Vinterföräldrar 2016/2017 del 6

Äntligen har E börjar förskolan igen.

Första dagen var lite jobbig. Hon ville inte men med lite pepp om hur kul det skulle bli så gick det till slut att komma utanför dörren. Hon var blyg när hon kom in på dagis. Gömde sig mest i min famn. Men sen vågade hon ner och in. Det var en glad tjej jag hämtade sen. Dock var hon extremt trött. Somnade innan åtta vilket hon inte gjort på bra länge.

Nu går hon till dagis. Glad som en lärka. Hon var nog det enda glada barnet där när jag hämtade henne idag :D
 
Annars så har vi ett väldans lyxproblem med E. Ibland vägrar hon åka hem när hon sovit hos mormor. Det hände i helgen. Tanken var att hon skulle sova där från fredag till lördag men det blev från fredag till söndag. Hon ville verkligen inte hem. Så på lördag nu i helgen har morfar lovat henne att hon ska få komma och sova där igen.
 
Idag hjälpte min mamma mig att rensa ur Es rum. Vi fick ihop fyra knökfulla ikeapåsar med kläder och leksaker som vi sedan körde till röda korset. Helt underbart att bli av med det och jag hoppas verkligen det kommer till nytta. Köper själv mycket till E på röda korset då jag försöker tänka på att inte överkonsumera.

Dock gick jag in och köpte ett par nya vinterskor till E några minuter efteråt :angel:
 
Idag hjälpte min mamma mig att rensa ur Es rum. Vi fick ihop fyra knökfulla ikeapåsar med kläder och leksaker som vi sedan körde till röda korset. Helt underbart att bli av med det och jag hoppas verkligen det kommer till nytta. Köper själv mycket till E på röda korset då jag försöker tänka på att inte överkonsumera.

Dock gick jag in och köpte ett par nya vinterskor till E några minuter efteråt :angel:
För nån vecka sen gick jag igenom vintergarderoben. Tänkte innan att vi ju hade i a f en uppsättning som passar.


Jo, tjena. Ingenting kvar.

Två dagar senare var jag och fikade hos en vän...och åkte hem med en stor kasse utrensade vinterkläder. Så tacksamt att våra vänner tänker som vi och gärna ger vidare kläder till nästa.

Vinterskor behöver vi också köpa.
 
Min lilla unge har blivit så stor. 😭 Hon går numer på toa själv. Kissar, torkar och spolar efter sig. Idag försvann hon iväg och jag ropade på henne. Då ropade "neeej mamma jag kissar!". Som att hon aldrig gjort något annat i hela sitt liv.
 
Knoddrik har en kompis på fsk som ibland inte ska leka med henne. Ena dagen har de jättekul och triggar igång varandra, så att båda går upp i varv mer och mer. Nästa dag kan det istället bli så att kompisen biter Knoddrik, antagligen p g a frustration - över en leksak t ex.
Personalen går imellan samt informerar när det händer, men jag undrar om de gör mer än så med kompisen/föräldrarna.

Jag känner mig ledsen. För att min dotter blir biten av sin kompis. För att jag inte kan vara hemma med henne mer. För att kompisen är så frustrerad så att blir fysiskt. Jag tror att Knoddrik inte är orsaken, bara triggaren och kanske på ett sätt en slags trygghet.

Om det inte slutar, vad gör vi då?

(Har hänt under två dagar de senaste 3 veckorna.)
 
Knoddrik har en kompis på fsk som ibland inte ska leka med henne. Ena dagen har de jättekul och triggar igång varandra, så att båda går upp i varv mer och mer. Nästa dag kan det istället bli så att kompisen biter Knoddrik, antagligen p g a frustration - över en leksak t ex.
Personalen går imellan samt informerar när det händer, men jag undrar om de gör mer än så med kompisen/föräldrarna.

Jag känner mig ledsen. För att min dotter blir biten av sin kompis. För att jag inte kan vara hemma med henne mer. För att kompisen är så frustrerad så att blir fysiskt. Jag tror att Knoddrik inte är orsaken, bara triggaren och kanske på ett sätt en slags trygghet.

Om det inte slutar, vad gör vi då?

(Har hänt under två dagar de senaste 3 veckorna.)

Cornelis har också en kompis som bits, dock bits också cornelis ibland men inte fullt så ofta. Jag vet att personalen gör vad de kan men de säger att barn ofta bits i frustration, för att de inte vet hur de ska hantera situationen. Cornelis leker dock lite bättre med de äldre barnen så ibland får han (för att han vill) gå till avdelningen bredvid för att leka, då hans avdelning bara är 1-3 år.
 
Vem kom på detta med att byta tider hit och dit. Slår var om att de inte hade barn. Vi har ju väldigt morgonpigga barn. Så 4.15!!!! vaknades det idag. Blev en väldigt lång dag med massa gnäll till läggdags kl 19. G sover ju inte middag mera och ville inte att han skulle göra det idag, somnar han ens 10 min så tar plötsligt läggningen 90 min.
 
Vem kom på detta med att byta tider hit och dit. Slår var om att de inte hade barn. Vi har ju väldigt morgonpigga barn. Så 4.15!!!! vaknades det idag. Blev en väldigt lång dag med massa gnäll till läggdags kl 19. G sover ju inte middag mera och ville inte att han skulle göra det idag, somnar han ens 10 min så tar plötsligt läggningen 90 min.

Vi har ett morgontrött barn. Upp kvart i åtta, i säng åtta. Inte för att sån :angel:

Jag personligen avskyr vintertid. Jäkla mörker.
 
Gnälligt här med, men kan lika gärna vara förkylningen...eller den här utvecklingsfasen som anföll oss...
 
E var hos tandläkaren idag. Vi hade tränat på att gapa stort, som en drake, hela morgonen.

Var lite blyg men döm om min förvåning när barnet öppnar munnen och lät dom räkna hennes tänder. Jag blev lite blöt i ögonen av stolthet. Min duktiga stora tjej. Vi som knappt får ta fram tandborsten utan höga protester.
 
Har era napp fortfarande? Hur ofta?

E har sin ganska ofta och enligt tandläkaren har hennes bett blivit lite påverkat. Dock blir hin helt förstörd om hon inte får ha den. Avleda funkar inte. Tandläkaren ville gärna att vi skulle dra ner på hennes användande av nappen. Hur sjutton då?
:confused:
 
Har era napp fortfarande? Hur ofta?

E har sin ganska ofta och enligt tandläkaren har hennes bett blivit lite påverkat. Dock blir hin helt förstörd om hon inte får ha den. Avleda funkar inte. Tandläkaren ville gärna att vi skulle dra ner på hennes användande av nappen. Hur sjutton då?
:confused:
I har inte napp som i napp men hon har en nappflaska med vatten som hon snuttar på. Hon har den bara på natten eller om hon är jätteledsen på dagen.
 
Har era napp fortfarande? Hur ofta?

E har sin ganska ofta och enligt tandläkaren har hennes bett blivit lite påverkat. Dock blir hin helt förstörd om hon inte får ha den. Avleda funkar inte. Tandläkaren ville gärna att vi skulle dra ner på hennes användande av nappen. Hur sjutton då?
:confused:

Vi funderar på att ge Cornelis napp till tomten. Han har den dock inte dygnet runt utan bara om han är trött eller ska sova.
 
Har era napp fortfarande? Hur ofta?

E har sin ganska ofta och enligt tandläkaren har hennes bett blivit lite påverkat. Dock blir hin helt förstörd om hon inte får ha den. Avleda funkar inte. Tandläkaren ville gärna att vi skulle dra ner på hennes användande av nappen. Hur sjutton då?
:confused:
Knoddrik har napp, men bara när hon är trött eller ledsen. Vi gör ingen stor grej av det när hon vill ha napp andra tider - ibland provar hon att tjata, men vi bara bemöter lugnt med nej. Försöker hålla nejet positivt. Svårt att förklara. Erbjuder mer närhet och mer tid för total närvaro nu när det händer mycket. (Blöjan, vällingen, nappen o s v.)
Maken och min mamma är inte lika snabba på att stoppa Knoddrik från att hämta en napp i köket, men de blir bättre för varje gång.
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 210
Senast: Vovve
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp