Vinterföräldrar 2019/2020

Blöjan rök för lite mer än 3v sen. Han är inte i närheten av att vara blöjfri :laugh: Men i början kissade han småskvättar var 10-15:e minut och nu räcker det nästan alltid att han får kissa en gång i timmen. Han ser fortfarande lite förvånad ut när det kommer kiss eller bajs på golvet men han kommer och hämtar oss och pekar på det åtminstone. Igår skulle vi iväg en heldag + börja på Ikea så vi pottade precis innan vi åkte och när vi kom fram 1h senare gick vi in på toan på Ikea för att kissa på hans potta. Det ville han inte men han ville hemskt gärna kissa i de båda gröna pottorna som redan fanns på toa 😅 kissade innan vi skulle hem på samma vis och åkte vidare till släktingar. Åkte inte hem förrän vid 19 och han var superduktig. Han fick ha blöja på sig (har det inte hemma annars) och det kom två små skvätter och en gång glömde vi bort tiden så att han kissade allt i blöjan. Vi börjar skola in på tisdag nästa vecka. Han kommer älska det! Hamnar på 1-4 avdelning vilken kommer passa honom jättebra :D Fick kusinens fröknar som de varit jättenöjda med. Sen är Ts mormor chef på förskolan och jag jobbar precis bredvid 😅 det jobbigaste kommer vara att inte få se hur han är och vad han gör om dagarna tycker jag.
 
Hugo är en riktig äventyrare! Går gärna kilometervis på våra grusvägar och i skogen, alltid i rörelse och mycket på gång. Är så små barn normalt så uthålliga? 😅 Vi är ju helt slut av att hänga med i hans tempo. Han pratar inte heller så mycket, en handfull ord och det kommer nya ord ibland.
 
Hugo är en riktig äventyrare! Går gärna kilometervis på våra grusvägar och i skogen, alltid i rörelse och mycket på gång. Är så små barn normalt så uthålliga? 😅 Vi är ju helt slut av att hänga med i hans tempo. Han pratar inte heller så mycket, en handfull ord och det kommer nya ord ibland.
Här är en till uthållig rackare. Går och springer utan att nånsin bli trött. Inte så många ord heller.
 
@Förgätmigej Hur går det med potträningen? Vi har funderat på att också ta bort blöjan men lillan börjar förskolan om 2-3 veckor så känns lite för tätt inpå!

Är det fler som ska börja förskolan nu i höst? Hur känns det för er allihop?
Förskola om 1,5 vecka, gah! Jag börjar plugga så det blir pappa som tar inskolningen. M har varit blöjfri länge men inte helt torr på egen hand utan en hel del rutinpottning fortfarande. Men igår lyckades hon ta av byxorna själv och kissa utan hjälp. Vi var ute så lite kom på byxan men ändå superbra. Hon KAN SJÄLV så inget säga till finns... man hinner se hur hon börjar försöka klä av sig bara, eller om hon inte har byxor så springer hon till pottan. Nu kan hon klättra upp på toaletten emellanåt själv.
 
Hugo är en riktig äventyrare! Går gärna kilometervis på våra grusvägar och i skogen, alltid i rörelse och mycket på gång. Är så små barn normalt så uthålliga? 😅 Vi är ju helt slut av att hänga med i hans tempo. Han pratar inte heller så mycket, en handfull ord och det kommer nya ord ibland.
T är igång jämt men hade då inte orkat gå kilometervis som din 😅

Här ramlar det in nya ord var och varannan dag. Lite över 30 ord kan han nog och sen lite djurläten på det. Hela sommaren har han svarat ja på precis allt, förra veckan dök ordet nej upp. Gärna som en fråga om han vill göra något som han vet att han inte får 🤣 sen gör han det endå även om vi bekräftade nej:et.
 
T är igång jämt men hade då inte orkat gå kilometervis som din 😅

Här ramlar det in nya ord var och varannan dag. Lite över 30 ord kan han nog och sen lite djurläten på det. Hela sommaren har han svarat ja på precis allt, förra veckan dök ordet nej upp. Gärna som en fråga om han vill göra något som han vet att han inte får 🤣 sen gör han det endå även om vi bekräftade nej:et.
Ord kommer här med nu. "Sluta" är nytt och används nu i tvåordsmening. Pappa frågar om hon behöver gå på pottan, då säger hon lugnt "nej, sluta" som i sluta tjata :-)
 
Hur går det med inskolningen för alla?

Vi har bara haft 2 av 10 dagar ännu, men än så länge verkar hon tycka det är skoj! Vi har ju hängt mycket i stadsparkerna så hon är van vid mycket barn på samma ställe. Hon är ju också en öppen och framåt tjej, så hon sticker ju iväg på egna äventyr direkt 😊 Får se hur det går att lämna sen, men min partner kommer ta större delen av inskolningen.
 
Hur går det med inskolningen för alla?

Vi har bara haft 2 av 10 dagar ännu, men än så länge verkar hon tycka det är skoj! Vi har ju hängt mycket i stadsparkerna så hon är van vid mycket barn på samma ställe. Hon är ju också en öppen och framåt tjej, så hon sticker ju iväg på egna äventyr direkt 😊 Får se hur det går att lämna sen, men min partner kommer ta större delen av inskolningen.
För oss går det också bra, 3 av 8 dagar avklarade. A är väldigt blyg och har inte träffat så mycket folk men han är framåt och nyfiken och kramade ”sin” pedagog dag 2 när han kom dit.
Redan dag 2 lämnade min man honom ensam en kvart, lite gråt tills pappa var utom synhåll men sen hade det gått bra. Dag 3 åt han lunch där ensam, vilket också gick fint förutom att han vägrade äta allt utom köttet 😂

Idag vaknade han dock jättesnorig med feber som bara stigit under dagen. Olägligt med tanke på inskolning och att jag är höggravid med lillasyster 🙃
 
Vi har haft inskolning i 9 dagar och imorgon ska han både sova och äta där för första gången. Det har gått jättebra, han tycker det är superkul där! Han var ledsen och grät tisdag och onsdag när jag gick men det släppte fort och på fredagen vinkade han till och med hejdå :) Men han har varit tröttare än vanligt. Blir intressant hur han kommer sova där. Här hemma är det vagnen och de flesta dagar vaknar han efter 30min och måste gå runt med vagnen för att somna om. Sen brukar han ofta "vakna" ledsen, gråter i sömnen och får vaggas om. Nu under inskolningen har han ofta sovit utan 30min uppvaket så förhoppningsvis slipper de det.
 
Tre dagars inskolning där hon vägrade sova. Dag fyra var det dags för lämning och plötsligt somnade hon utan protester. Den här veckan går hon 9-14 själv sen börjar riktiga tiderna.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
37 38 39
Svar
778
· Visningar
46 694
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 951
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 659
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp