Vinterföräldrar -18/19

@Mirre Hur utvecklades det?

Här rullar dagarna på, bebisbubbla deluxe, vi försöker lära känna det lilla livet och vår nya familjkonstellation. Förlossningen blev inte riktigt vad jag önskat och jag har varit rätt klen efteråt men börjar sakta men säkert piggna till. Amningen går alldeles utmärkt och mjölken har redan runnit till. Lillan är helt okomplicerad och bara äter, sover och bajsar. Idag ska vi försöka komma ut i friska luften, det tror jag att vi alla skulle må bra av.
Det lugnade ner sig igen sedan och har sovit som en stock i natt.

Mysigt med bebis :love:
Första tiden med bebis är så mysig, när man bara är hemma och lär känna sin nya familjemedlem
 
Det lugnade ner sig igen sedan och har sovit som en stock i natt.

Mysigt med bebis :love:
Första tiden med bebis är så mysig, när man bara är hemma och lär känna sin nya familjemedlem
SUPERMYSIG! :love: Lite kämpigt dock med storasyster, hon har det tuffare än jag hade trott med omställningen. Hon har varit jättesjuk i helgen med hög feber i flera dagar, verkligen kass timing. Så nu ska hon både återhämta sig från det och anpassa sig till ny familjemedlem :heart Men vi tar en dag i taget och försöker ägna oss mycket åt henne också så blir det bra såsmåningom.
 
SUPERMYSIG! :love: Lite kämpigt dock med storasyster, hon har det tuffare än jag hade trott med omställningen. Hon har varit jättesjuk i helgen med hög feber i flera dagar, verkligen kass timing. Så nu ska hon både återhämta sig från det och anpassa sig till ny familjemedlem :heart Men vi tar en dag i taget och försöker ägna oss mycket åt henne också så blir det bra såsmåningom.
Hoppas storasyster kryar på sig snabbt så ni får njuta tillsammans :)
 
Min hårbotten har fått totalt spader.
Har fått mängder med mjäll bara sådär från ingenstans O_o Kan man få det när man är gravid? Vad kan man göra åt det?
Detta hände just mig, i vecka 30. Skyller såklart på graviditeten (som med allt annat:p), eftersom jag aldrig haft mjäll förut. Jäklar vad det snöar om min kalufs, plötsligt!
 
Hur ska ni göra med föräldraledigheten?
Ska ni dela på det och hur i så fall?
Som vi planerat är jag hemma över sommaren och börjar nästa termin av min utbildning i början av september. Maken går hem några veckor dessförinnan så vi har gemensam ledighet en del av sommaren dels som "vanlig semester" och dels som lite "överlämning". Detta innebär att jag blir hemma ca 8 månader och maken ca 1 år. Han kommer dock jobba 0,5-1 dag/vecka under sin ledighet vilket bör fungera eftersom jag pluggar och är relativt flexibel. Vi planerar inskolning augusti 2020.

Just nu har jag dock svårt att förstå hur jag någonsin ska kunna lämna denna lilla fantastiska varelse :love: Men det är väl hormonerna som talar, sist var jag rätt mätt på att vara hemma efter 8-9 månader, då var jag dessutom ensam mycket eftersom maken jobbade utomlands stor del av tiden.
 
Hur ska ni göra med föräldraledigheten?
Ska ni dela på det och hur i så fall?

Förra gången var jag hemma helt i 10 mån (plus 2 mån gravpenning så borta från jobbet i ett år), och de sista 2-3 månaderna hade jag verkligen myror i skallen. Den här gången ska jag därför vara hemma helt de första 6 månaderna, sen börja jobba 2 dgr/vecka och då går pappan hem de två dagarna. Tanken är väl också att han ska ha helt ledigt han också i iaf 2-3 månader men när det ska infalla har vi inte riktigt bestämt. Funkar det mycket bra att vi båda jobbar 2 resp 3 dgr/vecka så kanske det får vara så fram till inskolning och att han inte är helt ledig alls. Vi gillar båda våra jobb och blir rätt mentalt rastlösa av att bara vara hemma så det kan mkt väl vara så att det som funkar bäst för oss är att dela på det viset.
 
Vi vet inte riktigt hur vi ska göra än, beror lite på ekonomin också.

Har foglossningar from hell!
Bara att gå inomhus är en plåga, för att inte tala om utomhus där det är hur halt som helst :arghh:
 
Nyss bvc på hembesök och lillasyster har gått upp 500 gram på 6 dagar :p Amningen fungerar alltså fint!

Har även varit ute och gått en timmes promenad, så underbart att känna att kroppen börjar komma tillbaka!

Igår var bebis med mig till seminarium på universitetet, nu har jag bara ett par uppgifter kvar innan jag kan vara föräldraledig på riktigt!
 
Lite dålig fart i den här tråden tycker jag, hur går det för er allihop?

Här håller sig bebis fortfarande inne och verkar inte ha något vidare intresse av att komma ut.
 
För oss rullar det på. Lillen växer, var 54 cm lång och vägde 4060g förra veckan. Stl 44 börjar han växa ur nu. Sover säkert 18h/dygn fortfarande. Kan sova mellan 9-17 med korta uppvak för mat. Jag är glad för det för nu när sambon börjat jobba har jag haft mycket tid för vår stora tjej. Ingen avundsjuka från hennes sida än men jag märker att hon saknar mig ibland, så vi tar alla tillfällen vi kan att leka eller mysa om hon hellre vill det.

Han kräks mycket. Så mycket att jag börjar fundera på vad som är normalt. 7 gånger bytte vi kläder igår pga totalt nerkräkt bebis. Det är inte så att det bara rinner över eller att han rapar och råkar kräkas utan han kaskadkräks, ofta så det sprutar ur honom.

Hur går det för er andra?
 
Här knatar det på, v 37 nu. Har en del smärtsamma förvärkar och foglossning men inte värre (peppar peppar) än att livet kan rulla på hyfsat normalt. Det som känns mest jobbigt är att 1,5-åringen som normalt är ett glatt och okomplicerat barn verkar ha kommit in i en utvecklingsfas och bitvis är frustrerad och arg, sover dåligt osv osv. Lite dålig timing på det nu när jag trots en relativt liten mage är klumpig och har det jobbigt med att lyfta och bära honom :crazy:. Hoppas det hinner lugna ner sig lite innan bebisen anländer!
 
Här är allt bra, bara svårt att ta mig för att skriva. Kan hålla med om lite dålig fart i tråden :p Men vi är ju rätt få.

Lillasyster är nu 17 dagar, så liten tid på jorden, men samtidigt tycker jag att dagarna bara springer iväg. Är det inte längre än 2,5 vecka sedan förlossningen? Känns som ett halvår! Jag minns inte hur mycket jag skrivit här, men jag fick uppleva en förlossning som var väldigt långt ifrån vad jag hade önskat mig, särskilt efterförloppet då jag fick en stor blödning och blev ganska länge på operation/postop och jag var lite rädd att få men av detta efteråt då jag kände mig så besviken. Men nu med lite distans så känner jag tvärtom att det ändå var mycket som var positivt och en mäktig upplevelse och jag tänker tillbaka med fascination snarare än något annat. Skönt!

I övrigt handlar mycket om att bolla livet här hemma med storasyster som verkligen är fantastisk med bebisen men som haft en jobbig period i övrigt, framförallt mot oss föräldrar. Fruktansvärt dåligt humör, mycket testa gränser och provocera. Men jag tycker vi tagit oss igenom det värsta och börjar se hennes fina sidor lite mer igen. Idag är hon syperförkyld så jag har haft henne hemma och första dagen själv hemma med två barn gick faktiskt över förväntan.
 
Här är bebis livlig som tusan men vill inte komma ut, hon tycker nog att det är allmänt bra där inne.

@viadukt Bebisar kan kräkas väldigt mycket utan att det är någon fara, men prata med bvc om det annars.

Kul att höra att det går bra för alla, vi längtar såå mycket efter att gå gosa med bebis
 
@superstar vad tråkigt att det inte blev som du önskat men skönt att du verkar ok så här efteråt ändå :heart

@Mirre ja, de kan ju det. Läkarbesök på BVC idag och de tycker det låter som reflux. Ön blir det successivt värre och värre och har det lite jobbigt :(
 
@superstar vad tråkigt att det inte blev som du önskat men skönt att du verkar ok så här efteråt ändå :heart

@Mirre ja, de kan ju det. Läkarbesök på BVC idag och de tycker det låter som reflux. Ön blir det successivt värre och värre och har det lite jobbigt :(
Oki :(
Dåligt insatt i vad reflux innebär, får läsa på lite om det tror jag. Men hoppas ni kan få bra hjälp
 
Här har bebis sjunkit ner mer idag känns det som. Har haft lite känningar idag men jag hoppas att hon alla fall lugnar sig till i morgon bitti så vi hinner få iväg barnen till skolan. De kommer väl dit även med barnvakt men det vore bra om vi inte behöver åka före det. Svårt att veta när man ska åka in också tycker jag. Just nu rör hon sig väldigt mycket och det känns framförallt när jag går att hon ligger långt ner, men det är ju inga direkta värkar så.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 174
Gravid - 1år Har väntat ett tag på att det ska komma en sån här tråd men den dyker aldrig upp. Får helt enkelt göra en själv 😁 Jag är gravid i v 19...
88 89 90
Svar
1 786
· Visningar
117 239
Senast: Fille
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 327
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp