Vinterföräldrar 2016/2017 del 6

Här har vi haft 3 års kalas för en vecka sedan, vi missade ju det vi skulle haft till födelsedagen pga kräksjuka. Inser att tre verkar vara en härlig ålder. Han har ju varit sen med talet och började egentligen inte prata nått alls innan 2 år 5/6 månader. Men nu kommer det långa meningar och massor av ord. delar med sig av sina tankar. Vaktar som en hök på sina leksaker men kan även dela med sig åt lillebror, typ här T, lek med den här (vilket lillebror kanske inte alltid är så intresserad av) Nu har de dessutom börjat leka med varandra på riktigt, typ jaga varandra. G är helt klart Ts idol.

Mycket känslor hela tiden. Mest ARG då det alltid inte går som man vill
Här känns det som att vi bara säger en massa nej hela tiden...som bemöts med skrik och gnäll eller total ignorans...
 
E har börjat få vara ute med en annan avdelning efter vilan. Hon sover inte på föris utan ligger mest still och myser bara. Men jösses så trött och gnällig hon är på kvällarna nu sen hon fick vara med lite större barn. Helt slutkörd. Nu är det jul ledigt till någon gång i januari, jag har så bra koll :angel:
Jag hoppas vi får en trevlig och lugn ledighet. Så lugnt som det kan bli med en snart 3åring.
 
Jag blir TOKIG på att ALLT ska rivas ner och slängas på golvet...och det konstanta gnällandet.

Hur fan gör man?
 
Vi har för övrigt inlett julledigheten med magsjuka.
Idag har jag feber och Knoddrik är extra mycket emot allt. Känns mycket hoppfullt och bra...inte.
Maken jobbar och kommer hem sent ikväll.
 
Jag blir TOKIG på att ALLT ska rivas ner och slängas på golvet...och det konstanta gnällandet.

Hur fan gör man?

Hur man gör? Jag vet inte. Jag har tack gode gud ett barn som inte gör sånt. Hon är inte intresserad. Så ofantligt skönt!

Gnällandet ignorerar jag mest. Så klart pratar vi massor om hon är ledsen tillsammans med Gnällandet men är det bara gnäll stänger jag nog av hörseln lite.
 
Jag fick på E trosor i morse. Hon har visat att hon verkligen inte vill ha trosor förut så vi har lagt det på is lite. Men idag gick det bra. Jag fick visa att jag hade trosor, fick rabbla upp alla andra som har trosor (inklusive farfar :rofl:) och sen ville hon så klart välja trosor själv.

Ska försöka lägga ner lite tid på detta med att få av blöjan igen. Även fast det får ta den tid det tar.
 
Fattar inte vad det är för raketbränsle i tandkräm. Ungen är 2 min från att somna på soffan så vi borstar tänderna snabbt. 5 min senare hoppar hon runt i köket och sjunger "hejsan hoppsan fallerallara på julen ska varenda unge vara glad".
 
Fattar inte vad det är för raketbränsle i tandkräm. Ungen är 2 min från att somna på soffan så vi borstar tänderna snabbt. 5 min senare hoppar hon runt i köket och sjunger "hejsan hoppsan fallerallara på julen ska varenda unge vara glad".
Kan ju vara själva grejen att borsta tänderna (eller göra nåt annat som väcker hjärnan) i det läget. Så är det för mig.
 
Hur man gör? Jag vet inte. Jag har tack gode gud ett barn som inte gör sånt. Hon är inte intresserad. Så ofantligt skönt!

Gnällandet ignorerar jag mest. Så klart pratar vi massor om hon är ledsen tillsammans med Gnällandet men är det bara gnäll stänger jag nog av hörseln lite.
Vi pratar också om känslor och är närvarande i dem. Ibland skojar vi till det om gnället, när det är tydligt att hon spelar.

Idag tog det tre timmar för henne att plocka upp gosedjuren som hon vräkte ner på golvet. Tre timmars lugn och envis väntan. "Ja, du kan få nappen, men plocka upp först." "Ja, vi kan titta på Paw Patrol, men plocka upp först." o s v. Men till slut så. Då var hon så trött att hon knappt orkade nåt annat än att mysa i soffan. Resten av dagen, ända tills hennes pappa kom hem, har vi haft jättemysigt. Alltså, verkligen jättemysigt. Sen tror jag hon var för trött helt enkelt och maken gav henne en energikick att busa med.

Under tiden som jag väntade ut henne hann jag skriva ner mina tankar och vad som provocerar mig till att känna att jag inte orkar mer. (Jag blir ledsen, utan tålamod för ljud eller stök och mår illa.) Blev lite lättare att vara positiv efter det, även om jag vet att jag har mil kvar.
 
Ska försöka lägga ner lite tid på detta med att få av blöjan igen. Även fast det får ta den tid det tar.
Samma här. Magsjukan ska bara gå över först...

Knoddrik bär gärna trosor och är duktig med toaletten dagtid. Det blir bara så bekvämt med blöja när man inte riktigt vaknat på morgonen, på vägen till förskolan, eller på kvällen, när alla är trötta. Men nu ska vi ju vara hemma några veckor, så nu har vi tid och ro.
 
Kalas idag för vårat julaftonsbarn. Hon fick en hel del prylar.

Bäst att allt var dock boken kaninen som så gärna ville somna. I alla fall för mig som velat haft den länge. Testläste den i kväll och hann igenom nästan halva innan hon somnade. Fantastiskt fin bok. Dock fick jag lite dåligt samvete. Hon sa att hon glömt dricka välling. Jag trodde hon hade druckit upp den. Där hade barnet rätt. Hela flaskan stod kvar på bordet såg jag när jag gått ner. Så frågan är om hon ska få en flaska sen när jag går och lägger mig?
 
Magsjukomgång 2 drog över mig för några dagar sedan, så dottern och maken firade jul hos svärmor. Jag var hemma och klorinstädade o sov. Nu får det räcka!

Bukegrattis i efterskott, @et_flickan!
Hur blev det med flaskan?
Vi har ju beställt specialersättning via bvc/barnmedicin och eftersom Knoddrik vägrat välling (hittat en mjölkfri sort i affären) har vi gjort som alla sagt till oss och fortsatt med den...tills de nu i höstas vägrade skriva ut mer.
Så, inför utlandsresan, började vi blanda med välling. Efter att vi kom hem tror jag att hon druckit av blandningen en handfull gånger...för att sen inte vilja ha alls. Efter magsjukan vägrar hon gröt, så på kvällen har hon fått en portion soygurt och havremjölk i flaskan. Innan hon blev sjuk frågade hon inte längre efter flaskan på det sättet, så jag hoppas att vi kan hitta dit snart igen.
Däremot har hon blivit väldigt mycket mer nappfokuserad de senaste veckorna. Det gillar jag inte. :crazy:
 
Här fick mor (så klar) höstblåsor på julafton. Tydligen de vi haft här hemma med hög feber och ingen aptit. Jättekul då både syrran och brorsan är hemma (de bor båda längre bort) men ingen av dem har troligen haft det innan. Visste inte att det var de jag hade på julafton så de har ju varit här. Vad tror ni smittorisken är om man inte haft hundkontakt?
 
Magsjukomgång 2 drog över mig för några dagar sedan, så dottern och maken firade jul hos svärmor. Jag var hemma och klorinstädade o sov. Nu får det räcka!

Bukegrattis i efterskott, @et_flickan!
Hur blev det med flaskan?
Vi har ju beställt specialersättning via bvc/barnmedicin och eftersom Knoddrik vägrat välling (hittat en mjölkfri sort i affären) har vi gjort som alla sagt till oss och fortsatt med den...tills de nu i höstas vägrade skriva ut mer.
Så, inför utlandsresan, började vi blanda med välling. Efter att vi kom hem tror jag att hon druckit av blandningen en handfull gånger...för att sen inte vilja ha alls. Efter magsjukan vägrar hon gröt, så på kvällen har hon fått en portion soygurt och havremjölk i flaskan. Innan hon blev sjuk frågade hon inte längre efter flaskan på det sättet, så jag hoppas att vi kan hitta dit snart igen.
Däremot har hon blivit väldigt mycket mer nappfokuserad de senaste veckorna. Det gillar jag inte. :crazy:

Nappen har vi ett helvete med. Den sitter där rastnaglad i munnen på henne. Men nu avleder vi mest och leker en massa så hon inte tänker på den. Hon frågar efter den när hon vill vila vilket är helt okej. Oftast kör vi att vi inte förstår vad hon säger när hon har den och då spottar hon surt ut den :rofl:

Blev ingen välling för henne den kvällen. Vaknade med nattskräck nån timme efter och ville absolut inte ha någon välling.

Idag sover hon hos mormor. Jag har spelat wow och kollat på JVM.
 
Jösses vilken dag. E har fått utbrott x antal gånger på egentligen ingenting. Jag har mått pyton och mår pyton. Är dunderförkyld med feber. Inte nog med det så har jag även känningar från gallan. Gjort riktigt ont emellanåt. Så när E bröt ihop i köket för att hon inte fick glass så fick jag nog och så ifrån på skarpen och sa att hon fick gå undan om hon ska skrika.

Hon gick in i våran sovrum och satt där en stund. När hon lugnat ner sig kom hon ut och ville kramas så vi kramades och pratade lite. Kan erkänna att det inte var mitt stoltaste ögonblick som förälder direkt. Fick så dåligt samvete efteråt.
 
Morgonpigga Knoddrik har ändrat vanor och vaknar nu snarare efter 8 och vill ligga i sängen och mysa en stund innan vi ska gå ner. Jag gnäller inte på mornarna...men vore trevligt om hon kunde tillåta sig själv att somna i tid istället för att kämpa med allt hon har tills hon slocknar vid 21.

Nåja, jag får sova. Jag tänker inte gnälla om det.
 
Fortfarande förkyld. Känner mig som ett stort ostron. Hostade så mycket att E vaknade och ville gå upp tidigt i morse. Vi somnade faktiskt till slut om runt halv sju efter två timmars envis hostande och sov till nio.

Tur att E är frisk. Hon har haft sin förkylning och hosta. Jag hoppas att hon inte blir sjuk igen pga mig.
 
Igår pratade vi om syskon här hemma. Mannen har sagt blankt nej med rädsla i rösten. Jag som egentligen ska vara den rädda börjar bli lite bebissugen. Men igår hände något och maken lät inte alls så negativ längre. Jag blev lite småglad.

Men det finns saker som måste göras först. Jag vill gå min terapi och bli frisk. Terapin lär hålla på i minst ett år till och eftersom jag fick depression efter E vill jag även ta upp det mer i terapin eftersom det var så oerhört traumatisk. Sen vill jag ha körkort. Det var jobbigt utan körkort med ett barn. Inget jag vill testa med två. Så det ska fixas i sommar.
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 547
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 431
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 177
Senast: Vovve
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 795
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp