Vinterföräldrar 2016/2017 del 6

Tacofärs, pommes, majs, gurka och havremjölk går (nästan) alltid ner. Chokladhavredryck är en ny favorit som hon fått efter mig (jag dricker den på morgonen på vägen till jobbet).
Lithells magrare middagskorv (liknar HKs blålänkkorv, @vinkelina ) är det som gäller vid korv. Hos farmor serveras den i olika figurformer.
Köttbullar funkar till 80%.
Äter köttfärssås, ibland riktigt bra, helst utan tomatbitar. Jag ska lära mig att byta krossade tomater mot passerade. Brukar ha med ärtproteinfärs i blandning med den vanliga färsen samt finhackad lök, finrivna morötter och andra dolda grönsaker.

Frukosten är nästan svårast. Ibland funkar gröt med äppelmos (helst köpt) och smör. Ibland funkar sojgurt med eller utan havrekuddar. Ibland funkar bröd med smör o pålägg.

Bananplättar (bara banan o ägg) eller banan till mellis. Eller sojgurt.

Har den senaste tiden börjat gilla både varm choklad och grillade kycklingdelar. Och kebab. Har i år, äntligen, ätit grillat kött.

Äter bara bearnaisesås som sås. Har smakat på mangoraja, men säger fortfarande nej till den.

Pasta, potatis (dock ej mos), ris (speciellt om man blandar i majs) och nudlar funkar. Ibland behöver hon lite tid på sig att komma igång. Kan vara petnoga vilken form pastan kommer i (spagetti, makaroner, fusilli o s v).

Hade en period när hon drack Bamse-saft (små tetra) och enhörningssaft (trekanter) men den verkar ha passerat. Numera duger alltså bara vatten, havremjölk och chokladhavredryck.

Äter gurka, morötter, majs och ibland ärtor. Fruktmässigt duger bara banan.
Som pålägg duger veganost (specifik sort) eller lördagskorv. Hon åt skinka förut, men slutade med det i våras. Slickar helst av smöret på mackan och äter upp pålägget.

Det där sista, att bara äta pålägget, är det något alla barn gör? E fick en smörgås med rökt kalkonpålägg i kväll och den är totalt rensad. Dock hel :rofl:

Har märkt på senare tid att om jag bara serverar utan att fråga vad hon vill ha så äter hon bättre. Jag fattar inte ens varför jag frågar egentligen.
 
Senast ändrad:
I är jättekräsen. Vi har gått på extra läkarkontroller under åren för att se så hon inte tappar för mycket i vikt. Kan få remiss till dietist om vi vill men valt att avvakta lite pga att det ändå blivit bättre efter sommaren. Hon äter frukt och grönsaker men jättesvårt med mat. På föris får de göra som de vill, äter hon bara ris en dag eller bara gurka så är det strunt samma men vi har en dialog kring hur hon ätit.
 
Det där sista, att bara äta pålägget, är det något alla barn gör? E fick en smörgås med rökt kalkonpålägg i kväll och den är totalt rensad. Dock hel :rofl:

Har märkt på senare tid att om jag bara serverar utan att fråga vad hon vill ha så äter hon bättre. Jag fattar inte ens varför jag frågar egentligen.
Ja. Nästan alla i a f.

Ibland är det så här med. Ibland vägrar hon då. Så jag frågar. Får jag inget bra svar lägger jag bara fram en tallrik med mat. Kan funka det med.
 
Vi är sjuka igen. E fick gå på förskolan i tre dagar. Maken är permitterad på 20% så hon går inte fulla veckor ändå på föris men det är så otroligt ledsamt att vara sjuk hela tiden.

Maken beställde covid-19 test i söndags. Idag knackade det på dörren. Höll på att ramla baklänges när jag såg en man med visir och munskydd. Pandemin blev väldigt verklig just där och då. E tyckte mest han var läskig och stod mellan mina ben och tröck.

Jag är glad att vi bor som vi gör, med skogen på baksidan så vi kan göra nånting annat än att rita, limma löv på papper och slösurfa i soffan.
 
E har för ett tag sen helt slutat med blöja under dagarna, till och med på förskolan :D

Hon har varit fram och tillbaka med blöjan i säkert ett år. Vi har fått massor med bakslag men inte brytt oss utan låtit henne få blöjan igen, men nu äntligen har det släppt helt. På morgonen är hon väldigt bestämd med att den ska av fort. Så vi slipper nog snart nattblöjan också.
 
Vintertidomställningen har gjort Knoddrik gråtig och gnällig på kvällarna. Idag bröt hon ihop för att jag tog av stövlarna i bilen...och för att jag blandade ihop maten...

Sen kommer det fram då och då att ett annat barn slår (idag) eller kastar saker eller puttas... Jag har tagit upp det tidigare med pedagogerna, men ska ringa imorn och ta upp det igen. Det är liksom inte kul, för nån.
 
Vintertidomställningen har gjort Knoddrik gråtig och gnällig på kvällarna. Idag bröt hon ihop för att jag tog av stövlarna i bilen...och för att jag blandade ihop maten...

Sen kommer det fram då och då att ett annat barn slår (idag) eller kastar saker eller puttas... Jag har tagit upp det tidigare med pedagogerna, men ska ringa imorn och ta upp det igen. Det är liksom inte kul, för nån.

Jag vet hur det är med barn som slår. Det händer dock inte på förskolan men Es kusin slår. Hon brukar när hon blir arg på E följa efter henne och slå rejält. Jag blir helt förstörd av det och E också. Hon blir jätte ledsen.
 
E fick troligen växtvärk igår kväll.

Hon somnade tidigt och vaknade runt tio och bara skrek i panik. Hon skrämde mig rejält. Vi gick några varv runt huset och hon fick lite massage sen försökte vi sova igen. Hon var helt slut och somnade på några minuter.

Dumma jag började googla och ångrade mig genast. Hade ångest över leukemi halva natten och sov med ett öga öppet :cry:
 
Igår hade vi för första gången en mardrömslämning på förskolan.

Hon gick dit, lika glad som hon brukar men så fort vi kom in ville hon följa med hem. Jag försökte gå hem flera gången men hon höll sig fast i ena benet. Till slut fick jag lite halvpanik och bara utbrast - vad gör jag? :cry:

En av personalen tog henne i famnen och utbrottet var ett faktum. Jag grät hela vägen hem. Första gången hon är ledsen vid lämning. Mitt hjärta brast och jag längtade bara efter att få hämta henne. Fick ett sms en kort stund efter att allt gick bra och att hon läste bok

Idag gick det bättre. Hon ville kramas några gånger och sen bara gick jag. Hon hade lekt med en av sina kompisar ganska direkt efter lämning som hon brukar göra.
 
Igår hade vi för första gången en mardrömslämning på förskolan.

Hon gick dit, lika glad som hon brukar men så fort vi kom in ville hon följa med hem. Jag försökte gå hem flera gången men hon höll sig fast i ena benet. Till slut fick jag lite halvpanik och bara utbrast - vad gör jag? :cry:

En av personalen tog henne i famnen och utbrottet var ett faktum. Jag grät hela vägen hem. Första gången hon är ledsen vid lämning. Mitt hjärta brast och jag längtade bara efter att få hämta henne. Fick ett sms en kort stund efter att allt gick bra och att hon läste bok

Idag gick det bättre. Hon ville kramas några gånger och sen bara gick jag. Hon hade lekt med en av sina kompisar ganska direkt efter lämning som hon brukar göra.
Det är tufft, men man behöver nånstans skilja på sina egna känslor och barnets, utan att för den delen ignorera någon utav dem.
Det är helt ok och guidande att berätta för sitt barn att man som vuxen också kommer att sakna den andra under dagen. "Jag förstår. Jag kommer också sakna dig. Jag hämtar dig så fort jag kan." Så brukar jag säga när Knoddrik inte vill släppa mig.
 
Det är tufft, men man behöver nånstans skilja på sina egna känslor och barnets, utan att för den delen ignorera någon utav dem.
Det är helt ok och guidande att berätta för sitt barn att man som vuxen också kommer att sakna den andra under dagen. "Jag förstår. Jag kommer också sakna dig. Jag hämtar dig så fort jag kan." Så brukar jag säga när Knoddrik inte vill släppa mig.

Jag blev så ställd att jag typ inte fick fram ett ord. Det har aldrig hänt att hon inte vill bli lämnad. Och lite panik fick jag också.

Jag är dock jätte glad över att personalen var så coola med det. Dom är nog vana vid sånt och varit med förr liksom.
 
Fick en fyraårig i huset idag. Och hans födelsedagar är alltid så tudelade för mig. Vi firar honom. Samtidigt som jag sörjer allt som gick fel vid hans förlossning och som skadad mitt ben.
Grattis till fyraåringen!

Har du fått mer hjälp med det där? Eller är det kört? Eller läkt?

Jag är bitter. Vill ha revansch. Både på foglossningarna, utmattningen, depressionen, underlivssmärtorna och på att jag idag kämpar med orken, PCOSen, stressreaktionerna. Samtidigt, ju mer jag lär mig om utmattning och PCOS, desto mer lär jag mig om andra saker, som t ex endometrios och EDS och kan börja se kopplingar. Och jag är så himla tacksam för att jag, trots allt, fick en fantastisk dotter.

Jag kämpar med att börja acceptera att det kanske är den enda gången min kropp klarar av en graviditet, samtidigt som jag sörjer samma sak nåt enormt. Jag har återfått styrkan i mitt högra ben, men jag har tappat stabiliteten i bäckenet och nedre ryggen och mina känslor har mer mental makt än på länge, typ sen puberteten.

Helt enkelt en kraftig berg-och-dalbana.
 
Grattis till fyraåringen!

Har du fått mer hjälp med det där? Eller är det kört? Eller läkt?

Jag är bitter. Vill ha revansch. Både på foglossningarna, utmattningen, depressionen, underlivssmärtorna och på att jag idag kämpar med orken, PCOSen, stressreaktionerna. Samtidigt, ju mer jag lär mig om utmattning och PCOS, desto mer lär jag mig om andra saker, som t ex endometrios och EDS och kan börja se kopplingar. Och jag är så himla tacksam för att jag, trots allt, fick en fantastisk dotter.

Jag kämpar med att börja acceptera att det kanske är den enda gången min kropp klarar av en graviditet, samtidigt som jag sörjer samma sak nåt enormt. Jag har återfått styrkan i mitt högra ben, men jag har tappat stabiliteten i bäckenet och nedre ryggen och mina känslor har mer mental makt än på länge, typ sen puberteten.

Helt enkelt en kraftig berg-och-dalbana.

tyvärr så är de nog rätt kört. Läkarna menade att de borde läkt efter ett år. Bättre blev det men bra kommer de aldrig bli tyvärr. Saknar tex totalt styrka i det benet.

Och som en bonus. Funderar du på eds kanske jag kan hjälpa, fick diagnos för 9 år sedan.
 
E är helt blöjfri. 100%

Dagen innan julafton bajsade hon på pottan bara så där och sen dess har hon inte använt en enda blöja. Så ofantligt skönt!! Hon är även utan på natten nu. Kör madrasskydd ett litet tag. För någon dag sen vaknade hon och var ledsen. Då hade hon kissat men annars har hon varit helt torr. Som vi kämpat med det här :D :banana:
Annars är det väldigt lugnt just nu. Lovet är snart slut och jag längtar tillbaka till rutiner igen. Alla har vänt på dygnet, till och med E. När klockan ringer vid 8 vaknar jag och stänger av den, E rör sig inte ens och så sover vi lätt vidare till halv tio.

VI går många och långa promenader nästan varje dag. Es favoritsyssla är att klättra på snöhögar, stenar och träd.
 
tyvärr så är de nog rätt kört. Läkarna menade att de borde läkt efter ett år. Bättre blev det men bra kommer de aldrig bli tyvärr. Saknar tex totalt styrka i det benet.

Och som en bonus. Funderar du på eds kanske jag kan hjälpa, fick diagnos för 9 år sedan.
Låter som nåt mycket jobbigt... :crazy:

Jag bollar gärna om EDS den dagen jag orkar. Har redan gjort det en del och jag faller inte riktigt in i en "självklar" symtombild, men sen finns det annat som liksom blinkar och tjuter bindvävsproblem...men som sjukvården bara hänvisar till övervikt och i vissa fall även stresshsntering.
 
E är helt blöjfri. 100%

Dagen innan julafton bajsade hon på pottan bara så där och sen dess har hon inte använt en enda blöja. Så ofantligt skönt!! Hon är även utan på natten nu. Kör madrasskydd ett litet tag. För någon dag sen vaknade hon och var ledsen. Då hade hon kissat men annars har hon varit helt torr. Som vi kämpat med det här :D :banana:
Annars är det väldigt lugnt just nu. Lovet är snart slut och jag längtar tillbaka till rutiner igen. Alla har vänt på dygnet, till och med E. När klockan ringer vid 8 vaknar jag och stänger av den, E rör sig inte ens och så sover vi lätt vidare till halv tio.

VI går många och långa promenader nästan varje dag. Es favoritsyssla är att klättra på snöhögar, stenar och träd.
:heartbanana:
 
Jag började på ett nytt jobb i november. Har mått skit av det, redan innan jag ens började. Vilket Knoddrik så tydligt visat mig. Gav det en tillvänjningsperiod, men har nu bestämt mig för att byta. Inte värt att må skit över att behöva stressa om schemat, tider på fsk, kvällsjobb, helgjobb, 47h varannan vecka, noll ork o s v.

Vi kämpar på med blöjfri tid. Blir stökigt dock när andra lägger sig i (svärmor) eller inte har is i magen (maken). På tisdag ska Knoddrik tillbaka till fsk efter tre lediga veckor. Hade varit skönt (för mig) om hon kunde komma dit utan blöja...men men, det får jag helt enkelt släppa.

Den här veckan har Knoddrik börjat rita på sig själv. :meh: Idag busade hon riktigt ordentligt och försökte smyga in på toaletten med en bläckpenna flera gånger. Mustaschen hon redan hade räckte visst inte. (Imorn tar jag fram teatersminkpennorna på en gång.)
 
94.4cm/13.5kg är min unge idag. Hör bra men inte på örat med vaxpropp :p Ser bra, kan gå balansgång, vägrar rita. Så återbesök om ett par veckor 🤪
 
94.4cm/13.5kg är min unge idag. Hör bra men inte på örat med vaxpropp :p Ser bra, kan gå balansgång, vägrar rita. Så återbesök om ett par veckor 🤪
Just det, hörselprov. Det fick inte vi göra. Inte heller balansgång.
Knoddrik ser bra, ritar ivrigt, pratar massor. Tolkar bok med frågor bra.
110/20.
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 207
Senast: Vovve
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp