Vinterföräldrar 2015-2016 #4

@Milosari Wow vad duktig han är!

Vi fick också veta att barnet var för tungt på treårskontrollen. Egentligen är han inte tyngre än andra barn i samma ålder och längd men det läkaren baserade det på var att bmi-kurvan hade gjort ett rejält hopp uppåt. (Det tänker jag beror på att han ofta var sjuk mellan 1-2 år och då hade dålig aptit.) Vi ska på extravägning någon gång i sommar och blev uppmanade att göra små förändringar i kosten, typ minska på ketchup och liknande.
 
Vi var ju hos logopeden i höstas efter att förskolan tagit upp hans sena tal. Då fick vi bedömningen "helt normalt" men fick, för vår egen skull, ett uppföljande besök i mars. Då var det inte ett lika positivt besked. Mest verkar det handla om munmotoriken, dvs hur man formar de olika ljuden.
Eftersom han fortfarande är såpass liten sitter man inte och tränar hos logopeden utan vi fick hem en del olika saker att träna på hemma men oj vad svårt det är! Man måste verkligen vara lurig för annars möter man bara motstånd. Dessutom upplever vi att han blir svårare att förstå för han har börjat prata snabbare...
Tydligen är de här talsvårigheterna väldigt ärftliga och jag hade samma problem när jag var liten men då verkar de ha antagit att det berodde på att jag inte hörde så bra pga ständiga öroninflammationer.
Så jag försöker peppa mig med att jag alltid haft lätt för språk och läsa/skriva i skolan och nu som vuxen men det ligger en viss oro kring att halka efter i det sociala:(
 
Vi var ju hos logopeden i höstas efter att förskolan tagit upp hans sena tal. Då fick vi bedömningen "helt normalt" men fick, för vår egen skull, ett uppföljande besök i mars. Då var det inte ett lika positivt besked. Mest verkar det handla om munmotoriken, dvs hur man formar de olika ljuden.
Eftersom han fortfarande är såpass liten sitter man inte och tränar hos logopeden utan vi fick hem en del olika saker att träna på hemma men oj vad svårt det är! Man måste verkligen vara lurig för annars möter man bara motstånd. Dessutom upplever vi att han blir svårare att förstå för han har börjat prata snabbare...
Tydligen är de här talsvårigheterna väldigt ärftliga och jag hade samma problem när jag var liten men då verkar de ha antagit att det berodde på att jag inte hörde så bra pga ständiga öroninflammationer.
Så jag försöker peppa mig med att jag alltid haft lätt för språk och läsa/skriva i skolan och nu som vuxen men det ligger en viss oro kring att halka efter i det sociala:(
Hoppas att han snart kommer ikapp! Barn utvecklas ju väldigt ojämnt, kompisens son som snart fyller 5 har också varit hyfsat långsam med både tal och bokstäver (min och hennes pratar ungefär lika (o-)tydligt och min har kommit längre med läsandet), men har istället fantastisk koordination och lärde sig cykla på en kvart. Min verkar inte vara någon stjärna på socialt samspel precis (kommer för nära för fort) men är då istället tidig med språket.
 
Vår lilla är något sen med både grov- och finmotoriken. Vi har varit hos fysioterapeut och vi har även tid hos barnkliniken i Lund. Väntar även på remiss till öron-näsa-hals. Tror hon är besvärad av polyperna och att det kan ha bidragit till att hon är sen, hon orkar liksom inte hålla fokus så länge så det blir ju inte att hon ”övar” så mycket. Men vi får se vad de säger. Hon har också en del talfel men vi övar mycket hemma och de har börjat arbeta med bokstäver med henne på förskolan och jag tycker att jag märker en förbättring.
Sen blir jag förvånad att era anses vara tunga på tre års kontrollen. M vägde 18kg och var strax över 1m. Visst att hon är en stor tjej men ingen som kommenterade det på BVC.
 
Vår lilla är något sen med både grov- och finmotoriken. Vi har varit hos fysioterapeut och vi har även tid hos barnkliniken i Lund. Väntar även på remiss till öron-näsa-hals. Tror hon är besvärad av polyperna och att det kan ha bidragit till att hon är sen, hon orkar liksom inte hålla fokus så länge så det blir ju inte att hon ”övar” så mycket. Men vi får se vad de säger. Hon har också en del talfel men vi övar mycket hemma och de har börjat arbeta med bokstäver med henne på förskolan och jag tycker att jag märker en förbättring.
Sen blir jag förvånad att era anses vara tunga på tre års kontrollen. M vägde 18kg och var strax över 1m. Visst att hon är en stor tjej men ingen som kommenterade det på BVC.
Hur lägger ni upp det när ni övar? Så fort vi ens försöker så blir det bara "sluta prata!" så man får typ byteshandla i samband med bus/lek. T.ex om vi flyger flygplan så kan man pausa mitt i och säga "vi flyger igen men du måste ge mig lösenordet som är ka-ka-ka" (just nu övar vi på k-ljudet). Men det blir ju inte så hög kvalitet på den träningen...

Jag håller med om vikten. Jag var själv inte med på läkarbesöket men fick det återberättat att det mest handlade om hoppet han gjort på bmi-skalan. Sen kanske de reagerar mer iom att både pappan och jag ligger på plussidan?
 
Hoppas att han snart kommer ikapp! Barn utvecklas ju väldigt ojämnt, kompisens son som snart fyller 5 har också varit hyfsat långsam med både tal och bokstäver (min och hennes pratar ungefär lika (o-)tydligt och min har kommit längre med läsandet), men har istället fantastisk koordination och lärde sig cykla på en kvart. Min verkar inte vara någon stjärna på socialt samspel precis (kommer för nära för fort) men är då istället tidig med språket.
Ja visst är det så att de har sina olika styrkor!
Tyvärr märker man att lek med jämnåriga och något äldre barn lätt dör ut när de inte förstår vad han säger. Är jag eller pappan med kan vi ju stötta under leken men på förskolan funkar det nog inte lila bra pga tid och att de inte heller förstår honom:meh:
 
Hur lägger ni upp det när ni övar? Så fort vi ens försöker så blir det bara "sluta prata!" så man får typ byteshandla i samband med bus/lek. T.ex om vi flyger flygplan så kan man pausa mitt i och säga "vi flyger igen men du måste ge mig lösenordet som är ka-ka-ka" (just nu övar vi på k-ljudet). Men det blir ju inte så hög kvalitet på den träningen...

Jag håller med om vikten. Jag var själv inte med på läkarbesöket men fick det återberättat att det mest handlade om hoppet han gjort på bmi-skalan. Sen kanske de reagerar mer iom att både pappan och jag ligger på plussidan?

Det låter som en jättebra övning tycker jag. Vi upprepar mycket och ber henne ibland upprepa. Vi har också börjat med bokstäver, för att hon ska förstå att det är olika bokstäver som låter olika.
Hennes kusiner har samma talfel och det är sådana övningar som du redan gör som de fick när de var hos logoped. Olika spel där man tvingas använda de ljud som är svåra.
 
Det är så otroligt mycket som händer nu i den här åldern. Riktigt häftigt att få vara med om och hon har blivit så otroligt medveten om saker.
Efter sommaren åker hon upp på storbarnsavdelningen, det är det enda hon pratar om idag. Hon vill inget hellre än att flytta upp, då grannen som hon leker otrolig mycket med, går där.

Roligt att se hur hon har börjat leka "rollekar" med. leker med sina dockor, bilar och kök med inlevelse på riktigt.

Vi har oxå en ganska stor tjej17.4kg och 97cm i Januari, men nu har hon lagt in en rejäl växtspurt och hoppat över storlek 104 i kläder. Jag är inte allt för förtjust i dessa dubbelstorlekar då 116 är vääääldigt stort för henne.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 172
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 013
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 107
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 205
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp