erkänna det...

Hon bad om blöja när hon behövde bajsa 😊
 
Är det förresten någon mer som dagligen är den dummaste mamman på jorden? :p E är inne i en period igen där minsta tillsägelse eller motgång framkallar utbrott och en lång harang av "dumma mamma/pappa!" Lägger inte så jättestor vikt vid det, men brukar försöka uppmuntra honom att berätta vad han känner istället, så att vi förstår. Samtidigt är det ganska lätt att låta sig provoceras, speciellt när man redan är trött. Orimligt egentligen hur en treåring kan trycka på preciiiis rätt knappar :o

Här säger hon att hon blir arg på en när hon inte får som hon vill 😅 ..största utbrotten är fortfarande när vi ska lämna kusinerna… men då är det tårar.
 
L fortsättet prata om Agnes, det är väldigt mycket Agnes. Har fått telnr till mamman, personalen frågade om dom fick lämna det till mig. Skickade ett sms för en vecka sen, men har inte fått nåt svar. Jättekonstigt tycker jag, är det ett nej då? Om det är det, varför sa hon då ja till att lämna ut nr? Är det för påstridigt att försöka igen? Ska jag bara släppa det och säga att det inte går varje gång L pratar om allt dom ska göra när Agnes kommer hit? Ska jag skicka ett sms till? Ska jag ringa (usch)?
 
L fortsättet prata om Agnes, det är väldigt mycket Agnes. Har fått telnr till mamman, personalen frågade om dom fick lämna det till mig. Skickade ett sms för en vecka sen, men har inte fått nåt svar. Jättekonstigt tycker jag, är det ett nej då? Om det är det, varför sa hon då ja till att lämna ut nr? Är det för påstridigt att försöka igen? Ska jag bara släppa det och säga att det inte går varje gång L pratar om allt dom ska göra när Agnes kommer hit? Ska jag skicka ett sms till? Ska jag ringa (usch)?

Lustigt att du inte fått svar.. jag hade nog testat att smsa igen och om jag inte fått svar då tagit det som ett nej. Tänker att hon eventuellt kan ha glömt svara, händer ju en själv ibland också.. brukar dock komma på det dagen efter 😜
 
L fortsättet prata om Agnes, det är väldigt mycket Agnes. Har fått telnr till mamman, personalen frågade om dom fick lämna det till mig. Skickade ett sms för en vecka sen, men har inte fått nåt svar. Jättekonstigt tycker jag, är det ett nej då? Om det är det, varför sa hon då ja till att lämna ut nr? Är det för påstridigt att försöka igen? Ska jag bara släppa det och säga att det inte går varje gång L pratar om allt dom ska göra när Agnes kommer hit? Ska jag skicka ett sms till? Ska jag ringa (usch)?

Ring!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
744
· Visningar
44 599
Senast: eyz
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 955
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp