Vinterföräldrar 2016/2017 del 6

Ja, jag sitter oftast och är helt fascinerad av att en sån liten människa förstår och kan så många ord. Liksom föddes hon inte nyss?!?
Förra veckan överraskade hon oss och räknade till 6, efter att ha räknat ett-ett-ett hur länge som helst och börjat smaka på ett-två.
Den här veckan räknar hon till tio, ofta utan fel eller luckor.

:eek:
 
Hur hanterar ni arga barn?

E blir riktigt riktigt arg när det inte går som hon vill. När hon inte får behålla nåt hon hittat som vi tycker är olämpligt för en tvååring att ha eller som tex när hon fick en cykel av en av hennes gudmödrar.

Hon blev så arg när sambon gick ned med den till källaren efter att ha provåkt hundra gånger. Låg och sparkade med benen, slog huvudet i golvet och skrek så hon hostade. Jag vet ju att när hon blir så får jag vänta ut det värsta och sen när hon lugnat sig och går att få kontakt med igen brukar jag ta upp henne och prata om det, att det är okej att bli arg, att saker inte försvinner, att hon kommer få åka igen, m.m.

Jag vet inte hur mycket hon förstår av det jag säger men hon brukar lugna sig och vilja sitta i famn och mysa efter ett sånt utbrott och sen är det som att det aldrig hänt. Visst gör jag rätt? Vill ju inte ignorera ett ledset och argt barn heller. Och arg får hon bli och ledsen, alla känslor är tillåtna.
 
Hur hanterar ni arga barn?

E blir riktigt riktigt arg när det inte går som hon vill. När hon inte får behålla nåt hon hittat som vi tycker är olämpligt för en tvååring att ha eller som tex när hon fick en cykel av en av hennes gudmödrar.

Hon blev så arg när sambon gick ned med den till källaren efter att ha provåkt hundra gånger. Låg och sparkade med benen, slog huvudet i golvet och skrek så hon hostade. Jag vet ju att när hon blir så får jag vänta ut det värsta och sen när hon lugnat sig och går att få kontakt med igen brukar jag ta upp henne och prata om det, att det är okej att bli arg, att saker inte försvinner, att hon kommer få åka igen, m.m.

Jag vet inte hur mycket hon förstår av det jag säger men hon brukar lugna sig och vilja sitta i famn och mysa efter ett sånt utbrott och sen är det som att det aldrig hänt. Visst gör jag rätt? Vill ju inte ignorera ett ledset och argt barn heller. Och arg får hon bli och ledsen, alla känslor är tillåtna.
Ja, rätt. Håll fast vid beslutet, rid ut stormen, behåll ditt eget lugn, erbjud närhet när hon vill ha den. Var närvarande, men inte påstridig.
 
Ja, rätt. Håll fast vid beslutet, rid ut stormen, behåll ditt eget lugn, erbjud närhet när hon vill ha den. Var närvarande, men inte påstridig.

Skönt att höra att jag inte är helt ute och cyklar.

Har fått höra att jag är för snäll och att hon får som hon vill för mycket. Samtidigt vill vi absolut inte tjata och säga nej hela tiden samt välja de viktigaste av strider. Och jag har slutat bry mig om de som tror sig veta allt, att E är bortskämd och van att få sin vilja igenom. Vi sitter ju med facit :up:
 
Skönt att höra att jag inte är helt ute och cyklar.

Har fått höra att jag är för snäll och att hon får som hon vill för mycket. Samtidigt vill vi absolut inte tjata och säga nej hela tiden samt välja de viktigaste av strider. Och jag har slutat bry mig om de som tror sig veta allt, att E är bortskämd och van att få sin vilja igenom. Vi sitter ju med facit :up:

Det viktiga är ju att ett NEJ är ett nej. Säger man nej nej nej nej nej och barnet får göra som det vill dödar man betydelsen av nejet.
 
Hur hanterar ni arga barn?

E blir riktigt riktigt arg när det inte går som hon vill. När hon inte får behålla nåt hon hittat som vi tycker är olämpligt för en tvååring att ha eller som tex när hon fick en cykel av en av hennes gudmödrar.

Hon blev så arg när sambon gick ned med den till källaren efter att ha provåkt hundra gånger. Låg och sparkade med benen, slog huvudet i golvet och skrek så hon hostade. Jag vet ju att när hon blir så får jag vänta ut det värsta och sen när hon lugnat sig och går att få kontakt med igen brukar jag ta upp henne och prata om det, att det är okej att bli arg, att saker inte försvinner, att hon kommer få åka igen, m.m.

Jag vet inte hur mycket hon förstår av det jag säger men hon brukar lugna sig och vilja sitta i famn och mysa efter ett sånt utbrott och sen är det som att det aldrig hänt. Visst gör jag rätt? Vill ju inte ignorera ett ledset och argt barn heller. Och arg får hon bli och ledsen, alla känslor är tillåtna.
Jag gör som du vid såna situationer. Tycker det känns rätt. Under den värsta ilskan vill inte I bli upplockad utan bara kastar sig loss. Så då tänker jag att hon får vara ifred och sen när hon vill bli tröstad så finns jag.
 
Fick förskoleplats igår. I helt fel ände av stan. Närmaste kommer ligga på promenadavstånd när vi flyttat, ca 1 km bort. Nu har vi fått plats 5 km så krävs bil (vet att det inte är några avstånd i sig men för mig är det ett hinder)

Dessutom i en tillfällig grupp pga platsbrist, inhyst i en gympasal. Byggnaden är dessutom ”utdömd” och är ett av de förskolor som kommer stänga nästa är när nybygget med plats för 500 barn är klart

Känner mig kluven. Tror de skulle vara bra för både mig och G om han börjar 15-20 h/vecka. Samtidigt behöver vi inte plats på det viset då jag kommer vara hemma med lillebror ett tag till.
 
Fick förskoleplats igår. I helt fel ände av stan. Närmaste kommer ligga på promenadavstånd när vi flyttat, ca 1 km bort. Nu har vi fått plats 5 km så krävs bil (vet att det inte är några avstånd i sig men för mig är det ett hinder)

Dessutom i en tillfällig grupp pga platsbrist, inhyst i en gympasal. Byggnaden är dessutom ”utdömd” och är ett av de förskolor som kommer stänga nästa är när nybygget med plats för 500 barn är klart

Känner mig kluven. Tror de skulle vara bra för både mig och G om han börjar 15-20 h/vecka. Samtidigt behöver vi inte plats på det viset då jag kommer vara hemma med lillebror ett tag till.
Hm. Kändes ju inte bra i magen, när du beskrev det. Förstår dock om du behöver avlastningen.
 
E var på bamsegympa i måndags med farmor och farfar. Hon var som ett streck sa de, överallt och ingenstans :laugh:

Igår var hon arg, superarg. Allt var fel. Fick ett nej när hon skulle leka med kattmaten och bröt ihop, tappade hårsnodden och bröt ihop, bröt ihop när hon badade för att hon inte visste om hon ville upp eller inte. Ge mig styrka :arghh:

Inte för att vara sån men det är skönt att hon är på dagis så öronen får vila :rofl:
 
1D834802-E863-4FB4-BDD6-8F3514E391F4.jpeg


Såhär sover vi just nu på nätterna (lillebror ligger på min andra sida)
 
Idag var jag med på bamsejympa. Jo så atte, mitt barn är lite halvgalen :bump::banana::rofl:

Körde slut på sig själv totalt så till slut gick hon med på att följa banan och inte bara irra runt som en pil. Satt till och med still vid sagoläsningen efteråt och flyttade sig längre fram med de större barnen för att se bättre :love:

Några gånger till så kommer hon nog vara lite lugnare och framförallt mer lätthanterlig :laugh:
 
Idag var jag med på bamsejympa. Jo så atte, mitt barn är lite halvgalen :bump::banana::rofl:

Körde slut på sig själv totalt så till slut gick hon med på att följa banan och inte bara irra runt som en pil. Satt till och med still vid sagoläsningen efteråt och flyttade sig längre fram med de större barnen för att se bättre :love:

Några gånger till så kommer hon nog vara lite lugnare och framförallt mer lätthanterlig :laugh:
Men åh gullig! :love:
 
Lätt nattning, förjävlig väckning av kräkshosta. Två gånger.

:arghh: :cry:

Nu ligger hon till slut i sin egen säng, med lök under sängen. Ska fylla på nytt kokhett vatten innan jag lägger mig.

Hoppas vi får sova inatt.
 
Lätt nattning, förjävlig väckning av kräkshosta. Två gånger.

:arghh: :cry:

Nu ligger hon till slut i sin egen säng, med lök under sängen. Ska fylla på nytt kokhett vatten innan jag lägger mig.

Hoppas vi får sova inatt.

Usch stackars liten. Fick ni sova något?

Vi hade en orolig natt, E vaknade flera gånger och skrek mamma och åka cykel :rofl:
Lite trött idag om man säger så.
 
Usch stackars liten. Fick ni sova något?

Vi hade en orolig natt, E vaknade flera gånger och skrek mamma och åka cykel :rofl:
Lite trött idag om man säger så.
Ja, hela natten. Hon vaknade vid fem första gången (!!!) och somnade om efter en flaska.

Varit snorig och lite varm, men pigg.
Får näsdroppar innan sängen och ny lök under sängen på en gång.
 
Ja, hela natten. Hon vaknade vid fem första gången (!!!) och somnade om efter en flaska.

Varit snorig och lite varm, men pigg.
Får näsdroppar innan sängen och ny lök under sängen på en gång.

Härligt! Hoppas det är en snabb övergående snorighet. Känner bara Neeej! att det snart är vabruari :cry:
 
Härligt! Hoppas det är en snabb övergående snorighet. Känner bara Neeej! att det snart är vabruari :cry:
Ja, hoppas det går över snabbt. Kalas i helgen...
Dessutom går det feber på fsk och några vänner på en annan fsk har haft influensa med 40 graders feber. Den vill vi inte ha.
 
Sambon insjuknade i influensa i lördags så han har mest legat ner sen dess. E insjuknade i en lätt förkylning med tillhörande hosta i söndags och jag blev förkyld igår :arghh:

Jag åker till Stockholm på fredag för att fira min mormor som fyllde 93 igår och vill absolut inte bli sjuk i influensa. Då börjar jag grina. Sambon ska vara hemma med E så jag hoppas verkligen han piggnar på sig.

Jag hatar vinter. Vill ha vår och varmt så baciller inte sprids så lätt.
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 898
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 786
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 648
Senast: Vovve
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 860
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp