Vinterföräldrar 17/18 del 7

Ls humör är helt ok för tillfället. De stora utbrotten kommer ganska sällan, oftast blir det inte mer än "då får du inte x! Fnys :mad:" och så klampar hon iväg med armarna i kors. Det händer flera gånger om dagen, men det är ju inte så farligt.
Hon är fortsatt väldigt mammig och vill inte göra nånting själv, vilket kan bli en aning påfrestande.
Väldigt intresserad av bokstäver och siffror. Har ett bokstavspussel som är väldigt populärt, med hjälp av det har hon lärt sig bokstäverna och skriver gärna sitt namn med dem. "Läser" gärna, dvs bokstav för bokstav, hur det hänger ihop med ljuden har hon inte greppat. Har en bok med bilder och så står ordet under. Vi bokstaverade G-R-Ä-V-M-A-S-K-I-N och vad blir det? Traktor! :laugh:
Räknar till 12, sen kommer sjuttinitti och ettiett.

Jag är (äntligen) gravid, och mår inte jättebra. Hunden hade ätit gräs och sedan kräkt. Dagen efter var det min tur, när jag berättade det för mannen säger L "har du kräkt? Varför? Har du ätit gräs?!" :laugh:
Grattis till graviditeten! :heart
Kul att hon är så intresserad av bokstäver och siffror :) har själv tänkt att ett bokstavspussel nog kan vara en kul grej. E känner igen sin egen bokstav men mycket mer har vi inte tittat på. Han är också jätteintresserad av siffror och vill bla leka affär (hittar på priser), kolla klockan och väga saker. Efter 10 kommer här siffran "tusentals" :D
 
Grattis @soom !

Här är det hyfsat mycket testande av gränserna, sällan större utbrott då hon kan resonera och förklara sina känslor, vilket är skönt! Vi har ett tallriksunderlägg med bokstäver men hon är inte intresserad. Räknar till 20. Har riktigt snygg sits när hon rider. 😁

Vad mer? Hon älskar sin lillasyster men kan bli för klängig och hänga på henne. Lillasyster verkar dock ok med det men vi måste ha lite koll ändå. Ska lillasyster ligga på mage i babygymmet ska hon det med. Pratar lillasyster med fötterna gör hon detsamma osv.

Läggningarna kan vara sega, men vi tycker rutinen är ok ändå. Jag läser först tre sagor, ofta bärande bebis. Sedan läser pappa tre sagor i mörkret. Ibland vill hon ned däremellan för att hon inte är trött, det får hon men får ingen platta eller tv då utan får leka själv.
 
E är äntligen tillbaka på förskolan! Drygt en månad senare än jag trodde pga sin skada och försenad lillasyster. Han var SÅ glad (och blyg) imorse, tänk er ett barn sover gömmer sig bakom en, men samtidigt studsar upp och ner vid åsynen att sin favoritfröken :D

Tre dagar i veckan blir det förskola under hösten, måndag och fredag är hela familjen hemma tillsammans. Känns skönt med någon sorts rutin igen. :)
 
Här har förskolestarten blivit försenad 😩 pga personalbrist… förhoppningen nu är att hon börjar i oktober. Känns så segt… hade verkligen behövt ha ett mindre barn hemma 😝 mest för att hon är så uttråkad hemma just nu och så gärna vill leka med andra barn
 
Suck, jag känner mig så uppgiven... Vi tog av blöjan dagtid på E kring midsommar. Första halvan av sommaren gick bra, några olyckor såklart, men inget konstigt. I slutet av sommaren började det gå sämre, tror vi slappnade av både vi och han... Sen föddes lillasyster för drygt fem veckor sen och sen dess känns det som vi knappt gjort annat än att byta byxor. Vissa dagar kan han hålla sig med någon enstaka påminnelse, men andra dagar kan vi byta 3-4 byxor på typ två timmar.

Han har ibland för roligt i leken/är inne i film och glömmer/struntar i att gå på toaletten, ibland hinner det komma lite innan han kniper och springer på toa. Ibland känner han i tid och sköter hela toabesöket själv. Vi försöker båda stötta med påminnelser och att rutinkissa innan utflykter mm, men vill såklart också att han ska känna själv, i tid...

Han började förskolan igen för 2-3 veckor sen. De flesta dagarna har det blivit 1-2 ombyten på sina 4 timmar men förra veckan höll han sig faktiskt torr 2 av 3 dagar :)

Idag tog en av pedagogerna mig åt sidan vid hämtning och tyckte att det inte alls funkar. Hen menar att han inte känner själv när han behöver gå och bara svarar nej på deras frågor om han behöver gå. Idag hade han tydligen även bajsat i kalsongerna. Bajsandet har annars funkat klockrent nästan hela tiden (när han väl förstod hur det funkar) men senaste veckan har han fallit tillbaka lite i det också, även hemma.

Pedagogen tyckte iaf att han borde ha blöja igen, helst hela tiden där som det lät, men åtminstone när de är ute och leker. Jag själv känner mig så himla tveksam! Å ena sidan vet jag ju att det gått så bra i en period och det känns som ett steg tillbaka (även för E) att sätta på blöja igen. Å andra sidan så har det varit bakslag och läckor nu i flera veckor och jag vet ärligt talat inte vad vi ska göra för att bryta mönstret.

Min gissning är att E dels haft en ganska jobbig/rörig tid med att få syskon och allt annat som hänt i sommar. Sen har vi föräldrar nog tyvärr ibland blivit frustrerade över alla olyckor, och för E som är en känslig kille räcker det nog för att hela situationen ska låsa sig :( Vi försöker så gott vi kan att inte lägga någon värdering i att det kommer kiss i byxan, uppmuntra till att det ska hamna i toaletten etc, men det känns som om vi har kört fast...

Har ni några råd och tips att komma med? Och ska vi gå på pedagogens linje och låta dem sätta på blöja?
 
Suck, jag känner mig så uppgiven... Vi tog av blöjan dagtid på E kring midsommar. Första halvan av sommaren gick bra, några olyckor såklart, men inget konstigt. I slutet av sommaren började det gå sämre, tror vi slappnade av både vi och han... Sen föddes lillasyster för drygt fem veckor sen och sen dess känns det som vi knappt gjort annat än att byta byxor. Vissa dagar kan han hålla sig med någon enstaka påminnelse, men andra dagar kan vi byta 3-4 byxor på typ två timmar.

Han har ibland för roligt i leken/är inne i film och glömmer/struntar i att gå på toaletten, ibland hinner det komma lite innan han kniper och springer på toa. Ibland känner han i tid och sköter hela toabesöket själv. Vi försöker båda stötta med påminnelser och att rutinkissa innan utflykter mm, men vill såklart också att han ska känna själv, i tid...

Han började förskolan igen för 2-3 veckor sen. De flesta dagarna har det blivit 1-2 ombyten på sina 4 timmar men förra veckan höll han sig faktiskt torr 2 av 3 dagar :)

Idag tog en av pedagogerna mig åt sidan vid hämtning och tyckte att det inte alls funkar. Hen menar att han inte känner själv när han behöver gå och bara svarar nej på deras frågor om han behöver gå. Idag hade han tydligen även bajsat i kalsongerna. Bajsandet har annars funkat klockrent nästan hela tiden (när han väl förstod hur det funkar) men senaste veckan har han fallit tillbaka lite i det också, även hemma.

Pedagogen tyckte iaf att han borde ha blöja igen, helst hela tiden där som det lät, men åtminstone när de är ute och leker. Jag själv känner mig så himla tveksam! Å ena sidan vet jag ju att det gått så bra i en period och det känns som ett steg tillbaka (även för E) att sätta på blöja igen. Å andra sidan så har det varit bakslag och läckor nu i flera veckor och jag vet ärligt talat inte vad vi ska göra för att bryta mönstret.

Min gissning är att E dels haft en ganska jobbig/rörig tid med att få syskon och allt annat som hänt i sommar. Sen har vi föräldrar nog tyvärr ibland blivit frustrerade över alla olyckor, och för E som är en känslig kille räcker det nog för att hela situationen ska låsa sig :( Vi försöker så gott vi kan att inte lägga någon värdering i att det kommer kiss i byxan, uppmuntra till att det ska hamna i toaletten etc, men det känns som om vi har kört fast...

Har ni några råd och tips att komma med? Och ska vi gå på pedagogens linje och låta dem sätta på blöja?

Testa med någon klistermärkes bok eller något annat som gör toa besöken mer roliga? Vi körde bamses pottbok och hon fick även sätta klistermärken på pottan även på toaletten nån gång blev det 😅

Jag skulle nog inte backa tillbaka till blöja. Har bara själv en känsla av att det inte blir bra i längden.. utan försök ta nya tag igen istället. Kan ju definitivt vara så att ni fått bakslag för att det blivit en del nytt på sistone. Skippa byxor hemma så ser han att det hamnar på golvet också, minns att vi gjorde det en period i början.
 
Testa med någon klistermärkes bok eller något annat som gör toa besöken mer roliga? Vi körde bamses pottbok och hon fick även sätta klistermärken på pottan även på toaletten nån gång blev det 😅

Jag skulle nog inte backa tillbaka till blöja. Har bara själv en känsla av att det inte blir bra i längden.. utan försök ta nya tag igen istället. Kan ju definitivt vara så att ni fått bakslag för att det blivit en del nytt på sistone. Skippa byxor hemma så ser han att det hamnar på golvet också, minns att vi gjorde det en period i början.
Ja, vi ska nog försöka backa några steg och se om vi hittar rätt igen. Började med att ta bort kalsongerna och ta fram pottan lättillgängligt igen, kanske får han till och med gå utan byxor hemma igen.

Ang blöja på förskolan så hade pedagogen redan sagt till honom att han kanske skulle ha blöja igen :meh: och han sa själv att han ville ha det när jag frågade honom om det, så idag tog vi med. Sa till personalen att jag vill att dom frågar honom innan varje gång och inte sätter på på rutin, och att det bara gäller ute... Vet inte vad som är rätt eller fel här... :/
 
@Cattaflajna
Klistermärken som motivation var också en bra idé, ska fundera på hur man kan göra det så han blir positivt peppad, är lite rädd att han ska "misslyckas" och istället bli sänkt av den uteblivna belöningen. Vi har haft några såna episoder innan...
 
@FeatherCloud
Går säkert bra om det bara är på förskolan som han får ha blöja igen ändå, de små verkar kunna skilja rätt bra på vad som gäller hemma och vad som gäller på förskolan.

Angående klistermärkena så kolla upp bamses pottbok - där får man sätta klistermärken i boken när man klarat av olika steg - börjar med att ta av blöja osv.. så det byggs liksom upp, tänker att då behöver det inte vara att det ska kissas/bajsas direkt. Går ju göra så själv också utan boken
 
Fortsätter uppdatera om kisseriet här... Igår och idag har han varit kalsongfri, igår torr precis hela dagen, idag en läcka hemma och en på förskolan. Pedagogen mötte mig vid hämtning med orden "det har TYVÄRR hänt idag igen", med E precis bredvid, vilket gör mig sjukt irriterad. Han behöver verkligen inte höra att det är ett problem att han kissar på sig :(

När det hände hemma bröt han ihop fullständigt och storgrät vilket inte hör till vanligheterna, så jag tror faktiskt han är påverkad av att hen pratat med honom och mig om det och att han kanske behöver blöja igen. (Blöjan hade han vägrat ta på sig, för övrigt..)

Vi rådfrågade BVC när vi var där med lillasyster och sköterskan föreslog att han kan vara förstoppad, då är det tydligen vanligt att barn kissar på sig. Han har haft en del problem med magen till och från så det är en teori vi kommer testa nu.
 
Fortsätter uppdatera om kisseriet här... Igår och idag har han varit kalsongfri, igår torr precis hela dagen, idag en läcka hemma och en på förskolan. Pedagogen mötte mig vid hämtning med orden "det har TYVÄRR hänt idag igen", med E precis bredvid, vilket gör mig sjukt irriterad. Han behöver verkligen inte höra att det är ett problem att han kissar på sig :(

När det hände hemma bröt han ihop fullständigt och storgrät vilket inte hör till vanligheterna, så jag tror faktiskt han är påverkad av att hen pratat med honom och mig om det och att han kanske behöver blöja igen. (Blöjan hade han vägrat ta på sig, för övrigt..)

Vi rådfrågade BVC när vi var där med lillasyster och sköterskan föreslog att han kan vara förstoppad, då är det tydligen vanligt att barn kissar på sig. Han har haft en del problem med magen till och från så det är en teori vi kommer testa nu.

Fy vad jobbigt!
L blev blöjfri i vintras, bara bestämde själv en dag (fördelen med att ha ett storasyskon att se upp till :D). Men det händer fortfarande ibland, framför allt på förskolan, att hon kissar på sig. Förskolan gör ingen grej alls av det vilket är jätteskönt!
 
Fortsätter uppdatera om kisseriet här... Igår och idag har han varit kalsongfri, igår torr precis hela dagen, idag en läcka hemma och en på förskolan. Pedagogen mötte mig vid hämtning med orden "det har TYVÄRR hänt idag igen", med E precis bredvid, vilket gör mig sjukt irriterad. Han behöver verkligen inte höra att det är ett problem att han kissar på sig :(

När det hände hemma bröt han ihop fullständigt och storgrät vilket inte hör till vanligheterna, så jag tror faktiskt han är påverkad av att hen pratat med honom och mig om det och att han kanske behöver blöja igen. (Blöjan hade han vägrat ta på sig, för övrigt..)

Vi rådfrågade BVC när vi var där med lillasyster och sköterskan föreslog att han kan vara förstoppad, då är det tydligen vanligt att barn kissar på sig. Han har haft en del problem med magen till och från så det är en teori vi kommer testa nu.
Tycker förskolans hantering verkar... kass. Dom borde hjälpa och uppmuntra honom, inte skamma. Jag verkligen hatar när man pratar negativt om barnet inför barnet. Kanske läge att be om ett möte? När ni bestämt er för strategi alltså.
 
Tycker förskolans hantering verkar... kass. Dom borde hjälpa och uppmuntra honom, inte skamma. Jag verkligen hatar när man pratar negativt om barnet inför barnet. Kanske läge att be om ett möte? När ni bestämt er för strategi alltså.
Ja det gör mig riktigt irriterad också. Ska prata mer med dom nästa vecka, bl.a. återkoppla hur han påverkades i förra veckan. Upplever att det framförallt är just den här pedagogen som tycker såhär, eller om de andra håller med och låter hen föra talan...
 
Hur har ni det med maten? L är extremt selektiv och det är lite påfrestande. På förskolan äter hon betydligt mer. Hon är gärna med och lagar mat och kan då stå och äta ur grytorna, men när hon får exakt samma mat på tallriken så gillar hon det inte. Hon kan ibland gå med på att smaka, men tar då ett pyttelitet minibett och tycker att det var blä - hon har bestämt sig redan innan. Det verkar vara nån sorts låsning kring matsituationen. Fattar inte riktigt varför, har försökt hålla oss neutrala i matsituationer och aldrig pressat. För tillfället befinner vi oss dessutom i en period när sånt som tidigare funkat inte går för "jag gillar inte det längre", så det är liksom inte mycket kvar som hon äter.
 
Hur har ni det med maten? L är extremt selektiv och det är lite påfrestande. På förskolan äter hon betydligt mer. Hon är gärna med och lagar mat och kan då stå och äta ur grytorna, men när hon får exakt samma mat på tallriken så gillar hon det inte. Hon kan ibland gå med på att smaka, men tar då ett pyttelitet minibett och tycker att det var blä - hon har bestämt sig redan innan. Det verkar vara nån sorts låsning kring matsituationen. Fattar inte riktigt varför, har försökt hålla oss neutrala i matsituationer och aldrig pressat. För tillfället befinner vi oss dessutom i en period när sånt som tidigare funkat inte går för "jag gillar inte det längre", så det är liksom inte mycket kvar som hon äter.
Låter som en tuff situation. E har varit jättesvår kring maten ganska länge. Inte så mycket att han är selektiv (inte mer än andra jämnåriga, tror jag iaf) utan att han inte sitter kvar/har tålamod att äta. Nu har vi en ganska bra period, där han nog växer en del och därför är hungrig. Han är oftast bra på att smaka och blir ibland förvånad själv över att något är gott :p Sen har vi faktiskt infört en regel att om man går från bordet (utan rimligt skäl) är man färdig. E kan "rinna iväg" och hellre leka eller som sagt bara tröttna, men nu sitter han i princip hela måltiden och äter följaktligen mer.

Försöker oftast köra med principen att han ska gilla NÅGOT på bordet, åtminstone till dagens sista mål. (Lunch mm kan vi experimentera mer för där kommer ju fler chanser under dagen).

Tycker iallafall det är svårt med selektiva barn, är hitta lösningar alltså. Tror ni gör rätt som inte pressar, och sen får det kanske bli lite enformigt med säkra kort ett tag, om det är viktigt att hon får i sig mer?
 
Hur har ni det med maten? L är extremt selektiv och det är lite påfrestande. På förskolan äter hon betydligt mer. Hon är gärna med och lagar mat och kan då stå och äta ur grytorna, men när hon får exakt samma mat på tallriken så gillar hon det inte. Hon kan ibland gå med på att smaka, men tar då ett pyttelitet minibett och tycker att det var blä - hon har bestämt sig redan innan. Det verkar vara nån sorts låsning kring matsituationen. Fattar inte riktigt varför, har försökt hålla oss neutrala i matsituationer och aldrig pressat. För tillfället befinner vi oss dessutom i en period när sånt som tidigare funkat inte går för "jag gillar inte det längre", så det är liksom inte mycket kvar som hon äter.

Hon äter oftast bra, men vissa dagar kan hon äta mindre. Vi gör ingen grej av det, det löser liksom sig själv har vi märkt. Hon får i sig det hon behöver - äter hon bra till lunch kan hon äta mindre till middag t.ex. Hon gillar när alla äter tillsammans, speciellt om vi är fler än bara familjen också. Och hon smakar på allt. Men tycker också hon ibland inte har tid att sitta kvar och äta (oftast då hon äter mindre) så vi kör också med att om man lämnar bordet har man ätit färdigt. Börjat med det på senare tid, även att hon inte ska hänga kvar runt bordet för hon vill gärna busa med lillasyster fast att lillan fortfarande äter. 😝
 
En sak till som har gjort skillnad för våra måltider är att se över när och vad vi äter till mellanmål. Tidigare åt vi ofta ett litet mellanmål vid 16 och kvällsmat 18 - inte så hungrig E vad som än serverades.(då hade han dessutom ätit 14.30 på förskolan) Nu när han slutar förskolan vid 12 försöker vi äta mellanmål senast 15-tiden och det är stor skillnad på hur hungrig han är.

Förutom om man gör som sambon då som inte har någon tidsuppfattning och tycker det är rimligt med glass till "fika" en timme före middagen, då kan man servera vad som helst och han äter inte ändå... :meh:
 
Hur har ni det med maten? L är extremt selektiv och det är lite påfrestande. På förskolan äter hon betydligt mer. Hon är gärna med och lagar mat och kan då stå och äta ur grytorna, men när hon får exakt samma mat på tallriken så gillar hon det inte. Hon kan ibland gå med på att smaka, men tar då ett pyttelitet minibett och tycker att det var blä - hon har bestämt sig redan innan. Det verkar vara nån sorts låsning kring matsituationen. Fattar inte riktigt varför, har försökt hålla oss neutrala i matsituationer och aldrig pressat. För tillfället befinner vi oss dessutom i en period när sånt som tidigare funkat inte går för "jag gillar inte det längre", så det är liksom inte mycket kvar som hon äter.
Baaajsdåligt....

Han vill inte äta, men måste äta ofta och dygnet runt för att inte få lågt blodsocker och ketoner som gör att han mår dåligt och inte vill äta, sen lägger man på att barn i den här åldern ofta är krångliga med maten och så får man höra om hur måltider ska vara lugna och trevliga utan press, kanske något svårt att uppnå ibland :banghead:

Är problem även på förskolan så de har frågat om han har något som han oftast äter men tycker de är så svårt för han kan ju verkligen bara totalvägra allt
 
Hon växer som hon ska så verkar som hon får i sig vad hon behöver, hur det nu går till... måste vara förskolematen. Så på så sätt är det ju lugnt. Har väl fortfarande nåt litet hopp om att det ska växa bort. Smaka en liten bit-taktiken funkar inte, så den släpper vi och återgår till helt neutral, servera och ignorera vad som äts och inte. Funkar ju inte heller, men det är vad experterna rekommenderar och jag har ingen bättre idé så så får det bli.

@JeayL åh fy, det låter otroligt jobbigt! Självklart omöjligt att undvika presss om barnet MÅSTE äta av fysiska skäl, som gjort för att det ska skita sig. Får ni nåt stöd av vården?
 
@JeayL åh fy, det låter otroligt jobbigt! Självklart omöjligt att undvika presss om barnet MÅSTE äta av fysiska skäl, som gjort för att det ska skita sig. Får ni nåt stöd av vården?
Mesta stöd har varit kontakt med dietist tidigare som ordinerat majsstärkelse 3 gånger/dag men verkar inte räcka till nu, eller ja har aldrig räckt hela natten men nu märker vi även på dagen att de inte riktigt räcker till så antar att dosen kanske behöver höjas eller testa en annan specialsort.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
740
· Visningar
44 401
Senast: Queen
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 919
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 263
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp