Vinterföräldrar 2016/2017 del 6

¨
Vi hade en 2,5h läggning i går. för att de på förskolan "missat" att han sovit i 30 min, fattar inte hur man kan missa det då det har ETT barn (av 12, men nu är det många som tagit sommarlov så ännu mindre) som inte får sova på dagen. Klart att man kan missa att han somnat, men i 30 min, eftersom de meddelande att det var så länge han sovit. Så glad att de är sista dagen i morgon. Sedan 6 dagar ledigt och i höst börjar han i stora gruppen där det mer har bara dagsvila, men inget "tvång" på att ligga stilla i X minuter.

Normalt somnar han inom 10 min efter saga på kvällen. Igår fick han dessutom vara uppe en timme extra men de hjälpte tydligen inte.

Lite slarvigt att förskolan. Låånga läggningar är pest. Har haft det i princip flera veckor. Igår provade jag att gå ut eftersom hon ändå lekte med sina gosedjur men fem minuter senare kom en mycket ledsen E ut snyftande.

Våran förskola gav upp för länge sen med att få E att sova :rofl: Hon går ut med en annan avdelning i stället, samma avdelning som hon börjar på i höst.
 
Knoddrik behöver sova på dagen. Hon blir helt okontaktbar annars.
Såna dagar kommer mer och mer. Hon vägrar släppa kontrollen, både dag och kväll. Och vaknar tidigt, mellan 5 och 7.
 
Knoddrik behöver sova på dagen. Hon blir helt okontaktbar annars.
Såna dagar kommer mer och mer. Hon vägrar släppa kontrollen, både dag och kväll. Och vaknar tidigt, mellan 5 och 7.

vi blev så förvånade när lillebror kom. Det FINNS barn som sover mer än en timme åt gången. Trodde de var en myt 😮. Förklarar hur vi haft det. Jag är själv en person som klarat mig långa tider på 5 timmars (osammanhängande) sömn per natt. Maken avlider Om han sover mindre än 8 timmar.
 
vi blev så förvånade när lillebror kom. Det FINNS barn som sover mer än en timme åt gången. Trodde de var en myt 😮. Förklarar hur vi haft det. Jag är själv en person som klarat mig långa tider på 5 timmars (osammanhängande) sömn per natt. Maken avlider Om han sover mindre än 8 timmar.
Som utmattad och sönderstressad behöver jag lära mig att sova mer än 4-5 timmar per dygn. Att bli mamma har inte hjälpt till med det praktiskt.
 
Det bubblar och flödar ut fantasier ur Knoddrik. Nattningarna är bråkiga igen - jag blir galen inombords av att inte hitta rätt sätt och lugn. Jag HATAR när nattningen blir en kamp, vill verkligen inte ha det så...men vet inte hur vi ska ta oss ur det. Vi har enkla nattningar oxå, men de jobbiga skuggar över och suddar bort alla andra.
 
Jag skriver här för jag tycker inte jag behöver starta en hel tråd. Hur gör ni med skor? Impregnerar ni dem? Har aldrig gjort det varken med mina egna eller sonens men nu när jag köpte vanliga ”gympaskor” (att ha ute) så säger hon att jag ska spraya med impregnering direkt och sedan varannan vecka :confused: Gör ni det?

Jag tänker inte göra det för att jag dels är extremt doftkänslig och dels tycker det känns onödigt. Tänker även på eventuella skadliga ämnen i en sådan spray. Men kanske är helt fel ute?
 
Jag skriver här för jag tycker inte jag behöver starta en hel tråd. Hur gör ni med skor? Impregnerar ni dem? Har aldrig gjort det varken med mina egna eller sonens men nu när jag köpte vanliga ”gympaskor” (att ha ute) så säger hon att jag ska spraya med impregnering direkt och sedan varannan vecka :confused: Gör ni det?

Jag tänker inte göra det för att jag dels är extremt doftkänslig och dels tycker det känns onödigt. Tänker även på eventuella skadliga ämnen i en sådan spray. Men kanske är helt fel ute?

brukar impregnera ett par helly hansen vinterskor (i läder) en gång per år, om jag minns det. Barnskor aldrig, har lägre tröskel för tex gummistövlar i stället
 
Hur har ni det? Väldigt tyst i tråden.

För oss går det sådär. E är förkyld, jag är snorig. Dessutom har E blivit hysteriskt rädd för att bajsa så jag ska ta kontakt med vården för det här problemet fixar vi inte själva. Hon är inte förstoppad, bara väldigt väldigt rädd. Vi hade det så här en tid förra året också som gick över snabbt men nu har det hållit på ett tag.

Annars märks det att våran lilla tjej börjar bli stor. Mycket vilja som pendlar snabbt till arg eller ledsen. Hon kan bli så himla liten. Har en enorm separationsångest från pappa. Pratar hela tiden :rofl: kan skriva några bokstäver i sitt namn och räkna till tio på engesla och svenska, hur nu det gick till.

Jag börjar bli enormt sugen på ett syskon, mannen not so mutch. Hoppas kunna få honom med mig men han verkar livrädd för en repris av mitt mående.
 
Mormor kom på besök över helgen igår. Superduperjätteglad Knoddrik fick en panikslagen kväll, livrädd för att mormor skulle åka hem på natten. Det var en fruktansvärd kväll igår. Ikväll gick det bättre, inget skrik, ingen panik, men tjej med svårt att tillåta tröttheten vinna. Vi låg tre vuxna och en Knoddrik (enligt hennes önskemål) i en dubbelsäng och försökte ge henne det lugn och stöd hon behövde för att somna.
Hoppas hon (och jag) får sova imorn bitti.

Bär fortfarande blöja. Var egentligen "torr" redan förra året. Var blöjfri i våras, men efter en klumpig kommentar på förskolan i kombination med en olycka i en av bilstolarna så får hon panik om vi tar av blöjan och gömmer påsen. Vid några försök har skriket släppt efter en kvart, men det har även varit några försök där hon varit jättestressad, arg och ledsen, tills hon fått blöja igen. Jag känner att det blir fel och jag vill inte utsätta nån av oss för det. (På fsk kissar hon på toaletten när pedagogerna uppmanar till det, men hon vill ha blöjan ändå.)

Pratglad, energisk, viljestark och observant. Vi har fullt upp.
 
Här har vi bytt till stora avdelningen på förskolan. Märks tydligt för oss föräldrar att han nog inte är riktigt som alla andra barn. Men då han är högintelligent lyckas han liksom båda jag och sin far dölja det (både jag och maken har fått adhd/add diagnos först som 30+)

älskar att läsa faktaböcker och en dag är inte komplett före man haft minst 10 slagsmål med sin bror

skall bli spännande att komma hem med lillasyster som föddes i går och se vilken reaktion det blir
 
Här har vi bytt till stora avdelningen på förskolan. Märks tydligt för oss föräldrar att han nog inte är riktigt som alla andra barn. Men då han är högintelligent lyckas han liksom båda jag och sin far dölja det (både jag och maken har fått adhd/add diagnos först som 30+)

älskar att läsa faktaböcker och en dag är inte komplett före man haft minst 10 slagsmål med sin bror

skall bli spännande att komma hem med lillasyster som föddes i går och se vilken reaktion det blir
Skillnaden för er son är att ni nu vet om era behov och kan se hans behov med andra ögon och fånga upp honom mycket tidigt.
Får ni stöd av bvc/fsk?
 
Jag har inte skrivit något här på länge då jag kände att behovet för det upphörde för mig. Blir glad är höra från er andra. :)

Vi har det härligt med en väldigt verbal och medveten 3 snart 4-åring.
Det är mycket byggande, mycket fantasilekar, sånger och danser samt filosofiska diskussioner. Hon vill väldigt gärna dela med dig och leka tillsammans med andra barn och har lite svårt att förstå barnen som inte är så inkluderande men ändå är i hennes storlek.
Ofta efter sagan på kvällen kommer frågor om hur kroppen fungerar och jag kör hela vägen där så vi pratar om och om igen om celler, nerver, blod, tarmar, muskler m.m.
Hon är väldigt textintresserad och kan nu självmant skriva sitt namn och ljudar stora bokstäver i sin naturbok om svenska arter. Vi har börjat introducera att hon ska torka sig själv före vi gör det när hon kissar, men hon blir lat och tycker det är onödigt. xD

Hon har börjat tycka skuggor och mörker är läskigt och pratar om möjliga monster allt mer, så jag antar att vi är påväg in i den fasen nu.
Annars spelar vi lite tv-spel i vårt hem och har lekt mycket att monster kan vi övervinna med pilbåge, svärd och sköld. Jag har varit många stora monster i sommar som fått jaga henne över gräsmattan.
Härddmältorna är betydligt färre nu och ofta av lägre magnitud, så när det väl kommer en stor blir vi lite överraskade.

Ibland vill hon göra allt själv (och klarar det mesta) och ibland står hon och tjuter för hon kan inte få på sig en socka men vägrar säga ett ord om det innan tårarna börjar spruta.
Så ganska typiskt i vardagen för en snart 4-åring.
 
IMG_20201003_164130.jpg

Sista turen på sjön. Nu har båten blivit uppdragen på land. E älskar båtar, ännu bättre när farfar ror och kusinen är med.
 
Lyckan som uppstår när barnet bajsar och det bara var fyra dagar sen sist :banana:
Förra gången hon höll sig var det tio dagar. Men hon blir så extremt stressad när det är dags, vankar av och an, gråter och skriker. Det är så fasligt jobbig för både henne och oss föräldrar.

Jag fick efter mycket om och men tag på BVC som tyckte jag skulle fortsätta med medicin och så skulle jag få prata med en barnpsykolog.

Annars är jag fortsatt sjuk. Så det är Es andra vecka hemma från förskolan. Jätte roligt. Hennes pappa jobbar natt så han kan inte heller lämna. Fast det är rätt skönt och mysigt att ha henne hemma men jag märker att hon börjar få lite tråkigt.
 
Lyckan som uppstår när barnet bajsar och det bara var fyra dagar sen sist :banana:
Förra gången hon höll sig var det tio dagar. Men hon blir så extremt stressad när det är dags, vankar av och an, gråter och skriker. Det är så fasligt jobbig för både henne och oss föräldrar.

Jag fick efter mycket om och men tag på BVC som tyckte jag skulle fortsätta med medicin och så skulle jag få prata med en barnpsykolog.

Annars är jag fortsatt sjuk. Så det är Es andra vecka hemma från förskolan. Jätte roligt. Hennes pappa jobbar natt så han kan inte heller lämna. Fast det är rätt skönt och mysigt att ha henne hemma men jag märker att hon börjar få lite tråkigt.
En lugn och stillsam aktivitet jag kan tipsa om för uttråkad barn och sjuk förälder är att bära in en påse löv och limma fast på papper till lövtavlor.
Behövs bara vanligt hobbylimstift.
 
Hur är era barn med mat?

E är lite kräsen.
Soppor och gryter går bort. Det tittar hon inte ens åt. Köttfärssås äter hon till exempel inte.

Hon älskar grönsaker så försöker ha morötter, blomkål och broccoli hemma, det går alltid ner, det var just det hon åt till middag idag, med en klick smör på. Makaroner och korv hade hon lätt levt på men försöker variera kosten något. Blir dock korv några gånger i veckan.
Lax och kyckling funkar ibland. Brukar köpa Lidls varmrökta lax, det älskar hon. Kokt potatis äter hon inte heller. Däremot potatismos så det gör jag ibland till korv för att slippa makaroner.

Räddningen är att hon äter väldigt bra på förskolan de dagar hon bestämmer sig för att inte äta något hemma.

Hittade just den optimala frukosten. Vaniljyoghurt med frysta blåbär. Hon slukar allt. Har kämpat med frukost länge.
 
Hur är era barn med mat?

E är lite kräsen.
Soppor och gryter går bort. Det tittar hon inte ens åt. Köttfärssås äter hon till exempel inte.

Hon älskar grönsaker så försöker ha morötter, blomkål och broccoli hemma, det går alltid ner, det var just det hon åt till middag idag, med en klick smör på. Makaroner och korv hade hon lätt levt på men försöker variera kosten något. Blir dock korv några gånger i veckan.
Lax och kyckling funkar ibland. Brukar köpa Lidls varmrökta lax, det älskar hon. Kokt potatis äter hon inte heller. Däremot potatismos så det gör jag ibland till korv för att slippa makaroner.

Räddningen är att hon äter väldigt bra på förskolan de dagar hon bestämmer sig för att inte äta något hemma.

Hittade just den optimala frukosten. Vaniljyoghurt med frysta blåbär. Hon slukar allt. Har kämpat med frukost länge.


tja...Antingen äter han allt, eller så ingenting. Pasta går alltid ner, så länge det inte är "ugnspasta" (lasagne osv)potatis går bort, om de då inte råkar vara köttfärsfrestelse. Kött 50/50. köttbullar, korv och andra helfabrikat slinker ner utan protest. Soppa bläää.

Äter oftast bra på dagis så är ok om middagen inte går ner, brukar bli en extra smörgås till kvällen då, dessutom äter de rätt kraftiga mellanmål ( i mitt tycke) på dagis. Kan vara hot dog, pannkaka, piroger osv.

Frukost går ofta bra, men där får han välja vad han vill äta. Oftast gröt eller stekt ägg och en smörgås
 
tja...Antingen äter han allt, eller så ingenting. Pasta går alltid ner, så länge det inte är "ugnspasta" (lasagne osv)potatis går bort, om de då inte råkar vara köttfärsfrestelse. Kött 50/50. köttbullar, korv och andra helfabrikat slinker ner utan protest. Soppa bläää.

Äter oftast bra på dagis så är ok om middagen inte går ner, brukar bli en extra smörgås till kvällen då, dessutom äter de rätt kraftiga mellanmål ( i mitt tycke) på dagis. Kan vara hot dog, pannkaka, piroger osv.

Frukost går ofta bra, men där får han välja vad han vill äta. Oftast gröt eller stekt ägg och en smörgås

Ungefär som E då. Det är allt eller inget.

Jag är lite glad över att hon gillar grönsaker faktiskt, jag har nog aldrig ätit så mycket grönsaker som jag gjort denna vecka :rofl:
 
Tacofärs, pommes, majs, gurka och havremjölk går (nästan) alltid ner. Chokladhavredryck är en ny favorit som hon fått efter mig (jag dricker den på morgonen på vägen till jobbet).
Lithells magrare middagskorv (liknar HKs blålänkkorv, @vinkelina ) är det som gäller vid korv. Hos farmor serveras den i olika figurformer.
Köttbullar funkar till 80%.
Äter köttfärssås, ibland riktigt bra, helst utan tomatbitar. Jag ska lära mig att byta krossade tomater mot passerade. Brukar ha med ärtproteinfärs i blandning med den vanliga färsen samt finhackad lök, finrivna morötter och andra dolda grönsaker.

Frukosten är nästan svårast. Ibland funkar gröt med äppelmos (helst köpt) och smör. Ibland funkar sojgurt med eller utan havrekuddar. Ibland funkar bröd med smör o pålägg.

Bananplättar (bara banan o ägg) eller banan till mellis. Eller sojgurt.

Har den senaste tiden börjat gilla både varm choklad och grillade kycklingdelar. Och kebab. Har i år, äntligen, ätit grillat kött.

Äter bara bearnaisesås som sås. Har smakat på mangoraja, men säger fortfarande nej till den.

Pasta, potatis (dock ej mos), ris (speciellt om man blandar i majs) och nudlar funkar. Ibland behöver hon lite tid på sig att komma igång. Kan vara petnoga vilken form pastan kommer i (spagetti, makaroner, fusilli o s v).

Hade en period när hon drack Bamse-saft (små tetra) och enhörningssaft (trekanter) men den verkar ha passerat. Numera duger alltså bara vatten, havremjölk och chokladhavredryck.

Äter gurka, morötter, majs och ibland ärtor. Fruktmässigt duger bara banan.
Som pålägg duger veganost (specifik sort) eller lördagskorv. Hon åt skinka förut, men slutade med det i våras. Slickar helst av smöret på mackan och äter upp pålägget.
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 197
Senast: Vovve
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp