Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Nu har min varit på 2,5-årskontroll. Ville väldigt gärna visa upp sig och tyckte det var lajbans att mäta och väga sig. Minst 97 cm lång och 18,5 kg. Han är för tung, och vi pratade lite om det. Men han äter faktiskt bra, bara lite mycket. Har dock tagit ett snack med mormor och morfar om att de inte ska gå och köpa glass varje gång de passar honom. Och jag hoppas att det har gått in lite hos pappan att vi absolut ska respektera om sonen inte säger att han vill äta mer, och inte truga. Jag tycker det är lite svårare att säga till min väninna att hennes barn inte får äta godis i närheten av min, det går inte riktigt. De äter (i mina ögon) godis alldeles för ofta, väninnan har det som medveten strategi för att avdramatisera det här med godis, men resultatet blir ju att de förväntar sig både läsk och snacks hela tiden + att den sammanlagda mängden är ganska stor. Tror inte att väninnan är mottaglig för kritik på området utifrån hur hon resonerar. Lösningen har blivit att min unge aldrig får äta godis eller när han är hos mig, utan det sparar vi tills vi träffar dem. Vet inte om det är bra eller dåligt att han vänjer sig vid att mamma är så himla snål med gotter? Men jag har inte någon kultur av ”fredagsmys” med mig, och jag kan inte påstå att jag har saknat det under min uppväxt.
 
November
9/11(5/12) Flicka, Balahé, 1:a barnet, Skåne
28/11 (1/12) Flicka, Eina, 1:a barnet, Borås

December
10/12 (11/12) Havanna a.k.a Bönan, YaHilweh, 1:a barnet, Varberg
12/12 (5/12) Pojke, Bluefish, 1:a barnet, Sundsvall
17/12 (3/1) Pojke, Maja_Kandi, 1a barnet, Östersund
30/12 (24/12) Pojke, Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Januari
1/1 (4/1) Pojke, Riru, 1:a barnet
15/1 (24/1) Pojke, Positron, 1:a barnet, Halmstad
26/1 (14/1) Joseph, Janey, 26 år, 1:a barnet London
31/1 (5/2) Vincent, Jenka, 1a barnet, Stockholm

Februari
11/2 (7/2) Flicka, Mois, 2:a barnet, 31 år, södra Skåne
16/2 (26/2) Flicka, Hjartagna, 2a barnet, 37 år Kungsbacka
20/2 (4/2) Albin, Evenstar, 1a barnet, Stockholm
29/2 (24/2) Pojke, Milosari, 1:a barnet, Lund

Stort grattis till treåringarna @Balahé @YaHilweh @Eina @Bluefish :bump:
 
November
9/11(5/12) Flicka, Balahé, 1:a barnet, Skåne
28/11 (1/12) Flicka, Eina, 1:a barnet, Borås

December
10/12 (11/12) Havanna a.k.a Bönan, YaHilweh, 1:a barnet, Varberg
12/12 (5/12) Pojke, Bluefish, 1:a barnet, Sundsvall
17/12 (3/1) Pojke, Maja_Kandi, 1a barnet, Östersund
30/12 (24/12) Pojke, Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg

Januari
1/1 (4/1) Pojke, Riru, 1:a barnet
15/1 (24/1) Pojke, Positron, 1:a barnet, Halmstad
26/1 (14/1) Joseph, Janey, 26 år, 1:a barnet London
31/1 (5/2) Vincent, Jenka, 1a barnet, Stockholm

Februari
11/2 (7/2) Flicka, Mois, 2:a barnet, 31 år, södra Skåne
16/2 (26/2) Flicka, Hjartagna, 2a barnet, 37 år Kungsbacka
20/2 (4/2) Albin, Evenstar, 1a barnet, Stockholm
29/2 (24/2) Pojke, Milosari, 1:a barnet, Lund

Stort grattis till treåringarna @Balahé @YaHilweh @Eina @Bluefish :bump:

Tack :love:
Havanna är blygast i stan. Men det är fortfarande så häftigt med barn :love:
 
Nu har min varit på 2,5-årskontroll. Ville väldigt gärna visa upp sig och tyckte det var lajbans att mäta och väga sig. Minst 97 cm lång och 18,5 kg. Han är för tung, och vi pratade lite om det. Men han äter faktiskt bra, bara lite mycket. .

Våra barn är jämngamla (min son är född 4 mars 2016), och han vägde in på 20 kg på sin 2,5 års kontroll (1 meter lång). Vi har aldrig fått höra att han är för tung, inte heller storebror som vägde 19 kg vid samma ålder. Upplever du själv att det finns risk för övervikt hos din son, eller är det grundat hos BVC?
 
Vi var på 3års koll förra veckan.
17.4kg och 97cm full pott på resten av testen, otroligt blyg men det släppte fort.
 
Vad kollas på treårskontrollen?

Vincent har idag lite besviket insett att luciatåg inte infattar ett riktigt tåg...
(Han väger för övrigt drygt 14 på hemmavågen).
 
Våra barn är jämngamla (min son är född 4 mars 2016), och han vägde in på 20 kg på sin 2,5 års kontroll (1 meter lång). Vi har aldrig fått höra att han är för tung, inte heller storebror som vägde 19 kg vid samma ålder. Upplever du själv att det finns risk för övervikt hos din son, eller är det grundat hos BVC?
Jag är inte orolig egentligen, han är ju inte tjock. Men bredaxlad och bastant liksom. Pappan är ganska överviktig och jag tror faktiskt att det är därför BVC uttryckte oro. Hon vände sig bara mot honom när hon pratade om vikten.
 
Våra barn är jämngamla (min son är född 4 mars 2016), och han vägde in på 20 kg på sin 2,5 års kontroll (1 meter lång). Vi har aldrig fått höra att han är för tung, inte heller storebror som vägde 19 kg vid samma ålder. Upplever du själv att det finns risk för övervikt hos din son, eller är det grundat hos BVC?
Vad skönt att läsa för jag har funderat en del efter att ha läst det @Milosari skrev.
Min son har stuckit iväg viktmässigt (men även med längden, ~5 cm på tre månader) och väger nu ca 18-19 kg till sina 100 cm. Jämför man med andra barn är han definitivt grövre men mer stabil (och väldigt fysiskt stark) men inte tjock någonstans.

Jag antar att det helt beror på vilken bvc-sköterskan man har för de fokuserar nog väldigt olika på det där!
 
Min Bvc sa att anledningen till att man varnar om vikten vid 4år är för att det är då man samlar på sig fettceller och ökar man för mycket i den åldern så är de otroligt svåra att bli av med. Så det var enligt henne anledningen till att man påpekar det.
 
Vi är inne i en extrem period, där alla gränser testas, det ljugs och skriks för minsta lilla.
Hur tar man sig igenom det med ett leende på läpparna?
 
Vi är inne i en extrem period, där alla gränser testas, det ljugs och skriks för minsta lilla.
Hur tar man sig igenom det med ett leende på läpparna?
Jag undrar samma... Han rymmer varje gång han ska få på sig kläder = jag har inte varit i tid till jobbet på två månader.
 
Testas/trotsas ordentligt här med...
Och äts dåligt.
Men idag har han åkt skidor för första gången :D
 
Jag undrar samma... Han rymmer varje gång han ska få på sig kläder = jag har inte varit i tid till jobbet på två månader.
Oavsett var i ordningen ni tar det på morgonen?
För oss fungerar det bra med samma rutiner varje morgon. Men vi har också ett väldigt stort tidsutrymme i och med att han vaknar så tidigt. Så fort det blir stress inblandat går det utför!
 
Så har vi haft det hela hösten... Börjar bli lite bättre nu faktiskt, peppar peppar. Så fruktansvärt jobbigt, har varit tvungen att jaga honom varje gång kläder ska på och många utbrott. Många känslor i liten kropp.
Vi är alltid uppe tidigt, barnen vaknar innan det är rimligt så har i alla fall haft hyfsat gott om tid på morgnarna, och ”bara” haft hans förskoletid att passa eftersom jag varit föräldraledig.
 
Här ska det bråkas varje gång med påklädning, känns även som att vi haft en lång jobbig period gällande allt möjligt sedan strax innan han fyllde två.
 
Påklädningen går ganska lätt här. Men då har jag en otroligt tjejig tjej där endast klänning eller glitter duger!

Men äter typ ingenting. Skriker för minsta lilla. Allt är ett världskrig.
 
Förra veckan fyllde V tre år och sen några dagar tillbaka sover han i eget rum :) hoppas det håller i sig!
Har haft en del förkylningar senaste tiden, och en del konflikter. Kanske främst gällande påklädning. Han pratar mycket om vänner och blir glad över att träffa nya kompisar, känner att vi borde försöka utöka hans bekantskapskrets med jämnåriga lite.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 472
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 152
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 255
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 526
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp