Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Sover era barn middag fortfarande?
Ja 1-3 timmar. Han är vaken ganska sent på kvällarna, ibland ända till 22 och är ett väldigt aktivt barn så sömnen på dagen behövs! Jag nattar alltså inte ett piggt barn, så några långa nattningar har vi inte. Att han är vaken sent på kvällen verkar inte ha något samband med om han har sovit länge just den dagen, men dagen efter behöver han sova lite längre.
 
E248D4EE-F65A-4015-905E-CD4863C8B826.jpeg

Hektor älskar glitter, klänningar, nagellack och smink just nu. Jag tycker det är så sött och köpte en alldeles för stor paljettröja (fanns inga små) och han tycker att den är underbar!

Fortfarande mest fjun på huvudet, och han är fortfarande rultig. Väger drygt 18 kg (har inte vägt på länge) och är rätt lång. Alla kläder börjar bli för små igen...
 
Även H har kommit in i en glitterperiod och vill gärna ha rosa glittrigt nagellack. Idag visade han stolt upp det på förskolan varpå en treåring säger "glitter är inte för killar":banghead::cry: alltså jag blir så ledsen, ska det börjas redan nu? Vad är det för vuxna som säger sånt till barn?

I övrigt har talet släppt en del över sommaren, många.nya ord och både en del två- och treordsmeningar. Men fortfarande väldigt otydligt uttal. Han pratar mycket mindre på förskolan också så en av pedagogerna tog upp det i måndags så då fick jag en liten extra knuff så nu är remiss skickad till logoped och ÖNH. Jag gick själv hos logoped som liten och han kanske behöver samma typ av hjälp som jag fick (vi har många samma "egna" ord)
Är det någon mer som ligger lite efter språkmässigt?
 
Även H har kommit in i en glitterperiod och vill gärna ha rosa glittrigt nagellack. Idag visade han stolt upp det på förskolan varpå en treåring säger "glitter är inte för killar":banghead::cry: alltså jag blir så ledsen, ska det börjas redan nu? Vad är det för vuxna som säger sånt till barn?

I övrigt har talet släppt en del över sommaren, många.nya ord och både en del två- och treordsmeningar. Men fortfarande väldigt otydligt uttal. Han pratar mycket mindre på förskolan också så en av pedagogerna tog upp det i måndags så då fick jag en liten extra knuff så nu är remiss skickad till logoped och ÖNH. Jag gick själv hos logoped som liten och han kanske behöver samma typ av hjälp som jag fick (vi har många samma "egna" ord)
Är det någon mer som ligger lite efter språkmässigt?

Vad står ÖNH för?
Nu har vi förvisso inte det hos oss, men min kusins son låg väldigt efter i talet. Pratade knappt alls som 2.5åring, fick remiss till logoped och ökad tid på förskolan. Han gick bara 15h, för att höra mer prat runt ikring. Vid 3 ungefär släppte det och nu pratar han som han aldrig gjort annat (han fyller 4 i januari).
 
Även H har kommit in i en glitterperiod och vill gärna ha rosa glittrigt nagellack. Idag visade han stolt upp det på förskolan varpå en treåring säger "glitter är inte för killar":banghead::cry: alltså jag blir så ledsen, ska det börjas redan nu? Vad är det för vuxna som säger sånt till barn?

I övrigt har talet släppt en del över sommaren, många.nya ord och både en del två- och treordsmeningar. Men fortfarande väldigt otydligt uttal. Han pratar mycket mindre på förskolan också så en av pedagogerna tog upp det i måndags så då fick jag en liten extra knuff så nu är remiss skickad till logoped och ÖNH. Jag gick själv hos logoped som liten och han kanske behöver samma typ av hjälp som jag fick (vi har många samma "egna" ord)
Är det någon mer som ligger lite efter språkmässigt?

Här har talet börjat släppa mer och mer, det har exploderat över sommaren med nya ord och börjat med två- och treordsmeningar (mest 2 ord fortfarande). Men ja, man får fortfarande gissa en hel del. :p Han har varit så tidigt med allt annat, därför har det väl känts lite som att talet varit ”sent” fastän det kanske inte varit det. Han blir ju dessutom tvåspråkig, då vi talar två språk hemma, vilket verkar vara lite förvirrande ibland :D
 
Vad står ÖNH för?
Nu har vi förvisso inte det hos oss, men min kusins son låg väldigt efter i talet. Pratade knappt alls som 2.5åring, fick remiss till logoped och ökad tid på förskolan. Han gick bara 15h, för att höra mer prat runt ikring. Vid 3 ungefär släppte det och nu pratar han som han aldrig gjort annat (han fyller 4 i januari).
Öron näsa hals, man gör hörseltest för att kolla så att det inte är hörseln det är fel på. Bvc-sköterskan sa att de oftast skickar en trippelremiss vid sent tal; ligoped, ÖHN och psykolog. Men eftersom han fortfarande är så liten och ändå visar stor flrståelse för vad man säger (kan följa avancerade instruktioner) så avvaktar man med psykologen.

Ja egentligen är jag inte orolig (särskilt inte med tanke på att jag själv var sen) men det känns väldigt ensamt. Just pratet är så påtagligt.
 
Även H har kommit in i en glitterperiod och vill gärna ha rosa glittrigt nagellack. Idag visade han stolt upp det på förskolan varpå en treåring säger "glitter är inte för killar":banghead::cry: alltså jag blir så ledsen, ska det börjas redan nu? Vad är det för vuxna som säger sånt till barn?

I övrigt har talet släppt en del över sommaren, många.nya ord och både en del två- och treordsmeningar. Men fortfarande väldigt otydligt uttal. Han pratar mycket mindre på förskolan också så en av pedagogerna tog upp det i måndags så då fick jag en liten extra knuff så nu är remiss skickad till logoped och ÖNH. Jag gick själv hos logoped som liten och han kanske behöver samma typ av hjälp som jag fick (vi har många samma "egna" ord)
Är det någon mer som ligger lite efter språkmässigt?
Jag tror inte han ligger efter? Han pratar otydligt men mycket, mer och mer 4ordsmeningar men alla förstår ju inte :p enligt BVC normalt.
 
Öron näsa hals, man gör hörseltest för att kolla så att det inte är hörseln det är fel på. Bvc-sköterskan sa att de oftast skickar en trippelremiss vid sent tal; ligoped, ÖHN och psykolog. Men eftersom han fortfarande är så liten och ändå visar stor flrståelse för vad man säger (kan följa avancerade instruktioner) så avvaktar man med psykologen.

Ja egentligen är jag inte orolig (särskilt inte med tanke på att jag själv var sen) men det känns väldigt ensamt. Just pratet är så påtagligt.
Apropå hörsel... Nån mer som går runt och säger va? Hela dagarna? Tror egentligen inte han hör illa utan bara att det är kul att säga typ.
 
Här har talet börjat släppa mer och mer, det har exploderat över sommaren med nya ord och börjat med två- och treordsmeningar (mest 2 ord fortfarande). Men ja, man får fortfarande gissa en hel del. :p Han har varit så tidigt med allt annat, därför har det väl känts lite som att talet varit ”sent” fastän det kanske inte varit det. Han blir ju dessutom tvåspråkig, då vi talar två språk hemma, vilket verkar vara lite förvirrande ibland :D
H är också långt kommen med mycket annat, särskilt motoriskt och självständighetsmässigt så jag tänker som du. Men som jag skrev ovan känns det ensamt när alla andra babblar på och personalen på fsk tar upp det(det är jättebra att de gör det) och påpekar att det är lätt att hamna efter socialt med kompisarna om språket inte kommer igång...
 
Vi har ju någon som istället var otroligt tidig i talet. Vissa uttryck vet jag inte alls vart de kommer ifrån, medan vissa börjar man inse att man själv faktiskt säger. Häftigt vad barn snappar upp fort.

Man förstår det mesta, i vart fall vi föräldrar. Men det går kanske på vana?

I morse blev hon helt hysterisk för att katten kom in och var blöt... Vi har alltså kattlucka och det regnade ute.. Så hon jagade runt den stackars katten med handduk och "kattgodis". Hon älskar verkligen de där katterna.
 
Jag tror inte han ligger efter? Han pratar otydligt men mycket, mer och mer 4ordsmeningar men alla förstår ju inte :p enligt BVC normalt.
Här är det typ bara jag, pappan och mormor som förstår. Mormor förstår bättre än pappa men det skyller jag på att hon övat på mig och att vi använder samma typ av ersättningsord;)
 
Även H har kommit in i en glitterperiod och vill gärna ha rosa glittrigt nagellack. Idag visade han stolt upp det på förskolan varpå en treåring säger "glitter är inte för killar":banghead::cry: alltså jag blir så ledsen, ska det börjas redan nu? Vad är det för vuxna som säger sånt till barn?

I övrigt har talet släppt en del över sommaren, många.nya ord och både en del två- och treordsmeningar. Men fortfarande väldigt otydligt uttal. Han pratar mycket mindre på förskolan också så en av pedagogerna tog upp det i måndags så då fick jag en liten extra knuff så nu är remiss skickad till logoped och ÖNH. Jag gick själv hos logoped som liten och han kanske behöver samma typ av hjälp som jag fick (vi har många samma "egna" ord)
Är det någon mer som ligger lite efter språkmässigt?

Vet inte om sonen ligger efter på så sätt att han kan få ord, då han kan ord från tre olika språk, siffror och bokstäver. Men några meningar har ännu inte kommit, iaf inte mer än två-tre ord.
Kan dock kännas lite jobbigt när man träffar andra jämnåriga som pratar och som man kan prata med.
 
Vi var hos logopeden i veckan och hen tyckte att talet ligger i spannet för vad som är normalt och det var naturligtvis skönt att höra eftersom så många runtomkring (inklusive förskola) påpekar att det är sååå sent.
Nu händer det väldigt mycket också så förhoppningsvis kommer det igång ordentligt:)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 171
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 012
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 106
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 194
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp