Vinterföräldrar 2016/2017 del 6

Igår pratade vi om syskon här hemma. Mannen har sagt blankt nej med rädsla i rösten. Jag som egentligen ska vara den rädda börjar bli lite bebissugen. Men igår hände något och maken lät inte alls så negativ längre. Jag blev lite småglad.

Men det finns saker som måste göras först. Jag vill gå min terapi och bli frisk. Terapin lär hålla på i minst ett år till och eftersom jag fick depression efter E vill jag även ta upp det mer i terapin eftersom det var så oerhört traumatisk. Sen vill jag ha körkort. Det var jobbigt utan körkort med ett barn. Inget jag vill testa med två. Så det ska fixas i sommar.
Vi hade tänkt skaffa syskon tidigt. Vi tänkte att eftersom vi kämpat så länge med att få Knoddrik så ville vi "köra ikapp".
Min kropp är inte med på den tanken. PCOS, övervikt, hjärtklappning o ångest, stress o utmattning. Och jag får fortfarande svårt att gå (tänk rejäla foglossningar) vid mens.

Jag har nyligen antagligen haft ägglossning, för första gången på...ja, sen Knoddrik blev till. Mitt i all vinterkräksjuka. Kåt som ett hus, med alla tecken på ägglossning, kräkande make och noll i energi...så jag har sörjt och gråtit i några dagar.

Jag pendlar mellan att blunda för problemen och köra på ändå och att avsluta, lägga ner och lägga energi på att släppa det. Vi har ju ändå Knoddrik. (Så har flera av våra vänner resonerat.)

@et_flickan Tycker det låter klokt att komma vidare med terapin, även om du redan verkar ha gjort stora kliv. Och att du förbereder dig. Jag hoppas att ni får det ni önskar när ni är redo.
 
Bild från dagens promenad. Knoddrik är fortfarande trött i kroppen och vill gärna mysa uppe på ryggen.
IMG_20200101_221350_211.jpg
 
IMG_20200102_170156.jpg


Hon är helt färdig. Mitt hostande på nätterna väcker henne. I morse smet jag ut vid fyra nån gång. En stund senare hörde jag tassande fötter. Då ville hon joina mig i soffan. Hon får sova. Jag önskar jag också fick sova. Helt färdig av denna förkylning.
 
Hur mår ni, @et_flickan?
Här är vi lite trötta. Knoddrik somnade vid 22...

Vi har fått i oss lunch och ska nu åka iväg till lekland och leka med min vän och några av hennes barn.
 
Hur mår ni, @et_flickan?
Här är vi lite trötta. Knoddrik somnade vid 22...

Vi har fått i oss lunch och ska nu åka iväg till lekland och leka med min vän och några av hennes barn.

Jag är fortfarande förkyld som ett ostron. Börjar få en knöl i halsen och är livrädd för halsböld eller halsinflammation. Haft det sistnämnda förut och då var jag sjuk i tre veckor. Inget jag vill ha igen. Äter en hel del alvedon och ipren för att inte få ont.

E är pigg, driver oss till vansinne, eller ja jag blir iaf trött på henne rätt snabbt. Hon är nog rastlös. Snart börjar förskolan igen så det blir bra för henne. Hoppas att både jag och hennes mormor snart blir friska så vi kan få ha en frisk barnledig dag.
 
Första dagen på förskolan idag. Prisa gud för förskolor. E var glad att få gå tillbaka dit igen men trött var hon. Efter att ha sovit till nio varje morgon i nästan tre veckor var det tufft att gå upp en timme tidigare tydligen. Hon drog sig länge tills jag sa att frukosten var klar. Då kom hon uthasande med stora gäspar :rofl:

När jag hämtade henne cyklade hon runt på gården. Men när hon fick syn på mig stannade hon, klev av. Blev lite avvaktande men när jag vinkade sprang hon till mig med armarna utsträckta och sa att hon saknat mig. Älskade fantastiska unge :love::cry:
 
Håller med om förskola. Tur att det finns. Varit vaken med G mellan 2:30-05 inatt. 05:15 ringde mannens väckarklocka. 5:30 vaknade lillebror och 06 steg storebror upp.

TUR att jag är hemma idag och kanske får vila lite. Två timmar sömn lever man inte länge på
 
Ja, förskolan är bra. Speciellt när mormor bor 30 mil bort och farmor är nykär. Farfar har fortfarande inte koll på vad det innebär med mjölkallergi, så där är vi inte lika ansvarsgivande...
 
Jag tänker förklara med ett ord hur sömnen för E fungerat den här veckan.

Bajs!!!

Hon har vaknat varannan timme och gnällt/skrikigt/grymtat/bökat
Känns som att ha ett spädbarn igen. Jag som är helt slut efter influensan har mest grinat över att inte få sova. Igår somnade jag när jag la henne vid halv åtta. Vaknade kvart över åtta igen med ett ryck. Ungen sov som en sten. Men så gick jag och la mig runt nio igen och nattskräcken kom. Höll på att ramla ur sängen av skräck då jag nyss somnat. Och så höll det på heeeela natten.

Hoppas att det är för att hon börjat förskolan igen och att det snart ger sig. Behöver sömn så jag blev helt frisk.
 
Jag tänker förklara med ett ord hur sömnen för E fungerat den här veckan.

Bajs!!!

Hon har vaknat varannan timme och gnällt/skrikigt/grymtat/bökat
Känns som att ha ett spädbarn igen. Jag som är helt slut efter influensan har mest grinat över att inte få sova. Igår somnade jag när jag la henne vid halv åtta. Vaknade kvart över åtta igen med ett ryck. Ungen sov som en sten. Men så gick jag och la mig runt nio igen och nattskräcken kom. Höll på att ramla ur sängen av skräck då jag nyss somnat. Och så höll det på heeeela natten.

Hoppas att det är för att hon börjat förskolan igen och att det snart ger sig. Behöver sömn så jag blev helt frisk.
:crazy: Jobbigt för er. Hoppas det släpper snabbt.



Knoddrik var åter på fsk i måndags, efter en månad hemma och innan det en månad med mycket frånvaro. Hon och några av hennes kompisar från avdelning har fått flytta till annan avdelning. Hon har både välkomnat det och protesterat mot det. Hon har inte vilat på dagarna, så när jag hämtat vid 14 har hon varit övertrött redan då. Därför har hon somnat i bilen på väg hem (2 mil) nästan alla dagar och ändå varit helt slut resten av dagen/kvällen, oavsett om hon sovit 20 minuter eller 1,5 timme. Nattningarna har funkat ok, men hon har flera kvällar varit astrött o somnat före 19 (!) och varit alldeles vild och svårkontaktad eller gråtit av trötthet.
Hoppas på förändring till nästa vecka.
 
:crazy: Jobbigt för er. Hoppas det släpper snabbt.



Knoddrik var åter på fsk i måndags, efter en månad hemma och innan det en månad med mycket frånvaro. Hon och några av hennes kompisar från avdelning har fått flytta till annan avdelning. Hon har både välkomnat det och protesterat mot det. Hon har inte vilat på dagarna, så när jag hämtat vid 14 har hon varit övertrött redan då. Därför har hon somnat i bilen på väg hem (2 mil) nästan alla dagar och ändå varit helt slut resten av dagen/kvällen, oavsett om hon sovit 20 minuter eller 1,5 timme. Nattningarna har funkat ok, men hon har flera kvällar varit astrött o somnat före 19 (!) och varit alldeles vild och svårkontaktad eller gråtit av trötthet.
Hoppas på förändring till nästa vecka.

Jag hoppas verkligen det ger sig. Jag fungerar så jäkla dåligt utan sömn. Det förstår jag att det flesta gör men jag är verkligen en dålig förälder om jag inte får sova. Jag har inga problem att sova fem timmar per natt men just detta uppvaknanden varje natt gör mig galen. Ligger redan back på sömnen pga sjukdom.

Håller tummarna på förändring för er också.
 
I morse höll jag på att ramla ur sängen av chock. E hade klätt av sig pyjamas och blöja, kissat på pottan samt tagit på sig ny blöja och kläder, inget satt fel, in och ut eller bak och fram. Dessutom var nattblöjan helt torr.

När vi var ute kom hon i världens fart och skrek - jag måste kissa, stör mig inte! :rofl:
Vi vuxna satt på verandan och drack kaffe så vi bara, jaha? Vad hände nyss?

En blöja har vi behövt byta idag. Jag hoppas att böckerna om hur man går på pottan har hjälpt. Skulle vara så skönt om polletten trillat ner nu.
 
Treårskontroll i veckan. Alla kontroller u.a. och på topp, mkt beröm för sitt fina tal. Både sköterskan och läkaren såg hur påhittig, framåt och pratig Knoddrik är.
Däremot hade hon gått ner 0,5 kg i vikt. Förhoppningsvis beror det bara på magsjukan över jul och den minskade aptiten efter det...
 
IMG_20200203_161720_162.jpg


Var en trött liten tjej som kom hem från mormor idag. Vi var där och hälsade på i söndags och i vanligt ordning ville hon inte med hem. Så då fick hon stanna en natt.

Hon somnade en timme innan vi skulle iväg på bamsegympa så det var en arg E när hon väcktes för att byta om till gympakläder och bli borstad i håret för att få det uppsatt. Hon har en hel del humör kan jag säga. Jösses vad små barn kan bli arga. Men väl på bamsegympan gick det över.
 

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 549
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 434
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 187
Senast: Vovve
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 796
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp