Vinterföräldrar 2016/2017 del 6

Kul att höra från er andra! Jag är Inn och läser även om jag sällan skriver. I är 108 cm och väger 20 kg, hon har blivit väldigt stark och fått bra balans.
Blivit modig och självsäker vilket känns bra, skällande hundar är t.ex. inte alls läskigt längre.
Vi dansar och springer mycket och leker fantasilekar där vi är hjältar, skurkar, monster och fantasidjur.
Skriver och ritar ofta och har börjat läsa stora bokstäver samt läsa ut korta ord. Men det slarvas och gissas ofta när hon läser.
Och det ljugs kopiöst! Hela hela tiden.
 
Vi fick ställa in 4års kontrollen sist då jag hade ont i halsen. Ska dit igen på måndag.

E älskar att rita och har fått mycket beröm på förskolan. Vi har börjat skriva bokstäverna i hennes namn. Hon kan räkna till femton.

Hon är dock inne i en fyra årings fantastiska fas, eller nåt. Jösses vilket humör. Det går fort mellan att vara jätte glad till att fullkomligt krascha. Hon brukar gå in i vårat sovrum och kasta kuddar när hon blir arg och vill sen kramas och prata när hon lugnat ner sig. Förstår att det är jätte jobbigt för henne just nu så vi försöker hålla ut och bara finnas där när hon blir arg, vilket ibland är lättare sagt än gjort.
 
Vi fick ställa in 4års kontrollen sist då jag hade ont i halsen. Ska dit igen på måndag.

E älskar att rita och har fått mycket beröm på förskolan. Vi har börjat skriva bokstäverna i hennes namn. Hon kan räkna till femton.

Hon är dock inne i en fyra årings fantastiska fas, eller nåt. Jösses vilket humör. Det går fort mellan att vara jätte glad till att fullkomligt krascha. Hon brukar gå in i vårat sovrum och kasta kuddar när hon blir arg och vill sen kramas och prata när hon lugnat ner sig. Förstår att det är jätte jobbigt för henne just nu så vi försöker hålla ut och bara finnas där när hon blir arg, vilket ibland är lättare sagt än gjort.
Ibland tycker jag att det blir lite jobbigt att se så små människor ha så stora känslor, en vill bara hjälpa till.
Men för oss är det också så att hon gärna vill prata efteråt vilket jag ser som guld värt. Går det att sätta ord på känslorna så tänker jag att de tids nog blir lättare att hantera.
 
Ibland tycker jag att det blir lite jobbigt att se så små människor ha så stora känslor, en vill bara hjälpa till.
Men för oss är det också så att hon gärna vill prata efteråt vilket jag ser som guld värt. Går det att sätta ord på känslorna så tänker jag att de tids nog blir lättare att hantera.

Det är jätte jobbigt. I början gjorde jag allt för att hjälpa henne ur det vilket bara gör henne ännu argare så nu får hon vara hur arg hon vill och så kramas vi efteråt i stället.
 
Vi har haft en lite stökig höst med nytt syskon och att maken bytte arbete och gick upp i 100% (vilket faktiskt gör att han är hemma mera)

G var 99 cm lång och 17 kg i december på fyraåskontroll. Tyvärr gick inte lene (heter de så?) testen så jättebra och skall nu på vår begäran äntligen börja utredas för adhd/autism.

tex ”läser” han mängder med faktaböcker för låg/mellanstadie barn men kan inte svara på en fråga om vad han ätit till frukost. ”Tyvärr” har gossen folkvett och kan vara lugn i sociala sammanhang som läkarbesök men jag som förälder ser ju när de kryper under skinnet när han sitter där
 
Vi har haft en lite stökig höst med nytt syskon och att maken bytte arbete och gick upp i 100% (vilket faktiskt gör att han är hemma mera)

G var 99 cm lång och 17 kg i december på fyraåskontroll. Tyvärr gick inte lene (heter de så?) testen så jättebra och skall nu på vår begäran äntligen börja utredas för adhd/autism.

tex ”läser” han mängder med faktaböcker för låg/mellanstadie barn men kan inte svara på en fråga om vad han ätit till frukost. ”Tyvärr” har gossen folkvett och kan vara lugn i sociala sammanhang som läkarbesök men jag som förälder ser ju när de kryper under skinnet när han sitter där
Hoppas ni och barnet kan få stöd inför framtiden via utredningen.
 
Kom hem med ett barn som var pigg och glad. Två timmar senare kokhet med 38,7 i feber. Hon klagar på att ena örat gör ont så tror på öroninflammation. Fått en dos alvedon. Vill inte äta något, inte ens godis men dricker vatten och vätskeersättning :cry:
 
Hoppas ni och barnet kan få stöd inför framtiden via utredningen.
Är de vi hoppas på. Vårt största "problem" är att han försvinner in i sin egen värld och de går då inte att få kontakt med honom/bryta om han hakar upp sig. Händer flera gånger per dag och både tungt och energikrävande (ex massa entonigt hummande vid läggdags)
 
Vi har haft en lite stökig höst med nytt syskon och att maken bytte arbete och gick upp i 100% (vilket faktiskt gör att han är hemma mera)

G var 99 cm lång och 17 kg i december på fyraåskontroll. Tyvärr gick inte lene (heter de så?) testen så jättebra och skall nu på vår begäran äntligen börja utredas för adhd/autism.

tex ”läser” han mängder med faktaböcker för låg/mellanstadie barn men kan inte svara på en fråga om vad han ätit till frukost. ”Tyvärr” har gossen folkvett och kan vara lugn i sociala sammanhang som läkarbesök men jag som förälder ser ju när de kryper under skinnet när han sitter där

Vad min unge har ätit kan han aldrig svara på men det beror nog mest på att han inte bryr sig så mycket, han äter all mat de serverar på förskolan, inkl kålpudding och annat som de andra barnen är lite skeptiska till :rofl:
 
Viktor är inte sådär jätteintresserad bokstäver här hemma, räknar gör han gärna men hoppar nästan alltid över 3 av någon anledning. Jag tror att han just nu är mer fysisk än psykisk eller hur man ska säga. Han älskar att lyssna på sagor och kan sitta och "läsa" själv, är en fena på mobilen osv så jag tror han liksom de andra kommer att kunna skriva och läsa lite innan de börjar förskoleklass (de jobbar mycket med det på förskolan). Han har förstås humör och är just nu väldigt bestämd med att vi "ska göra på mitt sätt" vilket inte alltid är kompatibelt med vad vi behöver göra just då. Typ gå in på förskolan för det är frukost istället för att skrapa bort all snö på bilen. Han är en mästare på att argumentera för sin sak iaf :rofl:
 
Vad min unge har ätit kan han aldrig svara på men det beror nog mest på att han inte bryr sig så mycket, han äter all mat de serverar på förskolan, inkl kålpudding och annat som de andra barnen är lite skeptiska till :rofl:
Vi har ju lillebror som är 18 månader yngre om som på det sociala området gått om sin storebror. Svårt att förklara skillnaden men vardagen kretsa väldigt mycket kring G tyvärr. Tar 20 min att byta om till pyjamas för han ”fastnar” hela tiden. han vill ha det som igår utan att kunna förklara VAD saken handlar om osv osv osv (allt från en likadan smörgås till samma tröja)
 
Vi har ju lillebror som är 18 månader yngre om som på det sociala området gått om sin storebror. Svårt att förklara skillnaden men vardagen kretsa väldigt mycket kring G tyvärr. Tar 20 min att byta om till pyjamas för han ”fastnar” hela tiden. han vill ha det som igår utan att kunna förklara VAD saken handlar om osv osv osv (allt från en likadan smörgås till samma tröja)

Jag förstår vad du menar, fick inte riktigt ur den tanken jag hade i text :-)
 
Äntligen kom vi iväg på 4års kontrollen.

E var med på allt rätt länge tills hon skulle säga efter sköterskan. Där tog det stopp. Syntest gick bra med hon ville inte ha hörlurar. Så vi fick boka en ny tid. Ska tills dess träna på att ha hörlurar. Hur nu det ska gå till.

Vikten hade planat ut rejält men nästan precis en meter lång.

Hon är ju rätt selektiv med sitt ätande om man säger så.
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 201
Senast: Vovve
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp