Vinterföräldrar 2019/2020

@LionQueen Också nyfiken på hur det gått för er? Länge sen man såg dig i tråden.

Tack som frågar. Det finns en liten bebis i magen och enligt ultraljudet senast så hade den växt bra och alla kroppsdelar som den ska ha :)
Vi gjorde KUB test som blev mkt bra, väldigt låg risk.

Sen gick vi till Åhléns och köpte vår första body för att fira.

Känns fortfarande lite overkligt. Nu försöker vi sätta oss in i hur föräldraledighet/penning funkar och upplägg :)
 
Tack som frågar. Det finns en liten bebis i magen och enligt ultraljudet senast så hade den växt bra och alla kroppsdelar som den ska ha :)
Vi gjorde KUB test som blev mkt bra, väldigt låg risk.

Sen gick vi till Åhléns och köpte vår första body för att fira.

Känns fortfarande lite overkligt. Nu försöker vi sätta oss in i hur föräldraledighet/penning funkar och upplägg :)

Åh, så fint att höra! Var lite orolig att det inte hade gått vägen när du ”försvann” ur tråden. Grattis! Dags för dig att lägga till graviditeten i listan också kanske? 😉 Och jag tycker föräldraledighet/penning verkar vara en himla djungel...
 
Senast ändrad:
December
3 - Mirach, 33 år, 2:a barnet, Östergötland
8 - Madick, 45 år, 4:e barnet, Västmanland
21 - Tonks, 27 år, 1:a barnet, Småland

Januari
11 - cherie, 30 år, 1:a barnet, Östergötland
29 - Eloise, 32 år. 1:a barnet, Skåne

Februari
3 - LionQueen, 28 år, 1:a barnet, Skåne
4 - Hotrodkitten, 32 år, 1:a barnet, Skaraborg
23 - Förgätmigej, 28 år, 1:a barnet, Blekinge
 
Idag började vi berätta för min familj. Mamma kom förbi och jag hade slagit in en tom tavla, ritat lite fina blommor och skrivit "Hej mormor! Foto på mig kommer i februari 2020, ses då!". Mamma läste det tyst, sedan läste hon det högt och jag kunde se kugghjulen snurra, men tillslut fattade hon:laugh: sedan skickade jag en bild på en bulle i ugnen till mina systrar och skrev att det var en gåta. Den ena fattade direkt, den andra (som är supersmart) fattade inget (är det en överstekt köttbit?!) och tog två timmar + några ledtrådar innan hon kopplade :rofl:

Och apropå föräldrapennin/ledighetg verkar det utifrån diskussioner jag hört på jobbet, vara ännu krångligare för oss lärare så inte fram emot att försöka reda ut det. Som det ser ut nu ska jag och sambon dela lika så att jag börjar jobba igen på hösten :)
 
Vecka 19 nu. Inte känt bebisen något nu senaste dagarna, känns lite tomt.

Imorgon börjar jag jobba igen, lite tokigt när man varit på fem veckors semester och när man gick fanns ingen direkt mage men nu är där en liten kula :) Står i valet och kvalet om jag ska köra kläder som gör att magen syns, eller om jag ska försöka dölja bäst det går. Arbetskamraterna vet om, men jag tänker mer på mina patienter där det nog kan bli jobbigt för vissa. Får nog planera kläder dag för dag utifrån vilka jag ska träffa, så jag får chans att berätta för vissa innan det syns.

Hur gör/gjorde ni på jobbet? Försöka dölja eller inte? Beror kanske på om/när man berättade för kollegor och chef också såklart.
 
Senast ändrad:
Vecka 19 nu. Inte känt bebisen något nu senaste dagarna, känns lite tomt.

Imorgon börjar jag jobba igen, lite tokigt när man varit på fem veckors semester och när man gick fanns ingen direkt mage men nu är där en liten kula :) Står i valet och kvalet om jag ska köra kläder som gör att magen syns, eller om jag ska försöka dölja bäst det går. Arbetskamraterna vet om, men jag tänker mer på mina patienter där det nog kan bli jobbigt för vissa. Får nog planera kläder dag för dag utifrån vilka jag ska träffa, så jag får chans att berätta för vissa innan det syns.

Hur gör/gjorde ni på jobbet? Försöka dölja eller inte? Beror kanske på om/när man berättade för kollegor och chef också såklart.
Vad jobbar du som?:) (eftersom du skriver att det kan bli jobbigt för vissa patienter att veta?)

Jag börjar på onsdag och eleverna börjar veckan efter så jag får bära lite lösare kläder tills jag berättat för rektorn och kollegorna, ser dock inte fram emot uppmärksamheten det kommer ge :cautious: värst blir ju att berätta för min klass. Många kommer bli väldigt ledsna när jag talar om att jag måste lämna dem lite mer än halvvägs genom trean, kommer säkert hålla på att bryta ihop själv :(
 
Jag mitt pucko SPRANG några steg mot telefonen i fredags och där kom foglossningen som ett brev på posten... Nu får jag verkligen tänka mig för hur jag rör mig. Knivar mellan benen är ingen höjdare.
 
Vecka 19 nu. Inte känt bebisen något nu senaste dagarna, känns lite tomt.

Imorgon börjar jag jobba igen, lite tokigt när man varit på fem veckors semester och när man gick fanns ingen direkt mage men nu är där en liten kula :) Står i valet och kvalet om jag ska köra kläder som gör att magen syns, eller om jag ska försöka dölja bäst det går. Arbetskamraterna vet om, men jag tänker mer på mina patienter där det nog kan bli jobbigt för vissa. Får nog planera kläder dag för dag utifrån vilka jag ska träffa, så jag får chans att berätta för vissa innan det syns.

Hur gör/gjorde ni på jobbet? Försöka dölja eller inte? Beror kanske på om/när man berättade för kollegor och chef också såklart.
Jag jobbar på lab och vissa arbetsuppgifter med mycket kemikalier ska man inte utföra som gravid. Så jag berättade tidigt för schemaläggarna och mina närmaste kollegor. Vi har ganska lösa arbetskläder så man kan dölja magen ganska länge. Nu putar dock magen ut tydligt ur labrocken :p
 
Jag mitt pucko SPRANG några steg mot telefonen i fredags och där kom foglossningen som ett brev på posten... Nu får jag verkligen tänka mig för hur jag rör mig. Knivar mellan benen är ingen höjdare.
Springa finns inte på kartan här men går jag med lite kortare steg är foglossningen hanterbar under dagarna, det är jobbigare på nätterna när man ska vända sig i sängen :(
Jag hade ungefär lika mycket känningar i fogarna förra graviditeten. Har du haft problem med foglossning under dina tidigare graviditeter med?
 
Vad jobbar du som?:) (eftersom du skriver att det kan bli jobbigt för vissa patienter att veta?)

Jag börjar på onsdag och eleverna börjar veckan efter så jag får bära lite lösare kläder tills jag berättat för rektorn och kollegorna, ser dock inte fram emot uppmärksamheten det kommer ge :cautious: värst blir ju att berätta för min klass. Många kommer bli väldigt ledsna när jag talar om att jag måste lämna dem lite mer än halvvägs genom trean, kommer säkert hålla på att bryta ihop själv :(

Jag jobbar som psykolog. Då tror jag att du och jag är i ungefär samma sits! Det blir väl så när man arbetar med människor. Man vet ju att vissa av patienterna (eller som i ditt fall, eleverna) kommer klara sig och ta det bra, men för andra blir det tuffare. Och för en själv är det inte heller helt lätt att lämna, man har ju en relation till dem alla och får ”avbryta” det man är uppe i.
 
Senast ändrad:
@Madick @Mirach Usch, inte kul alls med foglossning. Jag kände ju av det mycket väldigt tidigt, men nu under semestern har det tack och lov blivit bättre. Saknar inte den där hemska smärtan varje kväll och natt, eller hur rörelsehindrad man kände sig. Lider med er!
 
Springa finns inte på kartan här men går jag med lite kortare steg är foglossningen hanterbar under dagarna, det är jobbigare på nätterna när man ska vända sig i sängen :(
Jag hade ungefär lika mycket känningar i fogarna förra graviditeten. Har du haft problem med foglossning under dina tidigare graviditeter med?
Värst med första, sen lärde jag mig. Ganska lindrigt med trean men kom tidigare då. Nu efter helgen känns det helt ok faktiskt. Lyssnar jag bara på kroppen så är det nog lugnt ett tag till.
 
Känner mig väldigt ogravid just nu! Känns som att magen har krympt, har inga andra symtom och har inte heller känt kiddot på en vecka nu. Var mysigare när jag kände den varje dag. Tur att det är ultraljud på måndag!
 
Känner mig väldigt ogravid just nu! Känns som att magen har krympt, har inga andra symtom och har inte heller känt kiddot på en vecka nu. Var mysigare när jag kände den varje dag. Tur att det är ultraljud på måndag!
Vilken vecka är du i nu?
Hur länge har du tidigare känt bebisen regelbundet? Dvs varje dag.
 
Vilken vecka är du i nu?
Hur länge har du tidigare känt bebisen regelbundet? Dvs varje dag.

Är i vecka 19 nu.

Började känna av bebisen typ från slutet vecka 16. Från mitten av vecka 17 och sen till mitten av vecka 18 kände jag bebisen varje dag (dvs bara regelbundet en vecka). Sen försvann det och nu på en vecka har jag inte känt nåt särskilt, inbillar mig ibland men inte alls så tydligt som det var förut isf...

Jag har inte uppfattat att man ska vara orolig för brist på fosterrörelser när det är såhär tidigt...?
 
Senast ändrad:
Är i vecka 19 nu.

Började känna av bebisen typ från slutet vecka 16. Från mitten av vecka 17 och sen till mitten av vecka 18 kände jag bebisen varje dag (dvs bara regelbundet en vecka). Sen försvann det och nu på en vecka har jag inte känt nåt särskilt, inbillar mig ibland men inte alls så tydligt som det var förut isf...

Jag har inte uppfattat att man ska vara orolig för brist på fosterrörelser när det är såhär tidigt...?
Här var det också superlugnt några veckor, men nu v.24 är det sparkar varje dag.
 
Jag gick in i vecka 17 igår, min BM trodde inte jag skulle ha känt några rörelser innan RUL 3/9. Bakåtlutande livmoder och moderkaka i framvägg.. jag längtar med skräckblandad förtjusning tills jag känner bebis..
 
Är i vecka 19 nu.

Började känna av bebisen typ från slutet vecka 16. Från mitten av vecka 17 och sen till mitten av vecka 18 kände jag bebisen varje dag (dvs bara regelbundet en vecka). Sen försvann det och nu på en vecka har jag inte känt nåt särskilt, inbillar mig ibland men inte alls så tydligt som det var förut isf...

Jag har inte uppfattat att man ska vara orolig för brist på fosterrörelser när det är såhär tidigt...?
Ibland vänder sig bebisen så att den sparkar in mot ryggen vilket gör att det känns mindre/inte alls. Du är ju bara i v 19 och det är många som inte ens känt av bebisen vid den tiden. Så det är säkert ingen fara ❤️ menade inte att skapa oro.
 
Ibland vänder sig bebisen så att den sparkar in mot ryggen vilket gör att det känns mindre/inte alls. Du är ju bara i v 19 och det är många som inte ens känt av bebisen vid den tiden. Så det är säkert ingen fara ❤ menade inte att skapa oro.

Ja, det var bl.a. sånt jag läst 😊 Jag har ju också börjat jobba och håller igång mycket mer, vilket jag tänker också kan påverka hur mycket jag känner. På semestern kände jag typ bara när jag vilade och låg ner (vilket jag gjorde mycket). Jag gjorde så igår att jag slukade ett stort glas iskallt vatten och sen la mig ner och vilade hela kvällen. Efter ett tag kände jag bebisen igen en kort stund! Det kändes skönt ändå 🧡 Nu också känt den lite på fikapausen på jobbet idag. Skönt!
 
Vi hade planer på att åka till Tomteland med 5 åringen i helgen. Normalt cyklar jag med hunden numera men idag ville sagda 5 åring absolut åka vagn och somna och jag gick. AJ! Fogarna gillade det inte oavsett hur sakta jag gick, så Tomteland går fetbort där man går hela dagen. Tur jag testade innan även om det inte var syftet.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
36 37 38
Svar
741
· Visningar
44 482
Senast: eyz
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 720
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
Svar
17
· Visningar
430
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp